기억 게임 ' ' Memento'''s에서 가장 큰 머리 scratchers에 Ew 향도 -- indie 명중의 지도자는 다니엘 Fierman의옆에 그것의 비선 형 전제를 설명한것을 시도한다 Pantoliano과 Pearce을 생각하는 일은 모든 비밀 ' ' Memento'''s labyrinthine plotline을 붙든다 그들은 흐름도를 제공했 않않는다. 그리고 표는 번쩍인다 . impromptu 강의및 설명 괴뢰 쇼를 위해 극장이상으로 스튜디 오 관리를 배치하는 지옥은 게다가 낙상할 수 없었다. Chris Nolan's 우리는, 과정의 ' ' 귀영나팔의 Memento, '' 작 가 지도자 완고한 엉킴, 빨간 청어,및 보복 환상에 관한, 말하 고 있다. $4.5 백만 영화는 긴요한 acclaim안에 다만 익사하 고 있다 그러나 -- 최고 20안에 더 보다는 $17 백만그리고 11 주그리고 세기의 심한 것에 -- 그리고 년의 indie 명중으로 진 화했다. 다만 각 중요한 분배자에 관한 ' ' Memento '' 자체 를 풀어 놓기 위하여 결정된 재무관 Newmarket 필름전에 noir에 통과한 것을 특별하게 너가 사려할 때, 재료를 약동한. ' ' 우리는 의 '' 애도한다 하나개를 bushwhacked exec을 걷어차고 있다. ' ' 우리들의 모두. ''은 Nolan을 위해것과 같이? ' ' 나는 깜짝 놀라게한다. 말한 Everybody, ' 그것은 그의 다음 스릴러, 별 알루미늄 Pacino, Hilary Swank,및 울새 윌리엄1997명의 노르웨이 사람 필름 ' ' 불면증 ''의 개작의 뱅쿠버 세트에서 유럽안에 잘 , ' ' ' 그 생각한다 놀 것이다. ' ' 미국 경청자가 세련시키 는것과 같이 정당하다 것 을 나는 그들에게 말했다. 그러나 나 는 같은 확실한 연한. ''안에 시험될텐데 고 아이디어를갖지 않 았다 정교한 (과 쉽게 아첨하는), 확실한. 그러나 우리가 가볍게 치 기에게 첫번째 시간을 주변에얻었다 것 을 저것은 의미하지 않 는다. 사실안에, 숫자에게 보깃아 플러스 지독한 것을 밖으로 가지고 가기 때문에 Nolan's mind-bender 부품안에 계속 잊지 못하는 성공 이다. 너가 영화를 보지 않으면, 신성한 모든의 이름안에, 지금 읽는 멈추십시요. 전방의 중요하다 , MOVIE-RUINING SPOILERS 있다. 그러나 너가 Leonard's 상황 을 pondering 3개 a.m에 위로 이어으면, 위에 읽는 -- 우리는 salve에 너의 아프는 synapses 해볼 것이다. 어떻게 메이크업 녀석은 녀석 Pearce's 본체를 덮은 귀영나팔의 대위를 지켰는가? 주의깊게. ' ' 귀영나팔 개략은 이동 종 이에 두고 그때 나의 본체의 위에, ''은 Leonard Shelby을 논 Pearce을 생각한다. 각 개략 이동은 에 관하여 주를 계속하고 , 각 쏘는 일의 처음에, 메이크업은 그들을 안으로 그릴텐데 . 배우를, ' ' 우리 지켰다 곳에의 그들이. '' 갈텐데 아주 주의깊은 대위를 실소한다 Leonard's 극단 단기적인 건망증의 상황은 정확한가 묘사되는가 ? anterograde 이긴 하지만 기억 손실은 사실안에 존재 -- albeit 희소한 -- 두뇌 무질서, Leonard's ailment ain't 그것 이다. ' ' 처럼 쓴 필름이 기초를 두는 짧은 이야기를 , ''은 그의 더 젊은 형제 Jonah에서 malady의 첫째로 학습한 Nolan을 말한다, 느낀 무엇이라고로 나는 교수에게 준다 확실 한 통찰력을 필름을 말해 달라고 했다. ' ' 그러나 부정 . ' Memento안에, ' 허구, 필름 noir,및 은유 이다. 의학 현 실. ''은 영화안에 subliminal 섬광의 소문 있다. 여실한가? Yup. 그 들의 수 있다, 그러나 큰 하나개는 최후전에 에 관하여 20 분 이다. 정신 기관 이것을 나타난다 무엇이안에 Sammy Jankis (Stephen Tobolowsky)이 그의 의자안에 앉는 있을 때 가깝게 봐 , blankly 전방 빤히 본. 누구는 그의 정면안에 걷고, Leonard 이 의자 -- Leonard이 실제적으로 인슐린에 그의 아내를 죽였다 테디 (Joe Pantoliano)에서 저 모놀로그를의 최후그리고 질문 에 사려한 때 명백하게 중요한 tidbit안에 그의 장소를 가지고 간 것을 그때, 쪼개지는 제 2을 위해, 너는 본다. ' ' 필름안 에저것, '' 거의 없 확인한다 Nolan을 있다. ' ' 경청자의 70 명 퍼센트가 조차 그것을. '' 보지 않는다 것 을 나는 생각한 다 무엇 DVD은 볼 것인가? reedit에 어떤 계획 영화이렇게 역행시 키기 위하여 정면이 그것에 의하여 논다? ' ' 그리고 비선형 인 '' -- 우리에 의하여 다만 나가 선형 년대기안에 필름에게 증정한다 까 어느것이잇따라 DVD이를 위해 [ Nolan's 첫번째 특징, 1998's ] ' '안에, '' 말한다 지도자를 끝났다. ' ' 나 는 demystify 영화를 원하지 않는다, 그러나 가능성 이다. 나는, 그러나 논평 대위를 하고. 그것은 시간. ''에 의존할 것이다 진짜 Jankis은 -- ' ' 기억 그의 이야기 Leonard을 강박관념적 으로 말하는 남자 '' -- 인가? 또는 그는 우리의 영웅 상상의 figment 인가? Nolan은, 이긴 하지만 그 수줍어하게 아니다 말하지 않을 것이다
EW's guide to ''Memento'''s biggest head-scratchers -- The director of the indie hit attempts to explain its nonlinear premise by Daniel Fierman
AN AFFAIR TO REMEMBER Pantoliano and Pearce hold all the secrets to ''Memento'''s labyrinthine plotline
They should have provided a flowchart. And flash cards. Heck, posting studio officials outside the theater for impromptu lectures and explanatory puppet shows couldn't have hurt either. We are, of course, talking about ''Memento,'' writer-director Chris Nolan's stubborn tangle of tattoos, red herrings, and revenge fantasies. The $4.5 million movie is not only drowning in critical acclaim but -- with a gross of more than $17 million and 11 weeks and counting in the top 20 -- has also evolved into the indie hit of the year. Stirring stuff, especially when you consider that just about every major distributor passed on the noir before financier Newmarket Films decided to release ''Memento'' itself. ''We're kicking ourselves,'' laments one bushwhacked exec. ''All of us.''
