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마음이 곧 스승이요, 가까운 하나님
마음은 누구냐? 내 주인입니다. 내 선생입니다. 마음은 누구냐 할 때, 마음을 닮은 몸뚱이를 낳았으니 내 몸뚱이의 근원입니다. 그렇기 때문에 평면적으로 어머니 아버지 대신입니다. 마음은 부모 대신이요, 스승 대신이요, 그 다음에는 주인 대신입니다. (222-142)
여러분의 마음은 스승이 필요 없습니다. 마음은 제2의 하나님입니다. 스승을 따라가지 말고, 통일교회 선생님을 모시지 말고 여러분의 마음을 모시라는 것입니다. 마음이 어때요? 새벽에 일어나 가지고 혼자인데, 쥐새끼 소리도 안 들리고 파리 소리도 안 들리고 조용한데,'아이구, 나 요런 것을 좀 해야 되겠다. 좋은 일을 해야 되겠다.'고 하면 마음이 '좋아! 좋아! 어서 해라! 하지만, 나쁜 생각하면 마음이 '이놈!' 하는 것입니다. 마음이 알아요, 몰라요? 알지요. 그렇다는 것입니다. 마음이 잘 아는 것입니다. (138-70)
마음의 가치, 내게서 마음이 얼마나 비싼 것인가를 생각해 봤느냐는 것입니다. 마음은 몸뚱이가 잘못된 곳에 가려고 하면 언제든지 충고를 하고 이러면 안 된다고 다 제재를 하는 것입니다. 그러나 몸뚱이는 언제나 마음을 공격하고 무시하고 밟아치우고 제멋대로라는 것입니다. 핍박을 당하면서라도 죽을 때까지 나에게 있어서의 전우와 같이, 스승과 같이 주체적 사명을 감당하기에 희생을 치러 나가는 것이 우리의 몸에 달려 있는 마음이라는 것을 생각해 봤느냐 하는 것입니다. (217-88)
인간의 주인은 바로 자신의 양심입니다. 이 양심이 얼마나 여러분을 위해서 충고를 했으며, 밤이나 낮이나 나쁜 생각을 할 때는 '야 이놈!'하고 지치지 않고 끌고 고개를 넘고 강을 건너려고 얼마나 안달했습니까? 이처럼 마음은 참된 주인의 모습을 지니고 나를 보호하려는 데도 배반한 몸뚱이, 하나밖에 없는 우주로부터 귀한 스승으로 점지하여 받은 선생님인데도 불구하고 이 선생님을 여지없이 천대한 이 몸뚱이, 또 내 본연의 사랑의 마음을 이어줄 수 있게 한 부모 대신 보내 준 양심을 여지없이 유린한 이 몸뚱이, 이렇게 마음의 원수가 된 이 몸뚱이를 여러분은 사랑합니까? 아닙니다! (201-339)
이제 우리가 누구의 말을 들을 때는 지나갔습니다. 어떤 진리보다도, 천만 배 훌륭한 스승의 말보다도 내 마음의 말을 듣고, 들어도 또 듣고 싶어 그 마음을 찾아가야 합니다. 그러면 나도 알 수 없는 무한대의 무엇이 나옵니다. 그것이 창조의 내용입니다. (7-173)
양심이 몸을 위해서 얼마나 희생당했습니다. 일생 동안 유린당하는 양심의 사정을 여러분은 알아요? 밤이나 낮이나 나를 관리하기에 피곤한 것이 양심입니다. 그래도 지치지 않고 몸이 나쁜 행동을 하려 하면 막는 것입니다. '그만큼 했으면 이제 그만두어야 할 것 아니냐. 내 말 좀 들어야 될 것 아니냐?' 고 합니다. 자기 앞에 제일 가까운, 부모 대신 하나님 대신 스승 대신의 존재가 양심입니다. 마음 자체에게는 교육이 필요 없습니다. 그러나 몸뚱이에게는 교육이 절대 필요합니다. (214-260)
여러분의 몸 마음을 중심삼고 볼 때 마음이 얼마나 불쌍해요? 마음은 하나님 대신입니다. 마음은 열조, 선조들을 대표하는 것입니다. 마음은 스승을 대표하고, 마음은 나랏님을 대표하는 것입니다. 그런데 그동안 이 마음을 얼마나 멸시하고 천대했어요? 우주의 중심으로서 참된 부모의 자리에 있고, 참된 스승의 자리에 있고, 참된 주인의 자리에 있는, 참사랑을 가진 주체로 계시는 분의 대신으로 있는 그 마음이 이 땅 위에 있어서 나 하나를 수습하기 위해 얼마나 희생했어요? 그렇게 희생하면서도 불평해요? 그저 천대받고 끌려다니면서도, 죽은 줄 알았는데 나쁜 생각을 가지고 새벽에 도둑질이라도 하게 되면 '야, 이놈의 자식아!' 하고 또다시 살아서 충고하는 것입니다.
