1. 주의 및 작업(단기기억) 범위의 처리 용량 제한
- 이로 인한 여러 가지 단순화 경향
- 이분법적 경향, 요점, 중요한 부면만 기억
-engaging, disengaging의 문제
2. 인간의 기억은 복사가 아니라, 구성 과정
- 사진찍기가 아니라 스케치 구성
- 사실 그대로의 기억은 드물음
- 단서 활용 능력이 기억 결정
3. 언어 이해: 추론과 해석임
- 언어자극은 어떠한 지식 동원하여 추론/해석할 것인가에
대한 단서, 지침에 지나지 않음
- 언어발화자의 의도/지식구조와 이해자의지식구조의
대응 추론/해석 과정
4. 사고: 오류와 편향의 사고가 보통사람의 사고
- 상식적 의미의 '사고'라는 용어 대신 =>
세부 사고과정(추리, 문제해결, 결정...)
- heuristics
- 사고일반: 사고에 대한 태도가 중요
5. 사고: 창의성:
- 창의적 사고는 특별한 인지과정이 아님
다른 일반적 인지과정과 공통특성 지님
- 사전지식의 중요성
인간의 일상적 사고 과정의 특성
A. 인지적 절약자로서의 인간:
- 최소의 노력 들여 최대한 효율적 정보처리 추구
- 정확성 희생
- 비논리적, 비합리적 bias
B. 특정 자료에의 부적절한 선호
- 생생한 자극 : 정보가치(발생빈도) 少인데 비중 大
- 비 ″ : ″ 高 ″ ″ 少
C. Heuristics(발전적 발견법; 편의법) 사용
- availability: 기억에서 잘 생각나는 것 중심 사고
- representativeness: 가장 잘 대표하는 것 중심 생각
D. Cofirmation bias: 확인편향
- 시어머니에게는 며느리의 못됬음을 지지하는 사례만
지각됨
E. 지식에 크게 의존 (인지현상에서도 빈익빈 부익부 법칙의 엄존) - 인간 인지체계는 많은 한계성 내포.
1. 인지의 정의: 인지(cognition)란 내/외부 자극의 지각, 저장된 표상(기억내용, 언어, 신념, 가치, 절차적 지식), 지각과 표상의 처리(주의, 기억과정, 언어이해, 추론, 문제해결, 판단, 지능, 창의성 등) 등과 같이 인간 내부에서 진행되는 정보처리와 관련되는 제반과정을 말한다.
인지, 정서, 행동은 대부분의 경우 밀접한 상호작용을 하고 있다. 인지는 그와 관련된 정서를 야기하고 이어서 행동을 산출한다. 이처럼 이들 요소는 서로간에 순환적 상호작용을 하면서 긴밀한 영향을 주고받는다.
<인지과정의 일반적 특성>: 인간은 순간 시간 내에 주의할 수 있는 범위와 용량이 제한되어 있고, 기억 용량이 제한되어 있다. 또한 마음의 내용(지식)을 기억에서 인출하는 데에서 속도와 범위, 성공의 한계가 있다. 이러한 한계성으로 인하여 여러 가지 문제점이 파생되고, 주의, 기억, 언어이해, 사고의 과정과 내용에는 이러한 한계성이 드러난다. 또한 인지과정은 이러한 한계성을 보완하기 위한 정보처리가 이루어지기도 한다. 인지의 또 다른 특성의 하나는 지식 의존적이라는 점과, 항상 effort after meaning의 constructive processes라는 점이다.
A. 인지과정1: 주의
B. 인지과정2: 기억:
** 기억한다는 것은 자극을 그대로 사진 찍어 복사해 저장 창고에 넣는 것과 같은 것이 아니다. 자극에 대해서 자기 나름대로의 해석된 sketch-(1)을 구성해 넣는 것이다. 후에 기억해 낸다는 것도 이 sketch를 그저 꺼내는 것이 아니다. 새로이 sketch(2)를 구성하여 저장된 것과 맞추어가며 재구성 해내는 것이다.
C. 인지과정3: 언어 이해
글 이해란 주어진 글을 단서로 하여 적절한 지식구조들을 탐색하고 활성화시키며, 추론을 통하여 지식구조를 재구성하거나 새로운 지식구조를 형성함으로써 글 정보와 맥락상황정보, 거기에 이해자의 관련지식을 통합하며, 저자와 이해자 사이에 상응되는 지식구조를 구성하고, 그 결과 저자의 세상모델(상황모델)과 이해자의 그것과 상응되는 표상을 형성하는 능동적 구성의 과정이라고 볼 수 있다.
D. 인지과정4: 사고 일반
Intelligent Thinking = Attitude + Knowledge + Thinking Skills
-사고를 잘하는 사람들은 동기화가 되어 있고, 계획에 의해, 작업에 필요한 의식적 노력을 기꺼이 행하며, 정확성을 점검하고, 정보를 수집하고, 문제의 해결이 뚜렷하지 않거나 여러 단계를 필요로 하면 지속적으로 작업한다(persist).
E. 인지과정5: 창의성
1. 창의적 사고는 특별한 인지과정이라기보다는 다른 일상의 일반 인지과정의 특정 단면일 뿐. 일상의 일반 인지적 과정과 여러 면을 공유함.
