|
<후에>는 연극성의 확장을 필두로 한 극단 '상상창꼬'의 창단작품이다. 김소정 연출, 강주성 장세현 이영자가 출연한 이 작품은 3여 년의 기간을 거쳐 드라마틱 피지컬 씨어터로 제작되었다. 이 작품은 수많은 국내외 유명 국제 페스티벌에 초청되고 수상되었을 뿐만 아미라 2025년 현재까지 공연을 이어오는 기념비같은 작품이다.
This work, directed by Kim So-jung and starring Jang Se-hyun and Lee Young-ja, was produced as a dramatic physical theater after a period of three years.,This work has been invited and awarded to numerous international and international festivals, and it is a monumental work that continues to perform until Amira 2025.
◆연출의도 Directing intention
<후에(After)>는 ‘마창대교에서 일어난 가족동반자살’ 사건의 실화를 바탕으로 씌어진 작품이다. 살려달라고 애타게 부르짖던 어린 아들을 밀어 바다에 빠뜨린 CCTV 영상은 그야말로 충격적이었다. 생사의 기로에 선 소년을 죽음으로부터 구해내고 그로 인해 생긴 트라우마를 이겨내게 하고자 하는 마음에서 출발된 작품이 바로 <후에>다. 이 작품은 캐릭터와 스토리가 분명한 ‘드라마틱 신체극‘으로 제작되었는데, 트라우마와 그것을 이겨내는 한 소년의 모습을 충실하게 재현하고 싶었기 때문이다. 그러면서도 역동적이고도 아름다운 이미지로 만들려고 했다. 비록 소재가 비극적이더라도 ‘인간 삶을 어떻게 바라보느냐?’에 따라 그 극은 비극도 코미디도 될 수 있기 때문에. 삶에 대한 긍정적인 시각으로 인간 존재 의미를 드러낼 수 있는 공연이 되길 바래본다.
<After> is the story about the fixed ego from in any time. Ryu is a man isolated from the world because of something shocked in his childhood. We often see the people who have the fixed ego of any part of themselves because of the lack or shock from childhood, Despite they are already grown-up. Surprisingly, There's many people as like in that case and it causes some sad cases. Someday I heard the story about a heartless man who threw his son out of the <bridge> in spite of the boy was crying for living. I felt hard to breath also I was captured with a reverberating sound of boy's cry as like an auditory hallucination. I hopped that the boy lives here despite he has gone away, even it was In the Fantasy. This story is composed of the story about that how Ryu keeps on living 'after ' facing of Death . With this story, I hope to support the patience and overcoming life of Ryu and ours.
◆줄거리Story
<후에>는 새인간 ‘류’의 성장 스토리다. 어린시절 ‘류’는 가족동반자살을 기도한 아버지에 의해 대교에서 살해당할 뻔한 경험을 하게 된다. 그 충격으로 인해 버려진 자신을 질책하며 세상과 단절한 채 새인간으로 살아가고 있다. 그 당시 턱밑까지 찬 죽음의 공포에서 본 것은 허공을 자유롭게 날아다니는 새였기 때문이다. 그렇게 스스로 새가 되어 외로이 살아가던 류에게 운명처럼 ‘빈’이 나타나고, ‘류’는 사고 직전 ‘빈’의 목숨도 구하게 된다. 각자 가진 트라우마로 인해 서로에게 동정심을 갖게 되면서 ‘행복’을 예감하고 집을 떠나 세상을 향해 발을 디딘다.
<After> is a growth story of the bird man, named Ryu. Ryu has an experience that almost killed by his father who tried to commit family suicide in Ryu's childhood. He barely escaped death with taking on a parapet of the bridge, at that moment, the birds fly freely on the sky then , he was longing for the freedom at that moment . Because of this experience, He became to live as the Bird man and wants to being isolated from the world. However, by destiny , He meets a girl named Seo-A that was trying to commit suicide on the bridge where Ryu had barely escaped death . He saves her from death in difficulty. They become being fascinated with each other, Seo-A becomes conscious of her life again by Ryu, and also he becomes conscious of his life as the human by Seo-A.
◆작품의 특징 tcharacteristics of a work
1 신체움직임은 보편적인 언어, 이에 ‘은유’와 ‘확장’ 그리고 ‘신체기술’이 더해짐.
신체 움직임은 국가에 따라 버전을 준비할 필요가 없을 정도로 글로벌한 언어다. 이를 재료로 제작되었을 경우, 해외 진출 또한 매우 용이할 수밖에 없다. 애초부터 <후에>는 각국의 예술가들과 소통하고자 해외 진출을 염두에 두고 신체극으로 제작된 작품이다. 해외 관객들과 더욱 쉽게 소통하기 위해 ‘일상 행동’을 바탕으로 ‘이해 가능한 신체 기호’나 ‘은유’의 기법을 활용했다. 물론 ‘확장’이라는 개념으로 예술성을 보존하고 뛰어난 ‘신체기술’을 이용해 의외성이나 볼거리도 만들었다.
Body movement is a universal language, plus metaphor, extension, and physical skill.
Body movement is such a global language that it is not necessary to prepare a version according to the country. If you make a work based on this material, it is very easy to advance overseas.,From the beginning, <Hue> was produced as a physical drama with the aim of entering the overseas market to communicate with artists from all over the world.,Of course, it preserved artistry with the concept of extension and created unexpectedness and sights by using excellent physical technology.
2 ‘드라마틱 신체극(Dramatic Physical Theatre)’은 해외의 관객들에게 쉽게 공감을 불러일으키고 감동을 자아냄.