여러분들이 그런 마음을 얼마나 농락했어요? 마음은 부모 대신이요, 마음은 스승 대신이요, 마음은 주인 대신입니다. 마음세계에는 공판이 필요 없습니다. 여러분들이 여러분 자신을 누구보다 더 잘 알고 있습니다. 제3자, 증인이 필요 없는 것입니다. (209-116)
내 자신에게 위대한 스승이 있는 것을 몰랐습니다. 마음은 위대한 어머니 아버지 대신입니다. 어머니 아버지가 마음을 거슬러 훈시하는 법이 없습니다. 마음이 어머니 아버지와 같이 훈계할 때는 복종할 줄 알아야 됩니다. 이런 모든 질서적 환경에 있어서 기원이 될 수 있는 도의적인 결론이 안 나와 있습니다. 그런 공식이 안 나와 있다는 것입니다. 마음을 잡아먹지 말라는 것입니다.
여러분들 이중인격을 좋아해요? 마음은 선생 대신, 부모 대신, 하나님 대신입니다. 마음을 가르칠 수 있는 스승이 없습니다. (207-216)
모든 인간은 저마다 자신 속에 가장 소중한 스승을 일생동안 내내 간직하고 있습니다. 그럼에도 불구하고, 그 스승을 잘못 대우하고 짓밟고 남용합니다. 그 스승이 바로 인간의 양심입니다. 우리의 양심은 항상 우리 자신에도 도움이 되도록 말을 하며 우리를 참사랑과 연결시켜 주고자 합니다. 부모와 같이 우리의 양심은 우리로 하여금 선하고 비이기적인 사람이 되라고 촉구하며, 하나님의 뜻에 따라 행동하도록 인도해 줍니다.
그러나 각자의 마음속에는 또한 양심의 소리에 항상 거역하는 반란자가 있습니다. 그 반란자는 바로 육체인 것입니다. (201-203)
'우주주관 바라기 전에 자아주관 완성하라!' 하는 것이 도의 길을 개척하던 때의 표어였습니다. '우주주관 바라기 전에, 세상만사와 어떤 연관을 갖기 전에 자아주관 완성하라!' 고 그랬습니다. 귀중한 3대 손님입니다. 주인이 될 수 있고, 스승이 될 수 있고, 부모가 될 수 있는 이분을 내 몸이 천년만년 모시고도 부족하다 하는 자기 자신을 발견할 때에 비로소 여기에 천운이 임하는 것입니다. 마음은 몸을 위하고 싶어하지만 몸뚱이는 마음을 위하지 않습니다. 이게 문제입니다. 문제는 내 자신에게 있는 것입니다. 사회에 있는 것이 아닙니다. (201-137)
이처럼 마음은 참된 주인의 모습을 지니고 나를 보호하려는데도 배반한 이 몸뚱이, 우주로부터 점지해 받은 하나밖에 없는 귀한 스승인 데도 불구하고 이 선생님을 여지없이 천대한 이 몸뚱이, 또 내 본연의 사랑의 마음을 이을 수 있게끔 부모 대신 보내진 양심을 여지없이 유린한 이 몸뚱이입니다. 이렇게 마음의 원수가 된 이 몸뚱이를 여러분은 사랑합니까? 아닙니다. 몸 마음의 싸움을 말리기 전엔 천국이 없는 겁니다. 어느 성인도 이런 것을 생각지 않았습니다. (201-137)
음과 양, 성상과 형상이라는 플러스 마이너스는 상대적이지 상충적일 수 없습니다. 그러나 오늘날 타락한 인간에게는 마음의 소리도 있고 몸의 소리도 있습니다. 마음과 몸이 하나되어 있지 않습니다. 하나님을 닮아서 태어나야 할 남자나 여자의 마음과 몸이 어떻게 되어서 갈라졌느냐 이겁니다. 이것이 문제입니다.
