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현 시국을 바라보며 성서적인 안목으로
원인과 현상과 결과를 조명하고자 한다.
Looking at the current situation From a Biblical Perspective cause
and phenomenon and the result I want to shed light.
2025.01.21
김 윤 식 목사
Rev. Immanuel Peter Kim Ph,D.
World Mission Center
구약성서에 나타난 공동체 위기관
목 차
항목(한글 영문) | 쪽(한글) | 쪽(영문) |
개요 <Summary> | 4 | 24 |
제 1 장 공동체와 위기 Chapter 1: Community and Crisis | 6 | 25 |
가. 공동체의 개념 및 구분 A. Concept and Classification of Community | 6 | 25 |
1) 가족공동체 1) Family Community | 6 | 26 |
2) 사회공동체 2) Social Community | 6 | 26 |
3) 국가공동체 3) National Community | 7 | 27 |
나. 위기의 개념 및 구분 B. Concept and Classification of Crisis | 7 | 27 |
1) 생명의 위기 1) Crisis of Life | 7 | 28 |
2) 경제적 위기 2) Economic Crisis | 7 | 28 |
3) 정치적 위기 3) Political Crisis | 7 | 28 |
다. 죄의 개념 및 구분 C. Concept and Classification of Sin | 8 | 28 |
하타 Hata | 8 | 28 |
아온 Avon | 8 | 28 |
폐사 Pesha | 8 | 29 |
로아 Ra'ah | 8 | 29 |
레샤 Resha | 8 | 29 |
1) 윤리적인 죄 1) Ethical Sin | 8 | 29 |
2) 사회적인 죄 2) Social Sin | 9 | 29 |
3) 종교적인 죄 3) Religious Sin | 9 | 30 |
제 2 장 위기의 현상과 원인 Chapter 2: Phenomena and Causes of Crisis | 10 | 31 |
가. 가족공동체 A. Family Community | 10 | 31 |
1) 생명의 위기 1) Crisis of Life | 10 | 31 |
2) 경제적 위기 2) Economic Crisis | 10 | 31 |
3) 정치적 위기 3) Political Crisis | 10 | 31 |
<위기의 원인> <Causes of Crisis> | 11 | 32 |
1) 종교적인 죄 1) Religious Sin | 11 | 32 |
2) 윤리적 및 사회적인 죄 2) Ethical and Social Sins | 11 | 32 |
나. 사회공동체 B. Social Community | 11 | 32 |
<위기의 현상> <Phenomena of Crisis> | 11 | 33 |
1) 생명의 위기 1) Crisis of Life | 11 | 33 |
2) 경제적 위기 2) Economic Crisis | 12 | 33 |
3) 정치적 위기 3) Political Crisis | 12 | 33 |
<위기의 원인> <Causes of Crisis> | 12 | 33 |
1) 종교적인 죄 1) Religious Sin | 12 | 34 |
2) 윤리적인 죄 2) Ethical Sin | 12 | 34 |
3) 사회적인 죄 3) Social Sin | 13 | 34 |
다. 국가공동체(민족공동체) C. National Community (Ethnic Community) | 13 | 35 |
<위기의 현상> <Phenomena of Crisis> | 13 | 35 |
1) 생명의 위기 1) Crisis of Life | 13 | 35 |
2) 경제적 위기 2) Economic Crisis | 14 | 35 |
3) 정치적 위기 3) Political Crisis | 14 | 36 |
<위기의 원인> <Causes of Crisis> | 15 | 36 |
1) 종교적인 죄 1) Religious Sin | 15 | 37 |
2) 윤리적인 죄 2) Ethical Sin | 16 | 38 |
3) 사회적인 죄 3) Social Sin | 16 | 39 |
라. 위기의 원인과 결과의 공통성 D. Commonality in Causes and Results of Crisis | 17 | 39 |
1) 원인 1) Causes | 17 | 40 |
2) 결과 2) Results | 18 | 40 |
제 3 장 위기의 극복 Chapter 3: Overcoming Crisis | 18 | 41 |
가. 근본적인 원인 제거 A. Eliminating the Root Cause | 18 | 41 |
1) 회개와 제물(인간의 회복) 1) Repentance and Sacrifice (Human Restoration) | 18 | 41 |
2) 은혜(하나님의 사랑) 2) Grace (God's Love) | 19 | 41 |
결론 Conclusion | 19 | 42 |
제 1 장 한국교회의 사명 Chapter 1: The Mission of the Korean Church | 19 | 42 |
제 2 장 크리스천과 기독가정의 사명 Chapter 2: The Mission of Christians and Christian Families | 20 | 43 |
<개요>
본 글의 목적은 개인 또는 단체를 막론하고 위기를 부르짖고 있는 현대에 시급한 문제는 그 원인을 바로 알고 위기를 극복하기 위한 목적에 있다.
자연의 이상 현상이나 국제간의 수지결손 강대국 사이에서 오는 정치적인 위기는 그것이 우연의 일치에서 오는 것 같으나 성서를 통하여 신앙의 안목으로 관찰할 때 분명히 하나님의 섭리임을 알 수 있다.
본 글에서는 구약역사를 중심으로 하여 공동체를 가족 사회 및 국가 공동체로 구분하고 각 공동체가 처한 위기를 밝혔으며 성서에서 말하는 그 원인이 무엇인가를 밝혔다.
모든 위기의 원인은 두말 할 것 없이 인간의 범죄로 나타나고 있다. 이 죄악을 종교적인 죄, 윤리적인 죄 및 사회적인 죄로 분석하여 보았다.
위기의 결과에서 오는 현상으로 생명, 경제, 정치적인 현상으로 분석하였으며 위기를 극복하는 방법을 성서에서 찾아 제시하였다.
마지막으로 현실에 있어서 한국교회와 크리스천 개인 및 기독가정의 사명과 책임을 결론으로 제시하였다.
지난 날 월남의 공산화 이후 인도차이나의 사태와 김일성의 중공방문에 따라 우리나라는 국가의 위기를 부르짖고 수많은 단체의 궐기대회와 특별히 기독교를 비롯한 각종 종교 단체들이 국가 안보를 위하여 성명을 발표하고 대회를 통하여 단결을 위시하였다.
작금에 이르러는 정치적 혼란으로 양분되어 극대 극으로 치닫고 있으며 특히 교회와 목사들과 성도들도 극대 극으로 양분되고 폭력과 파괴가 난무하여 총체적 위기를 당면하고 있다.
한결같이 국가의 위기를 부르짖고 있는 이 시대적 사조에 맞추어 본 글에서는 성서에서 말하는 위기는 무엇인가를 밝힘으로 우리의 위기관을 정립하고 기독교 신앙공동체로서 취할 태도를 제시하고자 한다.
본 글에서는 구약성서를 중심으로 하여 공동체의 위기를 논하게 되는데 성서의 본문에 비평 없이 순수하게 성서의 내용을 그대로 인용하며 편의상 시대적 구분에 따라 공동체를 구분하였으며 이스라엘의 공동체를 일반 비 기독교국가와 똑 같은 입장으로 비교하는 것을 피하고 이스라엘의 공동체(구약중심으로 본 성서의 공동체)를 오늘의 신앙공동체와 비교하였다.
하나님의 구속역사적인 면에서 생각할 때 위기를 시대적으로 구분해서 논하기는 매우 애매하나 편의상 이해를 쉽게 하고 오늘의 시대적 교훈을 얻기 위해서 이 방법론을 택했다.
본론 1장에서는 2장에서 논할 위기에 대한 기초작업으로서 용어 해설과 구분을 논하고
2장에서는 위기의 원인과 결과에 대하여 논했다. 2장 “다”항에서 취급되는 국가공동체는 그 규모가 다른 공동체보다 크고 본 글의 가장 중심점을 이루고 있어 다른 항에 비하여 내용이 길어졌다.
3장에서는 위기극복에 대한 예를 들어 해결책을 논하고 마지막 결론에서는 본 위기관을 오늘 현실에서 어떻게 적용할 것이며 한국교회와 크리스천의 사명과 책임을 밝히고 있다.
제1장 공동체와 위기
가. 공동체의 개념 및 구분
두 사람 이상이 모여 한 사회를 이루는 단체를 말하며 이것은 곧 공동사회를 이루는 것으로 실재적, 유기적, 생활체로 감정, 충동, 욕망의 자연적 실재적인 통일된 본질의사에 기초하는 사회이다. 이 사회는 혈연, 지역 또는 지인의 세 가지 공통성에 의하여 이루어진다.