즉 창의적 사고라는 것은 일상적 인지와 공통적 속성을 지님:
- 지식 인출, 확산적 활성화, 맥락에 따른 변이, 주어진 정보 넘어서기,
이해의 개입 및 중요성, 사전 지식의 중요성, 확률적-연상적 처리 속성,
implicit knowledge의 관여(언어화 할 수 없는 부분 많음),
계열적 정보처리와 동시에 병렬적 정보처리 진행
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[인지 기술] 자료
A. 인지과정1: 주의
아동들의 일반적 주의 단계적 특성:
1단계: 집중 및 고착: 단일 대상 집중, 기타 대상 무시
2단계: 주의의 확산: 주의 폭이 넓고, 한 대상에 집중 못하고 계속 주의 이동
3단계: 선택적 주의: 선택적으로 1단계적 주의에서 2단계적 주의로 옮겨감
부주의의 원인:
-Immaturity and slow psychological development
-Learning disabilities such as dyslexia / -Anxiety / -Depression -Low thyroid
-Low motivation / -Lack of sufficient sleep -Poor nutrition
-Boredom due to lack of challenge
사회적 대인관계 문제로 발전됨 - 주요 말, 사건, 행동, 신호 등을 놓침에서 오는 문제
부주의에의 대처 방안:
- 약 처방: 증상에 따라 뇌의 화학물질의 불균형 정정 약 처방
- 행동치료, 이완훈련, 상담(교육과, 실추된 자존심 회복 목적)
- Help children understand themselves /
- Help motivate children to complete 개선 program
- Help children use relaxation to pay attention
- Help children use relaxation to slow down and think
- Help children use mental pictures to solve problems
- Help children use relaxation and mental pictures to control emotions and improve self-esteem
- Helps children monitor their stress level
-Be positive. Tell your child what you want rather than what you don't want. Reward your child regularly for any good behavior--even little things such as getting dressed and closing doors quietly. -Make sure your directions are understood.
-Be consistent.
-Take the time to listen to your children as much as you can (really try to get their "Message").
-Love them by touching them, hugging them, tickling them, wrestling with them (they need lots of physical contact).
-Look for and encourage their strengths, interests, and abilities. Help them to use these as compensations for any limitations or disabilities.
-Reward them with praise, good words, smiles, and pat on the back as often as you can.
-Accept them for what they are and for their human potential for growth and development. Be realistic in your expectations and demands.
-Involve them in establishing rules and regulations, schedules, and family activities.
-Tell them when they misbehave and explain how you feel about their behavior; then have them propose other more acceptable ways of behaving.
-Help them to correct their errors and mistakes by showing or demonstrating what they should do. Don't nag!
-Give them reasonable chores and a regular family work responsibility whenever possible.
-Provide toys, games, motor activities and opportunities that will stimulate them in their development.
-Read enjoyable stories to them and with them. Encourage them to ask questions, discuss stories, tell the story, and to reread stories.
-Further their ability to concentrate by reducing distracting aspects of their environment as much as possible (provide them with a place to work, study and play).
-Take them to libraries and encourage them to select and check out books of interest. Have them share their books with you. Provide stimulating books and reading material around the house.
-Help them to develop self-esteem and to compete with self rather than with others.
-Insist that they cooperate socially by playing, helping, and serving others in the family and the community.
-Serve as a model to them by reading and discussing material of personal interest. Share with them some of the things you are reading and doing.
-Don't hesitate to consult with teachers or other specialists whenever you feel it to be necessary in order to better understand what might be done to help your child learn.
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B. 인지과정2: 기억:
< 기억 능력의 個人差 원인-특성 >
개인들간에 기억 수행의 차이를 가져오는 원인으로서의 개인 특성들의 차이를 조목별로 열거하면 다음과 같다.
① 일반 지식의 양, 다양성의 차이
② 일반 지식의 質的 차이(조직화 정도, 추상화 수준)
③ 知覺적 처리 능력의 차이
④ 주의 능력의 차이 (이는 작업기억 과정上의 차이임)
⑤ 작업기억의 처리 용량의 차이
⑥ (작업)기억 처리 전략들(strategies)의 풍부성의 차이
㉠ 주의 할당 전략의 효율성 ㉡ 절차적 지식의 수행 능력의 차이 ㉢ 소추적(retroactive) 처리 능력의 차이
㉣ 단위 정보 활성화 속도의 차이 ㉤ 한번에 접근-작동시키는 정보 단위의 크기(access-chunk-size)
㉥ 확산적 활성화의 용이성의 차이 ㉦ 부적절 정보의 활성화의 억제 기제의 차이
⑦ (작업) 기억 처리 전략들의 자동화 수준의 차이
⑧ 지식 유형(의미지식, 일화지식, 절차지식)에 따른 다른 처리 전략의 소유 여부와 이의 차별적 사용 여부
⑨ 부호화 처리 능력의 차이
㉠ 부호화 時의 정교화(elaboration)처리 전략의 풍부성 차이
㉡ 부호화 時에 실제 수행된 처리 깊이의 차이 ㉢ 心象(imagery) 사용 능력의 차이
⑩ 이해 및 추론 능력의 차이
⑪ 인출 과정상의 차이
㉠ 부호화 時에 인출맥락과 연결시켜 놓은 단서들의 풍부성과 可用性의 차이
㉡ 인출 단서의 부호화 능력의 차이 ㉢ 다양한 맥락 정보의 활용 능력의 차이
㉣ 부적절한 인출 단서에의 편향-고착으로부터의 융통성 ㉤ 부호화-인출 단서간의 附合-탐색 능력의 차이
㉥ 부합 여부의 수리-통계적 계산 과정의 적절성 차이 ㉦ 목표 정보의 재구성, 편집 능력의 차이
⑫ 기억 연습의 차이
㉠ 특정 정보에 대한 반복 학습 횟수의 차이 ㉡ 특정 정보의 인출 연습 量의 차이
㉢ 각종 기억 전략의 실행 연습 量의 차이 ㉣ 이러한 연습들 間의 시간 간격의 차이(집중 대 분산)
⑬ 정보처리를 위한 기본 에너지(건강 상태)의 차이
< 기억을 좋게 하는 전략 >
기억이란, 자극 대상에 대해 있는 그대로를 사진처럼 찍어 두어 저장했다가 필요할 때 고스란히 되꺼내는 수동적 과정이 아니라, 지식을 적용하여 구성해서 저장고에 넣었다가 인출시에는 다시 재구성하여 꺼내는 능동적 과정이다.