하나님은 절대적인 분이기 때문에 우리 인간에서의 표준상인 몸과 마음이 절대적으로 하나되어 가지고 하나님의 전체 세계에 동화될 수 있고 하나의 중심적인 역할을 해야 할 것인데도 불구하고 우리의 몸과 마음이 어떻게 갈라졌느냐 이겁니다. 몸과 마음이 갈라진 것이 마음대로 되었다면 하나님이 없는 것이고, 이상이니 통일이니 평화니 행복이니 하는 것의 기지를 찾을 수 없습니다. (195-303)
하나님은 멀리 있지 않습니다. 내 속에 있습니다. 마음이 여러분의 주인이지요? 밤에 그저 나쁜 짓 하려 해도 나타나 가지고 가지 말라고 하고, 언제든지 나타나 주인 노릇하고 어디에서든지 어머니같이, 스승같이 가르쳐 주는 것입니다. 그렇기 때문에 이놈의 몸뚱이가 원수입니다. (201-60)
하나님은 누구 닮았다구요? 남자, 여자, 우리 닮았습니다. 여러분 마음이 보이지 않지요? 마음 보고 싶소, 안 보고 싶소? 하나님도 마찬가지입니다. 하나님이 영적인 입장에서 보게 되면, 하나님도 체(體)가 없습니다. 지금까지 체가 없습니다. 아담 완성이 이루어지지 않아 체가 지금까지 없다는 것입니다. 마음 같은 우주에 마음 같은 주인, 마음 같은 스승, 혹은 관리자, 마음 같은 부모로 있습니다. (197-9)
여러분, 몸과 마음이 하나 안 돼 가지고는 안 되는 것입니다. 거기에 초점을 맞춰야 됩니다. 기도할 때 몸과 마음이 가책하는 것이 있으면 회개해야 됩니다. 회개할 때는 혼자는 안 됩니다. 동서남북을 갖춰야 됩니다. 자기의 제일 가까운 사람, 부모 앞에 통고해야 됩니다. 스승 앞에 통고해야 됩니다. 그 다음 자기 아들딸한테, 자기 제자한테 통고해야 됩니다. '나에게 이런 이런 일이 있는데 용서받을까?' 이래서 합심해서 후원할 수 있는 이런 길을 가야 됩니다. 그거 무슨 말인지 알겠어요? (184-192)
몸과 마음이 언제 통일될 수 있느냐? 그거 생각 안 했지요? 이거 심각한 문제입니다. 일생동안 몸과 마음이 싸움을 하는데 이 싸움을 말릴 자가 누구냐? 이게 문제입니다. 우리 어머니 아버지도 못 말립니다. 임금도 못 말리고, 스승도 못 말립니다. 성인도 못 말립니다. 이 몸과 마음의 싸움을 말릴 수 있는 주인이 어디 있느뇨? 심각히 찾아봤어요? 그것이 참사랑이라는 겁니다. (184-192)
마음은 여러분의 파수꾼이 되어 가지고 밤이나 낮이나 여러분을 지켜 주고, 여러분을 쉬지 못하게 자꾸 '선한 일을 해라. 선한 일을 해라!'하는 것입니다. 그러니 얼마나 피로하겠어요? 난 그날부터, 의식을 생각할 수 있고 사회환경에 있어서 모든 제도를 분석할 수 있는 지능적 기원이 생기는 그날부터 일생을 따라다니면서, 자기 스승도 못 따라가고 어머니 아버지도 못 따라 주지만 난 그날부터 죽을 때까지 영원히 양심은 나에 대해서 명령한다는 것입니다.