구약 성서는 태초에 하나님께서 인간을 창조하시고 한 가정을 이루게 하시며 부족을 이루게 하고 이스라엘 민족을 형성하여 구속역사를 진행하신다. 이 하나님의 구속역사의 과정에 있어서 편의상 시대에 따라 아래와 같이 공동체를 구분하였다.
1) 가족공동체
혈연관계를 통하여 한 집단을 이루는 단체라고 할 수 있으며 제일 처음 아담과 하와는 가족공동체를 이루었다. 계속해서 인류는 번성하여 많은 집단을 이룰 수 있도록 되었으며 마침내 홍수로 멸망한다.
이 기간 중에는 여러 가정이 있었으나 아담의 가족을 중심으로 하여 가족 공동체를 생각하였다. 이 가족 공동체는 오늘의 크리스천 가정의 신앙공동체로 비교하여 생각할 수 있다.
2) 사회공동체
이익 또는 지역을 중심으로 형성된 단체라 할 수 있으며 여러 가족공동체가 모여서 이룩되고 있다.
홍수시대에 죄악이 만연하여 인류를 멸하시고 노아를 통하여 새 역사를 시작하시며 많은 사람들 중에서 아브라함을 부르시고 이삭, 야곱을 통하여 계보를 이으시며 야곱의 자손은 애급으로 내려가 큰 부족을 이룩한다.
이때까지 이스라엘은 국가형태를 갖추지 못하고 족장에 의하여 다스려지며 족장시대로 불리기 때문에 시대 구분상 사회공동체로 취급하였다.
여기서는 홍수 당시와 소돔성과 야곱의 가족에 대해서 생각한다. 야곱을 가족 공동체로 생각할 수 있으나 시대구분상 또는 그 자손의 방대함과 수하인과 재물이 방대함을 감안하여 사회공동체로 취급하였다.
3) 국가공동체
영토, 국민, 주권의 체제를 갖춘 한 국가의 공동체를 생각할 때 이스라엘은 가나안 입주부터 분열왕국의 종말까지를 국가공동체로 취급하였다.
이스라엘의 민족공동체가 언제 형성 되었느냐 하는 문제가 있기는 하나 연대적인 것을 논하는 것이 아니고 신앙공동체로서 교훈을 찾기 위함으로 별다른 문제는 없을 줄 안다.
출애굽 이후 확정된 영토는 없었으나 성서적으로 볼 때 모세와 같은 훌륭한 지도자와 많은 민족을 생각하여 민족공동체로 취급하였다.
이 국가공동체는 오늘의 신앙공동체의 최고인 교회와 비교할 수 있다.
나. 위기의 개념 및 구분
위기라 함은 인간사회에 있어서 개인 또는 단체에 급박하고도 위험한 상태에서 생명과 재산과 기본권에 큰 손실을 가져오는 직접적인 요인 및 간접적인 요인을 말한다.
구약성서에서 말하는 위기는 사람이 살아가는 데 필요한 정신적, 신체적, 물질적, 사회적인 요건이 모두 구비된 평화(shalom)가 파괴될 때를 말할 수 있다.
하나님의 구속역사가 진행되는 중 위기는 여러 번 반복되고 있으며 이 위기는 다음과 같은 3가지 현상으로 구분하였다.
1) 생명의 위기
질병, 살해, 재난 및 전쟁 등으로 인간의 생명을 잃거나 부상 또는 신체에 장애를 가져오는 위기를 말한다.
2) 경제적 위기
식량, 자원의 고갈 및 재난으로 인하여 의식주 생활에 큰 장애를 초래하여 사회적 혼란 및 생명의 위협에까지 영향을 미치는 것을 말한다.
3) 정치적 위기
체제의 붕괴, 기본권 박탈, 영토분실, 주권상실, 포로, 노예 등 한 단체의 정상적인 확립을 유지 할 수 없는 상태로서 경제 및 생명에까지 영향을 미치는 것을 말한다.
이스라엘의 절대주권자는 하나님이시다. 이 주권자이신 하나님의 영역에서 벗어날 때 이스라엘은 위기를 당하게 되었다. 그러므로 여기에는 종교적인 위기도 포함되어 취급된다.
다. 죄의 개념 및 구분
일반사회에서 말하는 국가법 위반의 개념을 초월하여 인간과 하나님 사이에서 파생되는 죄악을 구약성서 중심으로 구분하기 위하여 먼저 죄에 대한 언어를 관찰하여 본다.
하타(hata’)- 맞추지 못하다.(miss), 잘 못되다.(go wrong), 죄를 범하다.(sin), 이것은 목적과 길에서 벗어남을 의미하고 있다. “나를 잃는(hata’)자는 자기 영혼을 해하는 자라(잠 8:36)”
아온(awon)- 불의(iniquity), 허물, 불의의 벌, 하타와 거의 같은 뜻으로 사용하나 하타만큼 많이 사용하지 않고 있다. 욥에 대하여 엘리바스는 “네 죄악이 네 입을 가르치나니(욥 15:5)”라고 말한다.
폐샤(pesh)- 불법, 보통 허물로 번역되고 있다. 하나님을 반역한 포학한 행위로서 상한 의미를 갖고 있다. 심판은 이 폐샤를 범하는 자 위에 임하는 것이다.(사 1:28)
로아(roa) : 악(badness, evil) 종교와 윤리를 명확히 구분할 수 있다면 윤리적 악에 가깝다고 할 수 있다. 하나님을 버리고 악을 행하는 것(사 28:20), 무력한 자를 압박하는 것(사 1:16-17)
례샤(resha) : 사악한(wicked) 죄를 범한(Criminal) 사형선고를 받은 사형수는 “레샤”라고 불리웠다.(신 25:2, 민 35:31)
이상과 같이 죄에 관한 용어의 뜻이 거의 비슷하지만 넓은 의미에서 윤리적인 죄, 사회적인 죄, 및 종교적인 죄로 구분하였다
1) 윤리적인 죄
윤리를 인간사회에 있어서 필요한 도덕적 행위라고 한다면 구약성서에서의 윤리적인 죄는 그 특수적인 사회배경을 생각하게 된다.
이스라엘은 하나님과의 특수적인 계약관계에 있기 때문에 하나님과의 관계를 떠나서 윤리성을 생각할 수 없다.
윤리적인 제 원리를 구성하는데 가장 뛰어난 윤리성은 창조적 인격적 의의 하나님의 사실이다. 윤리적 요구는 하나님의 요구이며 이러한 요구에 반대되는 비윤리적인 행위는 하나님께 대한 반역이다.
윤리적인 죄를 규정하기 위해서는 인간의 계발된 양심의 항의와 의의 하나님의 진노를 일으키는 것으로 규정할 수 있다.
2) 사회적인 죄
사회적인 죄라함은 민족의 안정과 복지를 실재적으로 파괴하는 행위와 목적과 태도를 말한다. 성서적인 의미에서 사회적 죄를 생각할 때 이스라엘 민족의 특수성을 생각하면 일반 사회학자들의 과학적 입장과는 달리 생각 하여야 한다.
이스라엘 민족은 시내산의 공의와 사랑의 하나님이신 야훼의 특별한 선택을 입은 백성이라는 신앙으로 인하여 생명력과 창조적 이상을 갖고 있는 계약의 백성이기 때문이다. 그러므로 하나님의 백성의 품성을 손상시키는 것 민족의 파멸을 가져오는 것을 말할 수 있다.
3) 종교적인 죄
하나님과 인간사이의 계약의 파기를 일으키는 모든 행위를 종교적인 죄라고 말할 수 있다. 특별히 이스라엘 민족은 하나님과 계약관계의 민족이다. 이 계약을 파기함으로 종교적인 죄를 범하게 되며 이것은 모든 죄의 중심점이 되고 있다. 사회적인 죄나 윤리적인 죄는 하나님을 반역하는데서 생기는 것이다. 우상숭배는 종교적인 가장 큰 죄이며 이로 인하여 연속되는 많은 죄악을 일으킨다.
이같이 모든 죄는 하나님을 시인하는가. 거부하는가에 근본적인 관념에 관련을 가지고 있다.
제2장 위기의 현상과 원인
가. 가족공동체
하나님의 창조하신 낙원에서 행복하게 살도록 창조된 인간은 낙원을 상실하고 중대한 위기에 처하게 된다. 이것은 곧 우리 인류의 최대 위기이며 궁극적으로 회복하여야할 문제이다.
