부활을 믿는 자의 복
요20:28-29“도마가 대답하여 이르되 나의 주님이시오 나의 하나님이시니이다 예수께서 이르시되 너는 나를 본고로 믿느냐 보지 못하고 믿는 자들은 복되도다 하시니라”
“보리피리 불며 인환(人寰)의 거리 인간사 그리워 피-ㄹ 닐니리 보리피리 불며 방랑의 기산하(幾山河) 눈물의 언덕을 지나 피-ㄹ 닐니리” 한하운 시인은 나병환자가 되어 인간 세상으로부터 버림받은 후, 사람들이 모여 사는 인간들의 거리를 그리워하면서 그 조그만 행복에서도 외면당하는 뼈에 사무치는 고독을 “보리피리”라는 시를 통해 노래했습니다.
진리를 찾아가는 길은 자기 자신을 인간 세상으로부터 고립시키는 고독한 길입니다. 연약한 인간이 세상 풍조에 휩쓸리지 않기 위해서는 어쩔 수 없는 일입니다. 고독한 투쟁 끝에 진리를 발견했다고 해서 문제가 해결되는 것도 아닙니다. 여지껏 삶의 주인 노릇해온 자아가 순순히 물러날리 없기 때문입니다. 이제부터 진리를 위한 자아와의 투쟁이 시작됩니다.
부활의 주님을 만난 도마는 나의 하나님이시여 나의 주님이시라고 고백했습니다. 세상으로부터 배척을 당하고 자기 백성으로부터 버림을 받아 십자가에 못 박혀 죽는 저주스런 운명을 맞이하신 분이 참되신 하나님이시고 주님이시라니! 기독교 신앙은 베드로의 처음 그리스도 고백에 근거한다기보다 도마의 나중 고백위에 근거하고 있습니다.
부활의 주님을 만난 제자들은 더 이상 유대의 왕으로 오신 메시야가 아닌 죽음을 이기고 승리하신 생명의 주이신 그리스도를 따랐습니다. 정치적 메시야를 따랐을 때 제자들은 서로 경쟁하는 사이였지만, 생명의 주님을 따르게 되었을 때는 서로 목숨을 다해 사랑하는 사이가 되었습니다. 이 작은 공동체가 세상을 무너뜨리는 공동체로 등장했습니다.
“믿음은 바라는 것들의 실상이요 보이지 않는 것들의 증거니”히11:1
믿는다는 것은 보이지 않는 것을 보이는 것처럼 그 일에 자기 인생을 걸고 매진하는 것입니다. 자기 인생을 걸지 않는 것은 부활의 진리를 머리로만 받아들이고 실제로는 믿지 않는 것입니다.
주님의 부활을 믿는다면 십자가의 그리스도를 따르는 일에 자신의 전부를 거는 것이 마땅합니다.
사도들이 복음 때문에 원하지 않는 십자가 고난의 길로 끌려가신 것처럼, 오늘 우리는 성령의 매임을 받아 세상에 대해 죽는 길로 나아갑니다. 예수님 때문에 날마다 자기 자신을 십자가에 못 박는 일은 일생동안 수행해야 하는 선한 싸움이요 아사셀 염소처럼 인간세상 밖 무인지경으로 내어 몰리는 고독한 싸움입니다.
오늘 인간들의 거리는 세상의 행복을 찾는 무리로 넘쳐납니다. “보라 온 세상이 그를 따르는도다”요12:19
예수님 당시 많은 무리가 유대인의 왕으로 등극하시는 메시야를 따라갔듯이 오늘 우리가 바라보는 주님은 십자가의 길이 생략된 채 곧 바로 만유의 왕으로 등극하신 주님이신지도 모릅니다. 나병환자가 되어 소록도 외로운 길을 걸어갔던 한하운 시인처럼 참된 성도는 만유의 주 되신 그리스도를 따르기 전에 먼저 버림받는 십자가의 그리스도를 따릅니다.