하나님 닮아라, 성인 닮아라, 애국자 닮아라, 효자 닮아라. 그와 마찬가지로 닮기를 바라는 것인데 '몸뚱이 너는 나를 닮아라!' 한다는 것입니다. (179-258)
여러분의 몸과 마음의 통일도 참사랑이 아니면 안 됩니다. 그렇기 때문에 마음은 몸을 위해서 희생하면서 또 잊어버리고, 또 잊어버리고, 또 잊어버리는 것입니다. 마음은 하나님을 대신한 입장이기 때문에 여러분의 스승 중의 스승이 마음입니다. 그 마음은 하나님이 당신을 대신해서 파송해 준 내 중심입니다. 종적인 나입니다. (226-7)
心が正に師であり近い神様
心とは誰でしょうか。私の主人です。私の先生です。心は誰かと言うとき、心に似た体を生んだので、私の体の根源です。ですから平面的にお母さん、お父さんの代わりです。心は父母の代身であり、師の代身であり、その次は主人の代身です。
皆さんの心は、師が必要ありません。心は第二の神様です。師についていかないで、統一教会の先生に侍らないで、皆さんの心に侍りなさい。心はどうですか。朝早く起きて一人、ねずみの子の音も聞こえず、はえの音も聞こえない静かなときに、「ああ、私はこんなことをしなければ。いいことをしなければならない」と言えば、心が「うれしい! うれしい! 早くしろ!」と言いますが、悪いことを考えれば、心が「こいつ!」と言うのです。心が分かるでしょうか、分からないでしょうか。分かるのです。そうだというのです。心はよく知っているのです。
心の価値、私にとって心がどれほど高いものかを考えてみたかというのです。心は体が間違ったところへ行こうとすれば、いつでも忠告し、こうしてはいけないとみな制裁するのです。しかし体はいつも心を攻撃し、無視し、踏みつけて、自分勝手だというのです。迫害を受けながらでも死ぬときまで私にとっての戦友のように、師のように、主体的使命を全うすべく犠牲を払っていくのが、私たちの体についている心だ、ということを考えてみたかというのです。
人間の主人は、正に自分の良心です。この良心がどれほど皆さんのために忠告し、昼夜を分かたず悪い考えをすれば「おい、こいつ!」と言って、疲れずに引っ張って峠を越え、川を渡ろうと、どんなに気をもんだことでしょうか。このように心は真の主人の姿をもって私を保護しようとするのに、裏切った体、一つしかない宇宙から貴い師として賜り受けた先生であるにもかかわらず、この先生を手荒にあしらった体、また私の本然の愛の心を引き継いでいけるようにした父母の代わりに送ってくれた良心を余地なく蹂躙したこの体、このように心の怨讐となったこの体を皆さんは愛しますか。いいえ!
