롯데,신라, 신세계 면세점의 매출이 중국관광객 귀환에도 불구하고 급감했습니다.
위의 3대 면세점의 상반기 매출이 작년 대비 33.6% ~ 38.6% 감소했습니다.
중국재판매자(reseller)의 감소와 한국문화의 최신 제품과 트렌드를 경험하려는 구매패턴의 변화때문입니다.
올리브영같은 화장품, 액세서리 전문 소매점의 매출이 증가하고있습니다.
그러나, 전문가들은 한중 항공노선이 정상화되어 그룹관광객이 증가하면 면세매출도 회복될것으로 전망합니다.
Lotte, Shilla, Shinsegae hit by drastic sales fall despite Chinese tourists' return
롯데, 신라, 신세계 중국인 관광객의 귀환에도 불구하고 매출 급감
By Lee Min-hyung 이민형 기자
Posted : 2023-10-20 16:52 Updated : 2023-10-21 15:24
Korea Times
Lotte, Shilla and Shinsegae are experiencing a drastic fall in sales in their duty free store businesses, hit by the changing shopping patterns of Chinese tourists, according to data and analysts, Friday.
롯데, 신라, 신세계는 중국 관광객의 쇼핑선호도 변화로 인해 면세점 사업에서 급격한 매출하락을 겪고 있다고 데이터와 분석가들이 금요일에 전했다.
Less tourists have enjoyed shopping at conventional duty free stores amid their growing preference for local retail channels and normal retail stores.
기존의 면세점에서 쇼핑을 즐기는 관광객이 줄어들고 있으며 지역적인 소매채널과 일반 소매점을 선호하고 있다.
According to data from the Korea Duty Free Shops Association, the number of customers for Korea’s duty free stores came in at 2.06 million in August. This was a two-fold increase from the previous year. Of particular note was the sharp rise of foreign tourists whose number soared by 307 percent during the same period. This was driven by the resumption of international tourism after the years-long COVID-19 pandemic.
한국 면세점협회의 데이터에 따르면 8월에 한국 면세점을 방문한 고객 수는 206만 명이었다. 이는 작년 대비 두배 증가한 수치이다. 특히 동일 기간에 외국 관광객 수가 307% 증가한 것이 두드러졌다. 이는 장기간에 걸친 코로나19 팬데믹 이후 국제관광이 재개되면서 발생한 것이다.
But combined sales of major duty free stores reported a sharp fall of 28 percent at 1.57 trillion won ($1.16 billion) during the same period, as foreign tourists spent less on the traditional shopping channel. Sales from foreign tourists plunged by 37 percent.
그러나 주요 면세점들의 결합 매출은 외국 관광객들이 전통적인 쇼핑 채널에 더 적게 지출하면서 동일 기간에 28% 급락한 1조 5,700억원을 기록했다. 외국 관광객들의 지출은 37% 감소했다.
Market analysts said duty free shops have de facto failed to appeal more to foreign tourists who much prefer to experience the latest products and trends in Korean culture. The decline of Chinese resellers is also attributable to the fall in sales of Korean duty free stores, they said.
시장분석가들은 면세점들이 외국 관광객들에게 더 매력적으로 다가가지 못했다고 말했다. 외국관광객들은 한국문화의 최신 제품과 트렌드를 경험하고 화장품 및 액세서리를 구매하려는 경향이 강하다. 중국 재판매자의 감소도 한국 면세점의 매출하락에 기여한 요인이다.
“Duty free stores have relied heavily on Chinese resellers, but failed to attract foreign tourists who want to enjoy the latest Korean culture and purchase cosmetics and accessories,” Hanwha Investment & Securities analyst Lee Jin-hyeob said. “They may have preferred shopping at retail stores, such as Olive Young, or department stores than reseller-focused duty free stores.”
이진협 한화투자증권 애널리스트는 "면세점들은 중국 재판매자들에게 크게 의존했지만, 한국문화의 최신 트렌드를 즐기고 화장품 및 액세서리를 구매하려는 외국 관광객들을 끌어들이지 못했다" 라고 말했다. "그들은 올리브영과 같은 소매점이나 백화점에서 재판매자 중심의 면세점보다 쇼핑을 선호했다."
Lotte Duty Free reported sales of 1.5 trillion won in the first half, down 38.6 percent from a year earlier. Shilla Duty Free Shop also suffered a sales decline of 33.6 percent during the same period. That of Shinsegae Duty Free fell by 37.2 percent as well for a similar reason.
롯데면세점은 상반기 매출이 작년 대비 38.6% 감소한 1조 5,000억원을 기록했다. 신라 면세점도 동일 기간에 매출이 33.6% 감소했다. 신세계 면세점의 경우도 유사한 이유로 매출이 37.2% 감소했다.
Amid the deteriorating sentiment on duty free stores, their stock prices also sharply declined recently. According to the Korea Exchange, shares of Hotel Shilla, the operator of Shilla Duty Free Store, has nosedived for the past few weeks. Its stock price jumped to around 91,000 won per share last month, but has since extended a steep fall of more than 20 percent in almost a month due to weaker-than-expected consumption by Chinese tourists.
면세점에 대한 심리가 악화되는 가운데 그들의 주식 가격도 최근에 급격히 하락했다. 한국거래소에 따르면, 신라면세점을 운영하는 호텔 신라의 주식은 지난 몇 주 동안 급락했다. 지난 달 주가는 주당 약 91,000원으로 치솟았지만 중국관광객들의 소비가 예상보다 떨어져 1개월 동안 20% 이상 급락했다.
But the analyst left open the possibility of a duty free stock rebound, as it has been only a few months since the Chinese government lifted a ban on its citizen’s group tours to Korea in August.
그러나 애널리스트는는 중국정부가 8월에 국민 단체 관광을 허용한 지 몇 달 밖에 되지 않았기 때문에 면세점 주식이 반등할 가능성을 열어 두었다.
“The air route between Korea and China has not yet been normalized, compared with the pre-pandemic level,” the analyst said. “But this can recover down the road, and under the scenario, duty free stores can still benefit a lot from more Chinese tourist groups.”
애널리스트는 "한국과 중국 사이의 항공 노선이 아직 정상화되지 않았다" 며 "하지만 이것은 나중에 회복될 수 있으며 이러한 시나리오에서 면세점들은 중국 관광객 그룹의 증가로 큰 혜택을 받을 수 있을 것" 이라고 말했다.
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