자극 대상이 똑같다고 해서 누구나 똑같은 사진을 찍어 기억에 저장했다가 그대로 되꺼내는 것이 아니라, 그 보다는 자극 대상에 대해 개인마다 자기 나름대로의 각색된 해석 내용, 즉 자기 나름대로의 스케치(기억 표상)를 만들어 장기기억에 저장하고, 또 꺼낼 때에도 새롭게 스케치를 재구성하여 공명을 일으켜 인출해 낸다고 볼 수 있다. 되꺼낼 때에 그 스케치가 얼마나 찾기 쉬울 것인가, 그리고 얼마나 재구성이 잘 될 것인가, 잘 공명할 것인가 하는 문제는 장기기억에 넣을 때에 어떻게 부호화하여 넣었는가에 달려 있다. 부호화 당시 주의를 많이 기울였다던가, 자신과 관련시켜 정보를 처리했다던가, 또는 인출시에 활용할 수 있는 맥락단서들을 함께 부호화한다던가 등의 깊은 정보처리의 정교화가 가해진 것일수록 기억이 잘 된다는 것은 결국 자신의 독특한 스케치(기억표상)가 효율적으로 잘 되어 있으면 기억이 잘 된다는 의미이다. 이상의 논의는 기억을 정체된 의식 내용이라기보다는 본질적으로 역동적으로 환경 자극에서 의미를 찾아 구하는 '의미에의 노력(effort after meaning)'의 능동적 활동으로 본 것이며, 기억을 대상 자극에 대한 '앎! '을 결정하는 인지 과정의 주축으로 본 것이다. 자극대상을 기억해 넣을 때나 기억해 낼 때나 우리는 항상 능동적으로 자극에 대한 각종 의미 정보를 짜내어 넣고 또 짜내어 만들어 낸다는 것이다.
이러한 능동적 구성으로서의 기억이 가능하고, 좋은 기억 표상을 형성하기 위해서는 정보 처리자의 기억에 각종 지식이 풍부히 저장되어 있고 또 처리자가 이를 잘 활용할 수 있어야 한다. 이는 서술적 지식(의미기억, 일화 기억)이 풍부하고 잘 조직화 되어 있을수록, 또 기억 활용 절차(절차 기억)에 대한 지식이 좋을수록 기억을 잘한다는 '지식의 빈익빈 부익부'의 원리가 기억에서 작용함을 시사한다.
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C. 인지과정3: 언어 이해
< 깊은 이해, 이해를 잘 하는 사람>
보다 깊은 이해란, 첫째, 보다 높은 추상수준에서 통합적 표상을 형성하는 것일 것이다. 둘째, 어느 수준에서건 잘 통합된 응집성 있는 표상의 형성이며, 세째, 이해의 결과 표상이 다른 상위 수준의 지식구조의 재구성 또는 생성을 가능하게 한다거나, 동일 또는 하위 수준에서의 재구성이나 새로운 구조의 산출을 잠재적으로 가능하게 한다거나, 즉 새로운 지식구조의 탐색과 통합에의 목표를 생성하게 하는 개방적 구조의 표상구조를 형성하는 것일 것이다. 네째, 위와 연관하여 다양한 수준과 양식의 해석을 함의하는 표상의 형성이어야 할 것이다. 다섯째, 결과된 표상의 각 수준의 내용이 보다 풍부하며 잘 세분화된 하위지식구조로 연결된 표상의 형성이어야 할 것이다. 여섯째, 이러한 이해과정을 통해서 보다 좋은 처리절차 책략들을 산출하는 이해일 것이다. 끝으로 이 모든 특성은 개인의 일화적 경험내용과 구체적으로 잘 연결되며 적절성을 지니는 이해처리일 것이다.
이해를 잘 하는 사람의 특성은 서술적 지식특성과 절차적 지식특성으로 나누어 다음과 같이 기술할 수 있을 것이다.
잘 이해하는 사람은, 첫째, 일반지식과 영역특수적 지식들이 많고, 이들이 체계적인 인과관계를 중심으로하여 위계적으로 잘 조직화되어 있고(higher levels of abstraction and inclusiveness), 잘 조직화된 스키마의 수는 많지만 스키마의 중복된 수는 적어야 하며(versatility), 경험에 의해 쉽게 재구성되거나 세련화될 수 있는 개방적 구조로 구성되어 있고, 개인적 일화적 경험과 연결이 잘 되어 있어서 개인적 적절성(personal relevence)이 쉽게 찾아질 수 있는 지식구조를 지니고 있다고 할 수 있다.