もう、私たちが誰かの言葉を聞く時は過ぎ去りました。どんな真理よりも、千万倍素晴らしい師の言葉よりも、私の心の声を聞き、聞いてもまた聞きたくて、その心を求めていくべきです。そうすれば、私も分からない無限大の何かが出てきます。それが創造の内容です。
良心が体のために、どれほど犠牲になったことでしょうか。一生の間蹂躙される良心の事情を皆さんは知っていますか。昼も夜も私を管理するのにくたびれているのが良心です。それでも疲れずに体が悪い行動をしようとすれば、やめさせようとするのです。「そんなにやったのならもうやめなければならないのではないか。私の言うことを聞かなければならないのではないか」と、そう言うでしょう。自分の前に一番近い、父母の代わり、神様の代わり、師の代わりの存在が良心です。心自体には教育が必要ありません。しかし体には教育が絶対必要です。
私が一つ聞いてみましょう。皆さんの心と体を中心として見るとき、心がどれほどかわいそうですか。心は神様の代身です。心は烈祖(功績のある先祖)、先祖たちを代表するのです。心は師を代表し、心は王を代表するのです。ところがこれまでこの心をどれほど蔑み、手荒にあしらいましたか。宇宙の中心として真なる父母の立場にあり、真なる師の立場にあり、真なる主人の立場にいる、真の愛をもった主体としていらっしゃる方の代わりにあるその心が、この地上において私一人を収拾するためにどれほど犠牲になったことでしょう。そのように犠牲になりながらも不平を言いますか。
ただぞんざいに扱われ引っ張られて回りながら、死んだと思っていたのに、悪い考えをもって夜中にどろぼうでもすれば、「おい、こいつめ!」と再びよみがえって忠告するのです。皆さんは、そのような心をどれほどもてあそびましたか。心は父母の代身であり、心は師の代身であり、心は主人の代身です。心の世界には公判が必要ありません。皆さんが、皆さん自身を誰よりももっとよく知っています。第三者、証人が必要ないのです。
私自身に偉大な師がいることを知りませんでした。心は偉大なお母さん、お父さんの代身なのです。お母さん、お父さんが心に逆らって訓示するはずがありません。心がお母さん、お父さんのように訓戒するとき、服従することを知るべきです。このようなすべての秩序的環境において、起源になり得る道義的な結論が出ていません。そのような公式が出ていないというのです。心を虐待してはいけません。皆さんは二重人格が好きですか。心は先生の代身、父母の代身、神様の代身です。心を教えることのできる師はいません。
すべての人間は、それぞれ自分の中に最も貴い師を一生の間ずっともっているのです。にもかかわらず、その師を間違って待遇し、踏みにじり、濫用します。その師が、正に人間の良心です。私たちの良心は、常に私たち自身にもためになるように言葉を語り、私たちを真の愛と連結させてあげようとします。父母のように私たちの良心は、私たちをして善なる非利己的な人になれと促し、神様のみ意に従って行動するように導いてくれます。しかし各自の心の中にはまた、良心の声にいつも逆らう反乱者がいます。その反乱者が、まさしく肉体なのです。
「宇宙主管を願う前に自己主管を完成せよ!」というのは、道義の道を開拓したときの標語でした。「宇宙主管を願う前に、この世の万事と何らかの関係をもつ前に、自己主管を完成せよ」と言いました。貴重な三大お客さんです。主人になることができ、師になることができ、父母になることができるこの方を、私の体が千年、万年仕えても不足だという自分自身を発見するときに、初めてここに天運が臨むのです。心は体のために生きたがるのですが、体は心のために生きません。これが問題です。問題は私自身にあるのです。社会にあるのではありません。
このように心は、真なる主人の姿をもって私を保護しようとするのに、裏切ったこの体、宇宙から賜り受けた一つしかない貴い師であるにもかかわらず、この先生を余地なく手荒にあしらったこの体、また私本然の愛の心を引き継げるように父母の代わりに送られた良心を余地なく蹂躙したこの体……、このように心の怨讐となったこの体を皆さんは愛しますか。いいえ。心と体の闘いをやめさせる前には天国はないのです。どの聖人もこのようなことを考えませんでした。
陰と陽、性相と形状というプラス・マイナスは、相対的であって、相反することができません。しかし今日、堕落した人間には心の声もあり、体の声もあります。心と体が一つになっていません。神様に似て生まれるべき男性や女性の心と体が、どうやって分かれたのかというのです。これが問題です。神様は絶対的な方なので、私たち人間においての標準相である心と体が絶対的に一つになって、神様の全体世界に和合し、一つの中心的な役割をすべきなのにもかかわらず、私たちの心と体がどのように分かれたかというのです。心と体が分かれたのが、心のままになされたことなら、神様はいないのであり、理想や統一や平和や幸福といったものの基地を見いだすことができません。
神様は遠くにいるのではありません。私の中にいます。心が皆さんの主人でしょう。夜にただ悪いことをしようとしても、現れて「行くな」と言い、いつでも現れて主人の役をして、どこででもお母さんのように、先生のように教えてくれるのです。ですから、この体のやつが怨讐です。体が怨讐だというのです。
神様は誰に似ましたか。私たちに似ました。男と女。皆さん、心は見えないでしょう。心を見たいですか、見たくありませんか。神様も同じです。神様が霊的な立場から見れば……。神様も体がありません。今まで体がありませんでした。アダム完成が成されなかったので、体が今までなかったというのです。心のような宇宙に、心のような主人、心のような師、あるいは管理者、心のような父母としているのです。
皆さん、心と体が一つにならなければ駄目なのです。そこに焦点を合わせなければなりません。祈祷するとき、心と体が呵責を覚えるものがあれば、悔い改めなければなりません。悔い改めるときは一人ではいけません。東西南北を備えなければなりません。自分の一番近い人、父母の前に通告しなければなりません。師の前に通告しなければなりません。その次に、自分の息子、娘に、自分の弟子に通告しなければなりません。「私にこんなこんなことがあるのだが、許してもらえるか」と、こうして心を合わせて後援することのできる、このような道を行かなければなりません。何のことか分かりますか。
心と体がいつ統一できるのか、それを考えなかったでしょう。これが深刻な問題です。一生の間心と体が闘うのですが、この闘いをやめさせる者は誰でしょうか。これが問題です。私たちのお母さん、お父さんもやめさせられません。王もやめさせられません。師もやめさせられません。聖人もやめさせられません。この心と体の闘いをやめさせられる主人は、どこにいるのでしょうか。深刻に求めてみましたか。それが真の愛だというのです。真の愛。
心は、皆さんの番人となって昼も夜も皆さんを守ってくれ、皆さんに休みなく「善なることをしろ。善なることをしろ」と言うのです。ですからどんなに疲れるでしょうか。生まれたその日から、意識的に考えることができ、社会環境においてすべての制度を分析できる知能的起源が生じるその日から、生涯をついて回るのです。
自分の師もついていくことはできず、お母さん、お父さんもついていってくれませんが、生まれたその日から死ぬ時まで、永遠に良心は私に対して命令するというのです。神様に似なさい、聖人に似なさい、愛国者に似なさい、孝子に似なさい……。それと同じように似ることを願うのですが、「体よ、お前は私に似なさい」と言うのです。
皆さんの心と体の統一も、真の愛でなければできません。ですから心は、体のために犠牲になりながらも忘れ、また忘れ、また忘れるのです。心は、神様の代身としての立場なので、皆さんの師の中の師です。その心は神様が御自身の代わりに送ってくれた私の中心です。縦的な私です。
The original mind is the teacher and closest to God
What is the mind? It is your master and teacher. Since your body resembles your mind, it is the origin of your body. Thus, on the horizontal level, the mind stands in the place of your mother and father, teachers, and masters. (222-157, 1991.11.3)