<위기의 현상>
1) 생명의 위기
하나님께서는 아담과 하와가 정녕 죽을 것을 말씀하셨고 아벨을 죽인 가인은 만나는 자가 나를 죽이리라는 두려움의 위기를 당하였다.
뿐만 아니라 여인은 해산하는 고통을 당하게 되리라는 저주를 받았다. 이것은 곧 온 인류가 죽음을 면치 못할 것과 질병과 고통 속에서 어려움을 당하여야할 중대한 생명의 위기이다.
2) 경제적 위기
수고하지 않고 행복하게 살 수 있는 동산에서 쫓겨나 죽도록 수고하여야 먹을 것을 얻을 수 있게 됐으며 밭을 갈아도 땅이 효력을 주지 아니하리라는 경제적 위기에 처하게 되었다.
유사이래. 인류는 재난과 기근 속에 살아야 했으며 오늘도 이 같은 위험이 끊임없이 임하고 있다.
3) 정치적 위기
하나님의 창조하신 땅에서 하나님의 절대 주권 하에 살게 된 인간이 낙원을 쫓겨남으로 하나님의 주권을 상실하였으며 영역을 벗어나게 됐다.
가인은 주의 낯을 뵙지 못하고 유리하는 자가 됨으로 하나님의 주권을 상실하였으며 두려움과 공포 속에 살게 됐다. 인간이 하나님의 주권을 상실한 것은 가장 큰 위기가 되며 모든 위기의 요인이 되고 있다.
<위기의 원인>
1) 종교적인 죄
아담과 하와는 하나님의 명령을 어기어 하나님을 불경하였으며 가인은 제사를 드릴 때 정성을 다하지 못하고 형식적인 의식으로 범죄하였다. 이것은 하나님을 온전히 거룩하게 섬기지 못한 종교적인 죄로서 인류 최초의 죄가 되었고 모든 죄악의 근원이 되었다.
2) 윤리적 및 사회적인 죄
아담과 하와는 부부로서 피차 사랑과 권면과 협조를 했어야 함에도 불구하고 죄를 짓도록 방관하고 유도하여 인간관계에서 지켜야할 규범을 어겼으며 가인은 아벨과 형제간의 사랑을 무시하고 동생을 시기하여 살인하기까지 이르렀으니 이것이 하나님 앞에 큰 죄악이 되었다 이 같은 죄악이 인류에게 위기를 가져온 원인이 된 것이다.
나. 사회공동체
범죄하는 가운데서도 인류는 번식하여 많은 무리를 이루었다. 그러나 홍수 이전에 사회에는 너무나 죄악이 가득하였고 소돔성에 또한 악이 가득함으로 하나님께서는 저들을 진멸하셨다.
야곱의 가족을 택해서 하나님의 특별한 구속역사가 진행되고 있었지만 택한 무리에게서라도 죄가 있을 때는 징벌하시는 것을 참고로 하기 위하여 특별히 야곱의 생애에 대해서도 같이 취급하기로 한다.
<위기의 현상>
1) 생명의 위기
하나님께서는 노아 식구를 제외한 온 인류를 홍수로 진멸하시고 모든 생물까지도 그 종자만 남겨 놓으시고 진멸하셨다. 또한 소돔성은 하늘에서 유황불이 내려와 모든 사람과 가축과 식물을 불태우시고 롯의 처까지 소금 기둥으로 만드셨다.
이같이 인간이 죄를 범하였을 때 자연까지도 화를 입었다. 야곱은 죽이려 하는 형의 칼을 피하여 피난 생활을 하게 되며 먼 훗날 고향으로 돌아올 때도 두려움과 공포를 잊지 못하였으며 세겜에서는 딸 디나는 강간을 당하는가 하면 아들들의 속임에 사랑하는 요셉을 잃고 슬픈 날을 보내게 되었다.
2) 경제적 위기
물과 불로 온 세상을 진멸해 버리니 경제적 위기는 논할 여지조차 없는 것이다.
3) 정치적 위기
하나님께서 나의 신이 영원히 사람과 함께 하지 아니하리라고 지었음을 한탄하신 것은 하나님께서 마음을 돌이키신 것으로 하나님의 주권을 상실하게된 것이다.
소돔성 역시 완전히 소멸함으로 사람이 하나님의 주권을 완전히 상실한 것이다.
야곱은 고향을 떠나 피난살이를 해야 했으며 딸 디나의 문제로 아들들이 세겜과 싸움을 하여 그들의 복수가 두려워 공포의 날을 보내야 했고 후일 애급에 내려가 자손들이 애급의 노예가 되기까지 이르게 된 것은 정치적인 면으로 보아 중대한 위기라 아니할 수 없다.
<위기의 원인>
1) 종교적인 죄
하나님께서 세상을 멸하시기로 작정하신 후 오랫동안 참으셨으나 피조물은 하나님께로 돌아오지 않았으며 소돔성은 의인 10인을 찾을 수 없을 정도로 죄악이 가득함을 보아서 종교적인 죄가 많음을 알 수 있다. 또한 야곱은 베델에서 단을 쌓고 하나님께 제사하기로 약속한 것을 잃어버리고 세겜에서 거하였으며 가족 중에는 우상을 섬기는 자가 있도록 방관하고 있었다.
2) 윤리적인 죄
하나님의 아들과 사람의 딸들이 결혼한 것은 저들의 욕정을 따라 불륜의 관계를 맺고 있었으며 마음은 항상 악하여 있었다.
소돔성에서는 지나가는 나그네까지도 관계하려는 비도덕적이고도 광폭한 짓을 한 것은 성의 문란과 모든 면에서 죄악이 가득함을 잘 나타내 주고 있다.
야곱은 혈연적으로 형인 에서의 장자 권을 교묘하게 빼앗았으며 형과 부친을 속여 축복을 가로채고 도망함으로 가정에는 심한 분란이 일어났다. 또한 야곱의 아들들은 요셉인 동생을 죽이려 하고 결국 팔아치운 것은 인간사회에서 있을 수 없는 비윤리적인 행동이었다.
3) 사회적인 죄
홍수 당시 혈육 있는 자의 강포가 땅에 가득하였고 소돔성은 절도 살인 등 포악하고 광폭한 사회가 되었으며 사회질서를 찾아 볼 수가 없었다.
야곱은 교묘한 방법으로 외삼촌의 재산을 자기의 것으로 치부하였으며 그 아내는 부친의 신상을 훔치는 일을 저질렀다. 이것은 부친 재산의 소유권을 상속하기 위한 방법으로서 수단을 쓴 것이다.
후에 야곱은 딸 디나의 일로 인하여 아들들은 세겜 사람들을 속이고 죽이는 살인죄를 저지르게 되었다.
이같이 한 사회의 죄악이 가득할 때 하나님께서는 진노하시고 그 사회에 큰 재앙으로 진멸하시거나 한 부족이 어려움을 당하도록 위기를 당하게 하신다.
다. 국가 공동체(민족공동체)
이스라엘 민족은 출애굽 후 사사시대를 거쳐 왕정시대에 들어갔으나 솔로몬으로서 그 막을 내리고 남과 북으로 분단되어 북쪽 이스라엘은 앗수르의 포로가 되고 남쪽 유다는 바벨론의 포로가 되어 위기의 절정에 달하였다.
<위기의 현상>
1) 생명의 위기
약속의 땅 가나안을 눈앞에 놓고 출애급한 백성은 여호수아와 갈렙을 제외하고 전부 죽었으며 광야에서 태어난 자만이 가나안에 들어갈 수 있었다.
아이성 전쟁에서 참패를 당하고 많은 외적(모압, 가나안, 미디안, 블레셋)의 침입을 받아 많은 생명을 잃었으며 다윗의 인구조사 후에는 7만 명이나 온역으로 죽음을 당하였다. 국민은 솔로몬 당시 심한 고역을 치러야 했으며 남북이 갈리고 끊임없는 전쟁에서 많은 생명을 잃었으며 악한 왕가의 학살과 바알 예배 자들의 학살 등 살육이 계속 되었으며 끝내는 이스라엘은 앗수르의 포로가 되어 영영 돌아오지 못하였고 유다는 바벨론의 포로가 되어 많은 백성이 흩어졌고 겨우 “남은 자”가 그 명맥을 유지하였다.
