River Song Waldorf School Home Page에 올러 와 있는 발도르프 교육에 관한 FAQ를 나름 번역 했어 올립니다. 아침 마당 공부 한다고 힘들었습니다. 혹시 오역이 있더라도 이해 하시길. 발도르프 초보자입니다. ㅎㅎ
1.발도르프 교육이란 무엇인가?
발도르프 교육은 전 세계의 발도르프 학교에서 실행 되는 아이들을 위한 차별화되고 특별한 교육이다. 발도르프 학교들은 가장 크게 연대 되어 있는, 가장 빠르게 성장하고 있는 세계의 독립적인 사랍학교의 그룹이다. 모든 발도르프 학교들을 지배하는 관리적인 구조가 집중화 되어 있지 않다. 각각의 학교들은 관리적인 독립성을 가지며, 단지 리소스, 인쇄 출판물, 스폰스 컨프런스 그리고 활동을 장려 하기 위한 협회로 이루어져 있다.
2.발도르프 교육에서 있어서 무엇이 특별한가?
어떻게 다른 대안과와의 차별 되는가(공립 학교, 몬테소리, 운 학교 등? 무엇이 발도르프 교육에서 독특한 것인지의 전체적인 주제는 학교에서의 지향하는 목적에서 기인한다. "그들의 삶에서 의미를 나눌 수 있는 사람으로 개별적으로 만드는 것". 발도르프 학교의 목적은 모든 아이들을 교육 시키는 것이며, "머리, 가슴과 손"으로. 커리귤럼은 시간별로 나뉘어져 있으며, 예술적이고 실용적인 활동에 학습적인 주제를 균형있게 만든 것이다. 발도르프 선생님들은 각각 아이들 속에서 선천적인 사랑을 창조하도록 하여야만 한다. 선생님들은 학생들에게 내면의 동기를 유발 시키기 위해 예술과 활동을 자유롭게 활용하여야 하며, 시험 평가와 성적 순위의 요구를 저버려야 한다. 세부적인 발도르프 교육의 모습은 다음과 같은 점들을 포함한다.
3.발도르프 학교의 수업 내용은 무엇인가?
발도르프 수업 내용은 다양한 아이들의 성장 시점에 맞추어서 반응하도록 만들어져 있다.학생과 선생님들과의 관계는 이른 사춘기와 유년시기를 통한 변화와 어려운 시기임을 인식하도록 하는 것이다. 역사, 언어, 과학, 수학들 같은 주요한 과목은 언급 했던 것 처럼 하루에 두세시간 동안 가르쳐지고, 5주동안 3번의 주기로 구성되어진다. 전체적인 발도르프 수업 과정은 나선형 모양과 같이 연결 되어져 있다. 과목들은 몇 차례 재반복 되며, 각기 새로운 반복에서는 깊이가 달라지고, 주제에 대한 새로운 인식을 가져오게 된다. 전형적인 저학년에서의 수업 과적은 다음과 같다.
4.발도르프 교육은 어떻게 했어 시작이 되었을까?
오스트리아 철학자,과학자 그리고 예술가인 르돌프 스타이너는 1919년에 독일의 스튜트가르트의 발도르트-마스토리아 담배 공장의 노동자들을 위한 연강에 초청 되었다. 그후 사주인 에밀 몰트는 스타이너에게 공장 노동자의 자식들을 위한 학교 설립과 운영을 부탁했다. 스타이너는 4가지 조건 하에 승낙하였다.4가지 조건은 학교는 모든 아이들에게 개방되어야 하며, 남녀 공학이어야 하며,단일화된 12년 째 교육 과정 학교이어야 하며,그리고, 학생들을 지도하게 될 선생님들은 학교 운영에 참여 해야 하며, 경제적 압박 혹은 지배로부터 최소한의 간섭을 받아야 한다는 것이었다. 몰트는 이것을 승낙 했으며, 미래의 선생님들을 위한 교육 과정을 맞친 후인 1919년 9월 7일 발도르프 슐레 학교를 개교 하고 돌아 가셨다.
5.얼마나 많은 발도르프 학교가 존재 하나?
