https://digital-commons.usnwc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=8247&context=nwc-review
US Naval War College Review 75호에 실린 논문입니다. 저자인 Matthew Cancian은 미해병대 포병장교 출신으로 대위로 퇴역하고 MIT에서 Security Studies and International Relations 박사과정으로 있네요. ( https://polisci.mit.edu/people/matthew-cancian )
기뢰부설은 외교적 수단보다는 강압적이나 해상충돌보다는 위험성이 덜하며, 대만해협에 기뢰를 부설하면 중국의 대내교역 및 대만에 대한 군사적 개입을 저지할 수 있습니다. 미국 수뇌부가 위기시에 이런 옵션을 선택할 수 있도록 하려면 이런 작전은 평상시에 구상되야 합니다.
This article explores the feasibility of a limited minelaying action against China to provide a crisis-response option more forceful than diplomacy but less risky than kinetic operations.1 Using existing assets, it is feasible to lay minefields in the Taiwan Strait, which would both disrupt intra-Chinese trade and delay any Chinese military movement against Taiwan. Such a plan must be developed in peacetime to be available as an option to U.S. leaders in a crisis
기뢰전은 크게 주목받지 못하는 분야이지만, 미국은 성공적인 기뢰전을 여러 번 펼쳤었는데 1차대전 당시 영국 해군과 미해군은 해상지배권을 갖고 있음에도 불구하고 독일의 잠수함을 방해하기 위해 7만 개의 기뢰를 부설한 바 있고, 2차대전에는 일본에 대한 해상지배권을 확보한 뒤 공격적인 기뢰부설 작전을 통해 전쟁 후반 5개월 동안 화물 2백만톤을 가라앉히거나 피해입힌 바 있습니다. 72~73년 미해군이 며칠 동안 베트남 하이퐁항 및 다른 항구에 부설한 기뢰로 베트남은 1년 가까이 이 항구를 쓸 수 없었습니다.
While mines can be weapons of the weak, they also can be tools of the strong. During World War I, Great Britain and the United States, despite possessing the strongest fleets in the world, laid seventy thousand mines to hinder German submarines.2 During World War II, the United States, after achieving naval dominance over Japan, launched an offensive minelaying campaign that sank or damaged two million tons of shipping in the last five months of the war.3 Most germane to this article, the 1972–73 U.S. mining of Haiphong and other harbors over the course of a few days during the Vietnam War shut down those harbors for almost a year.4
또한 기뢰부설은 공격적인 해상작전보다도 적대세력을 분리하고 임박한 충돌을 저지하기 위한 수단이라는 의미를 지닐 수 있어 국제외교전에서도 용납받을 수 있을 가능성이 있습니다.
Although this article focuses solely on the military feasibility and not on the political advisability of such a mission, minelaying has several advantages over other responses to crises with China. In the event of a China-Taiwan conflict, minelaying could be portrayed as “separating the combatants,” like a UN peacekeeping force arrayed between two rival armies. Thus, other states might be more willing to accept such an action as an aid to diplomacy. The pause in Chinese operations 1 Cancian: An Offensive Minelaying Campaign Against China Published by U.S. Naval War College Digital Commons, 2022 6 6 NAVA L WA R C O L L E G E R EV I EW that a minefield likely would cause might provide enough time to defuse a crisis. The economic pain caused by reduced or inconvenienced shipping also might influence Chinese decision-making positively
중국이 기뢰밭을 얼마나 신속히 소해할 수 있을 지가 관건인데, 과거 전훈으로 미뤄 봐 중국이 소규모 기뢰밭을 소해하는 데에도 2~3개월이 걸릴 것으로 보입니다. 미국의 폭격기들은 한 번에 840~3880발의 기뢰를 부설할 수 있을 것으로 보이며, 중국이 현재 가용한 소해함 20척은 척당 하루에 0.8~2발의 기뢰를 소해할 수 있을 것으로 보이기 때문에 중국이 가장 작은 기뢰밭을 소해 완료하는 데에도 21일~53일이 걸릴 것입니다.
The key question, then, is how quickly could China remove a minefield and return the situation to the status quo ante? On the basis of minesweeping history, it would take China about two to three months to clear completely even a small minefield. The duration of this minesweeping operation would depend on the number of mines laid and the effectiveness of Chinese minesweepers. Analysis of the American bomber arsenal shows that it could lay between 840 and 3,880 mines at one time. Historical cases show that each of China’s twenty available minesweepers could clear an average of between 0.8 and 2 mines per day. Therefore, even the smallest minefield would take between twenty-one and fifty-three days to clear
기뢰부설이 효과적인 수단이란 데에는 동의하는데 전평시 막론하고 대만해협에서 미군 폭격기들이 항공기로 기뢰를 부설할 수 있을까요? 수상함이나 잠수함 부설은 항공기 부설보다 기뢰원 조성 속도가 늦을 테고요.
첫댓글 전쟁 시작 전에는 항공기로 기뢰 부설이 가능할 것이고, 전시에도... Mk82, Mk84 폭탄 개조한 기뢰라면 전투기로 뿌릴 수 있을 것 같습니다.
하긴 기뢰부설은 직접적인 전투행위는 아니니 에스컬레이션되기 전에 할 수 있을 것 같기도..
@위종민 50년 전에 북베트남 하이퐁 항구를 기뢰로 막을 때 항모에서 뜬 A-6A, A-7E들이 기뢰를 뿌렸고, 이들을 막으려는 MiG-17은 순양함 시카고가 RIM-8 Talos로 잡았습니다.