ADHD - 주의력결핍-과잉행동장애(attention-deficit hyperactivity disorder; 이하 ADHD)는 뇌의 발달과 연관된 문제(신경발달장애)로, 과잉행동(줄기차게 움직임), 충동적인 행동(자기조절 없이 행동함),...
주의력결핍 과잉행동장애(영문 약자인 ADHD로도 많이 알려져 있음)는 뇌의 발달과 연관된 문제(신경발달장애)로, 과잉행동(줄기차게 움직임), 충동적인 행동(자기조절 없이 행동함), 주의력의 문제(주의집중을 할 수 없음)를 일으킵니다. ADHD는 소아청소년정신과 외래에서 가장 흔히 보게 되는 문제입니다.
학령기아동의 4~12% 정도가 ADHD에 이환되어 있다고 추정되고, 여아보다 남아에서 더 흔합니다.
최근 들어 인구 중에서 ADHD 빈도가 뚜렷하게 늘어나고 있는 것으로 보고되고 있습니다. 하지만 이전보다 더 많은 사람들이 이 질환을 갖게 된 것인지, 아니면 단지 이 진단이 더 자주 내려지고 있는 것인지는 분명하지 않습니다.
지난 20년 동안 ADHD 진단을 내리는 데 필요한 구체적인 사항들이 보다 명확하게 정의되어 왔습니다. 일반인들이 ADHD를 더 잘 인지하게 되어서 이 질환이 더 자주 발견되고 있는 것인지도 모릅니다.
Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a a problem related to brain development (neurodevelopmental disorder) that causes hyperactivity (always on the move), impulsive behavior (doing things without any self control), and attention problems (not able to pay attention). ADHD is the most common problem seen in outpatient child and adolescent mental health settings. It is estimated that ADHD affects between 4% and 12% of school-aged children, more often boys than girls. Studies suggest that the amount of ADHD seen in the population has risen significantly in recent years. But whether more people have the disorder or whether it is just being diagnosed more often is not clear. The specific things needed to make the diagnosis of ADHD have been more clearly defined during the past 20 years. Also, people are more aware of ADHD, so the disorder may be recognized more often.
ADHD 아동의 부모들은 학교로부터 “아이가 선생님 말을 듣지 않으려 한다”, “지나치게 활동적이거나 행동이 과하다”, “교실에서 문제를 일으키고 엉망이다”는 등의 쪽지를 받게 될지도 모릅니다. ADHD 아동이 때로 착한 학생이 되고 싶다고 해도 충동적인 행동과 수업 중에 주의집중을 못하는 문제 때문에 그렇게 되기가 어렵습니다. 선생님들과 부모들, 친구들은 이러한 아이가 “품행이 좋지 못하다”거나 “다르게” 행동한다는 것은 알지만, 정확하게 무엇이 문제인가를 집어낼 수 없을지도 모릅니다.
수 년 사이에 ADHD의 필수 증상으로 여겨지던 사항들에 변화가 있었습니다. 일반적으로, ADHD 아동들은 주의산만, 과잉행동, 충동적 행동 등의 뚜렷한 문제들로 인해 매일의 정상적인 활동을 하는 데 어려움을 겪습니다. 때로 ADHD가 아닌 아동들에서도 관찰되는 ‘정상적으로 높은 수준의 활동성(the normally high level of activity)’과는 다르게, ADHD의 과잉행동은 더 자주 일어나고 으레 더 제멋대로이며, 더 조직화되어 있지 않고, 목표지향적이지도 않습니다 (실제적인 목적이 없음).
마찬가지로, ADHD가 아닌 아동들도 종종 충동적이거나 주의산만하기도 합니다. 하지만 ADHD 아동들은 이러한 행동이 너무 자주 있어서 학교에서 공부하고 친구들과 사이 좋게 지내고 안전하게 있기가 어려워집니다.
ADHD의 특이적인 증상들은 아이마다 다르게 나타나지만 일반적으로 ADHD 아동들은 다음과 같은 특징들을 보여줍니다.
▷ 일을 조직화하는 것을 어려워함, 종종 교사의 지시사항을 듣지 않았다는 인상을 주게 됨
▷ 쉽게 주의가 분산됨
▷ 지나칠 정도로, 차분하지 못하고 안달하는 행동; 가만히 앉아 있을 수가 없음
▷ 부주의함
▷ 수업 중에 자주 소리를 지름 (질문이 끝나기도 전에 손도 들지 않고 답을 소리질러 외침)
▷ 교사나 부모의 요구사항을 끝까지 따라가지 못함
▷ 게임, 프로젝트, 숙제에 내내 집중할 수 없음; 종종 아무 것도 마치지 못한 채로 한 활동에서 다른 활동으로 넘어감
많은 ADHD 아동들은 다른 행동 상의 질환 또는 정신과적 질환의 증상들을 보이기도 합니다. 이와 관련된 상태로는, 학습장애와 파괴적인 행동이 특징인 질환들이 포함됩니다.
