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블루베리의 <미니 영어와 캐나다 이야기> 제22회입니다.
이민 초보자들이 상대적으로 쉽게 구할 수 있는 캐네디언 사업장의 Minimum Wage (최저 임금) Job 으로는 Warehouse 나 Factory 에서 몸으로 일하는 General Labor, Fast Food 체인점의 Kitchen Cook, 그리고 주유소나 편의점의 야간 Cashier 등을 들 수있겠습니다.
Supervisor 가 하는 말 (시키는 일) 을 웬만큼 알아듣고, 손님이 사고자 하는 물건을 주고 계산해 줄 수 있는 정도의 영어가 가능할 경우 언제라도 일자리를 구할 수 있으며, 한 자리에서 꾸준히 오래 일하게 되면 Rate (임금 요율) 도 오르고 Job 도 더 높은 수준으로 옮겨 갈 수 있지요.
모든 Job 이 그렇듯이 처음부터 잘하는 사람은 없으므로 기본만 갖추고 있다면 Training 을 통해 며칠 만에 어느 정도 할 수 있게 돼 있으니 미리 걱정해서 취업 문을 노크조차 하지 않을 필요는 없습니다. 그 기본이란 제가 언제나 강조하는 것처럼 체력, 정신 자세, 그리고 최소한의 의사 소통이 가능한 영어 세 가지...
위에서 예를 든 구직이 비교적 쉬운 직업들 가운데 Night Shift (야간조) 를 지원하면 더욱 쉽게 Job 을 얻을 수 있게 됩니다. 아무래도 사람들은 Day Shift 를 선호하기 때문인데, 창고 공장 음식점 등도 그렇지만 주유소, 편의점은 밤에 특히 위험해 (Robbery, 즉 강도 등으로) 지원자가 많지 않아서 구인난을 겪을 정도이지요.
심야 근무의 안전성이 그래서 구직자 본인과 가족으로서는 최대 고려 사항이 될 것입니다. 취직이 아무리 쉽더라도 안전하지 않다면 차라리 안하는 게 나을 테니까요. 이들 근무 장소에서의 안전도는 예전에 비해서는 많이 높아진 편입니다.
BC 주에서는 지난 2005년 밤에 주유소에서 혼자 일하던 Grant De Patie 라는 24세 청년이 Gas-And-Dash (기름 주입 후 도주) 를 시도하던 운전자를 잡으려다 7km까지 차에 매달려 끌려 간 끝에 사망한 사건이 일어난 직후 법이 새로 생겼어요. Grant's Law 라고 명명된 이 법은 개스 주입 전 요금 지불을 의무화한 것이었습니다.
Grant’s Law — a law requiring drivers to pay at gas stations before they fill up.
주유소와 함께 7-Elven 같은 24시간 편의점 근무자들의 안전을 위해서는 Grant's Law 외에 추가적인 시설, 장치가 필요해 이를 위한 규정도 마련됐었지요. 직원과 일반인 사이에 분리 벽을 설치하거나 심야에는 최소 2명 이상이 동시 근무하도록 하는 내용이었습니다.
The regulation requires retail companies that operate overnight to either install a barrier that would separate employees from the public, or compel employers to pay at least two workers on every overnight shift so no one is left alone.
그러나 고용주들이 이를 이행하는 데는 손님에 대한 서비스 질 저하, 추가 임금 부담, 시설 공사 (환기 및 화재 예방을 위한 규정과의 마찰) 등의 문제가 있어 강제 시행이 보류돼 오고 있던 상태였는데 이번에 이를 슬그머니 완화시키는 조치가 나온 거지요.
WorkSafe BC (BC 근로안전위원회, WorkSafe 는 캐나다 각 주에 설치돼 고용주들의 비용 등으로 운영되는 노동부 산하 기관으로서 근로자들의 건강, 안전에 관한 기준을 만들고 사고 발생시 산재 보상을 하는 일을 주로 하는 곳) 가 내 놓은 새 조치는 심야 운영 소매 업체들이 일정한 `폭력 예방 프로그램'만 갖출 경우 위의 두 가지 조건을 충족시키지 않아도 되도록 했습니다.
그 프로그램이란 직원들에게 비상시 눌러 보안 회사나 고용주가 911 신고를 하게 하는 `패닉 버튼'을 지급하고, 금고에 시한 잠금 장치가 되도록 하며, 상시 모니터되는 감시 비디오를 갖추게 하는 것이군요.