Your original mind does not need a teacher. It is your second god. Do not try to follow a teacher or me; instead, try to serve your mind. What about the mind? You wake up at daybreak, all alone, and it is so quiet that you can hear even the squeak of a mouse or the buzz of a fly, and you think to yourself, “Well, I should like such and such a thing. I should try to do a good deed.” Your original mind will then tell you, “Good! Good! Do it now!” On the other hand, if you harbor only evil thoughts in your mind, it will chide you with words like “No! No! You fool!” Would it not know what you are thinking? Of course it knows. That is the way it is. It knows only too well. (138-124, 1986.1.19)
Have you ever considered the value of your original mind, how valuable it is of all your attributes? Whenever the body tries to do something wrong, the mind always advises it not to, and tries to block it from doing that. However, the body always attacks, ignores, treads on the mind, and it tries to do as it pleases. Have you ever taken into consideration how your mind inside your body sacrifices time and again in order to fulfill its duties as the subject partner, even amidst persecution, as your comrade and teacher until your death? (217-91, 1991.5.4)
Our master is our conscience. How many times has your conscience advised you whenever you had evil thoughts in your head? How much has it worried about how to lead you over the hill and across the river, untiringly recalling you to the right path? In this way, the conscience tries to protect you in the form of the true master. However, the treacherous body has treated this teacher contemptuously, although it was the one and only honorable teacher sent to you by God and the universe. The body has trampled upon the conscience, which was sent on behalf of the parents in order to connect the body to the mind of original love. Do you love this body, which has become the enemy of the mind? No, you should not! (201-353, 1990.4.30)
Now the time for us to listen to someone else’s words has passed. Rather than the words of a brilliant teacher thousands of times greater than you, or any other truth in the world, you should listen to the words of your original mind. No matter how much you have heard from it, you should return repeatedly to listen some more. Then you would receive something of infinite magnitude from it, something unimaginable, which would reveal the greatest secrets of the creation. (7-201, 1959.9.6)
You cannot even begin to fathom how much the conscience has sacrificed itself for the sake of the body. Do you understand the circumstances of the conscience, which has been trampled upon throughout its entire life? It is always tired because it has to manage you night and day. Yet it does not tire of preventing your body from committing any wrongful action. It tells the body, “You have done more than enough. Shouldn’t you stop and listen to me now?” It is closest to you, and stands in the place of God, your parents, and teachers. It does not need to be educated. However, the body definitely requires an education. (214-282, 1991.2.3)
When you consider your body and mind, how pitiful is your original mind? It stands in God’s stead. It represents all of your ancestors, your antecedents. The original mind represents the teacher as well as the ruler. Yet, it has been disrespected and treated with contempt for an endlessly long time. As the center of the universe, it stands in the position of true parents, true teachers, true masters, and the one Subject Being with true love. It sacrifices itself over and over again to save you while you live on this earth. Isn’t that true? Though it sacrifices so much, has it complained even once? Although it is continuously dragged around and treated contemptuously – to the extent that one would presume it to be dead – whenever you harbor an evil thought or attempt an evil deed, it comes alive once again to advise you not to do so, calling you to your senses with the words, “Hey, you devil!”
