|
우타가와 히로시게 - 에도명소 100경 중 여름 30경(43~72)
우타가와 히로시게는 2년에 걸쳐 에도명소 판화 연작을 제작하였습니다.
총 118점에 이르는 "봄, 여름, 가을, 겨울" 연작을 창작하던 가운데
115점만 남기고 사망하였으며, 나머지 3점은 제자들에 의해 완성되었습니다.
이런 그의 작품들이 그를 기념하는 미술관으로 건립되어 소장, 전시되고 있습니다.
전체 118점의 작품 중 여름을 그린 작품들이 30점입니다
봄 : 1 ~ 42, 42점
여름 : 43 ~ 72, 30점
가을 : 73 ~ 98, 26점
겨울 : 99 ~ 118, 20점
島のブルース 三沢あけみ
우타가와 히로시게
(歌川重廣:1797~1858)
1603년 도쿠가와 이에야스(德川家康)가 천하를 통일하고
에도를 수도로 결정했을 때만 해도 에도는 습지대에 불과했다.
그러나 그 후 100년 동안 에도는 세계에서 가장 큰 도시 중 하나가 되었으며
일본의 다른 어떤 도시들과도 비교될 수 없는
정치, 군사, 경제적 힘을 갖춘 중심지가 되었다.
에도 경치의 아름다움과 물질적 번영을 찬미했던 히로시게는
에도시민과 여행객, 나아가 유럽의 일본애호가들에게 지대한 영향을 미쳤다.
우타가와 히로시게(歌川重廣:1797~1858)는 탁월한 재능을 소유한 우키요에(浮世繪) 화가였다.
그는 에도(江戶)에서 세습적인 직업으로 불 끄는 소방관 일을 담당했던 하급무사 가문 출신이다.
그는 전통적 일본 그림에서부터 서양의 회화기법까지 두루 익히고
새로 개발된 교토와 나라를 있는 도로를 따라 여행하면서
현실감과 현장사생을 극대화하여 무수한 걸작을 만들어 낸다.
히로시게는 자신의 작품이 파리의 문화계와 인상파 화가들에게 극진한 대접을 받고
막강한 영향을 전해주리라고는 상상조차 하지 않았다.
다만 자신의 타고난 재능을 십분 발휘하여 영원히 세상에 자신의 이름을 남겼다.
히로시게 자신이 직접 여행하면서 사생과 인상을 담아 제작한 목판화는
유명한 명승지를 계절과 시적인 언어로 표현하는 전통을 활용하여
신사와 사찰, 찻집과 식당, 극장과 가게, 강과 운하 같은
분주한 일상의 모습을 영속적인 것으로 만들었다.
또한 히로시게는 지형의 세부를 정확하게 묘사하면서도
특이한 원근법과 계절에 대한 암시, 그리고 뛰어난 색채를 이용하여
각 화면마다 신선함과 함께 따듯한 서정성을 부여했다.
에도시대에는 무사들이 에도와 그들의 영지를 정기적으로 왕복하는
교토부터 수도 에도까지 두 지역을 잇는 도카이도(東海道) 같은 도로가 발달하였다.
그 결과 사무라이 귀족계급뿐 아니라 승려와 일반인들까지 여행이 빈번해 졌다.
산야의 사찰과 신사와 경승지를 순례하는 것이 대중화 되었지만
인기 있는 여행지 중 하나는 동부의 거대한 수도 에도였다.
43
Title : Nihonbashi Bridge and Edobashi Bridge (日本橋江戸ばし, Nihonbashi Edobashi)
Depicted : Nihonbashi, Nihonbashi River, Edobashi
Remarks : Fish barrel with first bonito of the season represents early summer
Date : 1857 / 12
Location : Nihonbashi, Chuo
44
Title : View of Nihonbashi itchōme Street (日本橋通一丁目略図, Nihonbashi Tōri itchōme ryakuzu)
Depicted : Nihonbashi itchōme Street
Remarks : Shirokiya shop on the right developed into one of the city's largest department stores and
finally became part of the Tokyu Group
Date : 1858 / 8
Location : Nihonbashi, Chūō
45
Title : Yatsumi Bridge (八ツ見のはし, Yatsumi no hashi)
Depicted : Yatsumi Bridge, Edo Castle, Mount Fuji
Remarks :
Date : 1856 / 8
Location : Yaesu and Nihonbashihongoku-chō, Chūō
46
Title : Yoroi Ferry, Koami-chō (鎧の渡し小網町, Yoroi no watashi Koami-chō)
Depicted : Nihonbashi River, Yoroi ferry
Remarks :
Date : 1857 / 10
Location : Nihonbashikoami-chō, Chūō
47
Title : Seidō and Kanda River from Shōhei Bridge (昌平橋聖堂神田川, Shōheibashi Seidō Kandagawa)
Depicted : Shōhei Bridge, Shōheizaka hill, Kanda River, wall of Yushima Seidō
Remarks : Exaggerated size of hill on left
Date : 1857 / 9
Location : Yushima, Bunkyō
48
Title : Suidō Bridge and the Surugadai Quarter (水道橋駿河台, Suidōbashi Surugadai)
Depicted : View from Surugadai, Kanda River, Suidō Bridge, Edo Castle, Mount Fuji
Remarks : Koinobori carp streamers place the scene around the Boy's festival
on the 5th day of the 5th month, the same month as the print was approved by the censors
Date : 1857 / i5
Location : Surugadai, Chiyoda
49
Title : Fudō Falls in Ōji (王子不動之滝, Ōji Fudō no taki)
Depicted : Fudō Falls
Remarks :
Date : 1857 / 9
Location : Ōji, Kita
50
Title : Kumano Jūnisha Shrine at Tsunohazu, known as "Jūnisō" (角筈熊野十二社 俗称十二そう,
Tsunohazu Kumano Jūnisha zokushō Jūnisō)
Depicted : Kumano Jūnisha Shrine
Remarks :
Date : 1856 / 7
Location : Nishi-Shinjuku, Shinjuku
51
Title : The Sannō Festival Procession at Kōjimachi itchōme (糀町一丁目山王祭ねり込,
Kōjimachi itchōme Sannō Matsuri nerikomi)
Depicted : Moat and Hanzōmon Gate of Edo Castle
Remarks : Sannō Festival was held one month prior to the approval of the print
Date : 1856 / 7
Location : Kōjimachi, Chiyoda
52