현재, 정확히 12만명의 학생들을 가르치고 있는 32개여국에서 600여개 이상의 발도르프 학교가 있다. 정확히 125개 발도르프 학교가 현재 북미에서 운영되고 있다. 거기에는 밀와키, 위스코신 그리고, 딜로이트, 미시간의 공공 발도르프 프로그램도 있다. 미국과 캐나다에서의 학교 디렉토리는 북미의 발도르프 학교 협회에 의해서 유지 관리 된다. 세계 어디에서의 발도르프 학교들은 발로르프 월드의 모체 사이트인 독일의 스타튜가르트에 위치한 분드 디 프라이엔 발도르프슐렌을 통해서 등록 될 수 있다.
6.발도르프 학교에 숨겨진 사상은 무엇일까?
스타이너 철학이 인지학이라고 불리는 것을 고려 한다며, 스타이너에 의해 유년 시기에 성장에 맞는 학교 과정을 만들었으며, 학생들의 상상력을 충만하게 하는 데에 있다. 스타이너는 학교들이 경제적 압박이나 간섭의 요구 보다는 오히려 어린이들의 요구들을 들어 주어야 한다고 생각 했고, 그래서 그는 자유로운 생각과 창작활동을 장려 할 수 있는 학교들을 개발하게 되었다.
7. 내가 아이들을 발도르프 학교에 보내어야 하는 이유가 무엇일까?
가장 중요한 이유는 발도르프 학교의 명예와 유년 시기의 불안함을 방지 할 수 있다는 것이다. 험난한 사회로부터, 해로운 요소들로부터, 유년 시기에 아이들을 보호하고, 아이들에게 충분한 환경과 안전, 보안을 발도르프 학교들은 지속적으로 만들어 가기 때문이다. 둘째로, 발도르프 교육은 수업 과정 저변에 아이들의 성장을 고려한 철학을 갔고 있기 때문이다. 마지막으로, 발도르프 학교는 공교육 학교의 대안으로 존경과 함께 교육적인 이점을 가지고 있는 졸업생들을 배출하고, 일류 대학에 지속적으로 진학하고 있기 때문이다.
8.루돌프 스타이너는 누구인가?
박사 루돌프 스타이너는 매우 존경 받았고 잘 알려진 과학자, 문학가 그리고 철학자였으며, 특히 괴테에 정통한 사람으로 알려져었다. 스타이너는 이후 정신적인 성장에 대한 흥미를 가지고, 과학적인 연구에 참여 하게 되었다. 그는 현대 20세기에 독특한 정신 분석 연구의 분야에서 선구자가 되었다. 삶에 대한 그의 경해와 역사,여러 문명에 대한 배경은 세상에 발도르프 교육이라는 선물을 주게 되었다. 사회와 자아 인식을 통해 성장하는 인류에 대한 학습 과정을 심화한 것이다.
9.발도르프 학교에서는 어떻게 읽기를 가르치게 되나? 발도르프 학교에서는 읽기를 배우기 위해 2학년까지 왜 기다려야 하는가?
발도르프 교육은 구전과 함께 깊숙히 연결되어 있었으며, 1학년과 유치원에서는 선생님이 우화를 아이들에게 말해 주면서 시작하게 된다. 구술 접근은 발도르프 교육을 통해 모두 이용된다. 구술 커뮤니케이션의 숙달은 모든 과정에서 조화로워야 한다. 읽기 교육은 유애 되어진다. 대신에, 쓰기가 먼저 가르치게 되어진다. 1학년 동안 아이들은 모형 그림에서 각각의 철자들을 발견하고, 어떻게 알파벳이 발생 되었는지를 탐구하게 된다. 쓰기는 아이들의 미술을 통해 진화 되고, 읽기에 대한 능력은 자연스럽게,분명히, 언어를 쉽게 습득 할 수 있는 단계로 진화하게 된다.
11.발도르프 학교들은 왜 TV 시청을 위해 한가?
이유는 최소한의 질문화 된 컨텐츠를 가진 많은 프로그램들이 아이들의 성장에 정신적인 영향을 미치는 매개체이기 때문이다. 발드로프 선생님들은 전기적 미디어들이 개별적으로 건장한 성장을 위해 집중 되어져야 한다고 믿어지는 능력인 아이들의 상상력을 키우는데 저해적인 요소라고 믿고 있다. 컴퓨터 또한 어린아이들에겐 위해하다. 발도르프 선생님들은 홀로 이것을 믿고 있다고 생각 하지는 않는다. 최근에 몇몇 책들에 어린아이게 미치는 텔레비전에 대한 걱정들을 표현 되고 있다. 살펴 보면, Jerry Mander의 위험한 마음, 아크먼쳐의 텔레비전 제한에 대한 4가지 요소, 마리 윈의 의한 플러그 인 드라그 등이다.