2) 경제적 위기
아간은 범죄함으로 집안의 소속된 모든 소유물을 불태워버린 일로 시작하여 외적의 약탈(미디안)과 삼년간의 심한 기근으로 백성은 굶주림을 당했으며 솔로몬의 과중한 세금으로 백성은 더욱 어려움을 당했으며 수년 동안 우레가 없음으로 식량 생산에 큰 지장을 가져왔고 앗수르와 바벨론의 침략으로 땅은 황무하였고 성읍들은 불에 타서 거민이 없고 토지는 이방인에게 삼키운 바 되어 연기가 끊임없이 오르며 궁궐에는 가시나무가 나고 땅은 황무하여 지날 자가 없게 되었다.
적군이 침입하여 추수 물과 곡물을 먹으며 포도나무와 무화과나무를 먹으며 칼로 성들을 파멸하니 이스라엘의 경제적 상황은 말할 수 없이 빈곤에 처하게 되었다.
3) 정치적 위기
아이성의 참패는 제일 처음 당하는 정치적인 위기였다. 이스라엘 역사는 전쟁으로 시작하여 전쟁으로 끝나는 것 같이 보이기도 한다.
사사시대에 모압과 가나안 미디안 블레셋 등 외적의 침입을 많이 받았으며 언약궤를 빼앗기기까지 큰 위기를 당하였다.
다윗은 사울의 음모에 오랫동안 피신을 하였으며 아들 압살롬의 반역과 살해에 슬픔을 면치 못하였으며 솔로몬은 외교를 통하여 여러 나라와 문화교류 및 무역을 통해서 부강하였으나 백성을 혹사시켜 많은 불만을 자아냈으며 하달과 모슨 등의 반역이 일어나고 결국 남과 북으로 갈라지는 결과를 가져왔다. 남과 북은 전쟁이 계속 되었으며 북은 앗수르에 의하여 멸망되고 남은 바벨론에 의하여 멸망되었으니 성전과 예루살렘은 파멸되고 지도자는 처형되고 온 민족은 이방의 포로가 되었다.
<위기의 원인>
이스라엘 민족이 출애굽 후 포로까지 당한 위기는 자연적인 현상이거나 외적이 강하여서가 아니다.
이것은 단순한 세속적이거나 정치적인 사건이 아니라 하나님이 일으키신 신적 사건이다. 모압이나 압몬 블레셋 또는 앗수르와 바벨론의 군사력이 강해서가 아니라 하나님께서는 근본적으로 이스라엘 자체 안에 있는 죄악으로 인해서 외적을 일으키신 것이다.
이 죄악을 유형에 따라 다음과 같이 분류해본다.
1) 종교적인 죄
이스라엘 국가 형성이란 바로 하나님과 이스라엘의 계약윤리에 기초하여 이루어진 것이다. 즉 여호와는 이스라엘의 하나님이 되고 이스라엘은 여호와의 백성이라고 하는 계약관계가 곧 이스라엘의 초석이었다.
그러나 출애급한 백성은 계약을 어기고 금송아지를 섬기는 등 우상을 섬겼으며 가나안 정복 당시 아간은 하나님의 명령을 어김으로 아이성 참패의 원인이 되었었다.
가나안 족속과 소유물은 다 제거하라는 하나님의 명령을 순종치 않아 결국은 가나안 인의 신인 바알과 아스다롯을 섬겼다.
사울은 제사장의 직무를 박탈했으며 아말렉을 진멸하라는 하나님의 명령을 불순종하였다. 말년에 그는 신접한 여인을 찾아가 물어보는 등 종교적인 죄를 범하였다. 다윗은 하나님의 능력을 무시하고 사람의 타산의 힘에 의지하려는 인구조사 결과 하나님의 진노를 입었으며 솔로몬은 우상숭배를 용납하는 큰 죄를 범하였다. 이방여인을 왕궁에 끌어들이고 우상숭배를 용납한 것은 나라가 분단되는 직접적인 큰 원인을 초래하였다.
이스라엘은 신을 바꾸고 여호와를 버렸으며 허무한 것에 분향하였다.
금송아지를 만들어 여호와를 대신케 하였으며 하나님께 대한 충성을 경멸이 여김으로 크게 음행하였고 진정한 의미에서 하나님께 돌아오지 아니하였다.
제사장과 예언자들은 백성을 유혹하였고 충고를 받으려는 사람들의 생명을 살해하였다.
또한 삯을 받고 가르치고 돈을 받고 예언하여 하나님의 율법을 잃어버렸다. 그리고 그들의 직원은 개인을 위하여 사용하였다.
거룩한 성 예루살렘을 순례하는 대신 높은 산에서 희생을 드리고 향을 피웠다. 또 그들은 길갈과 브엘세바에서 혼합예배를 드렸다.
에브라임은 우상과 연합하였고 은과 금의 우상을 섬겼으며 백성은 이방신의 제단과 사원을 건축하였다.
금송아지에 입 맞추며 거짓신의 이름으로 도덕적인 맹세를 하였다. 아스다롯의 음란한 의식에 따라 그들은 종교의 이름으로 모든 우상의 행위 중에서도 가장 추잡한 간음 행위를 이방신의 남제사장이나 여제사장과 더불어 하였다.
2) 윤리적인 죄
예언자들에게 있어서 남북왕조의 패망은 반윤리적 사회악의 한 결과라고 인식되었다. 구약예언의 근본 기조는 언제나 인간 행위의 그 윤리성에 대한 비판을 근거로 하고 있다는 특징을 갖고 있다. 음란한 종교의식 때문에 타오르는 정렬이 음란한 행위로 이끌어 개인적으로 죄를 짓게 하였다.
다윗 왕이 우리아의 아내에게 행한 행위에 대하여 나단의 책망과 나봇의 포도원 사건과 유혈 쿠데타로 세워진 예후왕조에 대한 비판 등 전적으로 윤리적인 비판에 의거한 것이다.
근친상간과 술에 만취와 탐욕과 부정을 모의하고 난폭하게 실천하여 여인들은 행복한 가정에서 쫓겨났다.
식구가 원수가 되며 살인과 살인청탁과 피 흘리려고 매복하여 그물로 형제를 잡으려고 하였다. 이같이 예언자들은 진실을 찾아볼 수가 없었다. 은밀한 참회도 거짓이며 여호와를 부르짖음도 거짓이었다.
모자와 부자가 대적하였고 노동자는 주인에게 파업을 일으키고 성문에서 책망하는 자를 미워하여 정직하게 말하는 자를 싫어하였다. 공수표로 계약을 맺고 왕까지도 위선적인 말을 하였다.
극도로 타락하여 의인을 찾을 수가 없었으니 이스라엘의 윤리는 완전히 타락한 것을 알 수 있다.
3) 사회적인 죄
사회복지와 안영과 질서를 파괴하는 원인은 하나님과의 관계가 정상화 되지 못한 결과에서 기인하고 있으며 이것은 곧 위기를 초래하는 적접적인 원인이 되고 있다.
부자들은 강포가 가득하였으며 부정하게 얻은 재물과 다듬은 돌로 집을 짓고 포도원을 심었다.
한편 그들은 가난한 자를 망하게 하고 궁핍한 자를 삼켰으며 은으로 가난한 자를 사며 신 한 컬레로 궁핍한 자를 샀다.
지도자들은 겨울과 여름 별장과 다듬은 돌과 상아의 저택에서 상아 상에 누우며 침상에서 기지개를 켜며 어린양과 송아지를 취해서 먹고 비파에 맞추어 헛된 노래를 지껄이며 대접으로 포도주를 마시며 귀한 기름을 몸에 발랐다.
이들은 비용을 충당하기 위하여 가난한 자의 얼굴에 맷돌질을 하였다.
사회적인 인기 때문에 미쳐버린 부유가문에서 시온의 딸들이 교만하여 늘인 목과 정을 통하는 눈으로 다니며 뽐내고 다니며 발로는 찌르릉 소리를 내었다.
법관은 뇌물을 받고 재판을 하고 공공연히 노물을 요구하였다. 그들은 의인을 학대하며 괴롭히고 뇌물을 받고 성문에서 궁핍한 자를 억울하게 하였고 과부의 송사를 수리하지 아니하였다.
그들은 공법을 쓸개로 변하여 정의의 열매를 독약으로 만들었다. 그리고 정의를 땅에 떨어뜨렸다. 권위를 존중하지 않고 왕을 세우며 하나님의 충고를 듣지 않고 왕을 폐하였다. 그들은 이 꼭두각시를 제멋대로 하고 아첨하였다. 그리하여 참된 존경심을 가질 수 없게 되었다.
