1. 동명사의 기능
동사 원형에 “~ing” 붙이면 “~함,~하기,~하는 것”이라는 명사적 의미를 갖는다. 예를 들어,
-가르치다- 라는 의미의 동사 -teach에 “~ing”를 붙여서 –teaching-이라고 하면,”가르침, 가르치는 것”이라는 의미로 쓰인다. 동명사는 문장에서 주어, 목적어, 보어의 기능을 한다.
a. Beating a child will do more harm than good. (주어)
b. I regret saying such a thing to him. (목적어)
c. It's like teaching a fish how to fish. (전치사의 목적어)
d. It's not saying too much. (보어)
2. 동명사의 의미상의 주어
동명사의 의미상의 주어는 소유격으로 표시하는 것이 원칙이나, 목적격도 가능하다.
a. I don't appreciate you(r) saying so.
b. Can you imagine George cooking the dinner?
c. We were glad of the examination being over.
cf. 동명사의 의미상의 주어를 명시하지 않는 경우
동명사의 의미상의 주어가 술어 동사의 주어와 일치하거나 일반 주어인 경우에는 생략된다.
a. I must avoid making such a mistake.
b. It is rude behaving like that.
* (a)에서 making의 의미상의 주어는 술어동사의 주어인 I와 일치하고, (b)에서 behaving의 주어는 일반인이므로 생략되었다.
3. 동명사의 부정
동명사를 부정할 때는 동명사 앞에 부정어를 붙인다.
a. I regret not having studied hard during my school days.
b. I only fear not being a good supporter.
4. 동명사의 시제
4.1. 단순동명사는 술어 동사와 동일 시점 내지는 그 뒤의 시점을 의미한다.
a. He is ashamed of being poor.
b. He was ashamed of being poor.
4.2. 완료동명사는 술어 동사보다 한 시제 앞선 시점을 의미한다.
a. He is ashamed of having been poor.
b. He was ashamed of having been poor.
5. 동명사의 수동 표현
동명사의 수동형은 “being + p.p”가 된다.
a. I remember being taken to the hospital by someone.
b. I don't like being treated like a child.
6. 동명사를 목적어로 취하는 동사
동명사를 목적어로 취하는 대표적인 동사들로는 다음의 것들이 있다.
1. 중단: finish, quit, discontinue (끝내다/그만두다/중단하다)
2. 회피: avoid, escape, mind (피하다/벗어나다/꺼리다)
3. 인정: admit, acknowledge, deny (시인하다/인정하다/부인하다)
4. 실행: practice, enjoy (실행하다/즐기다)
5. 연기: delay, postpone (연기하다/미루다)
5. 기타: consider, suggest (고려하다/제안하다)
a. I've just finished reading this novel.
b. The boy narrowly escaped being run over.
c. I couldn't help laughing. (cf. help = avoid)
d. Would you mind turning the volume down?
e. The suspect admitted committing that crime.
f. I make it a rule to practice speaking English everyday.
g. They postponed making a final decision.
h. I am considering quitting the job.
7. 목적어를 생략하고 쓰는 동명사
need, want, worth 다음에 동명사가 올 때는, 주어가 그 동명사의 목적어 역할을 하므로 동명사의 목적어는 생략한다.
a. My camera needs repairing. (=needs to be repaired)
b. My house wants painting. (=wants to be painted)
b. This book is worth reading.
* 위의 예문의 경우, being repaired, being painted, being read처럼 수동태 동명사를 쓰지
않도록 주의.
8. 동명사와 부정사의 차이
remember, forget, regret 등의 동사는 동명사와 부정사를 모두 목적어로 취할 수 있으나, 각각의 경우에 그 의미가 달라진다. 기본적으로 동명사는 현재 또는 과거 지향적 성향을 갖고, 부정사는 미래 지향적 성향을 갖기 때문이다.
-----------------------------------------------
* remember to V: ~할 것을 기억하다
* forget to V: ~할 것을 잊다
* regret to V: ~하는 것이 유감이다
* stop to V: ~하기 위하여 멈추다, 멈추고 ~하다
* try to V: ~하기 위하여 노력하다
* remember V ing: ~한 일을 기억하다
* forgot V ing: ~한 일을 잊다
* regret V ing: ~한 일을 후회하다
* stop V ing: ~하는 것을 멈추다
* try V ing: 시험 삼아 ~해보다
------------------------------------------------
(1) a. I remember to post the letter.
b. I remember posting the letter.