As for Nolan? ''I'm amazed. Everybody said, 'It will play better in Europe,''' he remembers from the Vancouver set of his next thriller, a remake of the 1997 Norwegian film ''Insomnia'' that will star Al Pacino, Hilary Swank, and Robin Williams. ''I told them American audiences are just as sophisticated. But I had no idea that it would be proved in such certain terms.''
Sophisticated (and easily flattered), sure. But that doesn't mean we got the flick the first time around. In fact, Nolan's mind-bender has been a memorable success in part because it takes four-plus viewings to figure the damn thing out. If you haven't seen the movie, IN THE NAME OF ALL THAT IS HOLY, STOP READING NOW. THERE ARE MAJOR, MOVIE-RUINING SPOILERS AHEAD. But if you've been up at 3 a.m. pondering Leonard's condition, read on -- we'll try to salve your aching synapses.
How did the makeup guys keep track of the tattoos that covered Guy Pearce's body? Carefully. ''The tattoo outlines were put on transfer paper and then onto my body,'' remembers Pearce, who played Leonard Shelby. Each outline transfer would last about a week, and at the beginning of each shooting day, makeup would paint them in. Laughs the actor, ''We kept very careful track of where they'd go.''
Is Leonard's condition of extreme short-term amnesia accurately depicted? Though anterograde memory loss is in fact an existing -- albeit rare -- brain disorder, Leonard's ailment ain't it. ''I've had professors say the film gives a certain insight into what it might feel like,'' says Nolan, who first learned of the malady from his younger brother Jonah, who wrote the short story on which the film is based. ''But no. In 'Memento,' it's fiction, film noir, and metaphor. Not medical reality.''
There are rumors of subliminal flashes in the movie. True? Yup. There are a number of them, but the big one is about 20 minutes before the end. Watch closely as Sammy Jankis (Stephen Tobolowsky) sits in his chair, staring blankly ahead in what appears to be a mental institution. Someone walks in front of him, and then, for a split second, you see that Leonard has taken his place in the chair -- obviously an important tidbit when considering that monologue from Teddy (Joe Pantoliano) at the end and the question of whether Leonard actually killed his wife with insulin. ''There are a few like that in the film,'' confirms Nolan. ''I think 70 percent of the audience doesn't even see it.''
What will the DVD look like? Any plans to reedit the movie so it plays front to back? ''We just finished the DVD for [Nolan's first feature, 1998's] ''Following'' -- which was also nonlinear -- in which I present the film in linear chronology,'' says the director. ''I don't want to demystify the movie, but it's a possibility. I'd like to do a commentary track, though. It'll depend on time.''
Is Jankis -- the ''memory man'' whose story Leonard tells obsessively -- real? Or is he a figment of our hero's imagination? Nolan won't say, though he coyly notes, ''Remember, what Teddy says about Sammy is that he was a con man, not that he didn't actually exist.'' But think about it: How would Leonard remember Jankis by looking at the tattoo on his hand if he hadn't been a figure in his life at some point prior to the accident?
If Leonard has short-term memory loss, how does he remember the specifics of his condition every morning? Assuming Teddy was telling the truth about Sammy's chicanery, then there's no reason to believe that people with this condition can't learn through repetition. Ergo, ''he can take on knowledge and use it,'' explains Nolan, reluctantly. ''So he remembers by repeating it to himself over and over again.''
So here's the biggie: Was Teddy telling the truth at the end? We asked the man himself (or at least the actor who played him). ''My opinion? In that last scene he tells Leonard the truth,'' says Pantoliano. ''Leonard was a device to Teddy, in order to give Leonard a life, to make Teddy feel worthwhile, and it was a way for him to make money, too.'' Watch the movie again and it makes sense. But, Nolan cautions, that isn't necessarily the final explanation. (Why are we not surprised?) ''One of the things the film says is that in real life -- unlike in movies -- there is no objective truth,'' he says. ''We always intended that there would be multiple interpretations that conflict and that the audience would have to choose what they want to believe.'' Gee, thanks, Chris. Thanks a lot.