절차지식 면에서는, 잘 이해하는 사람들은 현재의 상황맥락과 처리수준에 보다 적절한 지식을 효율적으로 탐색하고 활성화하는 처리책략을 지니고 있어야 하겠다. 또한 결여정보 채워넣기 책략, 상위 수준 스키마 형성 책략, 각종 추론을 시작하고 방향지으며 정교화하고 종결하는 추론 책략 등이 효율적으로 조직화되어 있어야 할 것이다. 동시에 응집성 형성이나 처리수준간의 移行과 관련된 언어적 신호의 파악 및 활용 책략이 좋으며, 갈등되는 지식구조들의 해결 책략이 발달해 있어야 하겠다. 모든 입력정보에 대하여 동등하게 처리하지 않고, 중요성 정도에 따라 그 차이를 식별하는 절차지식과, 보다 중요한 내용에 초점을 맞추어 더 상세히 처리하고 기타내용은 보통 처리를 하는 책략이 발달해 있으며, 인과적 관계구조와 개방적 구조로 표상을 구성하는 책략이 발달해 있어야 할 것이다.
처리절차의 관리라는 초인지과정의 면에서는, 이해를 잘 하는 사람은, 첫째, 기억관리 프로그램이 좋아야 할 것이다. 또한 상황맥락에 따라 어떤 이해처리의 목표나 기준을 정할 것인가에 대한 절차지식이 발달해 있고, 이 기준을 상황과 처리수준에 따라 융통성 있게 변화시킬 것이다. 항상 자신의 이해(앎) 수준을 모니터하려 하며, 현재의 이해 정도에 대하여 의식적으로 확인하고 평가하는 체계적 노력을 유지시키고, 자신의 활성화된 스키마와 자극 내용 사이에 부합되지 않거나 상치되는 수준과 그 부합되지 않는 유형 및 범위를 계속 파악하여 이를 해결하려는 노력을 체계적으로 전개시킬 것이다. 현재의 인지 활동의 현실성 여부를 계속 점검하며, 여러 다른 수준과 유형의 처리과정들을 병행하여 유지하고, 상황에 따라 처리수준들간에 이행하거나, 억제, 강조하거나 조정하는 절차지식도 발달해 있고, 이들 각종 절차지식과 책략들 자체를 평가하고 수정하며 세련화하는 한 수준 위의 처리절차 지식 또한 발달해 있을 것이다.
결론짓자면, 다양한 지식구조가 체계적으로 잘 조직화되어 있고, 각종의 새로운 지식구조를 추구하고 생성하고 재구성하는 절차지식과, 절차지식의 관리절차지식, 새로운 그리고 더 효율적인 절차지식 등 절차지식이 잘 발달해 있는 사람이 이해를 잘 할 수 있는 사람이라고 할 수 있을 것이다.
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-사고를 잘하는 사람들은 동기화가 되어 있고, 계획에 의해, 작업에 필요한 의식적 노력을 기꺼이 행하며, 정확성을 점검하고, 정보를 수집하고, 문제의 해결이 뚜렷하지 않거나 여러 단계를 필요로 하면 지속적으로 작업한다(persist).
많은 경우 사고의 오류들은 사람들이 비판적 사고를 할 줄 몰라서가 아니라, 안 하기 대문이다. 사고를 잘하는 사람과 못하는 사람 사이의 가장 중요한 차이(좋은 학생과 못한 학생의 차이이기도 하다)는 "태도"이다.
분석-비판적 사고자는 다음과 같은 성향 또는 태도를 보인다.
1. willingness to plan:
2. flexibility: 융통성:-
3. persistence. 지속성, 집요성:-
4. willingness to self-control.
5. being mindful: 유의하고 잘 살펴본다.
6. consensus-seeking. 동의 구함:-
분석-비판적 사고 태도를 발전시키는 데에서의 가장 큰 문제의 하나는 많은 사람들이 그들 자신이 경직적으로 또는 충동적으로 사고하고 있다는 사실을 깨닫지 못하는 것이다. 예를 들어서 문제해결하여야 할 사고 과제를 주고, 그 문제를 풀어나가는 자신의 사고과정을 말로 크게 바로 이야기하라고 (Think aloud)라고 한 연구에서 다음과 같은 것이 드러났다.
poor thinkers good thinkers
-일거 사고(one-shot thinking) -연장된 단계적 사고
-자신의 지식 내에 존재하는 틈새를 -틈새를 적극 탐색하고 이를
그대로 내버려둠 채워넣기 위한 정보 탐색, 계속적 사고를 함
- 지시를 빨리 대충 훑어보거나 - 지시에 대한 조직적, 체계적 파악 시도
건너 뜀
- 문제해결에서 수동적 - 적극적으로, 기꺼이 문제 해결에 착수
- 문제가 어려우면 약간의 단서만 사용하여서 - 문제의 어렵고 쉬움에 따라 다른
또는 대강 추측하여서 답을 함 사고 전략 사용, 가능한 한 여러 단서들을
탐색하여 활용함. 대강 추측에 의한 답변은 회피
- 가설들을 생성하여 내지 못함 - 다양한 가설들 생성하여 해결 시도
- 복잡한 문제를 그 요소 부분들로 - 복잡한 문제를 계층적, 범주적으로 요소들로 분해
분해하지를 못함
- 계획하지를 못하고, 충동적으로 반응하며, -계획에 충분한 시간을 들임, 충동적 반응은 회피
- 사고가 경직되어 있고, 새 아이디어에 폐쇄적 - 새 아이디어에 열린 마음
- 항상 새로운 대안, 해석, 관점 탐색 및 수용
- 자신의 사고 기술이 증진되어야 한다는 것을 -자신의 사고 기술, 전략에 대하여 계속
깨닫지 못함 자각하며 개선 시도
(자신의 사고 기술에 대한 모니터링하는 능력 (메타인지 능력 우수)
즉 메타인지 기능이 부족함)
- 기타 인지 전략 빈곤 - 주의, 기억, 이해 등의 인지적 전략 우수
- 새로운 지식 학습과 사고 기술의 관련성이 괴리됨 - 밀접히 연관됨
- 자기통제력이 없다 - 자기통제력이 높다
- 지속성, 집요함이 없다. - 지속성, 끈기, 집요함이 높다.