Title : The Paulownia Garden at Akasaka (赤坂桐畑, Akasaka Kiribatake)
Depicted : Paulownia Garden, Tameike Pond, Hie Shrine, residence of daimyo Kuroda from Fukuoka
Remarks : Hie Shrine is location for the Sannō Festival (see no. 51)
Date : 1856 / 4
Location : Akasaka, Minato
53
Title : The Pagoda of Zōjōji Temple and Akabane (増上寺塔赤羽根, Zōjōjitō Akabane)
Depicted : Zōjō-ji, Akabane Bridge, residence of daimyo Arima from Kurume
Remarks :
Date : 1857 / 1
Location : Shibakōen, Minato
54
Title : The Benkei Moat from Soto-Sakurada to Kōjimachi (外桜田弁慶堀糀町,
Soto-Sakurada Benkeibori Kōjimachi)
Depicted : South-west embankment and moat of Edo Castle, residence of daimyo Ii
from the Hikone Domain, Kōjimachi watchtower
Remarks : Kōjimachi watchtower had been restored two months prior to publication
after burning down in the 1855 earthquake
Date : 1856 / 5
Location : Kōjimachi, Chiyoda
55
Title : The Sumiyoshi Festival at Tsukudajima (佃しま住吉の祭, Tsukudajima Sumiyoshi no matsuri)
Depicted : Tsukudajima Island
Remarks : The Sumiyoshi Festival is held on the 29th of the sixth month, i.e.,
in the month prior to publication of this print; writer of the inscription is identified on the banner
as the creator of the table of contents of this series, Seikengū Gengyo
Date : 1857 / 7
Location : Tsukuda, Chūō
56
Title : Mannen Bridge in Fukagawa (深川萬年橋, Fukagawa Mannenbashi)
Depicted : Mannen Bridge, Mount Fuji
Remarks : A turtle hanging from tub's handle use for Life release.
Date : 1857 / 11
Location : Tokiwa / Kiyosumi, Kōtō
57
Title : Mitsumata Wakarenofuchi (みつまたわかれの淵)
Depicted : Sumida River, Mount Fuji
Remarks : Reed-covered sandbank alludes to the artificial Nakazu island, location of
a famous 18th-century pleasure district that was demolished in the course of the Kansei Reforms
Date : 1857 / 2
Location : Nihonbashinakasu, Chūō
58
Title : Sudden Shower over Shin-Ōhashi bridge and Atake (大はしあたけの夕立, Ōhashi atake no yūdachi)
Depicted : Shin-Ōhashi bridge, Sumida River, Atake district
Remarks : Considered to be a masterpiece and possibly Hiroshige's most famous work;
copied by Vincent van Gogh
Date : 1857 / 9
Location : Nihonbashihama-chō, Chūō
59
Title : Ryōgoku Bridge and the Great Riverbank (両国橋大川ばた, Ryōgokubashi Ōkawabata)
Depicted : Sumida River, Ryōgoku Bridge
Remarks : At the time Japan's largest bridge
Date : 1856 / 8
Location : Higashi-nihonbashi, Chūō / Ryōgoku,
60
Title : Asakusa River, Miyato River, Great Riverbank (浅草川大川端宮戸川, Asakusagawa Ōkawabata Miyatogawa)
Depicted : Sumida River, Mount Tsukuba
Remarks : Depicts pilgrimage to Mount Ōyama, the pilgrim's return from the mountain is shown in no. 76;
names in title are synonymous names for the depicted section of the Sumida River; in later prints,
the title was simplified to: In Boats at Ryōgoku with a distant View of Asakusa
Date : 1857 / 7
Location : Tsukuda, Chūō
61
Title : The "Pine of Success" and Oumayagashi on the Asakusa River (浅草川首尾の松御厩河岸,
Asakusagawa shubi no matsu Oumayagashi)
Depicted : Sumida River, Oumayagashi ferry
Remarks : Hiroshige's "Illustrated Souvenirs of Edo" contains a mirror image of this view
with a woman standing upright in the boat
Date : 1856 / 8
Location : Kuramae, Taitō
62
Title : Komakata Hall and Azuma Bridge (駒形堂吾嬬橋, Komakatadō Azumabashi)
Depicted : Komakata Hall, Sumida River, Azuma Bridge, Asakusa district
Remarks : Lesser cuckoo (hototogisu) and Komakata Hall in the print allude to a 17th-century love poem
attributed to Takao II, courtesan and lover of Date Tsunamune: Are you now, my love, near Komakata?