(2) a. I forgot to call him.
b. I forgot calling him.
(3) a. I regret to say that your proposal has been turned down.
b. I regret saying such a thing to him.
(4) a. I stopped to smoke.
b. I stopped smoking.
(5) a. He tried to pass the exam.
b. He tried taking the exam.
9. 동명사 관련 관용표현
(1)* There is no V ing: ~하는 것은 불가능하다
* It is no use/good V ing: ~해도 소용없다
* cannot help V ing: ~하지 않을 수 없다
* come close to/near V ing: ~할 뻔하다
(예문)
a. There is no accounting for tastes. (=It is impossible to account...)
b. It is no use crying over spilt milk. (=There is no use (in) crying...)
c. I could not help laughing at the sight.
d. He came close to being run over by a truck.
(= He came near being run over by a truck.)
(= He narrowly escaped being run over by a truck.)
(2)* be worth V ing: ~할 가치가 있다 (=be worth while to V)
* spend time/money (in) V ing: ~하는 데 시간/돈을 소비하다
* lise no time (in) V ing: 지체 없이 ~하다
* be busy (in) V ing: ~하느라고 바쁘다
* have trouble/difficulty (in) V ing: ~하는 데 애를 먹다
(=have a hard/tough time (in) -ing)
(3)* go V ing: ~하러 가다
* feel like V ing: ~하고 싶다
* (up)on V ing: ~하자마자
* for the asking :요구하기만 하면
* keep A from V ing: A를 ~하지 못하게 하다
(= stop/prevent/prohibit/deter/dissuade/restrain A from -ing)
(4)* never ... without V ing: ...할 때마다 ~하다
* hate/love the thought of V ing: ~생각만 해도 싫다/좋다
* What's the use of V ing?: ~해서 무슨 소용이 있나?
* be in the habit of V ing: ~을 규칙으로 삼다 (=make it a rule to V)
* be on the point/brink/verge of -ing: 막 ~하려던 참이다 (=be about to V)
* It goes without saying that: ~은 말할 필요도 없다 (=It's needless to say that...)
10. to-부정사로 혼동되기 쉬운 표현
다음 표현들은 to 뒤에 동사원형이 아니라, (동)명사가 온다는 점에 유의해야 한다.
----------------------------------------------------
* be used to -ing ~에 익숙하다 (= be accustomed to -ing)
* come close to -ing ~할 뻔하다
* look forward to -ing ~을 고대하다
* with a view to -ing ~할 목적으로 (= for the purpose of -ing)
* When it comes to -ing ~에 관해서는
* What do you say to -ing? ~하는 게 어때? (How/What about -ing?)
* take to -ing ~을 좋아하게 되다; 습관이 되다
* object to -ing ~에 반대하다 (=be opposed to V ing)
* resort to -ing ~에 의지하다, 호소하다
* confess to -ing ~을 고백하다
------------------------------------------------------
(예문)
1. I'm used to staying up till late.
2. He came close to drowning.
3. I'm looking forward to seeing you soon.
4. He's painting the house with a view to selling it.
5. When it comes to playing tennis, he is next to none.
6. What do you say to taking a day off tomorrow?
7. I've taken to waking up very early.
8. Most Koreans do object to my calling them by their first name.
9. She resorted to stealing when she had no more money.
10. I must confess to knowing nothing about computers.
[TIP]
1. TO부정사만을 목적어로 취하는 타동사
1)바라다 – want, hope, wish, desire, expect
2)선택하다 – choose, decide, determine
3)거절하다 – reject, refuse
4)기타 – pretend, promise
2. 동명사만을 목적어로 취하는 타동사
- mind, consider, admit, stop, risk, practice, keep, miss, escape, give up, avoid, finish, enjoy, excuse, suggest
첫댓글 막 예전 생각이 나네요. Old pop중에 I can't help falling in love with you 라는 곡 아시죠. 영어 처음 시작할 때, 동명사를 몰라 나는 당신과 함께 사랑에 빠지는 걸 도와줄 수 없어요. 라고 해석했었죠. 그래서, 이젠 왠만해선 잊어버리지 않고 있어요. ㅋ
동명사 공부하시고 나서 to부정사 한번더 보세요.^^
너무 어렵다...기억이 가물가물~~