- 타인, 집단의 의견을 탐색하거나 동의를 - 소속 집단, 타인의 공감, 의견을 탐색 구한다.
구하지 않는다
- 자기가 모른다는 것을 모름
- 어려운 어휘/용어 사용하면 사고를 잘 한다고 생각하거나
- 이해를 잘 한다고 생각함
* 사고능력 빈곤자의 상태는 사고 훈련에 의해 개선 가능
* 가장 중요한 것은 분석적-비판적 사고자의 태도와 성향을 지니는 것
"사고는 악보를 보고 그대로 연주하는 고전음악 연주와 같다기보다는 즉흥적으로(그러나 상당한 전문지식을 갖고) 연주하는 째즈연주와 같다."
- 분석적-비판적 사고능력 개발에는 지름길이 없다.
< 사고를 잘하기 위한 중요한 질문들>
1. 목표가 무엇인가?: -
2. 무엇이 알려져 있는가?:-
3. 목표를 달성하기 위하여 어떤 사고 기술이 필요한가?
4. 목표에 도달하였는가?;-
< 인간의 효과적, 효율적 추리에의 제약, 한계 >
1. 자연적 한계.
ㄱ. 기억의 한계
ㄴ. 注意한계
2. 지식 한계: 다음과 같은 유형의 지식들이 있고 이들의 한계와 장애 효과.
ㄱ. 주제지식: /ㄴ. 절차지식: /ㄷ. 自己지식
3. 태도적 제약. - 태도적, 동기적 상태가 추리에 영향.
< 연역-3단 논리추리에서의 오류의 근원>
1. 논리적 과제 수용과정의 오류
2. 전제들에서 주어진 정보와 장기기억에서 인출된 정보간의 변별에 실패하는 오류
3. 전제들의 잘못된 전환 오류. 4. 전제들의 망각에서 오는 오류
5. 어려운 용어에 따른 오류 : 1) Or가 And보다 어려움 ; 2) 부정적 정보의 비효율적 사용
<귀납 추리에서의 오류>
1)충분한 정보를 추출하기에 실패
2)표집을 치우치지 않는 방향으로 추출하는데 실패 :
3)부정적 정보의 비효율적 사용
4)확률 정보 사용에서의 보수주의
4)추상성 통계적 정보를 고려하지 않는것 : 대표성 편법
5)가능성 없는 가설을 버리지 못하는것 : 비생산적 고집
6) 새로운 가설을 형성함에 있어서의 편파(bais)- 너무 적은 수의 대안을 고려함
7). 공변적(covariance) 관계를 탐지하는데 어려움
8). 공동 발생과 인과 관계의 혼동
< 문제해결 전략 가이드라인>
1. ill-defined 문제에 대하여는 문제 또는 목표를 여러 다른 방식으로 재 진술하기
2. 가능한 해결 대안이 적으면 시행착오적 접근도 가능
3. 문제가 복잡하면, 단순화, 수단-목표분석, 일반화-특수화 전략 적용하기
4. 목표에서 역으로 나오는 대안 수가 적을 경우는 역진전 전략 사용
5. 추가정보를 수집 가능하면, 그렇게 하고, 힌트를 찾고, 전문가에게 상의
6. 동등한 가능성의 대안들이 정렬되어 있다면, 반분법 사용
7. 가능한 해결대안 수가 적다면, 브레인스토밍하여 대안들 생성
8. 디자인과 공학의 문제의 경우 모순적 해결안일 가능성에 유의
9. 많은 경우에 유추, 은유 사용이 좋고 전문가 상의하는 것이 좋으나
시각 심상화 한다던지 의도적으로 유사해결안을 찾던지 해야
10. 이러한 것은 가이드라인에 지나지 않고 최선의 방책은 많은 문제를 해결해보는 것.
< 전문가와 초보자의 지식의 차이 >
가. 물리학 문제에서
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1. 사실적 지식 ; 예 - 물리학 법칙 등
초보자 - 작고 분절된 단위로 지식이 저장, 표상되어 있다
전문가 - 지식이 상호 연결된 큰 단위로 지식이 표상되어있다.
2. 의미적 지식; 예 - 질량, 힘 등의 개념들에 대한 지식
초보자 - naive representation -- 서로 유의미하게 연결되지 않은 표면적
특징 정보들 중심으로 표상함
전문가 - frame-based representation -- 해당 분야의 기본 원리, 기본개념과
관련된 유의미한 관계성 특징들 중심으로 표상함
3. 도식적(schematic) 지식; 예 - 문제 유형에 대한 지식
초보자 - 표면적 유사성 중심으로 문제를 분류하고 범주화한다
전문가 - 구조적 유사성 중심으로 문제를 분류하고 범주화한다.