Cry of the cuckoo!
Date : 1857 / 1
Location : Asakusa, Taitō
63
Title : The Ayase River and Kanegafuchi (綾瀬川鐘か淵, Ayasegawa Kanegafuchi)
Depicted : Sumida River, Ayase River
Remarks : Northernmost point of the Sumida river depicted in this series
Date : 1857 / 1
Location : Senjuakebono-chō, Adachi
64
Title : Horikiri Iris Garden (堀切の花菖蒲, Horikiri no hanashōbu)
Depicted : Horikiri Iris Garden
Remarks : Influenced European Art Nouveau
Date : 1857 / i5
Location : Horikiri, Katsushika
65
Title : Inside Kameido Tenjin Shrine (亀戸天神境内, Kameidō Tenjin keidai)
Depicted : Drum bridge and garden at Kameido Tenjin Shrine
Remarks : Flowering wisteria indicates summer season
Date : 1856 / 7
Location : Kameido, Kōtō
66
Title : The Sazaidō Hall at the Five Hundred Rakan Temple (五百羅漢さゞゐ堂, Gohyaku Rakan Sazaidō)
Depicted : Sazaidō Hall
Remarks :
Date : 1857 / 8
Location : Ōshima, Kōtō
67
Title : The Ferry at Sakasai (逆井のわたし, Sasakai no watashi)
Depicted : Nakagawa River
Remarks :
Date : 1857 / 2
Location : Kameido, Kōtō / Hirai, Edogawa
68
Title : Open Garden at the Hachiman Shrine in Fukagawa (深川八まん山ひらき,
Fukagawa Hachiman yamahiraki)
Depicted : Garden at Hachiman Shrine
Remarks : Print shows both azaleas and cherry trees in blossom which is unnatural for Edo;
hill in the back is one of many miniature Mount Fuji that were scattered all over Edo
Date : 1857 / 8
Location : Tomioka, Kōtō
69
Title : Sanjusangendō Hall in Fukagawa (深川三十三間堂, Fukagawa Sanjusangendō)
Depicted : Sanjusangendō, Kiba lumberyards (see no. 106)
Remarks : About half of the hall is depicted
Date : 1857 / 8
Location : Tomioka, Kōtō
70
Title : The mouth of the Nakagawa River (中川口, Nakagawaguchi)
Depicted : Onagigawa Canal, Nakagawa River, Shinkawa Canal
Remarks : Nakagawa River is the broad waterway in the middle running left-right
Date : 1857 / 2
Location : Higashisuna, Kōtō
71
Title : Scattered Pines on the Tone River (利根川ばらばらまつ, Tonegawa barabara-matsu)
Depicted : Tone River
Remarks :
Date : 1856 / 8
Location : Higashi-kasai, Edogawa
72
Title : The Ferry at Haneda and the Benten Shrine (はねたのわたし弁天の社,
Haneda no watashi Benten no yashiro)
Depicted : Tama River, Benten Shrine, Edo Bay
Remarks : The ground of the Benten Shrine is now occupied by Haneda Airport
Date : 1858 / 8
Location : Haneda, Ōta
첫댓글 에도의 명소 여름 풍경도 아릅답네요
島のブルース
영상도 즐감했습니다
늘 건강하시고 즐건일만 있으시길 기원드림니다
전에 한번 올렸었는데
그림만 올렸드래서
오늘 새로 해설을 달았습니다
순서도 좀 바뀌고
그림 몇 장은 추가되었습니다
개선되었습니다
즐감하시기 바랍니다
감사합니다 아모르파티님 ^^*
일본에선 振り掛け속에
歌川広重 그림을 넣어 홍보하고 있더군요.
저도 이십여 장 모았는데
더 욕심이 생기네요.
島のプル-ス에
愛人을 かな로 부르는 건 처음 봅니다.
蘇鉄는 소철
덕분에 공부했습니다.
풍경화에는 우타가와 히로시게지요
우키요에는 일본의 문화유산입니다
감사합니다