에브라임은 어리석은 비둘기 같이 애급을 향하여 부르짖으며 앗수르로 갔다. 그 결과 기름과 밀이 조공으로 외국에 유출 되었으며 마침내는 하나님의 백성이 포로가 되어 잡혀갔다.
라. 위기의 원인과 결과의 공통성
1) 원인
전항의 결과에 따라 위기의 원인의 공통성을 찾아보고자 한다.
맨 처음 아담의 가정을 통해서 범죄가 시작되었다. 그가 제일 처음 범한 것은 하나님의 계명을 어긴 종교적인 죄악이었다.
인간과 하나님 사이에 계명이 지켜지지 않아 종교적인 죄가 땅에 들어옴으로서 가인은 아벨을 죽이는 윤리적인 죄를 범하여 더욱 발전되어 홍수시대에나 소돔성의 상황을 볼 때 심한 윤리 및 사회악이 발생된 것을 알 수 있다.
출애급 이후 이스라엘 민족에게서 찾아볼 수 있는 죄는 맨 먼저 하나님의 계약을 위반하고 바알과 아스다롯 금송아지 등 우상을 섬기는 종교적인 죄를 범함으로 윤리적인 죄를 범하였으며 사회적으로 심한 죄악이 발생하게 되었다.
그리하여 결국은 나라가 분열되고 이방인에게 포로가 되었다. 이 같은 위기를 당한 원인은 한결같이 죄에 적접적인 원인이 있으며 모든 죄는 하나님과의 관계에서 떠나는 종교적인 죄에서 파생되고 있다.
2) 결과
죄를 지은 개인, 단체 또는 국가에게 하나님께서는 진노하심으로 벌을 내리셨다. 전항에서 밝혀짐과 같이 위기는 3가지 면으로 나타난다. 생명의 위협과 경제적인 위협과 정치적인 위협으로 벌하시는 것을 알 수 있다.
이 세 가지 위협은 상호 분리할 수 없으며 자연히 유기적 관계를 이룬다. 자연의 이상 현상에서 오는 재난과 기근 등 이러한 위협을 우연적인 것으로 볼 수 없다. 또한 외국 군사력이 강하여 국가의 위협을 받는 것 역시 외국의 군사력이 강한데 원인이 있는 것이 아니라는 것을 알 수 있다.
이것은 전적으로 개인 또는 단체가 범죄했을 때 오는 위기로서 전술한 3가지 현상을 동반한 결과를 가져오는 것이다.
제3장 위기의 극복
가. 근본적인 원인 제거
1) 회개와 제물(인간의 회복)
회개할 인간이 그의 전적인 실존에 있어서 그의 삶 자체를 살아계신 하나님의 현실로 방향을 돌리는 것이다.
제물은 본래 하나님의 노여우심을 풀게 하기 위하여, 죄를 속량받기 위하여 하나님과 식탁을 같이 하고 친히 교제하기 위하여 행한 한 가지 수단이다.
이방신과 아스다롯으로 인하여 범죄함으로 하나님의 진노를 당한 이스라엘 족속에게 사무엘은 민족을 미스바에 모이게 하고 금식과 회개로 기도하며 어린양을 취하여 온전한 번제를 드릴 때 여호와께서 응답하시고 이적으로 블레셋을 물리치셨다.
이같이 죄를 제거함에 있어서는 회개와 제물이 필요하다. 이것은 곧 하나님께 대한 존경과 숭배를 표현하는 행위인 예배이다. 예배를 통하여 진실한 기도를 하며 진실한 기도 속에 회개가 이루어지는 것이다.
2) 은혜(하나님의 사랑)
은혜는 그 대상의 가치나 공적에 관계없이 주시는 하나님의 사랑이다. 하나님이 이스라엘을 택한 것은 전적으로 하나님의 자유에 의한 것이지 이스라엘의 가치에 의한 것이 아니었다.
이스라엘 왕국이 망하여 열 족속은 국외로 추방되었다. 그러나 유다의 지파 중 얼마의 “남은 자”를 돌아오게 하신 것은 메시야적인 혈통을 계속하도록 택함을 받은 유다 족속은 실로가 올 때까지 계속할 것이라는 메시야를 주시기 위한 하나님의 사랑인 것이다.
궁극적으로 위기를 극복할 수 있는 것은 이 메시야를 통한 하나님의 사랑에 의해서 극복될 수 있는 것이다.
이것은 또한 회개하는 자에게 특별한 은혜로 주어지는 것이다.
결론:
제1장 한국교회의 사명
서론에서 밝힌 대로 이스라엘 공동체와 오늘 한국의 기독교 공동체를 비교하여 생각할 때 한국의 위기를 극복하여야 할 그 책임이 전적으로 교회에 있음을 말할 수 있다.
화재, 해상사고, 홍수, 가뭄, 사고 등 재난으로 많은 생명을 잃고 재산에 막대한 손실을 가져 오며 식량부족 및 국제무역의 불균형으로 오는 경제적 위기와 강대국과 공산국가의 틈바구니에서 오는 정치적인 위기는 우연한 것이 아니며 성서적인 관점에서 볼 때 이 모든 것은 우리가 죄목을 알 수 없더라도 분명히 인간의 범죄한 결과에서 온 것임을 알 수 있다.
이 위기는 과학의 힘이냐 정책이나 군사력으로 해결할 수 있는 것이 아니라 오직 온 민족이 하나님께 돌아가 회개하고 하나님의 은혜를 힘입는데 있는 것이다.
이 사명은 곧 교회 아닌 다른 단체가 할 수 없는 것이다. 종교적인 타락은 곧 그 사회의 타락을 가져오며 윤리와 도덕이 확립 될 수 없는 것이다.
한국교회사는 무엇을 말해 주고 있는가? 교파의 분열과 성직자의 타락과 크리스천의 부정과 부패와 타락된 도덕과 윤리 및 거룩성의 상실을 증거 해 주고 있다.
그렇다고 하면 오늘의 위기의 원인은 교회에 있다고 해도 과언은 아닐 수 없다. 이스라엘을 향한 예언자들의 책망은 곧 한국교회에 책망으로 받아들여야 되며 한국 교회는 회개의 운동이 일어나야한다.
사회의 일선에 나가 정의를 부르짖는 것도 중요하지만 먼저 자신을 정결케 할 수 있는 기도 즉 하나님께 온전히 돌아가는 교회가 되어야 한다.
제2장 크리스천과 기독가정의 사명
최초의 가정 아담이 범죄 하였을 때 온 인류에게 죄가 들어왔다. 한 가정에서 부터 전 세계에 또는 개인으로 부터 전 인류에게 범죄의 영향이 나타나고 있는 것이다
오늘 크리스천은 개인의 사명이 얼마나 중대한가를 의식하지 못하고 일반 사회인이나 다름없이 죄악을 저지르고 있다.
기독가정을 그리스도 중심으로 교회화 시키지 못하고 그 사명을 다하지 못할 때 오늘 사회에 미치는 영향은 적지 않음을 알아야 한다.
가정공동체가 모여서 사회와 국가를 형성할 때 가정 자체가 온전히 확립 될 때 사회와 국가는 바로 설 수 있다.
국가의 위기를 궐기 대회나 성명서로 해결할 수 없다. 개인 하나 하나가 하나님께 돌아가야 한다. 이것은 곧 크리스천과 기독가정에서 먼저 이루어져야 한다. 작은 것 같지만 이것이 참으로 가장 큰 사명 곧 등대지기이다
The Crisis of Community in the Old Testament
Summary
Chapter 1: Community and Crisis
A. Concept and Classification of Community
1) Family Community
2) Social Community
3) National Community
B. Concept and Classification of Crisis
1) Crisis of Life
2) Economic Crisis
3) Political Crisis
C. Concept and Classification of Sin
- Hata
- Avon
- Pesha
- Ra'ah
- Resha
1) Ethical Sin
2) Social Sin
3) Religious Sin
Chapter 2: Phenomena and Causes of Crisis
A. Family Community
1) Crisis of Life
2) Economic Crisis
3) Political Crisis
<Causes of Crisis>
1) Religious Sin
2) Ethical and Social Sins
B. Social Community
<Phenomena of Crisis>
1) Crisis of Life
2) Economic Crisis
3) Political Crisis
<Causes of Crisis>
1) Religious Sin
2) Ethical Sin
3) Social Sin
C. National Community (Ethnic Community)
<Phenomena of Crisis>
1) Crisis of Life
2) Economic Crisis
3) Political Crisis
<Causes of Crisis>
1) Religious Sin
2) Ethical Sin
3) Social Sin
D. Commonality in Causes and Results
1) Causes
2) Results
Chapter 3: Overcoming Crisis
A. Eliminating the Root Cause
1) Repentance and Sacrifice (Human Restoration)
2) Grace (God's Love)
Conclusion
Chapter 1: The Mission of the Korean Church
Chapter 2: The Mission of Christians and Christian Families
<Summary>
The purpose of this article is to identify the causes of crises that individuals or organizations face in the modern era and to propose solutions for overcoming them.
