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이어도와 메타버스
김정애(부산PEN)
“이엿사나 이여도사나. 이엿사나 이여도사나. 우리 배는 잘도 간다.”
인생은 배다. 출발할 때는 만선의 꿈을 안고 부푼 돛을 조각배에 올리지만, 망망대해의 공간과 그 시간에 어떤 일이 우리를 기다리는지 알 수 없다.
“강남 가두 돌아나 온다. 서울 가두 돌아나 온다. 황천질은 조반날질이언 가난 다시 올 줄을 몰라.”
제주 해녀가 부르는 ‘이어도타령’에는 돌아오지 않는 어부 남편에 대한 그리움과 안타까움이 서려있다. ‘어디를 갔든 제발 돌아오기만 해 달라. 한나절이면 족한 황천길인데, 가서는 다시 돌아올 줄 모르는구나.’ 손 흔들며 나간 모습도, 남겨둔 정도 아직 생생한데, 죽은 것을 보지도 못했고, 이별을 제대로 슬퍼하지도 못한 한이, 환상의 섬 이어도를 탄생시켰다. 긴 마실 나간 남편을 기다리듯, 부재에 대한 슬픔과 절망을 투정으로 짐짓 바꿔버렸다.
세상일은 불안 투성이다. 우리가 제어할 수 없는 능력 밖의 일이 천지로 일어나는 곳이 바다고 세상이다. 어부에겐 천변만화하는 날씨가 그러하고, 출항할 때 멀쩡하던 배가 문득 고장 나기도 하며, 좁은 곳에서 바닷바람처럼 거친 사내들 간의 다툼은 늘 위험천만이다. 구름이 검어지는 하늘을 보며 그만 돌아가야겠다는 어부 내면의 속삭임이, 한창 그물 가득 올라오는 고기의 무게에 밀려나고 지체되듯, 우리의 욕심은 한 치 앞에 머무른다. 개미처럼 좁은 시야로 각종 위험에 쉬이 노출되거나 유리창에서 몸부림치는 파리처럼 엉뚱한 곳에서 헛수고를 해댄다. 불안을 지우려고, 어부가 출항 전에 풍어제를 올리듯, 우리는 내가 주재할 수 없는 삶이 두려워 신에게 의지하며 기도를 올린다. 아니면 이어도라는 가상의 세계를 만들어 절망을 이긴다. 불확실성의 불안을 녹인다.
우리는 또한 다양한 불만을 갖고 살아가게 된다. 욕망 때문이다. 스스로에 대한 불만이기도 하고, 주변이나 세상에 대한 불만이기도 하다. 장서에 꽉 찬 수많은 현자들의 깨달음과 음성들도 어리석은 내 삶의 욕망을 다 잠재우지 못한다. 한때 내게서도 별처럼 반짝였던 고아한 언어는 어느새 기억에서 잊혀져있다. 주변 사람들과의 비교는 철학적, 정서적 초라함으로 허약한 자아를 더욱 옥죈다. 시시각각 오감을 자극하는 각종 미디어의 현란함은 잠든 욕망마저 일깨운다. 신데렐라의 깨어진 물동이처럼 채워지지 않는 욕망은 저 먼 앞사람의 등불처럼 아련하고, 내 발밑의 현실은 잿빛이다. 헛헛한 마음은 동화에서 구원의 왕자를 찾아내고, 흥부의 가난은 제비가 역전시켜준다. 미국 블록버스트 영화에서는 영웅이 악당을 응징해주니 소시민들은 카타르시스를 느낀다.
욕망과 현실의 좁혀지지 않는 갭은 대체재를 통해 대리만족이나 구원을 얻으려한다. 상상의 산물이다. 이어도, 유리구두, 제비의 박씨, 어벤져스 등이 그러하다. 그 외에도 무릉도원, 엘도라도 등 수많은 유토피아들이 가상의 세계에서 현실의 욕망을 대리 충족시켜준다. 이야기의 주인공들은 현실에서는 가족의 핍박과 가난, 권력과 돈의 폭압 속에 스스로를 구원할 희망 없이 살아가는 사람들이다. 그 한 예로 땅 뙈기 하나 없이 자식만 주르르 달린 흥부는 스스로 현실에서 가난을 벗어날 길이 묘연한 현실 구조 속에 놓여있다. 강남 갔던 제비가 보물을 품고 오는 박씨가 아니면 현실 타개가 어렵다. 현실순응하며 착하게 살면 복이 온다는, 권선징악 교훈에 담긴 무력한 서민의 삶이 아프다. 이 가운데 요즘 Z세대들에게 각광받는 새로운 대체재가 흥미롭다. 미디어 속 가상세계 즉, 메타버스가 대두된 것이다.