How much have you made sport of the mind? The original mind stands in the stead of parents, teachers, and masters. In the world of the mind, there is no need to hold a court trial, because you yourselves know better than anyone else what you have done. There is no need for third party witnesses. (209-154, 1990.11.28)
No one knew that within oneself is a great teacher. The original mind stands in the stead of the great mother and father. The counsel of the mother and father is never contrary to the original mind. Whenever it counsels you, just as your mother or father would do, you should learn to obey. An orderly life requires a moral standard that can serve as its original reference. Such a formula based on the original mind has yet to be formed. You should not torment your mind. Do any of you like having a dual personality? The original mind stands in the stead of the teacher, parents, and God. There is no teacher who can teach the mind. (207-266, 1990.11.11)
Throughout their lives, all people have within themselves the most important teacher of all. Despite this, they frequently mistreat, abuse, and trample on it. That teacher is none other than our own conscience. It always speaks to us in its efforts to help us, and tries to connect us to true love. Like our parents, it encourages us to become good and unselfish, and guides us to act according to God’s will. However, within each of us is a rebel that goes against the words of the conscience. That rebel is our body. (201-208, 1990.4.9)
“Before desiring to dominate the universe, first achieve dominion over the self!” This was the motto at the time when we were pioneering the path of truth. I told everyone, “Before desiring to dominate the universe, before establishing a connection with everything in this world, first dominate the self!” (201-154, 1990.3.30)
The original mind has three great personas. It can be the master, teacher, or parent, and only when the body finds itself dissatisfied and lacking in its service towards the mind, even after serving it for tens of thousands of years, can heavenly fortune finally come and reside within you. The mind wishes to serve the body, but the body does not serve the mind. This is the problem. The problem lies within the self, not society. (201-154, 1990.3.30)
The original mind tries to protect you in the form of the true master. However, the treacherous body has treated this teacher contemptuously, though it is the one and only honorable teacher sent to you from the universe. It has trampled upon the conscience, sent in the place of parents to connect the body to the mind of original love. Do you love this body, which has become the enemy of the mind? No, you should not! Unless you stop the conflict between the mind and body, the Kingdom of Heaven can never be established. Not a single saint thought of this. (201-154, 1990.3.30)
Yin and yang, the internal nature and external form, the positive and negative are complementary; they cannot be conflicting. However, within today’s fallen humanity, the voice of the mind as well as that of the body can be heard. They have not been united. How did the mind and body of man and woman, who were created to resemble God, come to be separated? This is the problem.