While natural anomalies, international trade deficits, and political conflicts among major powers may appear to be coincidental, a faith-based perspective through the lens of the Bible reveals these as part of God’s providence.
This article focuses on the history of the Old Testament, categorizing communities into family, social, and national entities, and examines the crises these communities encountered.
It identifies the root causes of these crises as human sin, which is analyzed into three categories: religious, ethical, and social sins.
The manifestations of crises are discussed in terms of their effects on life, economy, and politics. Methods for overcoming these crises are then derived from the Bible and presented.
Finally, the article concludes by addressing the mission and responsibility of the Korean Church, individual Christians, and Christian families in today's reality.
Following the communist takeover of Vietnam and the subsequent crises in Indochina, coupled with Kim Il-sung's visit to China, Korea found itself in a state of national emergency. Numerous organizations held rallies, and religious groups, including Christian denominations, issued statements and organized events to unify efforts in safeguarding national security.
Nowadays, Korea is divided by political chaos and is heading towards extremes. In particular, churches, pastors, and believers are also divided into extremes, violence and destruction are rampant, and they are facing a total crisis.
Amid this socio-political climate, this article aims to establish a theological framework for understanding crises as described in the Bible and to suggest appropriate responses for the Christian faith community.
The article uses the Old Testament as its primary framework to explore the crises faced by various communities. Without critical reinterpretation, the content of the Scripture is directly cited. For practical analysis, communities are categorized chronologically and contextually into family, social, and national communities. However, this study avoids comparing Israel's biblical community with secular nations, focusing instead on the parallels between Israel's community (as depicted in the Old Testament) and today’s faith communities.
Although it may seem ambiguous to analyze crises based on specific historical eras from a redemptive-historical perspective, this approach is adopted for clarity and to derive relevant lessons for contemporary society.
Chapter 1 provides foundational definitions and classifications of key terms and concepts discussed in Chapter 2. Chapter 2 discusses the causes and consequences of crises. The section on national communities is more detailed due to its larger scope and central importance to this discussion. Chapter 3 offers examples of solutions to overcome crises, drawing from biblical narratives. Conclusion explores how these crisis frameworks can be applied to the present reality, highlighting the mission and responsibility of the Korean Church and individual Christians.
Chapter 1: Community and Crisis
A. Concept and Classification of Community
A group or organization formed by two or more people constitutes a society, which in turn establishes a communal society. This society is based on the unified essential will that emerges naturally from emotions, impulses, and desires as a real, organic, and living entity. Such a society is formed through three commonalities: kinship, locality, or acquaintance.
The Old Testament describes how God created humanity at the beginning of time, established families, formed tribes, and developed the nation of Israel to carry out His redemptive history. For the purpose of understanding this redemptive history, communities have been categorized as follows according to their respective eras.
1) Family Community
A group formed through kinship relationships can be referred to as a family-based community. The very first family community was established by Adam and Eve. As humanity multiplied, it developed into larger groups, ultimately leading to the great flood that brought destruction.
During this period, many families existed, but the concept of a family community was primarily centered around Adam's family. This family community can be compared to today's Christian family as a community of faith.
2) Social Community
A group formed based on shared interests or geographical location can be considered a social community, comprised of multiple family communities coming together.
During the era of the flood, widespread sin led to the destruction of humanity, and God initiated a new chapter in history through Noah. Among many people, God called Abraham and continued the lineage through Isaac and Jacob. Jacob's descendants eventually moved to Egypt, forming a significant tribe.
Up to this point, Israel had not yet established a formal nation-state and was governed by patriarchs. This era is therefore classified as the patriarchal period and treated as a social community for historical categorization.
This section examines the period of the flood, the city of Sodom, and Jacob's family. While Jacob could be seen as a family community, his descendants' vast numbers, their servants, and substantial wealth are considered collectively as a social community based on historical and contextual distinctions.
3) National Community
A national community is characterized by its territory, population, and sovereignty. In this context, Israel is considered a national community from the time they entered Canaan to the fall of the divided kingdom.
While there may be debates regarding the exact point when Israel's national community was formed, this study does not focus on chronological accuracy but rather on deriving lessons from their identity as a faith community.
Although no defined territory was secured immediately after the Exodus, the presence of great leaders like Moses and the large number of people led the biblical narrative to treat Israel as a national community.
This national community can be likened to the modern faith community, particularly the church, which represents the pinnacle of collective faith today.
B. Concept and Classification of Crisis
A crisis refers to a situation of urgency and danger affecting an individual or group within human society, leading to significant loss of life, property, and basic rights due to direct or indirect factors.
In the Old Testament, a crisis is described as the destruction of "shalom"—the mental, physical, material, and social well-being necessary for human life.
Crises repeatedly occur throughout God’s redemptive history and can be categorized into the following three phenomena:
1) Crisis of Life
Threats to life through disease, violence, disaster, and war.
2) Economic Crisis
Disruptions to livelihood caused by resource depletion, famine, or natural disasters.
3) Political Crisis
The collapse of governance, loss of sovereignty, or social instability, often accompanied by broader consequences affecting life and the economy.
C. Concept and Classification of Sin
In order to go beyond the concept of violation of national law as spoken of in general society and distinguish sins derived between humans and God based on the Old Testament, we first observe the language about sin.
Hata' - not to get it right (miss), to go wrong (go wrong), to commit a sin (sin), which means to deviate from the goal and path. “He who loses (hata’) me harms his own soul (Proverbs 8:36).”
Awon - Iniquity, fault, punishment for injustice, is used with almost the same meaning as Hatha, but is not used as much as Hatha. Eliphaz says of Job, “Your iniquities(Awon) teach your mouth (Job 15:5).”
Pesh - Illegal, usually translated as transgression. It has a harsh meaning as a tyrannical act of rebellion against God. Judgment comes upon those who commit this evil(Pesh). (Isaiah 1:28)
Roa - badness, evil If religion and ethics can be clearly distinguished, it can be said to be close to ethical evil. Forsaking God and doing evil (Isaiah 28:20), oppressing the helpless (Isaiah 1:16-17)
Resha - A condemned prisoner who was sentenced to death for a wicked crime was called “Resha” (Deuteronomy 25:2, Numbers 35:31).
As above, the meaning of the terms related to sin is almost similar, but in a broad sense, it is divided into ethical sin, social sin, and religious sin.
1) Ethical sin
If ethics are moral actions necessary in human society, ethical sins in the Old Testament are thought of in their special social background.
Because Israel is in a special contractual relationship with God, ethics cannot be considered apart from its relationship with God.
The most outstanding ethicality in constituting ethical principles is the fact of God's creative personal righteousness. Ethical demands are God's demands, and unethical actions contrary to these demands are rebellion against God.
In order to define an ethical sin, it can be defined as something that causes the protest of man's developed conscience and the wrath of God of righteousness.
2) Social sin
Social sin refers to actions, purposes, and attitudes that actually destroy the stability and welfare of the nation. When thinking about social sin in a biblical sense, considering the special characteristics of the Israelite people, we must think differently from the scientific position of general sociologists.
This is because the Israelites are a covenant people with vitality and creative ideals due to their belief that they are a specially chosen people of Yahweh, the God of justice and love on Mount Sinai. Therefore, it can be said that damaging the character of God's people brings about the destruction of the nation.
3) Religious sins
Any act that causes a breach of the contract between God and humans can be said to be a religious sin. In particular, the Israelites are a people in a covenant relationship with God. By breaking this contract, one commits a religious sin, and this becomes the central point of all sin. Social or ethical sins arise from rebellion against God. Idolatry is the greatest religious sin and causes many successive sins.
In this way, do all sins acknowledge God? It has to do with the fundamental idea of rejection.
