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◈ 다음은 구름위햇살^^ 님이 뒤바뀐/전도된 스펙트럼inverted spectrum에 관해 질문하시자, 박세웅 님이 위키 백과사전(http://en.wikipedia.org)에 나오는 전도된 스펙트럼 항목을 말씀해 주셔서, 제가 한번 번역해본 것입니다. 졸역입니다만, 참고가 되지 않을까 해서 올립니다. 번역할 기회를 만들어 주셔서 정말 고맙다는 말씀을 드립니다. (그런데 저는 일반적으로 통용되는 전도된 스펙트럼이라는 번역어보다는 뒤바뀐 스펙트럼이라는 번역어를 쓰고자 합니다.)
Figure 4: 180° hue inversion
(위 그림은 알렉스 버언Alex Byrne이 스탠퍼드 철학백과사전에 기고한「뒤바뀐 감각질」에 나오는 것입니다. 이해를 돕기 위해 퍼왔습니다. 출처: http://plato.stanford.edu/entries/qualia-inverted/)
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뒤바뀐 스펙트럼 (Inverted Spectrum)
뒤바뀐/전도된 스펙트럼은 일정한 색깔들에 대해 한 사람이 보고 느끼는 색깔 느낌이 (즉 그/그녀의 감각질이) 다른 사람이 보고 느끼는 색깔 느낌과 체계적으로 다른데도, 두 사람이 색깔 이름을 말하고 색상을 구별하는 데는 완전한 일치를 보일 수 있다는 가설적 가능성을 말한다.
이 논증은 존 로크로부터 유래한다[1]. 그는 우리한테 다음과 같이 상상해보라고 한다. 어느날 아침 일어나 보니, 어찌된 까닭인지 세상의 모든 색깔이 뒤바뀌었다. 그런데, 이 현상을 설명해줄 것 같아 우리의 뇌와 몸을 살펴봤지만 그 어떤 물리적 변화 따위는 전혀 일어나지 않았다. 이에 대해 감각질의 존재를 주장하는 사람들은 다음처럼 논증한다. 즉 우리는 위와 같은 상황을 아무런 모순없이 상상할 수 있기 때문에, 다음과 같은 결론을 끌어낼 수 있다. 즉 우리는, 우리 눈에 사물들이 보이는 방식을 결정짓지만 그 어떤 물리적 기초 (속성)도 지니지 않는 한 속성의 변화를 충분히 상상할 수 있다. 구체적 논증은 아래와 같다.
John Locke (1632-1704)
from: http://www.npg.org.uk
1. 형이상학적 동일성은 필연성을 요한다
2. 만일 어떤 것이 그를/거짓일 가능성이 있다면, 그것은 필연적이지 않다
3. 감각질이 물리적 뇌 상태들과 다양한 관계를 맺을 수 있다는 것은 상상가능하다
4. 만일 그것이 상상가능하다면, 그것은 가능하다
5. 감각질이 물리적 뇌 상태들과 다양한 관계를 맺는 것이 가능하기 때문에, 감각질은 뇌 상태들과 동일할 수 없다 (1에 근거해서).
6. 그러므로, 감각질은 비물리적이다.
따라서 위 논증은 다음처럼 주장한다. 즉, 만일 우리가 뒤바뀐/전도된 스펙트럼이 가능하다고 여긴다면, 우리는 감각질이 존재한다는 (그리고 비물리적이라는) 사실을 받아들여야만 한다. 그러나 어떤 철학자들은 위와 같은 탁상 논증armchair argument이 어떤 것이 존재함을 증명할 수 있다는 주장은 불합리하다고 본다. 게다가, 위의 구체적 논증은 상상가능성과 가능성에 관한 여러 가지 가정을 담고 있는데, 그것은 비판에 취약하다는 것이다. 아마도 일정한 뇌 상태가 우리 우주 속의 일정한 감각질과는 다른 그 어떤 것을 야기할 가능성은 없을 것이다. 이것이 바로 핵심적 요점이다. 그리고 뒤바뀐/전도된 감각질은 탐지불가능하리라는 생각 또한 다음과 같은 좀더 과학적인 근거에서 볼 때 비판에 취약하다. (아래는 하아든Hardin의 1987년 논문을 인용한 알렉스 버언Alex Byrne의 스탠퍼드 철학백과사전 올림말「뒤바뀐 감각질」에서 따온 인용문이다.)