▷ 학습장애 – 연구에 따르면, ADHD 아동의 최소 20%에서 학습장애가 나타납니다. 이는 일반인구에서 보이는 빈도에 비해 여러 배 높은 것입니다. 아이가 자신의 학습장애와 관련된 문제들 때문에 분노하고 좌절하게 될 수도 있습니다.
▷ 반항장애 또는 품행장애 – 이러한 행동장애는 극도로 부정적인 행동, 화내는 행동, 비열한 행동들을 자주 분출하는 것을 포함하는데, 이는 전체 ADHD 아동의 1/3 정도에서 나타납니다. 연구에 따르면 ADHD와 행동 상의 문제를 동시에 갖고 있는 아동들이 장기적인 치료성과가 나쁘고, 학업실패, 반사회적 행동, 약물남용의 빈도가 더 빈번할 가능성이 높다고 합니다.
Parents of a child who has ADHD may receive a note from school saying that their child "won't listen to the teacher," "is too active or hyper," or "causes trouble in class and is disruptive." Even though a child with ADHD often wants to be a good student, his or her impulsive behavior and inability to pay attention in class make it difficult. Teachers, parents and friends may see that the child is "misbehaving" or acting "different," but they might not be able to tell exactly what is wrong.
Over the years there have been changes in what are considered to be the essential symptoms of ADHD. In general, children with ADHD have a hard time with normal activities of everyday life because of significant problems with inattention, hyperactivity or impulsive behavior. Unlike the normally high level of activity sometimes seen in children who do not have ADHD, the hyperactivity of ADHD happens more often and is typically more haphazard, poorly organized and not goal directed (has no real purpose). Likewise, children who do not have ADHD occasionally are impulsive or inattentive. In children with ADHD, these behaviors are so frequent that they make it hard for the child to learn in school, get along with others, and be safe.
Although specific symptoms of ADHD vary from child to child, a child with ADHD generally shows several of the following characteristics:
• Difficulty organizing work, often giving the impression of not having heard the teacher's instructions
• Easily distracted
• Excessively restless or fidgety behavior; unable to stay seated
• Impulsive behavior (acts without thinking)
• Carelessness
• Frequently calling out in class (without raising hand, yelling out answer before question is finished)
• Failing to follow through with teachers' or parents' requests
• Difficulty waiting for his or her turn in group settings
• Unable to stay focused on a game, project or homework assignment; often moving from one activity to the next without completing any
Many children with ADHD also show symptoms of other behavioral or psychiatric conditions. These associated conditions include learning disabilities and disorders characterized by disruptive behavior.
• Learning disabilities — Studies have shown that at least 20% of children with ADHD also have learning disabilities. This is many times greater than the rate seen in the general population. The child may become angry and frustrated because of problems related to his or her learning disability.
• Oppositional defiant or conduct disorders — These behavior disorders, which involve frequent outbursts of extremely negative, angry or mean behavior, affect up to one-third of all children who have ADHD. Studies have shown that children who have both ADHD and behavioral disturbances are more likely to have a poor long-term outcome, with higher rates of school failure, antisocial behaviors and substance abuse.
ADHD를 진단하는 단일한 검사는 없습니다. 당신이 만난 의사가 진단을 내릴 수도 있고, 아니면 전문가에게 아이를 의뢰할 수도 있습니다. 의사는 당신의 아이가 ADHD의 특징들을 보이는지 물어볼 것입니다. 또한 이러한 특징들이 학교 환경에서 더 잘 나타날 수 있기 때문에 학교에서 아이가 보이는 행동에 대해서도 물어볼 것입니다. 이런 정보를 모으는 데 도움이 되도록 부모, 교사, 그 밖의 양육자가 특수한 행동조사표(behavioral checklist)를 작성하도록 요청받을 수도 있습니다.
의사는 아이의 병력과 발달력을 물어보고 아이를 진찰할 것입니다. 아이의 행동에 영향을 미칠 만한 다른 상태들이 없는지 분명히 해두는 것이 중요합니다. 이러한 상태들로는, 청각 또는 시각의 문제, 학습 장애, 언어 문제, 경련성 질환, 불안, 우울 또는 그 밖의 행동 상의 문제 등이 포함됩니다. 일부의 경우에서는, 하나 또는 그 이상의 이러한 상태들을 확인하기 위해 별도의 검사가 필요합니다.