Chapter 2 Phenomena and causes of crisis.
A. Family community
Humans, who were created to live happily in the paradise created by God, lose paradise and face a grave crisis. This is the greatest crisis of our humanity and a problem that ultimately requires recovery.
<Phenomenon of crisis>
1) Crisis of Life
God said that Adam and Eve would definitely die, and Cain, who killed Abel, faced a crisis of fear that anyone he met would kill him.
In addition, the woman was cursed to suffer the pain of childbirth. This is a major life crisis in which all mankind will not be able to avoid death and will have to suffer through disease and pain.
2) Economic Crisis
They were kicked out of the garden, where they could live happily without toil, and had to toil until death to get food. They were faced with an economic crisis, knowing that even if they plowed the field, the land would not yield results.
It's like this. Humanity has had to live in disaster and famine, and even today, this same danger is constantly facing us.
3) Political Crisis
Humans, who lived under God's absolute sovereignty on the earth created by God, lost God's sovereignty and went out of bounds when they were kicked out of paradise.
By not being able to see the face of the Lord and becoming a wanderer, Cain lost God's sovereignty and lived in fear and fear. Man's loss of God's sovereignty has become the greatest crisis and the cause of all crises.
<Causes of Crisis>
1) Religious Sin
Adam and Eve disobeyed God by disobeying God's commands, and Cain committed a sin by not being sincere when offering a sacrifice and engaging in a formal ritual. This was a religious sin of failing to serve God fully and holiness, becoming the first sin of mankind and the source of all sins.
2) Ethical and Social Sins
Even though Adam and Eve should have loved, advised, and cooperated with each other as a married couple, they violated the norms that should be observed in human relationships by neglecting and inducing them to commit sins, and Cain ignored the love between Abel and his brothers and even committed murder out of jealousy toward his younger brother. This has become a great sin before God. This sin has become the cause of the crisis for mankind.
B. Social Community
Even in the midst of sin, mankind multiplied and formed many groups. However, before the flood, society was so full of sin, and Sodom was also full of evil, so God completely destroyed them.
Although God's special redemptive work was in progress by selecting Jacob's family, we will specifically treat Jacob's life in the same way in order to refer to the fact that God punishes sins even among the selected group.
<Phenomena of Crisis>
1) Crisis of Life
God destroyed all mankind except Noah's family by flood, and even destroyed all living things, leaving behind only their seeds. Also, sulfur fire fell from the sky on the city of Sodom, burning all people, livestock, and plants, and even turning Lot's wife into a pillar of salt.
When humans committed sins like this, even nature suffered disaster. Jacob lived as a refuge to avoid the sword of his brother who tried to kill him, and even when he returned to his hometown in the future, he could not forget his fear and fear. In Shechem, his daughter Dinah was raped, and he lost his beloved Joseph due to his sons' deception, and lived a sad day. .
2) Economic Crisis
Since the entire world is being destroyed by water and fire, there is no room to even discuss the economic crisis.
3) Political Crisis
When God lamented that He had created My God so that He would never be with man, He changed His mind and lost His sovereignty.
The city of Sodom was also completely destroyed, and man completely lost the sovereignty of God.
Jacob had to leave his hometown and live in refuge, and because of his daughter Dinah, his sons fought with Shechem and he had to live in fear of their revenge, so he had to go through days of fear. Later, he went to Egypt and his descendants became slaves of Egypt, which was due to political reasons. It cannot be denied that this is a major crisis.
<Causes of Crisis>
1) Religious Sin
After God decided to destroy the world, he was patient for a long time, but the creation did not return to God, and the city of Sodom was so full of sin that not even 10 righteous people could be found. This shows that there were many religious sins. Also, Jacob lost the promise he had made to build an altar at Bethel and offer sacrifices to God, and stayed in Shechem, allowing people in his family to worship idols.
2) Ethical Sin
When the Son of God and the daughters of Man got married, they were having an adulterous relationship according to their lust, and their hearts were always evil.
In the city of Sodom, the immoral and violent act of trying to get involved with even a passing traveler clearly shows that the city was promiscuous and full of sin in every way.
Jacob cleverly stole the birthright from his older brother, Esau, and deceived his brother and father into stealing the blessing and ran away, causing severe strife in the family. Also, Jacob's sons tried to kill their younger brother, Joseph, and eventually sold him, which was an unethical act that could not occur in human society.
3) Social Sin
At the time of the flood, the violence of those with flesh and blood filled the land, and Sodom became a violent and violent society, including theft and murder, and there was no social order.
Jacob cleverly passed off his uncle's property as his own, and his wife stole her father's idol. This was used as a means to inherit the ownership of his father's property.
Later, because of Jacob's daughter Dinah's actions, his sons committed murder by deceiving the people of Shechem.
When a society is full of sins like this, God becomes angry and either destroys the society with a great disaster or causes a tribe to suffer a crisis.
C. National Community (Ethnic Community)
After the Exodus, the Israelites passed through the period of judges and entered the period of monarchy, but it ended with Solomon and was divided into south and north, with northern Israel becoming a captive of Assyria and southern Judah becoming a captive of Babylon, reaching the peak of crisis.
<Phenomena of Crisis>
1) Crisis of Life
The people who rushed to leave Canaan, the promised land, all died except for Joshua and Caleb, and only those born in the wilderness could enter Canaan.
They suffered a crushing defeat in the Battle of Ai, were invaded by many foreign enemies (Moab, Canaan, Midian, and Philistine) and lost many lives. After David's census, as many as 70,000 people died from pestilence. The people had to go through severe hardships during the time of Solomon, the North and South were divided, many lives were lost in endless wars, and massacres such as the massacre of the evil royal family and the massacre of Baal worshipers continued, and in the end, Israel became captive to Assyria and never returned, and Judah became a captive of Babylon and many of the people were scattered, and only a “remnant” survived.
2) Economic Crisis
Achan committed a sin and burned down all of his family's possessions. The people were starved due to the plunder of foreign enemies (Midian) and a severe famine for three years. Solomon's heavy taxes made the people suffer even more, and there was no thunder for several years. This caused a great disruption in food production, and due to the invasions of Assyria and Babylon, the land became desolate, cities were burned down with no inhabitants, and the land was devoured by foreigners, and smoke rose continuously. Thorns grew in the palace, and the land became barren, with no one passing through.
The enemy invaded and devoured the harvest water and grains, devoured the vines and fig trees, and destroyed the cities with the sword. Israel's economic situation fell into unspeakable poverty.
3) Political Crisis
The crushing defeat of Ai Province was the first political crisis to be faced. Israel's history sometimes seems to begin with war and end with war.
David took refuge for a long time due to Saul's plot and was saddened by the rebellion and murder of his son Absalom. Solomon became wealthy through diplomacy and cultural exchanges and trade with various countries, but he mistreated the people, causing many complaints, and Hadar and Mawson A rebellion broke out and eventually resulted in the division into South and North. The war continued between the South and the North, with the North being destroyed by Assyria and the remainder being destroyed by Babylon. The temple and Jerusalem were destroyed, the leaders were executed, and the entire nation became captives of the Gentiles.
<Causes of Crisis>
The crisis that the Israelites faced after being taken into captivity after the Exodus from Egypt was not a natural phenomenon or a result of strong external enemies.
This is not simply a secular or political event, but a divine event brought about by God. It was not because of the strong military power of Moab, Abmon, Philistia, Assyria, or Babylon, but that God raised external enemies fundamentally because of the sins within Israel itself.
Let’s classify these sins according to type as follows:
1) Religious Sin
The formation of the nation of Israel was fundamentally based on the covenantal ethics between God and Israel. This covenant established that Yahweh would be Israel's God, and Israel would be Yahweh's people, forming the cornerstone of their national identity.
However, the Israelites who had come out of Egypt violated this covenant by worshiping idols such as the golden calf. During the conquest of Canaan, Achan disobeyed God's command, which led to the defeat at Ai. They failed to fully obey God's command to remove the Canaanites and their possessions, resulting in the Israelites worshiping Canaanite gods like Baal and Ashtoreth.
King Saul disobeyed God's command to completely destroy the Amalekites and, in his later years, committed the religious sin of consulting a medium. King David incurred God's wrath by relying on human calculations instead of divine power through a census. King Solomon committed the grave sin of permitting idol worship. By bringing foreign women into his palace and allowing their idol worship, he directly caused the division of the kingdom.