12.발도르프 학교에서의 연간 수업료는 어떨까?
수업료는 학교 마다 차이가 있으며, 미국에서는 수업료의 범위가 3500에서 8000불 사이며, 5500불이 일반적인 경우이다. 거의 대부분의 발도르프 학교들의 수업료는 프로그램을 지원하기 위한 것이며, 많은 "시블링 디스카운트(형제들을 위한 할인)"를 제공하고 있다. 어떤 이는 엄격하게 경제적인 사정을 고려 하여 발도로프 교육에 아이들을 보내는 것을 거절 하지는 않을 것이라고 지적 하기도 한다.
13.발도르프 선생님들은 어떤 종류의 교육을 받았을까?
사립 학교에서 요구 되는 것들이 매우 다양한 반면, 수업 선생님들은 학사 이상과 인가된 발도르프 선생님 교육 학교 혹은 연구소로부터 교육 수료가 요구 되어진다.때론 발도르프 교육 수료와 관련 된 학사를 요구 하게 된다. 전형적으로, 선생님들에 대한 학습 과정은 2년에서 3년 사이의 과정이며, 발도르프 선생님의 경험을 가진 슈퍼바이져 아래에서 특별한 수업을 받게 된다. 선생님들은 자격과 라이선스에 요구되어 지는 것이 무엇이 던 간에 시험에 응시하여야 하며, 이를 만족 해야만 한다. 로돌프 스타이너는, 1922년 옥스포드의 연설에서, 선생님에 대한 "세가지 골던 룰"을 정의 했다."아이들을 감사히 대해야 하며,아이들을 사랑으로 교육 해야 하며, 아이들을 진실된 자유로의 인도"라고 했다.
14.발도르프 학생들은 8학년 동안 같은 선생님과 왜 생활 해야 하나?
7세와 14세 사이에서는, 어린 나이에 모방을 통해 배웠던 것 처럼 아이들은 권위에 대한 경쟁심과 인정을 통해 최선을 배우게 된다. 초등학교에서 특별히 저학년의 경우, 아이들은 그/그녀의 집 혹은 가족 속에서 경험을 확대 하기 시작한다. 수업이 가족의 단위로 소유된 권위를 해결 하기 위해 이루어지며, 선생님은 부모님의 유사한 자격으로 참여 하게 된다. 이러한 접근은, 선생님과 아이들 사이에 서로를 잘 알아가게 되며, 선생님들은 수업에서 개별적으로 아이들을 도와 줄 수 있는 최선의 방법을 찾을 수가 있다. 수업에서의 선생님은 그/그녀의 가장 친한 가족의 한명으로 더해지게 된다. 이것은 소규모의 학교에서의 일상적인 규범으로의 접근이며 가치가 없다.
15.어떻게 학생과 선생님 사이의 개인적인 충돌을 조정 할까?
부모들이 "Class Teacher" 방법에 대해 처음으로 들었을 때 매우 보편적인 관심 꺼리이다. 그러나, 이런 것들은 좀처럼 발생 하지 않으며, 특별히 1학년에서 수업 선생님들이 수업에 대한 권한을 가질 수 있다고 할 때 발생 할 수 있다. 발도로프 선생이 될 것이라고 관심을 가지게 된 사람들에게 주어진, 아일들과 불편하게 드물게 일어나다. 선생님의 역할과 가르침이 상반되는 발도르프 선생으로 되길 원하는 경우 아이들의 요구와 타협을 이해하고, 선생님의 역할과 가르침을 집중 해야 한다. 만약 이런 종류의 문제가 발생 한다면, 전체로서의 학급이 선생님과 운영 되고, 가족은 수업과 아이들의 최고의 관심을 가질 수 있는 활동을 조정할 수 있는 것이 무엇이던 간에 수행 하고 결정되어야 한다.
16.발도르프 학교는 종교적인가?