심리학적 검사나 신경심리학적 검사를 위해 아이를 전문가(대개는 심리학자, 정신과 전문의, 신경과 전문의)에게 의뢰하기도 합니다. 이런 검사들은 끝마치기까지 여러 시간 걸릴 수도 있는데, 직접 묻기도 하고 글로 작성하게도 하는 일련의 질문들로 이루어져 있으며, 정신 질환(우울, 불안 등)이나 학습 상의 문제점들을 발견하도록 꾸며져 있습니다.
There is no single test to diagnose ADHD. Your doctor may make the diagnosis or may refer your child to a specialist. The doctor will ask you if your child has shown any of the characteristics of ADHD. Since many of these characteristics are more likely to be seen in a school setting, your doctor also will ask about your child's behavior in school. To help collect this information, parents, teachers and other caregivers may be asked to fill out special behavioral checklists.
Your pediatrician also will ask about your child's medical and developmental history, and will examine your child. It is important to be sure that your child does not have other conditions that may affect his or her behavior, such as trouble hearing or seeing, learning disabilities, speech problems, seizure disorders, anxiety, depression or other behavior problems. In some cases, other testing is necessary to check for one or more of these conditions. Your child may be referred to a specialist (usually a psychologist, psychiatrist or neurologist) for psychological or neuropsychological testing. These tests, which can take many hours to complete, are made up of a series of written and spoken questions and are designed to detect mental conditions (such as depression or anxiety) or learning problems.
대부분의 ADHD 아동에서, 증상은 7세 이전에 시작하여 사춘기까지 지속됩니다. 일부의 경우, 증상이 성인기까지 지속됩니다.
In most children with ADHD, symptoms begin before age 7 and last through adolescence. In some cases, symptoms continue into adulthood.
수 년간의 연구에도 불구하고, ADHD의 정확한 원인은 아직까지 충분히 이해되지 않고 있습니다. 아동에서 ADHD 발병에 기여하는 많은 요인들이 있으며, 여기에는 다음과 같은 요인들이 포함됩니다.
▷ 유전적 요인들
▷ 두부 외상력
▷ 뇌와 척수의 감염
▷ 조산
▷ 임신 중 흡연, 음주, 그 외 약물들에 대한 노출
▷ 납 중독
Despite years of research, the exact cause of ADHD is still not fully understood. There are numerous factors that may contribute to the development of ADHD in a child. These include:
• Genetic factors
• History of head injury
• Infections of the brain and spinal cord
• Premature birth
• Exposure to tobacco, alcohol or other drugs while in the womb
• Lead poisoning
ADHD에 완치라는 것은 없지만 그럼에도 여러 치료법들을 써 볼 수 있습니다. 치료의 목적은 아이를 도와서 사회적 관계를 향상시키고, 학교에서 더 잘하게 하며, 파괴적이고 위험한 행동들을 최소한도로 억제하는 것입니다. 약물만으로 충분한 경우는 드뭅니다. 최선의 결과를 얻으려면 대개 약물과 행동치료의 병행이 요구됩니다.
몇몇 종류의 약물들이 ADHD 치료를 위해 처방되고 있습니다. 메칠페니데이트(methylphenidate, 상품명: 리탈린(Ritalin), 콘서타(Concerta) 등)와 암페타민류(상품명: 덱세드린(Dexedrine), 아데랄(Adderall) 등) 같은 자극제(stimulant)들은 대부분의 아이들에게서 안전하고 효과적이며, 아이들이 생각을 집중하고 행동을 조절하도록 도와줍니다. 이름과는 달리, 자극제들이 과잉행동이나 충동성을 증가시키지는 않습니다. 몇몇 환자에서는, 이런 약물들이 식욕감퇴, 체중감소, 복통, 수면문제, 두통, 초조 등의 경한 부작용을 유발하기도 합니다.
드물게 어지럼증, 말더듬, 틱, 혈압상승과 같은 보다 심각한 부작용이 있을 수도 있습니다. 자극제를 복용하는 아동에 대해서는 정기적으로 감독하여 약물이 적절하게 작용하는지 확인하고 부작용을 체크해야 합니다. 최근에는 비자극성 약물(아토목세틴(atomoxetine, 상품명: 스트라테라(Strattera))이 아동과 성인의 ADHD 치료에 승인을 받았습니다. 이 밖의 약물들(항우울제 같은)도 때때로 ADHD 치료에 사용될 수 있습니다.