Israel abandoned Yahweh, changed their God, and burned incense to worthless idols. They created a golden calf as a substitute for Yahweh and engaged in great unfaithfulness by scorning loyalty to God. Despite this, they did not truly return to God.
Priests and prophets led the people astray, even taking the lives of those who sought correction. They taught for payment and prophesied for money, losing the law of God in the process. Their resources were misused for personal gain.
Instead of making pilgrimages to the holy city of Jerusalem, they offered sacrifices and burned incense on high places. They also performed mixed worship in places like Gilgal and Beersheba.
Ephraim allied with idols and worshiped silver and gold images. The people constructed altars and temples to foreign gods. They kissed the golden calf and made moral oaths in the name of false gods. According to the immoral practices of Ashtoreth, they performed the most obscene acts of adultery under the guise of religion, involving male and female priests of pagan gods.
2) Ethical Sin
To the prophets, the fall of the northern and southern kingdoms was seen as a consequence of anti-ethical social evils. The foundational tone of Old Testament prophecy is consistently rooted in criticism of human behavior and its moral standing. Lustful religious rituals fueled immoral passions, leading individuals into sinful acts.
For instance, the prophet Nathan’s rebuke of King David over his actions with Uriah's wife, the criticism of the Naboth’s vineyard incident, and the condemnation of the bloody coup that established the Jehu dynasty were all grounded in ethical critique.
Incidents of incest, drunkenness, greed, and conspiracy to commit corruption and violence drove women out of their once-happy homes. Family members turned into enemies, with murders and murder plots leading to bloodshed, as brothers ensnared one another in their schemes. The prophets found no trace of truth in such a society. Secret confessions were insincere, and even cries to Yahweh were false.
Mothers opposed sons, fathers opposed children, and workers rose up in strikes against their masters. Those who spoke rebuke at the city gates were hated, and honest speakers were despised. Contracts were made with false promises, and even kings spoke hypocritical words.
The ethical state of Israel had degenerated to the point where no righteous individuals could be found. The moral foundation of the nation had completely collapsed.
3) Social Sin
The destruction of social welfare, safety, and order stems from the breakdown of a proper relationship with God, which directly leads to crises. The wealthy were filled with violence, building houses with ill-gotten wealth and hewn stones, and planting vineyards. Meanwhile, they ruined the poor, consumed the destitute, and bought the impoverished for silver and a pair of sandals.
Leaders indulged themselves in luxury, living in winter and summer villas, reclining on ivory beds and couches, feasting on lambs and calves, strumming senseless songs on lyres, drinking wine by the bowlful, and anointing themselves with fine oils. To fund their extravagance, they ground the faces of the poor with crushing burdens.
Among the affluent families driven mad by societal prestige, the daughters of Zion walked with outstretched necks, flirting with their eyes, strutting in pride, and making tinkling noises with their feet. Judges accepted bribes and openly demanded payments, oppressing the righteous, exploiting the poor at the city gates, and neglecting the pleas of widows.
Justice was turned into bitterness, and the fruit of righteousness into poison. Justice itself fell to the ground. Leaders showed no regard for authority, appointing kings without respect for God's guidance and deposing them at will. These puppet kings acted arrogantly, flattering others, and forfeiting all genuine respect.
Ephraim was like a foolish dove, crying out to Egypt and turning to Assyria. As a result, their oil and grain were exported as tribute to foreign nations. Ultimately, God's people were captured and carried away into exile.
D. Commonality in Causes and Results of Crisis
1) Causes
Based on the results outlined above, the common causes of crises can be traced back to the origins of human transgressions. The very first sin occurred within Adam's family when he committed a religious sin by breaking God's commandment.
When the covenant between God and humanity was not upheld, religious sin entered the world. This led to Cain committing the ethical sin of murdering Abel, which further escalated into severe moral and social evils during the times of the Flood and Sodom.
After the Exodus, the sins found among the Israelites predominantly began with breaking God's covenant. This involved the worship of Baal, Ashtaroth, and the golden calf—religious sins—which then gave rise to ethical transgressions and widespread social corruption. Over time, these sins led to the division of the nation and eventual captivity by foreign powers.
The consistent root cause of these crises lies in direct transgressions, with all sins stemming from the foundational religious sin of abandoning a relationship with God. It is clear that once the relationship with God was severed, all other forms of ethical and societal sins followed, ultimately resulting in catastrophic consequences.
2) Results
To individuals, groups, or nations that have committed sin, God expressed His wrath by imposing punishment. As previously identified, crises manifest in three aspects: threats to life, economic hardship, and political instability. These three threats are interdependent and naturally form an organic relationship.
Disasters and famines caused by anomalies in nature should not be regarded as mere coincidences. Similarly, the threat to a nation posed by foreign military power does not stem solely from the strength of that military power. Instead, it can be understood that the root cause lies elsewhere.
These crises are fundamentally the result of sin committed by individuals or groups. They arise as a direct consequence of transgressions, and the aforementioned three dimensions of crisis—life, economy, and politics—are often interconnected, accompanying one another as the outcome of such sins.
Chapter 3: Overcoming Crisis
A. Eliminating the Root Cause
1) Repentance and Sacrifice (Human Restoration)
Repentance involves a person turning the entirety of their existence and life direction toward the reality of the living God. Sacrifices were originally a means to appease God's wrath, obtain atonement for sins, and share a table with God to engage in close fellowship.
When the Israelites sinned by worshiping foreign gods and Ashtoreth, incurring God's wrath, the prophet Samuel gathered the nation at Mizpah. There, they fasted, prayed in repentance, and offered a whole burnt offering of a lamb. The Lord responded to their prayers and miraculously delivered them from the Philistines.
Thus, the removal of sin requires both repentance and sacrifice. This act signifies respect and worship toward God. Through worship, sincere prayer is offered, and in that sincerity, true repentance is achieved.
2) Grace (God's Love)
Grace is God's love given regardless of the recipient's worth or merit. God's choice of Israel was entirely based on His sovereign will and not on Israel's inherent value.
When the Kingdom of Israel fell and the ten tribes were exiled, God allowed a remnant from the tribe of Judah to return. This was an act of divine love to preserve the Messianic lineage, ensuring the fulfillment of His promise that Judah would continue until Shiloh (the Messiah) came.
Ultimately, the overcoming of crises can only be achieved through God's love manifested in the Messiah. This grace is also extended as a special gift to those who repent.
Conclusion
Chapter 1: The Mission of the Korean Church
As stated in the introduction, when comparing the community of Israel with today's Christian community in Korea, it is evident that the responsibility for overcoming Korea's crises lies entirely with the church. Disasters such as fires, maritime accidents, floods, droughts, and other calamities have resulted in the loss of many lives and significant property damage. Moreover, economic crises caused by food shortages and international trade imbalances, as well as political challenges arising from the tensions between major powers and communist nations, are not mere coincidences. From a biblical perspective, all of these are clearly consequences of human sin, even if the specific sins are not immediately identifiable.
These crises cannot be resolved through scientific advancements, policies, or military strength alone. The solution lies in the entire nation turning back to God, repenting, and seeking His grace. This mission is something that no organization other than the church can accomplish. Religious corruption inevitably leads to societal decay, preventing the establishment of proper ethics and morality.
What does the history of the Korean church reveal? It testifies to divisions among denominations, the moral failures of clergy, the corruption and hypocrisy of Christians, and the decline of ethics, morality, and holiness. Therefore, it is not an overstatement to say that today's crises stem from the church itself. The rebukes directed at Israel by the prophets must be accepted as rebukes for the Korean church, which must now embrace a movement of repentance.
While advocating for justice on the frontlines of society is important, the church must first become a place of prayer that purifies itself and fully returns to God.
Chapter 2: The Mission of Christians and Christian Families
When the first family, Adam and Eve, sinned, sin entered all of humanity. From one family to the entire world, and from one individual to all of humanity, the impact of sin has manifested. Today, Christians are often unaware of the profound importance of their personal mission, living in sin no differently than those in secular society.
If Christian families fail to center their lives on Christ and transform their households into mini-churches, they fail to fulfill their mission. This failure has a significant impact on society today. A well-established family unit is the foundation upon which society and the nation are built. Only when families are firmly established can society and the nation stand strong.
National crises cannot be resolved through rallies or declarations. Each individual must return to God. This must begin with Christians and Christian families. It may seem small, but this is, in fact, the greatest mission—a role akin to that of a lighthouse keeper.
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