That program would include mandatory safety measures such as providing employees with a panic button that is monitored either by a security company or the employer, installing a time lock safe, and requiring monitored video surveillance.
이 새 규정은 공청회가 시작되기도 전에 노동계로부터 강력한 반발에 직면하고 있습니다. BC 노동연맹 회장 Jim Sinclair 는 "심야 근무의 안전을 보장하는 핵심은 10시 또는 9시 이후에는 가게 문을 잠그거나 두 명이 근무하는 것"이라며 "규정 완화 움직임은 경제를 사람의 목숨보다 중시하는 자세"라고 주장했네요.
일하는 사람들 입장에서는 규정이 오히려 강화되어야 할 텐데, 몇 가지 전자적 장치로 싸게 해결하려는 7-11 같은 대기업 고용주들의 의사가 반영된 것인지 어땠는지는 모르겠지만 WorkSafe 의 거꾸로 가는 정책이 충돌을 빚고 있는 모습입니다.
그런데, 한 편 생각하면 심야 근무가 보다 안전해질 경우 영어를 더 잘하는 사람들의 지원이 늘어나게 돼 이민자들이나 학생들의 취업 문은 더 좁아질 수도 있을 것이므로 이것 또한 딜레마라 할 수 있겠습니다. 이래저래 이민자들은 위험에 노출되고 취업난에 시달리는 인생이라고 해야 할지 모르겠군요...
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관련 기사 전문입니다.
Critics fume over proposed WorkSafeBC rule changes
VICTORIA — WorkSafeBC is considering changes that would water down rules meant to protect overnight workers from robberies and other violence.
Introduced alongside Grant’s Law — a law requiring drivers to pay at gas stations before they fill up — the regulation in question requires retail companies that operate overnight to either install a barrier that would separate employees from the public, or compel employers to pay at least two workers on every overnight shift so no one is left alone.
The proposed new changes would allow those employers — mostly gas stations and convenience stores — to sidestep those requirements if they implement a so-called violence prevention program.
That program would include mandatory safety measures such as providing employees with a panic button that is monitored either by a security company or the employer, installing a time lock safe, and requiring monitored video surveillance.
The proposed changes will be open for discussion at a series of public meetings across the province that begin next week in Prince George, but already critics are fuming.
“The bottom line is, after a certain hour — I think it’s 10 p.m. or even 9 p.m. — you should lock the door or you should have two people working,” said Jim Sinclair, president of the British Columbia Federation of Labour, who pointed out the current regulations apply only to stores operating between the hours of 11 p.m. and 6 a.m.
“It’s just a matter of putting people’s lives ahead of economics.”
WorkSafeBC spokeswoman Donna Freeman said Wednesday the proposed changes come after a long period of piloting the new regulations.
Freeman said that while the regulations in question — those requiring a barrier or multiple employees — were first introduced in 2008, her organization is still not enforcing them because of challenges faced by employers.
“There were service issues, there were cost issues — there’s no question about that — there were construction issues,” she said Wednesday, pointing to problems such as ventilation issues and fire code regulations.
“There are a lot of unforeseen issues and challenges that became apparent during this pilot process,” she added.
“We acknowledge it’s taken a long time but we are trying to do it right.”
Freeman said WorkSafeBC is not seeking to remove the barrier and multiple-worker requirements entirely, but instead is offering an third option for employers.
Sinclair responded, saying that many retailers are already abiding by the tougher rules — even though they are officially not yet in force — which proves they are practical and do not need to be altered.
“There are lots of gas stations doing this right now. There are lots of convenience stores that have two people working all night,” he said.
“All you’re really doing with this rule is you’re kowtowing to the worst element out there.”
Grant De Patie was killed in 2005 trying to prevent a gas-and-dash robbery when he was working alone at a Maple Ridge station.
After that incident, the province adopted a law requiring drivers to pay before filling up.
Grant’s Law was announced at the same time as the regulations requiring a protective barrier or multiple workers overnight.
On Wednesday, however, Labour Minister Stephanie Cadieux made clear the two laws are not connected.
“Grant’s Law is not changing,” she said. “Grant’s Law has been in force since it was implemented,” she added, saying it has reduced incidents of gas and dash from about 200 before it was implemented in 2008 to just one in 2010.
The De Patie family could not be reached for comment.
jfowlie@vancouversun.com