Figure 2: NCS hue circle[9]
[출처: Byrne, Alex (2003). Inverted Qualia]
"빨강과 파랑 사이에 존재하는 지각적으로 식별가능한 농담shades은 초록과 노랑 사이에 존재하는 것보다 폭이 더 넓다. 바로 이 사실 때문에 빨강-초록의 뒤바뀜을 행동적으로 탐지하는 것이 가능할 것이다. (예컨대, 어떠어떠한 색깔의 이름을 대는 행동적 성향, 어떠어떠한 색깔의 과일을 골라내는 행동적 성향 따위를 검토하면 감각질의 뒤바뀜 혹은 전도를 탐지할 수 있다는 얘기다 — 옮긴이 주) 게다가 또 다른 심각한 비대칭 문제들이 있다. 검노랑(=암황색dark yellow)은 갈색이지만 (이것은 노랑과 질적으로 다르다), 반면에 검파랑(=암청색dark blue)은 푸른색(=파랑)이다. [...] 이와 마찬가지로, 채도가 낮은desaturated 푸르스름한 빨강bluish-red은 분홍색이지만 (이것은 채도가 높은 푸르스름한 빨강과 질적으로 다르다), 반면에 채도가 낮은 초록색이 도는 노랑greenish-yellow은 채도가 높은 초록색이 도는 노랑과 비슷하다. 또한, 빨강은 “따뜻한warm” 색깔이지만, 반대로 파랑은 “차가운cool” 색깔이다. 이같은 색깔과 온도의 짝지음/상호연상associations은 아마도 배워서 알게 되는 사실은 아닐 것이다."[2]
(이것은 알렉스 버언Alex Byrne의 스탠퍼드 철학백과사전 올림말「뒤바뀐 감각질」에서 따온 인용문으로서, 여기서 버언은 하아든Hardin의 1987년 논문 내용[3]을 인용하고 있다.)
뒤바뀐 스펙트럼 논증은 행동주의, 물리주의, 표상주의/표상론, 기능주의, 회의주의 그리고 의식의 어려운 문제 따위를 논증/논박하는 데 응용할 수 있다.
Notes------------------
1. ^ (In this passage, Locke uses "idea" to mean something like "mental image", rather than its modern meaning. He also uses "texture" to mean the physical property that gives rise to a color-sensation) "Neither would it carry any Imputation of Falshood to our simple Ideas, if by the different Structure of our Organs, it were so ordered, That the same Object should produce in several Men's Minds different Ideas at the same time; v.g. if the Idea, that a Violet produced in one Man's Mind by his Eyes, were the same that a Marigold produces in another Man's, and vice versâ. For since this could never be known: because one Man's Mind could not pass into another Man's Body, to perceive, what Appearances were produced by those Organs; neither the Ideas hereby, nor the Names, would be at all confounded, or any Falshood be in either. For all Things, that had the Texture of a Violet, producing constantly the Idea, which he called Blue, and those which had the Texture of a Marigold, producing constantly the Idea, which he as constantly called Yellow, whatever those Appearances were in his Mind; he would be able as regularly to distinguish Things for his Use by those Appearances, and understand, and signify those distinctions, marked by the Names Blue and Yellow, as if the Appearances, or Ideas in his Mind, received from those two Flowers, were exactly the same, with the Ideas in other Men's Minds." Locke, J., 1689/1975, Essay Concerning Human Understanding, Oxford: Oxford University Press.
2. ^ Inverted Qualia, Stanford Encyclopedia of Philosophy
3. ^ Hardin, C. L., 1987, “Qualia and Materialism: Closing the Explanatory Gap”, Philosophy and Phenomenological Research, 48: 281-98.
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지금 2007. 06. 11. 월요일. 아침 09:36. 맑음. 여기는 스타워즈 피시방...
콸리아/콸리어/퀄리아qualia
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[원문]
Wikipedia: The Free Encyclopedia (2007). Inverted Spectrum (a version of 14:05, 18 March 2007).
URL=<http://en.wikipedia.org/wiki/Inverted_spectrum#_ref-2>
Inverted spectrum
From Wikipedia, the free encyclopedia
Inverted spectrum is the apparent possibility of two people sharing their colour vocabulary and discriminations, although the colours one sees — her qualia — are systematically different from the colours the other person sees.
The argument dates back to John Locke[1]. It invites us to imagine that we wake up one morning, and find that for some unknown reason all the colors in the world have been inverted. Furthermore, we discover that no physical changes have occurred in our brains or bodies that would explain this phenomenon. Supporters of the existence of qualia argue that, since we can imagine this happening without contradiction, it follows that we are imagining a change in a property which determines the way things look to us, but which has no physical basis. In more detail:
1. Metaphysical identity holds of necessity
2. If something is possibly false, it is not necessary
3. It is conceivable that qualia could have a different relationship to physical brain-states
4. If it is conceivable, then it is possible
5. Since it is possible for qualia to have a different relationship with physical brain-states, they cannot be identical to brain states (by 1).
6. Therefore, qualia are non-physical.
The argument thus claims that if we find the inverted spectrum plausible, we must admit that qualia exist (and are non-physical). Some philosophers find it absurd that an armchair argument can prove something to exist, and the detailed argument does involve a lot of assumptions about conceivability and possibility, which are open to criticism. Perhaps it is not possible for a given brain state to produce anything other than a given quale in our universe, and that is all that matters.