소록도의 한 나병환자는 예배를 드리면서 “온 세상은 다 나를 버렸지만 예수님은 나를 환영해주시고 나 같은 죄인을 위해 귀한 목숨을 내주셨다”며 애간장이 녹는 간절한 감사기도를 드렸습니다. 이처럼 세상에서 버림받고 세상에 대하여 죽는 체험이 절실하면 할수록 하나님께 대한 감사와 기쁨은 역설적으로 더욱 더 풍성해집니다.
“나는 풍부와 궁핍에도 처할 줄 아는 일체의 비결을 배웠노라 내게 능력주시는 자안에서 내가 모든 것을 할 수 있느니라”빌4:12-13
마침내 자기 자신이 버림받음의 절정인 그리스도와 함께 십자가에 못 박혀 죽을 때, 우리 안에 사시는 주님의 부활의 생명이 넘쳐납니다. 이제부터 우리 삶은 심히 큰 능력되시며 우리의 진정한 자아가 되시는 그리스도께서 사시는 삶이 됩니다. 이것이 부활을 믿는 자가 누리는 삶의 복입니다. 2022. 4. 29 장기옥 드림
The blessing of those who believes in the resurrection
John20:28-29"Thomas answered and said to Him, 'My Lord and My God!' Jesus said to him, 'Thomas, because you have seen Me, you have believed. Blessed are those who have not seen and yet have believed.'"
"Blowing a barley pipe, I am singing my yearning for human streets and human affairs. Pil-nilriri. Blowing a barley pipe, I am wandering over mountains and rivers and the hills of tears, Pil-nilriri." After becoming a leper, the poet Han hwawoon was expelled from the human society and so missed the human streets. He, singing a poetry "The Barley Pipe", expressed the solitude of leper which made it impossible for him to enjoy a ordinary happiness of daily life.
The journey for the truth makes oneself isolated from the relationship of human society. A weak person can not have other choice but to let oneself isolated in order not to be entangled in the ways of this world. Even if we have found out the truth after a long struggle of solitude, another problem is waiting for us. The self who was dominating oneself till now can not be retreated easily. The struggle to live in accordance with the truth begins from then on.
Thomas confessed his faith "My Lord and My God!" after having seeg the raised Lord. Jesus was crucified and forsaken from His people and the world. His Cross meant the cursed death. "This man is our real God and Lord!" The christian faith is rather based on the later confession of Thomas than the first one of Peter.
His disciples after having seen the raised Lord were able to follow the Lord of life who overcame the power of death and only not the Lord who came as the Jewish King Messiah. When they were following the political Messiah, they competed for high positions among themselves but when they followed the Lord of life, they were able to lay down their lives for each other. This small community exposed itself as a community to break down the world.
"Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen." Heb.11:1 Those who have faith devote themselves to things not seen as though they see the things. If we do not devote ourselves to the things, we do not believe in the truth of resurrection but accept it only in thought. When we believe in the resurrection, it is appropriate that we must lay down our lives to follow Christ.
As the apostles were led to the sufferings of cross according to the Gospel preaching, so now we are led to be crucified to the world by the Spirit who compels us. This work to be crucified to the world must be accomplished for the rest of life, which makes us driven to a solitary place like a scapegoat.
Nowadays the busy streets are crowded by people who are seeking the happiness of this world. "Look, the world has gone after Him!"John12:19 As the great crowd followed Jesus who will come to the throne of the Jewish King Messiah, we are likely to follow Jesus only as the Lord of all omitting the way of HIs crucifixion. As the poet Han hwahoon who walked the lonely way to the Sorok island where the leper asylum was located, the real christians do their best to follow the Christ who was abandoned on the cross before the Christ who is the Lord of all.
A leper during the church worship in Sorok island confessed his thanks to God sincerely: "The whole world abandoned me but Jesus welcomed me and gave His life for this sinner." The more deeply we experience the dying to the world, the more abundantly we will enjoy the rejoice and thanks to God.
"Everywhere and in all things I have learned both to be full and to be hungry, both to abound and to suffer need. I can do all things through Christ who strengthens me."Phil.4:12-13 At last when we are crucified totally with Christ on the summit of abandonment, the life of the raised Lord who lives in us will be full of as the strength of Christ. From now on our life will be the life of Christ who becomes our surpassing power and our real self. This is the blessing of those who believe in the resurrection. 29. April. 2022