<후에>는 ‘드라마틱 신체극(dramatic physical theatre)’이라는 기치를 내걸고 있다. 신체극은 한국을 비롯 전 세계의 관객들에게 흥미와 흥분을 불러일으키는 공연예술 중 하나다. 그럼에도 불구하고 신체극은 가벼운 무용극에 가까우면서도 시적으로 표현돼 이해가 어렵다. 이것은 한국 뿐만 아니라 외국의 경우에도 마찬가지다. 이에 비해 <후에>에서 사용된 ‘드라마틱 신체극’은 분명한 스토리, 캐릭터, 상황과 감정 묘사로 쉽게 이해되고 동화되는 것이 특징이다. 극적 구성도 드라마틱해 메시지(주제)가 분명하게 전달되고 신체극이 넘어야 할 산인 ‘감동’도 불러일으킨다. ‘드라마틱 신체극’은 극단 <상상창꼬>의 단원들이 13여 년 동안 실험을 거듭하면서 추구해 온 움직임의 문법이며 새로운 양식이다. 이 문법으로 국내외 관객들과 만나고 미래연극의 비전을 제시하고 싶다.
‘Dramatic Physical Theater’ evokes sympathy and impresses overseas audiences easily.
<After> has a banner of 'Dramatic Physical Theater' Physical drama is one of the performing arts that attracts interest and excitement to audiences around the world including Korea, Nevertheless, the physical drama is close to a light dance drama, but it is expressed poetically, and the performance itself is very difficult. This is also true not only in Korea but also in foreign countries. On the other hand, Dramatic physical drama used in <After> is easily understood and assimilated with clear story, character, situation and emotional description. ‘Dramatic Physical Theater’ is the grammar and new style of movement that the members of the theater <Sangsang Changko> have been pursuing for 13 years, and this grammar will meet with domestic and foreign audiences and present the vision of future theater.
3. 객석으로의 공간 확장과 오브제 활용
혁신적인 공연의 실험은 재료에 대한 탐색이 불가피한데, <후에> 공연은 신체 외 에도 다른 형식이 가미돼 매우 흥미롭다. 예컨대, 객석 위로 펼쳐진 (밧줄로 얽힌) 대형 그물은 사람들을 피해 살아가는 새인간의 활동공간이다. 물론 극장 구조에 따라 관객이 ‘주인공이 사는 집 안으로 들어오는 형식’으로 극이 시작되기도 하며 새인간 ‘류’가 여기저기서 출몰해 공간 자체가 매우 흥미로워지기도 한다. 뿐만 아니라 다양한 공간으로 변모하는 기능적인 구조물, 자전거, 거대인형, 블랙라이트 갈매기 등 다양한 오브제가 사용돼 상상력의 폭을 넓히기도 한다.
Expansion of space and use of objects in auditorium.
Experiments with innovative performances are inevitable to explore materials, and performances are very interesting as explorations other than the body. The net-shaped rope spread over the audience is a new human activity space that lives away from people.,Of course, depending on the structure of the theater, the audience starts to enter the house where the main character lives, and it is also possible to direct the new human being to avoid them and to appear here and there.,And functional structures that transform into various spaces stimulate curiosity, and various objects such as bicycles, giant dolls, and black light gulls are used to expand the range of imagination.
4 영상맵핑과 세련된 움직임의 절묘한 조화.
이 작품은 프로젝션 맵핑이 운용된다. 특히 무대에서 구현되기 어려운 흩날리는 꽃잎, 쏟아지는 비, 거친 바다와 아름다운 은결, 바닷 속, 화재 등의 물리적 환경을 재현한다. 이는 인물의 심리와 적절하게 구현해 연극성을 확장시키고 관객들에게 이미지의 아름다움과 관극의 즐거움을 선사하리라 본다.
Exquisite combination of image mapping and sophisticated movement.
In this work, projection mapping is operated. Especially, it reproduces the physical environment such as scattered petals, pouring rain, rough sea and beautiful grace, sea, fire which are difficult to be realized on stage.,This will expand the theatricality by appropriately embodying the psychology of the character and provide the audience with the beauty of the image and the pleasure of the theater.
<후에>의 주요경력
· 2024.11. <후에> 경남연극인페스티벌, 밀양아리나, 연기상 수상
· 2024.07-11. <후에> 전국프린지투어공연, 서울·부산·창원 공연
· 2021.9.7. 해비치아트페스티벌 선정공연, 해비치호텔홀
· 2021.7.14.-18. 대학로 <알과핵> 소극장 공연
· 2019~2021. <방방곡곡 문화공감> 3회 연속 선정
· 2020.9.20.~10.18. <창원 조각비엔날레> ‘아트콜라보’ 선정 / 성산아트홀
· 2020.10.17. <후용페스티벌> 공식 초청작 / 교실극장
· 2019.10.30.~10.31. 제9회 <서울 미래연극제> 5편 선정 / 콘텐츠문화광장 66스테이지
· 2019.6.18. 37회 <대한민국연극제> 네트워킹 페스티벌 선정, / SH아트홀
· 2019.6.5. 9회 루마니아 <바벨국제연극제> / 토니불란드라극장
· 2016.5. 10~20. 몽골 국립극단 초청, <후에>에 활용된 신체움직임 기술 워크숍 <Body&Mind>
· 2015.5. 12회 몽골 <세인트 성 뮤즈 국제연극제> / 국립극단 대극장
|