메가커피, 컴포즈 커피등 새로운 스타일의 커피체인이 가맹점들의 저수익과 반대로 고수익을 내고있습니다.
지난 달현재 메가커피는 3,000개, 컴포즈 커피는 2,571개의 가맹점이 있습니다.
메가커피의 영업이익율은 18%, 컴포즈 커피는 41% 이며 이는 주로 높은 초기수수료 때문입니다.
이들의 비즈니스모델이 영세 가맹점주들의 희생에 의한 것은 아닐까요?
Korea's value-focused coffee chains' enjoy high profits, contrary to low profits of licensed store owners
한국의 가치중심 커피 체인점들, 가맹점주들의 낮은 수익과는 반대로 높은 수익실현
By Shim Woo-hyun 심우현 기자
Published: June 7, 2024 - 21:26
Korea Herald
Value-focused coffee chain operators, such as Mega MGC Coffee and Compose Coffee, have grown rapidly in South Korea, thanks to increasing demand for affordable coffee products.
메가엠지씨커피, 컴포즈커피 등 가치 중심의 커피체인 사업자들은 저렴한 커피 제품에 대한 수요 증가에 힘입어 국내에서 급성장했다.
While the number of such stores has been increasing across the country, concerns are mounting as the owners of licensed stores suffer amid low margins from selling cheap beverages, while chain operators enjoy higher operating profit margins.
전국적으로 이런 매장이 늘고 있는 가운데 저렴한 음료를 판매해 마진이 낮은 가운데 가맹점주들은 어려움을 겪는 반면, 체인점주들은 영업이익률이 높아지는 등 우려가 커지고 있다.
According to earnings reports for 2023, the operating profit margin of Mega MGC Coffee stood at 18 percent, while the same figure for Compose Coffee came to 41 percent. Those were significantly higher than Starbucks, which posted a 6.5 percent operating profit margin in the same period.
2023년 실적 발표에 따르면 메가엠지씨커피의 영업이익률은 18%인 반면, 컴포지트커피는 41%로 집계됐다. 같은 기간 6.5%의 영업이익률을 기록한 스타벅스보다 월등히 높은 수치다.
The operating margins of local value-focused coffee chain companies spiked last year mainly due to franchise fees, or the initial fees that owners of licensed stores pay when opening new stores.
지난해 지역 가치 중심 커피체인 기업들의 영업이익률이 급등한 것은 주로 가맹점 수수료, 즉 라이센스 점포 소유주가 신규점포를 열 때 내는 초기 수수료 때문이다.
“Initial franchise fees that value-focused coffee chain operators take from newly opened licensed stores directly become their sales and profits. Their high earnings in recent years have to do with their rapid expansion,” an official from the local coffee industry said.
국내 커피업계 관계자는 "가치 중심의 커피 체인점 사업자들이 신규 오픈한 허가 매장에서 받는 초기 가맹점 수수료는 직접적으로 매출과 수익이 된다"며 "최근 몇 년간 높은 수익률을 기록한 것은 빠른 성장세와 무관하지 않다"고 말했다.
'According to Fair Trade Commission data, there were 1,184 Mega MGC Coffee locations across the country in 2020. That figure increased to 2,156 in 2022, before surpassing 3,000 just last month. Compose Coffee had 725 licensed stores in 2020, but that figure now stands at 2,571.
공정거래위원회 자료에 따르면 2020년 전국에 1,184개의 Mega MGC Coffee 매장이 있었다. 이 수치는 2022년 2,156개로 증가한 후 지난달에만 3,000개를 돌파했다. Composing Coffee는 2020년에 725개의 가맹 매장을 가지고 있었지만 현재 그 수치는 2,571개에 달한다.
Those companies are minimizing the number of stores that they directly operate and maximizing their profits through increasing the number of new franchisee stores. Mega MGC Coffee directly operates only 17 stores, and Compose Coffee has no store that it directly operates -- unlike other major coffee franchise brands here, such as Starbucks and Ediya Coffee.
이들 업체는 직접 운영하는 매장 수를 최소화하고 신규 가맹점을 늘려 수익을 극대화하고 있다. 메가엠지씨커피는 17개 매장만 직접 운영하고 있고, 구성커피는 스타벅스, 이디야커피 등 국내 주요 커피 프랜차이즈 브랜드와 달리 직접 운영하는 매장이 없다.
Although value-focused coffee chain companies have enjoyed high operating profit margins amid growing demand for affordable coffee products, the owners of licensed stores are facing difficulties, according to local reports.
저렴한 커피 제품에 대한 수요가 증가하는 가운데 가치 중심의 커피 체인 기업들이 높은 영업이익률을 누려왔지만, 허가를 받은 라이선스 매장의 주인들은 어려움에 직면해 있다는 현지 보도가 나왔다.
For instance, Mega Coffee and Compose Coffee sell their hot Americano at 1,500 won ($1.10). But, production costs of their coffee products are around 38 percent, a local report pointed out. Licensed store owners said they make only 2 million-3 million won of profit even if they sell dozens of coffee per day.
예를 들어, 메가 커피와 콤포지트 커피는 그들의 따뜻한 아메리카노를 1,500원에 팔고 있다. 그러나, 그들의 커피 제품의 생산비는 약 38%라고 한 현지 보고서는 지적했다. 허가를 받은 가게 주인들은 매일 수십 개의 커피를 팔더라도 단지 200만-300만원의 이익을 만든다고 말했다.
Contrary to the difficulties that owners of licensed stores have, stakeholders in the value-focused coffee chain firms have enjoyed high dividends in recent years.
가맹점 매장의 주인들이 겪는 어려움과는 달리 가치 중심의 커피 체인 기업의 이해관계자들은 최근 몇 년간 고배당을 누렸다.
Mega MGC Coffee, for instance, paid 40.2 billion won in dividends to stakeholders in 2022, when it recorded total annual net profit of 41 billion won. In 2023, the company also provided 50.2 billion won of dividends, out of 56.4 billion won of annual net profit.
일례로 메가엠지씨커피는 2022년 연간 순이익 410억원을 기록하며 402억원을 이해관계자에게 배당했다. 2023년에도 연간 순이익 564억원 중 502억원을 배당했다.
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