어제 김소용 금융위 부위원장이 기자회견을 했습니다.
무차입 공매도 등 불법공매도를 우선 단속하겠다고 말했습니다.
은행의 독과점에 대한 횡재세는 정당화 했습니다.
MSCI 편입보다는 횡재세도입과 불법공매도 근절이 우선이라고 강조했습니다.
횡재세가 발생하지않도록 은행의 대출이자마진을 줄이는 것이 더 주요한 것 같습니다.
Crackdown on illegal short selling takes priority over MSCI listing: FSC vice chair
금융위원회 부위원장: MSCI 상장보다 불법 공매도 단속 우선
By Lee Kyung-min 이경민 기자
Posted : 2023-12-01 16:42 Updated : 2023-12-01 17:24
Korea Times
Financial regulator says windfall tax justified due to monopoly of banks, ELS fiasco irrelevant to financial system risks
금융감독당국, 은행 독과점에 따른 횡재세 정당, 금융시스템 리스크와 무관한 ELS 사고
Eliminating illegal short selling is a task far more pressing than the country making the Morgan Stanley Capital International (MSCI) World list, a benchmark for global stock market funds, the country’s financial regulator said, Friday.
불법 공매도를 근절하는 것은 세계 주식시장 펀드의 기준이 되는 MSCI (Morgan Stanley Capital International) 편입보다 훨씬 시급한 과제라고 금요일 금융감독당국이 밝혔다.
The two major issues will be pursued under the long-term goal of advancing the country’s financial system, but MSCI listing will be at best a “fortunate byproduct” of Korea’s capital market system upgrade, according to Financial Services Commission (FSC) Vice Chairman Kim So-young.
금융위원회 김소영 부위원장에 따르면 두 가지 주요 이슈는 국가의 금융 시스템 선진화라는 장기적인 목표 아래 추진될 것이지만 MSCI 상장은 기껏해야 한국 자본시장 시스템 고도화의 "행운의 부산물"이 될 것이라고 한다.
Korea banned short selling, Nov. 6, prompted by illegal naked short selling of 56 billion won ($42 million) by BNP Paribas and HSBC combined. The ban will stay in place until June next year.
11월 6일, 한국은 BNP Paribas와 HSBC를 합친 560억원의 불법적인 무차입 공매도에 의해 촉발된 공매도를 금지했다. 이 금지는 내년 6월까지 유지될 것이다.
“The upsides to allowing short selling will never be appreciated if illegal naked short selling remains unscrutinized,” Kim said during a press conference at the Korea Press Foundation in Seoul.
"만약 불법적인 무차입 공매도가 여전히 처벌받지 않는다면, 공매도를 허용하는 것에 대한 긍정적인 측면은 결코 인정되지 않을 것이다," 라고 김부위원장은 서울의 한국언론재단에서 기자회견을 열고 말했다.
“We identified the suspected illegal practice despite the current low-tech non-electronic monitoring system. We knew it had been and will continue to be rampant since no consequences are in store. We could not let it go on.”
"우리는 현재 낮은 기술의 비전자 감시 시스템에도 불구하고 불법행위로 의심되는 것들을 확인했다. 우리는 그것이 과거에도 그랬고 앞으로도 계속 만연할 것이라는 것을 알고 있다. 우리는 그것을 그냥 넘어갈 수 없었다."
The practice of illegal short selling was essentially unmanageable under the current monitoring systems, he said. This enables many foreign investment banks to continue to rake in undue hefty profits, with Korean share prices ending up being persistently stagnant.
그는 불법 공매도 관행은 근본적으로 현재의 모니터링 시스템 하에서는 관리할 수 없었다고 말했다. 이는 많은 외국 투자은행들이 한국 주가가 지속적으로 정체된 채 과도한 막대한 이익을 계속 얻을 수 있도록 해준다.
“The underperformance of the local stock market is explained in large part by the illegal practice. This is why a growing number of investors leave in frustration. Some criticized that the ban falls behind global standards, but the Korean capital market is not as advanced as the U.S.' where illegal practices are met with stern punishment. It will take years for the country to establish rigorous market rules.”
“국내 증시의 부진은 상당 부분 불법 관행에서 설명된다. 답답한 마음에 떠나는 투자자들이 늘고 있는 이유이다. 일각에서는 글로벌 기준에 못 미치는 규제라는 비판도 나왔지만 국내 자본시장은 불법관행을 엄벌해야 하는 미국처럼 선진화돼 있지 않다. 엄격한 시장규칙을 제정하려면 몇 년이 걸릴 것이다.”
The MSCI issue is not the priority of the FSC, Kim said, and it is only secondary to capital market advancement.
김 부위원장은 "MSCI 문제는 금감위의 우선순위가 아니며 자본시장 진출에 부차적인 문제일 뿐"이라고 말했다.
“Our goal is to promote healthy gains for investors, who then will help listed firms with their operating funds. This in turn will power the growth of the industries and the economy in a virtuous cycle. Those are our objectives.”
"우리의 목표는 투자자들의 건강한 이익을 증진시키는 것이고, 그들은 그들의 운영자금으로 상장된 회사들을 도울 것이다. 이것은 차례로 산업과 경제의 선순환을 이끌 것이다. 그것이 우리의 목표이다."
Kim also justified the need to introduce a windfall tax whereby up to 40 percent of a bank’s net interest income exceeding 120 percent of the past five years' average would be sourced for a fund of 2 trillion won. This is, he said, because of the monopoly-protected interest income for the country’s 17 commercial lenders, up to 90 percent of which comes from the stable net interest margin (NIM) without innovation efforts or overseas business expansion.
김 부위원장은 또한 지난 5년 평균의 120퍼센트를 초과하는 순이자 수입의 40퍼센트를 2조원의 기금으로 조달하는 횡재세의 도입 필요성을 정당화했다. 그는 국내 17개 시중은행의 이자수입이 독점적으로 보호되기 때문에 이 중 90퍼센트는 혁신 노력이나 해외사업 확장없이 안정적인 순이자 마진에서 발생한다고 말했다.
The ongoing fiasco involving the irresponsible selling of high-risk, highly complicated equity-linked securities (ELS) by commercial lenders and brokerages largely concerns retail investors, and therefore does not pose a risk to the country’s financial system, he added.
시중 대부업체와 증권사의 고위험 고복합 주가연계증권(ELS) 판매와 관련된 현재의 사고는 주로 개인 투자자들과 관련된 것이므로 국가 금융시스템에 위험을 초래하지는 않는다고 그는 덧붙였다.
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