특별한 종교적인 명칭 혹은 부분의 믿음에 서명하기 위하는 것은 아니다. 어떻든 간에 발도르프 학교는 일반적인 기독교의 측면에서 기인 하고 정신적으로 기원을 찾고자 하는 경향이 있다. 다른 주요 종교 뿐만 아니라 기독교의 역사적인 축제는 교실에서, 학교의 복도에서 발견 된다. 종교적인 교리 수업들은 발도르프 학교 과정의 일부가 아니며, 모든 종교적인 배경을 가진 아이들은 발도르프 학교들에서 출석한다. 정신적인 기준은 생애 아름다움과 방황의 자연스러운 반전의 아이들에게 깨우쳐주기 위한 목적이다.
17.어떻게 발도르프 아이들이 일반 학교로 전학 갔을 때의 무임승차는 어떤 것인가?
당신이 공교육에서 "성공하기"어렵기 때문에 발도르포 학교를 시작 것이 사실인가? 공교육으로 전환은 일반적으로 예측되느 것 처럼 문제가 되지는 않는다. 가장 흔한 전환은 8학년부터 전형적인 고등학교까지이며, 모든 보고서에서는 중대한 어려움 없이 종종 발생 한다. 특별히 1학년에서 4학년까지 사이에서의 저학년에서의 전환은 잠정적으로 더 문제가 있으며, 이는 다양한 학습 과정을 받아 들여야 하는 것에 있다. 전형적인 학교에서의 2학년은 발도르프 학교의 2학년과 비교 하면 더 읽기에 치중하게 된다. 그러나, 발도르프학교에서는 수학에 치중하게 된다.
18.인지학이란 무엇인가?
인지학이란 그리스의 "안스로포스-소피아" 혹은 "인간의 지혜"에서 발생한다. 스타인너는 정신적인 세계 안에서 그/그녀 자신에 대한 연구를 할 수 있는 정확한 과학적인 방안을 확대 했다. 연구는 정신 과학이 아주 분명한 자연과학과 보완 된다는 알려 진 것 처럼 우리는 인정 하게 되었다. 연구와 실험을 통해, 우리는 그/그녀 자신의 내면의 자연, 외부와 우주의 정신적인 현실을 인식한다. 그러한 관계들의 인식은 모든 생애에 대한 존경을 가져오게 된다.연구와 실직적인 조사를 통해서 사람들은 자신의 내면에 있는 자연과 모든 삶에 대한 정신적인 현실을 인식하게 된다. 이러한 관계들의 인식은 커다란 삶의 반향을 가져온다.스타이너와 스타이너의 기존적인 견해를 나눈 많은 개인들은 다양한 경험과 다양한 커뮤니티에서 문화적인 방향으로 적용 되어졌다. 가장 주목할 만큼 발도르프 학교들가 가장 뚜렷한 충격을 만들었다. 장애 어른과 어린이들의 정서적, 정신적인 면에 대해 치유 교육은 깊은 이해로 만들었으며, 어려운 운명을 가진 사람들과 함께 적용 되었다. 생체 역학적인 농사와 원예는 유기 농사에서 활용 할 수 있는 기술적인 범위까지 확대된다. 비록 미국에서 좀 덜 알려졌지만 인지학적인 병 치료 및 약학은 점차 관심이 고조되고 있는 주제이다. 이것은 발도르프 학교들에서 사용되는 교육 방법에 기초한 이론으로 굳혀지는 동안에 강조 될 것이며, 학생들에는 가려쳐지지 않았다. 인지학은 이미 획득된 정신 세계 안에서의 인지에서 뿌리를 가진다. 그러나, 이것은 뿌리에 지나지 않는다. 모든 인류의 생활과 활동에서 인지학의 가지, 잎, 꽃 그리고 열매들이 성장하게 된다.
19.인터넷 상에서의 인지학에 대한 더 많은 정보를 어디서 얻을 수 있을까?
미국의 인지학 협회가 좋은 시작점이 될 것이다.
20.어떻게 발도르프는 교육을 받을 수 없는 아이들을 가르치게 되나?
발도르프 학교는 "천천히" 혹은 "타고난" 같은 개념으로 아이들을 분류하는 하는 것을 주저한다. 어떤 지역에서의 인지적, 감성적,논리적이던 간에 주어진 아이들의 약점들은 다른 지역에서 강점으로 평가된다. 선생님들의 직업은 아이들의 전체가 균형이 되도록 맞추는 것이다. 어려운 물체를 가진 아이들은 선생님들과 부모들에 의해 도움이 필요 하게 된다. 따라서, 물체를 빠르게 집을려고 하는 아이들은 똑 같은 작업에서도 어려움을 가지며, 문제를 가진 아이들은 도움을 요청 하기도 한다.