문제 유형 중심의 범주화이며 문제해결과 관련된 지식 중심의 처리이다
4. 전략적 지식: 예 - 문제 해결 계획 생성, 해결 과정의 모니터링
초보자 - working backwards from unknown to givens(known)
전문가 - working forwards from givens to unknown - 주어진 정보의 조직적 조합을 함
< 전문가가 된다는 것은 무엇인가? >
1. 보유지식이 영역독립적(일반적)이고 양이 적은 상태에서 => 영역특수적이고 양이 많아진다.
2. 단지 무엇이 어떠하다는 식의 서술적 지식(what-knowledge)이 => 절차적 지식(how-knowledge)으로 변환되고, 이를 적용하고, 그에 의해 수정된 새로운 절차적 지식을 생성해간다.
3. 절차적 지식(어떤 조건에서 무엇을 어떻게 할 것인가의 지식)이 자동화된다.
4. 관련 지식을 기억에서 접근하고 인출하는 것이 빠르고 큰 덩이의 정보로 인출, 처리한다.
이러한 전문가가 되는 과정은 다음의 3단계를 거친다고 본다.
1. 서술적 단계 - 영역 독립적 서술적 지식에 의존한다. 따라서 그 문제 영역에 특수한 방식으로 상황정보를 처리하고 해결하려하지 않고, 다른 영역에서 적용되던 일반적 해결방안을 그대로 옮겨서 적용하려 한다.
2. 절차적 단계 - 영역 특수적 절차들이 <IF 서술적 정보가 a, THEN act b>의 형태의 productions로 바뀌어진다. 이러한 절차화가 연습되고 실행되며, productions이 조합되며, 불필요한 productions는 제거된다.
3. 절차적 조정 단계(procedural tuning stage) - 기존 절차(productions)를 실행하여 성공할 때에는 절차의 강화, 일반화가 이루어지며, 실패시에는 절차의 차별화가 이루어진다.
4. 자동화 단계 - 계속 성공한 절차들은 처리가 자동화된다.
E. 인지과정5: 창의성
< 유의할 점>
1. 자신의 통제: One of the key features of creativity in people is the importance they give to the locus of control.
2. 모험성, 집요성, 끈기:
<< 창의성을 어떻게 조장할까? >>
1. << 창의성에의 장애들 >>
-<일상성>: Routines.
Routines or set ways of performing tasks have their uses, but allowing them to become too entrenched in one's life causes one to limit the range of responses available and can lead to the development of the anathema of creativity, the "bureaucratic mind".
-> Coping with the distractions and necessities of daily life is a major challenge for most of us. But just as we find the time to eat and sleep, we need to find the time to ignite our creativity. Is it not possible to find one hour per day to spend exploring our talents and finding our creative path?
- <바쁨>: Being too busy and getting too involved with a problem
- Not allowing yourself enough time to relax
-> Creativity is hampered by a too-hectic environment that does not provide quiet time for reflection and introspection. It is also hampered by:
. a sterile environment that does not feed the senses
. demands for quick production of results.
. harsh words (from others or from ourselves)
. by rigid rules and barriers that prevent us from gathering information
and/or from connecting with others.
-<Stress>: Stress is not only a distraction which drains energy which could otherwise be used creatively, it is bad for one's health.
-<갈등>:
- Having conflicting goals and objectives
- Competition in the present environment can hamper motives for creative output. Concerns with job advancement or opportunities as opposed to job stability or security may affect motives to be creative at work.
- Also, business corporations have found that the creativeness of their employees are promoted when the structure of their organization is less hierarchical and more democratic and free flowing.
- The clearest example of environmental influence is when one is creative in virtue of serendipity.
These are instances when the environment facilitates creativity by affording stimulating observations. One study suggested that cues in the environment while completing one task can facilitate insight on a later task, without the subject's awareness. Moreover, there has been many historical accounts that claim the Zeitgeist or cohort at a particular point in time have influenced events.
-<매스미디어>:
-Dehumanizing mass media can contribute to limitations on creativity.
-> Spend less time immersed in popular culture (television or listening to pop music), or take conscious breaks from the everyday world to practice creative thinking.
-<나 안의 문제>:
Most of the obstacles to creativity can be found within you.
- Fear of criticism
- Lack of confidence
- State of mind/body (for example experiencing negative stress)
- <자신감>. The main thing that hinders creative thinking is our belief that we are not creative. Look at it this way. If you tell yourself: "I am a creative person", then you have to have beliefs about yourself that support that identity. If you tell yourself, "I am just an ordinary human being", then you will have a different set of beliefs. Once you have a particular identity and set of beliefs about yourself, you will become interested in seeking out the skills needed to express your identity and beliefs. If you believe that you are "uncreative", then there is no need to learn how to become creative.
Having a strong belief in something not only limits our response options, but causes us to limit the way in which we perceive and process information from the outside world. We may "filter out" information which contradicts our belief, and end up in our own "reality tunnel", in which we remain blissfully unaware of much that occurs in front of our very eyes.
-<Ego>. Having a strong ego identity with a particular belief exacerbates this situation and can lead to us aggressively defending it, to the detriment of ourselves, our creativity, and society. This is not to imply that one must have no beliefs, merely that one needs to be very aware of one's beliefs and consequent limitations.
-<Fear>. Fear of self statement and of the judgment of others can severely limit one's creativity.
-<Self criticism>. Negative thinking and self criticism are also limiting factors of an individual's creativity.