The idea that an inverted spectrum would be indetectable also open to criticism on more scientific grounds:
"there are more perceptually distinguishable shades between red and blue than there are between green and yellow, which would make red-green inversion behavior!ally detectable.[1 And there are yet further asymmetries. Dark yellow is brown (qualitatively different from yellow), whereas dark blue is blue[..] Similarly, desaturated bluish-red is pink (qualitatively different from saturated bluish-red), whereas desaturated greenish-yellow is similar to saturated greenish-yellow. Again, red is a "warm" color, whereas blue is "cool" and perhaps this is not a matter of learned associations with temperature"
Inverted spectrum arguments have applications to behavioralism, physicalism, representationalism, functionalism, skepticism and the Hard Problem of consciousness.
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Notes
1. ^ (In this passage, Locke uses "idea" to mean something like "mental image", rather than its modern meaning. He also uses "texture" to mean the physical property that gives rise to a color-sensation) "Neither would it carry any Imputation of Falshood to our simple Ideas, if by the different Structure of our Organs, it were so ordered, That the same Object should produce in several Men's Minds different Ideas at the same time; v.g. if the Idea, that a Violet produced in one Man's Mind by his Eyes, were the same that a Marigold produces in another Man's, and vice versâ. For since this could never be known: because one Man's Mind could not pass into another Man's Body, to perceive, what Appearances were produced by those Organs; neither the Ideas hereby, nor the Names, would be at all confounded, or any Falshood be in either. For all Things, that had the Texture of a Violet, producing constantly the Idea, which he called Blue, and those which had the Texture of a Marigold, producing constantly the Idea, which he as constantly called Yellow, whatever those Appearances were in his Mind; he would be able as regularly to distinguish Things for his Use by those Appearances, and understand, and signify those distinctions, marked by the Names Blue and Yellow, as if the Appearances, or Ideas in his Mind, received from those two Flowers, were exactly the same, with the Ideas in other Men's Minds." Locke, J., 1689/1975, Essay Concerning Human Understanding, Oxford: Oxford University Press.
2. ^ Inverted Qualia, Stanford Encyclopedia of Philosophy
3. ^ Hardin, C. L., 1987, “Qualia and Materialism: Closing the Explanatory Gap”, Philosophy and Phenomenological Research, 48: 281-98.
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지금 2007. 06. 11. 월요일. 아침 09:36. 맑음. 여기는 스타워즈 피시방...
콸리아/콸리어/퀄리아qualia
첫댓글 참... 바쁘신데, 뭐라 감사의 말씀을 드려야 할지..... 퀄리야님, 정말 위대한 번역가가 되셔서, 많은 분들에게 도움을 주시길... 베풀기 위한 지식, 지식인,,, 감사합니다.^^
구름위햇살^^ 님, 거듭 감사합니다. 정말 햇살^^같은 분이시군요. 구름위햇살^^ 님도 좋은 성과 많이 많이 거두시고, 크게 성공하시기 바랍니다^^
오...저도 그 링크된 글은 다 읽어보지 못했는데 이렇게 번역글까지 올려주시다니 감사합니다. 뒤바뀐 스펙트럼이 훨씬 좋게 들리네요. 저도 전도된.이라는 말이 맘에 안들었거든요.^^
박세웅 님, 고맙습니다. 박세웅 님께서 위키 백과사전Wikipedia의 "뒤바뀐 스펙트럼inverted spectrum" 올림말을 얘기해주지 않으셨다면, 이런 기회가 찾아오지 않았을 겁니다. 덕분에 저도 공부가 됐습니다. 고맙습니다. 혹시 박세웅 님과 구름위햇살^^ 님께서 "감각질qualia"에 관해 더 심층적으로 공부하시고 싶다면, 이화여대 김효은 님의 박사학위 논문『현상적 의식과 비환원적 자연주의』(2006)를 입수해 읽어보시기 바랍니다. 그리고 같은 김효은 님의 논문「감각질 전도는 가능한가?」.《철학적 분석》14권: 1-22쪽도 참고하시고요. 아마도 한국에서 감각질에 관한한 이화여대 김효은 선생님이 가장 식견이 깊지 않을까 생각합니다.
저도 김효은 님의 박사학위 논문과《철학적 분석》게재 논문을 빨리 입수해 읽어볼 생각입니다. 조금 설레는군요^^ 감각질에 관한 많은 문제가 지금보다 훨씬 선명하게 이해되고, 많은 물음과 의문점도 새로 생기겠죠. 기회가 되면 이곳에서 좋은 비판과 의견을 나누었으면 합니다. 서울 교보문고/영풍문고/반디앤루니스에 올라가야 하기 때문에 이만 줄입니다... 즐거운 하루 보내시길...(인력센터에서...)