21.발도르프 졸업생들은 어떻게 테스트를 잘 할 수 있을까? 발도르프 고등학교 졸업생들은 대학 진학을 어떻게 잘 할 수 있을까?
이런 질문에 해당 되지 않는 전혀 교육되어지지 않은 학생들에게서 일어 나며, 우리의 보편적인 지식에서는 다양한 데이터로부터 발도르프 졸업생들이 중등학교 검정고시 같은 일반적인 시험에서 고득점을 획득하고 있는 것으로 내 비추어지고 있다. 점차 높은 수준의 교육으로 발도르프 졸업생들은 미국에서 대학과 대학교에서 가장 훌륭한 학생을 배출한 학교의 학생으로 인정 되어져 오고 있다.
22.오리이트미란 무엇인가?
가장 단순하게 정의한다면, 오리이트미는 몸의 움직임 속에 표현되는 말과 음악의 형태와 같은 춤이다. 특별한 표현이나 소리에 연관 되어 세부적으로 움직이게 된다. 이것은 또한 "발음 듣기" 혹은 "볼 수 있는 노래"라고 불려 진다. 오리이트미는 모든 발도르프 학교의 수업 과정의 일부이며, 종종 새로운 발도르프 교육에서 부모들과 게임을 하는 동안 아이들은 단순한 리듬에 반응하고 삶의 원동력과 몸의 조화와 강화를 이끌 수 있는 연습을 하게 된다. 종국엔 가장 높은 학년들은 시, 드라마와 음악의 오리드믹한 표현을 향상 시켜 작업을 통해 작곡과 작사의 깊은 지각을 높일 수가 있다. 오리이트미는 듣는 기능을 강화 시키고 조화로움을 향상 시킨다. 어린이들이 오케스트라와 같은 경험을 했을 때 서로 다른 사람과 공간에서 관계를 지속 해야 하고, 결과로 조직적 강화를 가져오게 된다. 오리이트미는 언제나 전문적으로 오리이트미 교육을 받은 전문인으로부터 가르쳐져야 하며, 특히 최소한 4년 동안은 더욱 그렇다. 교육학적인, 치료상의 오리이트미와 예술 포퍼먼스에서는 더욱 그렇다.
[원문]
1. What is Waldorf education?
Waldorf education is a unique and distinctive approach to educating children that is practiced in Waldorf schools worldwide. Waldorf schools collectively form the largest, and quite possibly the fastest growing, group of independent private schools in the world. There is no centralized administrative structure governing all Waldorf schools; each is administratively independent, but there are established associations which provide resources, publish materials, sponsor conferences, and promote the movement.
2. What is unique about Waldorf education? How is it different from other alternatives (public schooling, Montessori, un schooling, etc.)?
The best overall statement on what is unique about Waldorf education is to be found in the stated goals of the schooling: "to produce individuals who are able, in and of themselves, to impart meaning to their lives".
The aim of Waldorf schooling is to educate the whole child, "head, heart and hands". The curriculum is as broad as time will allow, and balances academics subjects with artistic and practical activities.
Waldorf teachers are dedicated to creating a genuine love of learning within each child. By freely using arts and activities in the service of teaching academics, an internal motivation to learn is developed in the students, doing away with the need for competitive testing and grading.
Some distinctive features of Waldorf education include the following:
?Academics are de-emphasized in the early years of schooling. There is no academic content in the Waldorf kindergarten experience (although there is a good deal of cultivation of pre-academic skills), and minimal academics in first grade. Reading is not taught until second or third grade, though the letters are introduced carefully in first and second.
?During the elementary school years (grades 1-8) the students have a class (or "main lesson") teacher who stays with the same class for (ideally) the entire eight years of elementary school.
?Certain activities which are often considered "frills" at mainstream schools are central at Waldorf schools: art, music, gardening, and foreign languages (usually two in elementary grades), to name a few. In the younger grades, all subjects are introduced through artistic mediums, because the children respond better to this medium than to dry lecturing and rote learning. All children learn to play recorder and to knit.
?There are no "textbooks" as such in the first through fifth grades. All children have "main lesson books", which are their own workbooks which they fill in during the course of the year. They essentially produce their own "textbooks" which record their experiences and what they've learned. Upper grades use textbooks to supplement their main lesson work.