=> 대안
- 긍정적 태도: Affirmations can be used to create a suitable self-image.
2. << 대처 방안 : Action Steps >>
<일반적 방안>:
- Study books on creative thinking techniques and put them into practice
- Attend courses on creative thinking and put the ideas into practice.
- Keep a daily journal and record your thoughts, ideas, sketches, etc. as soon as you get them. Review your journal regularly and see what ideas can be developed.
- Indulge in relaxation activities and sports to give the mind a rest and time for the subconscious to digest information.
- Develop an interest in a variety of different things, preferably well away from your normal sphere of work. For example, read comic books or magazines you wouldn't normally get. This keeps the brain busy with new things. It is a common trait of creative people that they are interested in a wide variety of subjects.
- Don't work too hard -you need time away from a problem to be creative after periods of intense focus.
- It really helps to think of creativity as a skill or set of skills. By practicing, one can get better at using them. So whenever you have a chance try and do mundane things in novel ways - it will make them more entertaining and you will get more used to expressing your abilities.
- Practicing at overcoming irrational inhibitions will also help to improve your creativity.
- When you're at a standstill, and you witness somebody with a vital and flowing creative force, it can be intimidating. The thing that's easy to miss when you're caught up in the magic of somebody doing something effortlessly that seems impossible is that it doesn't happen all at once.
- Anything can be achieved by breaking it down into its component parts. Creativity requires patience and a willingness to work for a creative outcome rather than simply wait for enlightenment.
- Still, it is important to creativity to happen. This can be encouraged by setting up an environment that encourages creative output, a comfortable space within which you feel non-threatened and able to create.
- A program to improve your personal creativity might include the following steps.
- First set a measurable goal. Some goals might be:
to generate 10% more solutions within 6 months
to come up with an original solution for problem "X" within 2 weeks
to practice generating ideas by brainstorming
(for example, "find at least 100 ideas for a new pen")
to find a new and effective way to relate to my children that results in them wanting to spend more time with me
-Second, set up criteria to indicate whether or not you have or are
reaching your goal. Typical criteria are:
a) the ideas are novel (in that particular context)
b) the ideas are useful, they solve the problem or meet the challenge
c) the ideas can be implemented within an appropriate time and budget
-Third, read and learn about creativity techniques which is one of the sections of the Creativity Web. This information can be gathered from books, conferences, other people, software products and the Internet. Spend time with people who you believe are creative and ask them how they did it. There are many paths to creativity.
-Fourth, surround yourself with people who love and respect you; people
who encourage you to take risks.
-Fifth, celebrate your progress in reaching your creativity goals.
-Finally, begin thinking of yourself as a creative person.
Surround that identity with beliefs about your creative abilities.
Learn the skills of creativity, act creatively every opportunity you get and find environments that support creative behavior.
- Creativity is increased by acknowledging that it exists and by nurturing it.
Create a sensory stimulating environment, increase awareness of that environment and provide sufficient quiet time to allow that sensory stimulation to be translated into external reality ... a poem, a bridge, a meal, a song, a quilt, a business report, a game, a dance, a garden.
- Flood yourself with information in your chosen area of creativity then deliberately expose yourself to information outside your area.
Respect and care for your creativity as you would a child.
Attend to your needs, listen to your creative inner voice, spend time with yourself. Manage stress in your life as much as possible.
-Practice meditation or some kind of peaceful, relaxing activity such as handwork or quiet exercise. Avoid becoming too entrenched in your routines.
-Don't allow your beliefs to distort your perceptions.
A useful technique is to deliberately and consciously attempt to integrate opposites at every opportunity within your own mind. Develop the attitude that your creative work is important even if others do not share your belief;
allow such judgmental attitudes to be their problem, not yours.
Practice using affirmations and reframing (seeing things from another angle or in another context) to de-program your self critical habits.
- Creativity is not a gift of some sort, it is a state of being ("un etat d'ame", as they say in French).
Learning a creativity-increasing technique of some sort will give you some tools and help you, but will not automatically change your point of view about yourself and your creativity; your belief and value systems about creativity and creativity myths must change as well.
3. << 세부 방안 >>
<상상력 키우기>
. Develop your imagination by using it
. Learn to incorporate the imagination into every activity, to use your creative talents to improve your daily life.
. Any primary ability or talent can be developed by training. You can improve your creative ability by exercising it.
<체험> : Experience; The best creative exercises provide you with mental activity and material out of which you can form ideas. Experience can be firsthand or secondhand, such as reading, listening or watching. But firsthand experience is far superior.
A special type of firsthand experience is...
Travel
<자신감>: Self-Reliance; The more you depend on your own ability to think, the more proficient you will become at thinking up new ideas. Experts and consultants should be viewed as collaborators, not dictators. If you rely on someone else to solve your problems and tell you what to do, your creative abilities will shrivel rather than flourish for lack of exercise.
<사람 사귀기>: Personal Contacts: One way to learn how to think creatively is to associate yourself with creative people. Look for people who are fun to talk to and have a keen sense of interest in life. An individual who can stimulate your thought process is what you're looking for. One special group of easily accessible and highly creative people are...
<아이들과 어울리기>: Children; It has been said that insanity is hereditary; you can get it from your children. Another thing you can get from children is a great deal of exercise. A child's world is filled with fantasy, and yours can be too, if you make the effort to interact with them. Playing imagination games with children and creatively interacting with them is one good way to get you back in touch with your imagination.