God is absolute, and therefore the basic human attributes of mind and body should be absolutely united and assimilated into the whole world created by Him. Together, they should act as the center of that world. Instead, however, they were separated. How did this come about? If they were intended to separate from each other, there would be no God, and the basis for such things as ideals, unity, peace, or happiness could never be found. (195-304, 1989.12.17)
God is not far away from us, but within us. Is the original mind your master? When you attempt to carry out an evil deed in the middle of the night, the mind stands in front of you and tells you not to go. It appears whenever and wherever you are as your master; it guides you as would your mother or teacher. Hence, your body is your enemy. (201-74, 1990.3.1)
What is God like? He is both masculine and feminine, like human beings. You cannot see your mind, can you? Do you want to see it or not? The same is true of God. From the spiritual perspective, we understand that God does not have a body. This has been the case until now. Since Adam could not reach perfection, God has been dispossessed of a body. He exists instead as the mind-like master, teacher, or manager, a mind-like parent in a mind-like universe. (197-44, 1990.1.7)
Nothing can be achieved unless mind and body are united. This is what you should focus on. If something weighs on your mind during prayer, you should repent. When repenting, you should not do it alone. The four directions of north, south, east, and west need to be arranged first. You need to speak it aloud in front of those closest to you, such as your parents or your teacher. After doing so, you also need to make public what you have done wrong in front of your children and students. “I have done this thing; do you think I can be forgiven?” In this manner, you need to walk a path where those closest to you can support you with one heart. Do you understand what I am trying to say? (184-301, 1989.1.1)
When can your mind and body be unified? You have never thought of this, have you? This is a very serious matter. They are engaged in a lifelong fight, and who can stop them? This is the problem. Your father or mother, your king or your teacher, even saints cannot stop it. Where is the master who can stop it? Have you ever looked for him seriously? That master is true love. (184-211, 1989.1.1)
The original mind is your watchman; it protects you night and day and gives you no rest by telling you over and over again, “Do good deeds. Do good deeds!” So, can you imagine how exhausted it must be? From the day you are born, from the day you can think for yourselves, from the day you acquire intellectual faculties to analyze every situation in society, the conscience follows you around until death and tells you what to do forever. This is something that not even your own teacher, your mother, or father can do. It tells you to take after God, the saints, the patriots, and the children of filial piety. It orders you to resemble them all and keeps saying, “You, the body, should take after me!” (179-311, 1988.8.14)
Mind-body unity can be brought about only through true love. Hence, the mind sacrifices itself for the sake of the body and forgets it has done so, repeatedly. The original mind stands in God’s stead, and is the teacher of all teachers for you. Your original mind is your center, dispatched by God on His behalf. It is the vertical you. (226-60, 1992.2.1)
첫댓글 고맙습니다*^^*
아주