?Learning in a Waldorf school is a noncompetitive activity. There are no grades given at the elementary level; the teacher writes a detailed evaluation of the child at the end of each school year.
?The use of electronic media, particularly television, by young children is strongly discouraged in Waldorf schools.
3. What is the curriculum at a Waldorf school like?
The Waldorf curriculum is designed to be responsive to the various phases of a child's development. The relationship between student and teacher is, likewise, recognized to be both crucial and changing throughout the course of childhood and early adolescence.
The main subjects, such as history, language arts, science and mathematics are, as mentioned, taught in main lesson blocks of two to three hours per day, with each block lasting from three to five weeks.
The total Waldorf curriculum has been likened to an ascending spiral: subjects are revisited several times, but each new exposure affords greater depth and new insights into the subject at hand.
A typical Lower School curriculum would likely look something like the following:
Primary Grades 1 - 3
?Pictorial introduction to the alphabet, writing, reading, spelling, poetry and drama.
?Folk and fairy tales, fables, legends, Old Testament stories.
?Numbers, basic mathematical processes of addition, subtraction, multiplication and division.
?Nature stories, house building and gardening.
Middle Grades 4 - 6
?Writing, reading, spelling, grammar, poetry and drama.
?Norse myths, history and stories of ancient civilizations.
?Review of the four mathematical processes, fractions, percentages, and geometry.
?Local and world geography, comparative zoology, botany and elementary physics.
Upper Grades 7 - 8
?Creative writing, reading, spelling, grammar, poetry and drama.
?Medieval history, Renaissance, world exploration, American history and biography.
?Geography, physics, basic chemistry, astronomy, geology and physiology.
Special subjects also taught include:
?Handwork: knitting, crochet, sewing, cross stitch, basic weaving, toy making and woodworking.
?Music: singing, pentatonic flute, recorder, string instruments, wind, brass and percussion instruments.
?Foreign Languages (varies by school): Spanish, French, Japanese and German.
?Art: wet-on-wet water color painting, form drawing, beeswax and clay modeling, perspective drawing.
*Movement: eurythmy, gymnastics, group games.
4. How did Waldorf education get started?
In 1919, Rudolf Steiner, the Austrian philosopher, scientist and artist, was invited to give a series of lectures to the workers of the Waldorf-Astoria cigarette factory in Stuttgart, Germany. As a result, the factory's owner, Emil Molt, asked Steiner to establish and lead a school for the children of the factory's employees. Steiner agreed to do so on four conditions: the school should be open to all children; it should be coeducational; it should be a unified twelve-year school; and that the teachers, those who would be working directly with the children, should take the leading role in the running of the school, with a minimum of interference from governmental or economic concerns. Molt agreed to the conditions and, after a training period for the prospective teachers, die Freie Waldorfschule (the Free Waldorf School) was opened September 7, 1919.
5. How many Waldorf schools are there?
Currently, there are more than 600 Waldorf schools in over 32 countries serving approximately 120,000 students. Approximately 125 Waldorf schools are currently operating in North America. There are also public Waldorf programs in Milwaukee, Wisconsin and Detroit, Michigan.
A directory of schools in the United States or Canada is maintained by the Association of Waldorf Schools of North America (AWSNA). Schools elsewhere in the World can be located through the Mother site of the Waldorf world, the Bund der Freien Waldorfschulen, in Stuttgart, Germany.
6. What is the philosophy behind Waldorf education?
Consistent with his philosophy called anthroposophy, Steiner designed a curriculum responsive to the developmental phases in childhood and nurturing of children's imaginations. He thought that schools should cater to the needs of children rather than the demands of the government or economic forces, so he developed schools that encourage creativity and free-thinking.
7. Why should I send my child to a Waldorf school?
The main reason is that Waldorf schools honor and protect the wonder of childhood. Every effort is expended to make Waldorf schools safe, secure and nurturing environments for the children, and to protect their childhoods from harmful influences from the broader society.
Secondly, Waldorf education has a consistent philosophy of child development underlying the curriculum. All subjects are introduced in age-appropriate fashion.
Finally, Waldorf schools produce graduates who are academically advantaged with respect to their public school counterparts, and who consistently gain admission to top universities.
8. Who was Rudolf Steiner?
Dr. Rudolf Steiner was a highly respected and well-published scientific, literary and philosophical scholar who was particularly known for his work on Goethe's scientific writings. He later came to incorporate his scientific investigations with his interest in spiritual development. He became a forerunner in the field of spiritual-scientific investigation for the modern 20th century individual.