그 밖의 치료적 접근은 단독 또는 병행으로 이루어질 수 있겠는데, 여기에는 아래와 같은 치료법들이 포함됩니다.
▷ 행동 치료 – 이는 대개 바람직한 행동에 대해서는 보상하고 격려하며, 원치 않는 행동에 대해서는 제지하고 결과를 지적함으로써 개선하는 기법을 말합니다.
▷ 인지 치료 – 이는 아동이 생각을 변화시킴으로써, 자존감을 세우고 부정적인 생각을 갖지 않게 하며 문제해결기술을 향상시키도록 돕는 정신치료법입니다.
▷ 사회기술훈련 – 사회기술을 향상시키면 ADHD 아동이 친구를 사귀고 유지하는 데 도움이 됩니다.
▷ 부모 교육 및 지원 – 훈련강좌, 지지모임, 상담가들이 ADHD에 관하여 부모들을 교육하고 지원할 수 있으며 여기에는 ADHD 관련 행동들을 다루는 전략도 포함됩니다.
많은 ADHD 아동들이 낮은 성적과 학교에서의 행동문제들로 곤란을 겪게 되기 때문에 학교에서 아이에게 가능한 최선의 학습 환경을 촉진할 수 있도록 교육조정안 및 개입방안(개별화된 교육계획 같은)을 제공하는 것이 중요합니다.
Although there is no cure for ADHD, many treatment options are available. The goal of treatment is to help children improve social relationships, do better in school, and keep their disruptive and dangerous behaviors to a minimum. Medication alone rarely is the answer. The best results usually require a combination of medication and behavior therapy.
Several different types of medication are prescribed by doctors to treat ADHD. Stimulants, such as methylphenidate (Ritalin, Concerta and others) and forms of amphetamine (Dexedrine, Adderall and others) are safe and effective for most children, helping them to focus their thoughts and control their behavior. Despite their name, stimulants do not cause increased hyperactivity or impulsivity. In some children, these medications may cause mild side effects, such as decreased appetite, weight loss, stomachaches, sleep problems, headaches and jitteriness. Rarely, there may be more serious side effects, such as dizziness, stuttering, tics or increased blood pressure. Children who take stimulants should be monitored regularly to make sure that the medication is working properly and to check for side effects. Recently, a non-stimulant medication (atomoxetine or Strattera) was approved for treating ADHD in children and adults. Other types of medicines (such as antidepressants) occasionally are used to treat ADHD also.
Other treatment approaches, used alone or in combination, may include:
• Behavioral therapy — This refers to techniques that try to improve behavior, usually by rewarding and encouraging desirable behaviors and by discouraging unwanted behaviors and pointing out the consequences.
• Cognitive therapy — This is psychotherapy designed to help a child change his or her thinking so that he or she can build self esteem, stop having negative thoughts, and improve problem-solving skills.
• Social skill training — Improving social skills helps children with ADHD to make and keep friends.
• Parent education and support — Training classes, support groups, and counselors can help to teach and support parents about ADHD, including strategies for dealing with ADHD-related behaviors.
Because many children with ADHD also are troubled by poor grades and school behavior problems, it is important that schools provide educational adjustments and interventions (such as an individualized educational plan) to promote the best possible learning environment for the child.
당신의 아이가 ADHD의 증상을 보이거나, 학교선생님께서 아이가 학업의 어려움, 행동 문제 또는 주의집중의 어려움 등을 가지고 있다고 알려온다면 의사를 찾아가 진찰받으시기 바랍니다.
Call your doctor if your child shows symptoms of ADHD, or if teachers notify you that your child is having academic difficulties, behavioral problems or difficulty paying attention.
ADHD는 심각한 정서적, 사회적 교육적 문제들을 일으킬 수 있습니다. 하지만 ADHD가 조기에 진단되어 적절하게 치료받는다면, 효과적으로 상태를 관리할 수 있고 아이들도 잘 성장하여 생산적이고 성공적이며 열매맺는 삶을 누릴 수 있습니다.
일부 아이들은 자라면서 사춘기에 도달함에 따라 ADHD로부터 벗어나는 것처럼 보이지만 일부 아이들은 일생동안 증상을 가지게 되기도 합니다.
ADHD can cause significant emotional, social and educational problems. However, when ADHD is diagnosed early and treated properly, the condition can be managed effectively, so children can grow up to have productive, successful and fulfilling lives. Although some children appear to grow out of their ADHD as they reach their adolescent years, others have lifelong symptoms.