개념미술가 최철주|현대개념미술평론 현대개념미술가평론 이미지개념설치작품평론Contemporary conceptual artwork criticism: Contemporary conceptual art Criticism [6] Abstract conceptual art = 문화평론: 문화평론가 최철주 구성사진미학 문화평론 / 신디 셔먼의 구성된 페미니즘 사진 <제목 없는 영화 스틸> 시리즈, 1977-80
Untitled 574 by Cindy Sherman_ 2016 (Credit_ Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York)
피사체로서 분장해서 페니미즘을 구성한 이미지 사진의 디자인평론
신디 셔먼의 분장된 페미지즘 사진
신디 셔먼의 사진은 구성주의와 맞지 않은 이미지를 합성하여 가공한 구성된 사진이다.
그녀가 대상을 합성한 실제적 사진은 그 대상을 처음으로 그녀와 동일시하면서 보는 이가 원하는 대상과는 다르게 그녀가 가공한 사진의 의미를 살펴서 보게 한다.
리얼리즘에 앞서 대상을 공간과 시간 모티브로 묘사하지 않는 구성주의는 추상적인 이미지에 도형을 적용한다. 이것은 대상의 요소를 하나로 꾸미지만 그 대상의 이미지를 묘사하지 않는다.
그녀의 사진 이미지에 의해 노출되는 공간의 영역에 대상을 합성하여서 구성된 이미지를 출현하며, 그 이미지는 분장한 그녀가 위장된 자아의 주체로 나타난다. 그 주체로서 그녀는 분장한 자신이 주인공으로서 주제를 표현하는 대상이 되어 그 대상의 잘못된 의미에서 회피하고 왜곡해서 보는 이와의 간극을 만들어낸다.
그리고 주인공으로서 그녀는 의미를 표현하는 대상이 되고 주체의 잘못된 의미를 피하는 왜곡된 견해들 사이에 차이를 만들어낸다.
그녀는 페미니스트적인 이미지로 분장함으로써 이미지 위에 시간적 공간보다는 개별적인 표현의 이미지가 연출되는 대상이 된다.
따라서 그녀는 영화에 비친 여성의 성적 표현을 보는 데 관심이 있는 남성들이 원하는 이미지를 만들어낸다.
그녀의 분장은 마릴린 먼로의 이미지보다는 성적으로 엿보는 남성의 관음증(voyeur)에 맞춘다.
역설적으로 그녀 자신이 분장한 사진은 페미니스트 아트다.
이것은 마르셀 뒤샹이 여성성으로 변성한 <에로즈 셀라비(Rrose Sélavy)>에서의 분장과는 대조된다.
뒤샹은 중의적 의미로서의 분장이라면 셔먼은 그 분장의 이미지를 왜곡하여 보인다.
사진 속 그녀의 이미지는 미적 관점에서 예술적 가치를 보이는 사진을 통한 페미니스트 정신이다.
그것은 그녀의 예술적 가치에 대한 시각적 의미로 사진의 의미를 움직이고 있다.
알려진 배우로서 먼로의 의미를 가진 대상의 공간을 겉으로 드러내어서 영화의 한 장면을 멈추고 또 다른 의미를 생각하게 만든다. 즉 셔먼은 실제와 다른 무의식적 의미를 사진으로서의 장면과 같이 구조화한다.
Untitled 74 by Cindy Sherman_ 1980 (Credit_ Courtesy of the artist and Metro Pictures_ New York)
그녀는 <Untitled Film Still> 시리즈에서 마릴린 먼로의 분장으로써 남성적 대중매체가 만들어낸 여성을 바라보는 시각의 잘못을 말한다.
이렇게 그녀는 남성에게 관음적 이미지로서 사진에 넣어둔 잘못된 의미를 깨우쳐 준다. 즉 사진 속 여성이 관음증적 이미지로 남성에게 보이는 잘못된 의미를 상기시켜서 대중매체로 등장하는 잘못된 사진 이미지를 말한다.
그리고 관음증적 이미지를 대체하는 신디 셔먼의 신비한 사진은 이미지의 의미를 지시한다./ 글. 사진평론가 최철주 (문화평론가 & 문화디자인박사)
Cultural Criticism: Choi Chul-joo Compositional Photographic Aesthetics Cultural Criticism / Cindy Sherman's designed feminist photography <Still in the Untitled Movie> series, 1977-80
Untitled 413 by Cindy Sherman_ 2003 (Credit_ Courtesy of the artist and Metro Pictures_ New York)
Design Review of Image Photographs Composed of Penimism by Dressing Up as Subjects
Cindy Sherman's dressed-up feminist photo
Cindy Sherman's photograph is a compositional photograph of a composite image that does not fit constructivism.
The actual photograph she synthesized the object identifies with her for the first time, allowing the viewer to examine and see the meaning of the processed photograph, unlike the object they want.
Constructivism, which does not describe an object as a spatial and temporal motif prior to realism, applies figures to abstract images. It decorates the elements of the object into one but does not describe the image of that object.
An image composed by synthesizing an object in the area of space exposed by her photographic image appears, and the image appears as the subject of the self disguised as she dressed up. As the subject, she becomes the object of expressing the subject as the protagonist, avoiding and distorting the subject in the wrong sense of the object to create a gap between the viewer.
And as the main character, she becomes an object of expression of meaning and creates a difference between distorted views that avoid the false meaning of the subject.
By dressing up as a feminist image, she becomes an object in which an image of individual expression is produced rather than a temporal space on the image.
Therefore, she creates images that men interested in seeing the sexual expressions of women reflected in the film want.
Her makeup is tailored to the sexual voyeurism of men rather than the image of Marilyn Monroe.
Paradoxically, a photograph of herself dressed up is feminist art.
This is in contrast to Marcel Duchamp's makeup in "Rose Sélavy," which transformed into femininity.
If Duchamp is a make-up in an important sense, Sherman distorts the image of that make-up.
Her image in the picture is a feminist spirit through photography that shows artistic value from an aesthetic point of view.
It is moving the meaning of photography in a visual sense of her artistic value.
As a known actor, the space of the object with Monroe's meaning is revealed to the outside, stopping one scene in the movie and thinking about another meaning. In other words, Sherman structures an unconscious meaning different from the real thing like a scene in a photograph.
Untitled Film Still 54 by Cindy Sherman_ 1980 (Credit_ Courtesy of the artist and Metro Pictures_ New York)
She points out the wrong problem of looking at women created by the masculine mass media through Marilyn Monroe's make-up in the "Untitled Film Still" series.
In this way, she reminds men of the wrong meaning in the picture as a voyeuristic image. In other words, it refers to the wrong photographic image that appears in the mass media by reminding men of the wrong meaning as a voyeuristic image through the woman she dressed up in the picture.
And Cindy Sherman's mysterious photo, which replaces the voyeuristic image, dictates the meaning of the image. / Writing. Conceptual artist Choi Chul-joo (Culture Critic, Doctor of Culture Design)
Untitled Film Still 21 by Cindy Sherman_ 1978 (Credit_ Courtesy of the artist and Metro Pictures_ New York) [the source: http://www.bbc.com/culture/story/20190720-why-cindy-shermans-photos-are-so-mysterious]