아이들에게 인기 있는 ‘제페토’나 ‘플레이투게더’ 등 가상세계에는 그들의 아바타가 산다. 아바타를 자기 모습과 비슷하게 만들 수 있고 더 멋지게 만들 수도 있으며, 아바타가 현실의 내 표정을 따라할 수 있다. 약간의 돈을 지불하면 멋진 옷과 헤어스타일, 구두, 장신구를 갖출 수 있고, 내 가상 룸에는 호화로운 가구도 척척 들일 수 있다. VR을 끼고 가상의 장소에서 먼 곳에 사는 현실 친구를 만나 낚시도 할 수 있다. 각종 메타버스 세계로 사람들이 몰린다. 돈도 몰려오고 기회도 반짝인다. 기업인들이 광고를 붙이고 정치인들은 가상의 세상에서 지지자를 모으며, 가수는 아바타를 내세워 자신의 노래를 들어줄 팬을 모은다. 사람들과의 활발한 대면 교류가 막힌 팬데믹 시대에, 가상공간을 얼마나 현명하게 활용할 수 있는가에 따라 현실경쟁의 판도를 바꾼다. 가상이 가상에 머물지 않고, 가상에서 이룬 욕망을 현실로 데리고 나온다.
이어도가 메타버스로 진화되어 점점 세를 불리고 있다. 낯설고 경이롭다. 키를 높이며 다가오는 메타버스의 물결에 소외될까 두렵다. 새로운 불안인가.
Ieodo and Metaverse (이어도와 메타버스: 김정애)
Kim, Jeong-ae (Busan PEN)
“Ieo-sana Ieodo-sana. Ieo-sana Ieodo-sana... Our ship goes well.”
Life is a ship. When we start, we put our swollen sails on a boat with a dream of a full load of fish, but we don’t know what awaits us in the open sea at that time.
“I’ll come back whether I go to Gangnam or Seoul. The way to Hades will take half a day in the morning, but once you go, you don’t know how to come back.”
In Ieodo Taryeong, sung by the female divers of Jeju Island, there is a longing and regret for the fisherman husband who does not return. “Wherever you may go, please come back. Half a day is enough for the way to Hades, but you don't know how to come back when you go.” The appearance of the husband waving his hands and the love he left is still vivid, but the wife has neither seen his dead body nor expressed her sorrow in a real sense. Such a lingering emotion created Ieodo, a fantastic island, and the song has changed the sorrow and frustration caused by the husband’s absence into her complaint about his late homecoming.
Things in the world are full of anxiety. The world and the sea are where so many things beyond our control happen. For fishermen, the weather changes everywhere, ships that were fine at the time of departure suddenly break down, and disputes between men who were rough like sea winds in narrow places are always dangerous. Just as the fisherman’s inner whisper that he should stop and go back while looking at the darkening sky is being put away and delayed by the heavy weight of the fish coming up in the full net, our greed always stays an inch ahead. We are easily exposed to various dangers with a narrow view like an ant, or we are struggling in the wrong place like a fly struggling in a window. Just as a fisherman holds abundant rites to the god of the sea before sailing in order to erase the anxiety, we rely on God to pray to drive away the fear of life that I cannot preside over. Or, we beat despair by creating a virtual world like Ieodo, dissolving the anxiety of uncertainty.
We also end up living with various grievances. It's because of desire. It is both a complaint about oneself and also about our surroundings and the world. Even the enlightenment and voices of countless wise men packed in the library cannot quell all my foolish desires for life. The elegant language that once shone like a star in me is forgotten in my memory. The comparison with those around us further suppresses the weak ego with philosophical and emotional shabbiness. The flamboyance of various media that stimulates the five senses at every moment awakens even the most dormant desire. Cinderella's unfulfilled desire like a broken water bottle is as dim as the lamp of the person in front of me, and the reality under my feet is gray. The empty heart finds the prince of salvation in the fairy tale, and the swallow reverses the poverty of Heungbu, the poor man. In the American blockbuster movie, the hero punishes the villain, so average citizens feel catharsis.
The unclogged gap between desire and reality seeks vicarious satisfaction or salvation through substitutes, which are figments of our imagination This is the case with Ieodo, glass slippers, swallow’s guarding seeds, and the Avengers. In addition, numerous utopias, including Mureungdowon and El Dorado, fulfill their desires in a virtual world. In reality, the main characters of the stories are those who live without hope to save themselves amid family persecution, poverty, and the tyranny of power and money. As an example, Heungbu, who lived without a single piece of land but with so many children, lies in a vague structure of reality where he could escape poverty. It is difficult to overcome reality unless the swallow who went to Gangnam comes back with a treasure. The lives of helpless ordinary people in the lessons of “rewarding goodness and punishing evil,” which say that good luck comes if you live in harmony with reality is frustrating. Among them, a new substitute that is in the spotlight among Generation Z is interesting. The virtual world in the media, that is, the metaverse, has emerged.
Their avatars live in virtual worlds such as ‘Geppetto’ and ‘Play Together,’ which are popular with children. You can make the avatar look like you, make it cooler, and the avatar can imitate your facial expression in reality. For a little money, you can get nice clothes, hairstyles, shoes, and accessories, and your virtual room has luxurious furniture. You can meet a real friend who lives far away in a virtual place with VR and go fishing. People flock to various metaverse worlds. Money comes in and opportunities sparkle. Businessmen put up ads, politicians gather supporters in the virtual world, and singers gather fans to listen to their songs with avatars. In the pandemic era, where active face-to-face exchanges with people are blocked, the game of real competition changes depending on how wisely virtual space can be used. The virtual does not stay in the virtual, but brings the desire achieved in the virtual world into reality.
Ieodo Island has evolved into a metaverse and is becoming increasingly popular. It’s strange and wonderful. I’m afraid I’ll be left out by the upcoming wave of the metaverse while it is raising its height. Is it a new anxiety?
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