<게임과 퍼즐 하기> : Games and Puzzles; Certain games and puzzles can furnish you with plenty of opportunity to flex your creative muscles. The game of chess and checkers are both good games as they force you to map out strategies and make moves that depend on what your opponent does. Similar games of strategy are Shoji (Japanese Chess) and Go. Physical sports such as football, basketball, baseball, tennis, racketball or handball can also provide creative exercise involving strategy.
<취미생활>: Hobbies; There are hundreds of hobbies and some of them can be real workouts for your imagination. Painting, Drawing or Sculpture can't avoid putting you creative machinery to work. Technical hobbies can also provide creative exercise, eg amateur radio, electronics, home computers.
<독서>: Reading; Alex Osborn, author of "Applied Imagination" wrote: "Reading supplies bread for imagination to feed on, and bones for it to chew on." But not all reading is good creative exercise. The key to using reading as a creative exercise is to read selectively and actively. Biographies also can be used for creative exercise. Any life worth documenting usually involved some real imagineering on the part of the subject. Perhaps you could profit from their experiences and use their creative ideas as a springboard to launch your own imagination.
- Another way to use reading as a creative exercise is to take a topic of interest and read several different viewpoints. 잡지 읽기: One of the best things about the magazine is that it provides a kaleidoscope of topics in every issue. Such diversity can provide great creative fuel. Another interest area for stimulating your imagination is to buy a different magazine each month (or borrow from the library). Read something quite different to what you normally read, for example, sports, house and garden, travel, literary, gossip, fashion, comics, motoring, teenage, arts, etc.
<글쓰기: Writing; Writing ability is considered to be a basic factor in creative aptitude. The act of writing forces you to utilise all phases of the creative process and come up with a tangible product.
4. << 단축 처방: 10 Steps for Boosting Creativity >>
1. Listen to music by Johann Sebastian Bach. If Bach doesn't make you more creative, you should probably see your doctor - or your brain surgeon if you are also troubled by headaches, hallucinations or strange urges in the middle of the night.
2. Brainstorm. If properly carried out, brainstorming can help you not only come up with sacks full of new ideas, but can help you decide which is best.
3. Always carry a small notebook and a pen or pencil around with you. That way, if you are struck by an idea, you can quickly note it down. Upon rereading your notes, you may discover about 90% of your ideas are daft. Don't worry, that's normal. What's important are the 10% that are brilliant.
4. If you're stuck for an idea, open a dictionary, randomly select a word and then try to formulate ideas incorporating this word. You'd be surprised how well this works. The concept is based on a simple but little known truth: freedom inhibits creativity. There are nothing like restrictions to get you thinking.
5. Define your problem. Grab a sheet of paper, electronic notebook, computer or whatever you use to make notes, and define your problem in detail. You'll probably find ideas positively spewing out once you've done this.
6. If you can't think, go for a walk. A change of atmosphere is good for you and gentle exercise helps shake up the brain cells.
7. Don't watch TV. Experiments performed by the JPB Creative Laboratory show that watching TV causes your brain to slowly trickle out your ears and/or nose. It's not pretty, but it happens.
8. Don't do drugs. People on drugs think they are creative. To everyone else, they seem like people on drugs.
9. Read as much as you can about everything possible. Books exercise your brain, provide inspiration and fill you with information that allows you to make creative connections easily.
10. Excercise your brain. Brains, like bodies, need exercise to keep fit. If you don't exercise your brain, it will get flabby and useless. Exercise your brain by reading a lot, talking to clever people and disagreeing with people - arguing can be a terrific way to give your brain cells a workout. But note, arguing about politics or film directors is good for you; bickering over who should clean the dishes is not.
5. << 내가 창의적인지 어떻게 아나? >>
- How do I know if I am, or could be, creative?
Every living, breathing human being has the potential to be creative. Each of us is a unique individual capable of creating...it comes with the human territory. We are, simply, quite a creative species.
All people can be creative but those who are recognized as being creative have an awareness that others don't. Creative people seem to be able to tune in more to their thought patterns and glean great ideas. People who do not use their creative potential don't know how to do this or aren't even aware it is possible. Creative people can start thinking about something, then forget it.
Meanwhile, their brains are still thinking about it. Later on, the person will start thinking about whatever it was again and their brain will say, "Excuse me, I've been thinking about this while you were off doing other things and I have a few ideas. Care to hear them?" Non- creative people don't know that their brains are working for them off- shift -- they don't know what they don't know!
There are many components that influence the creativity of individuals. This is not to say that people tremendously fluctuate in their creativity day to day and hour to hour; the opposite is often believed - that some individuals are generally more creative most of the time than others. The reasons why some people are more creative, however, are many.
a) Without the abilities needed to do the creative act, it is highly unlikely the individual will do the act. Just because a person has the ability to do something, however, does not necessarily mean that the person will do it. This is why researchers examine people's motives.
b) Without the motivation to do so, it is unlikely that a person would complete an act, regardless of the person's abilities.
c) Lastly, opportunities in the environment can affect the creativeness of individuals and groups of individuals.
d) If you've ever generated a novel response to a problem or challenge then congratulate yourself as being creative. If you do this on a regular basis, say every day, then put the "creative person" badge on yourself. With, practice, your ability to generate novel and useful responses to problems and challenges will greatly improve.
One aspect of a creative personality is the fluency with which he/she generates a number of new ideas. Not only does the creative person think of good ideas, but he/she can think of many ideas, explore them, and record them.