라쉬 모형을 이용한 연어 능숙도 평가 타당성 검증 연구
교과교육학연구(Journal of Research in Curriculum & Instruction), 23(5), 448-457
신동광* · 이용상**
* 광주교육대학교 영어교육과 부교수 (E-mail: sdhera@gmail.com)
** 영남대학교 교육학과 조교수 († 교신저자, E-mail: yong21c@gmail.com)
07 신동광,이용상(448-457).pdf
A Validation Study for the Collocation Size Test using the Rasch model
Shin, Dong-Kwang* · Lee, Yong-Sang**
* Associate Professor, Dept. of English Education, Gwangju National University of Education (E-mail: sdhera@gmail.com)
** Assistant Professor, Dept. of Education, Yeungnam University (†Corresponding author, E-mail: yong21c@gmail.com)
다양한 연어 평가 검사지가 개발되었지만 이들 연구들 모두는 연어 평가 문항의 유형이나 특정 연어의 학습 정도 즉 연어 성취도 평가적 성격을 지니고 있을 뿐 절대적인 연어 지식을 측정하지는 못하는 한계점을 가지고 있다. 본 연구에서는 초등학생들의 절대적 연어 지식을 측정 도구 개발의 일환으로 Kwark, Shin과 Lee(2019)의 연구에서 제작된 등급별 연어 능숙도 검사지(Collocation Size Test, CST)의 수준별 위계를 중심으로 타당성을 검증하였다. 본 연구에서 타당화하는 CST는 모두 4개의 수준으로 구성되어 있으며 각 수준은 500개의 연어를 대표하는 10개 문항으로 제작되었다. CST 타당화는 라쉬 모형을 이용하여 실시하였다. 타당화를 위해 우선 Wright Map을 통해 CST가 피험자 집단의 전체 능력을 모두 측정하는지를 살펴보고, 문항적합도를 통해 문항의 양호도를 검증하였다. 다음으로 연어 능숙도의 4단계 수준별로 개발된 CST 문항들이 위계적으로 기능하고 있는지를 검증하기 위해 수준별 10개 문항들의 평균 난도와 95% 신뢰구간을 분석하였으며, 마지막으로 의미인식과 형태인식 문항들 간에 4단계의 위계적 구조가 차별화 되는지 확인하였다.
주제어: 연어 능숙도 검사, 라쉬 모형, 타당화
Although a variety of collocation tests have been developed so far, all of these tests have some limitations in that they do not measure absolute collocation knowledge. The present study was designed to validate the hierarchy of the Collocation Size Test (CST) developed in Kwark, Shin, & Lee (2019) study to measure the size of the absolute collocation knowledge of 160 Korean elementary students. The CST consists of four levels and each level contains 10 items, representing the knowledge of 500 collocations. The validation procedure of the CST was performed, using the Rash model. In order to validate the CST items, the Wright Map was used to check whether their CST could measure the general collocation proficiency of the subject group and the quality of the items was verified through the item fit. In addition, in order to verify whether the items graded for the four levels of the CST could function hierarchically, the mean score and the 95% confidence interval of the 10 items of each level were analyzed. The findings showed that the hierarchical structure of the four levels is appropriately differentiated.
Key words: Collocation size test (CST), Rasch model, Validation study