His background in history and civilizations coupled with his observation in life gave the world the gift of Waldorf Education. It is a deeply insightful application of learning based on the Study of Humanity with developing consciousness of self and the surrounding world.
9. How is reading taught in a Waldorf school? Why do Waldorf students wait until 2nd grade to begin learning to read?
Waldorf education is deeply bound up with the oral tradition, typically beginning with the teacher telling the children fairy tales throughout kindergarten and first grade. The oral approach is used all through Waldorf education: mastery of oral communication is seen as being integral to all learning.
Reading instruction, as such, is deferred. Instead, writing is taught first. During the first grade year the children explore how our alphabet came about, discovering, as the ancients did, how each letter's form evolved out of a pictograph. Writing thus evolves out of the children's art, and their ability to read likewise evolves as a natural and, indeed, comparatively effortless stage of their mastery of language.
10. Why is so much emphasis put on festivals and ceremonies? What are Michaelmas, St. John's Day, etc.?
Seasonal festivals serve to connect humanity with the rhythms of nature and of the cosmos. The festivals originated in ancient cultures, yet have been adapted over time. To join the seasonal moods of the year, in a festive way, benefits the inner life of the soul. Celebrating is an art. There is joy in the anticipation, the preparation, the celebration itself, and the memories.
The four seasonal festivals are Michaelmas (fall), Christmas (winter), Easter (spring), and St. John (summer).
Michaelmas, September 29: St. Michael is known as the conqueror of the dragon, the heavenly hero with his starry sword (cosmic iron) who gives strength to people.
Christmas: An ancient festival; celebrated when the sun sends the least power to the earth, as a festival which awakens in the human being an inkling of the very wellsprings of existence, of an eternal reality. It is a time when the soul withdraws into the innermost depths to experience within itself the inner spiritual light.
Easter derives its name from pre-Christian goddess symbols of rebirth, fertility and spring. The renewal of man's being is celebrated with that of the earth. Ancient symbols of the hare and egg are both known as signs of the return of life after winter's sleep.
St. John - June 24 - Midsummer Day: Ancient peoples, watching the sun reach its high point at this time, lit bonfires to encourage it to shine and ripen their crops. It is a time when the cosmos brings the spiritual to man - a time when the spiritual, which animates and weaves through everything in nature, is revealed.
11. Why do Waldorf Schools discourage TV watching?
The reasons for this have as much to do with the physical effects of the medium on the developing child as with the (to say the least) questionable content of much of the programming. Electronic media are believed by Waldorf teachers to seriously hamper the development of the child's imagination - a faculty which is believed to be central to the healthy development of the individual. Computer use by young children is also discouraged.
Waldorf teachers are not, by the way, alone in this belief. Several books have been written in recent years expressing concern with the effect of television on young children. See, for instance, Endangered Minds by Jane Healy, Four Arguments for the Elimination of Television by Jerry Mander, or The Plug-In Drug by Marie Winn.
12. What is the annual tuition of a Waldorf school?
This will vary significantly from school to school, but in the United States, tuition fees seem to range from $3500 to $8000, with $5500 being a fairly representative amount. Most Waldorf schools have active tuition assistance programs and many offer "sibling discounts". Some have a stated principle that they will not deny a child a Waldorf education based strictly on financial considerations.
13. What kind of training do Waldorf teachers have?
While requirements within individual schools may vary, as a rule Class Teachers will have both a university degree and teaching certification from a recognized Waldorf teacher training college or institute. Some Waldorf training programs can also grant B.A. degrees in conjunction with Waldorf teaching certification. Typically, the course of study for teachers is from two to three years and includes practice teaching in a Waldorf school under the supervision of experienced Waldorf teachers. Teachers must also satisfy whatever state credential and licensing requirements might apply.
Rudolf Steiner, speaking in Oxford in 1922, defined "three golden rules" for teachers: "to receive the child in gratitude from the world it comes from; to educate the child with love; and to lead the child into the true freedom which belongs to man."
14. Why do Waldorf students stay with the same teacher for 8 years?
Between the ages of seven and fourteen, children learn best through acceptance and emulation of authority, just as in their earlier years they learned through imitation. In elementary school, particularly in the lower grades, the child is just beginning to expand his or her experience beyond home and family. The class becomes a type of "family" as well, with its own authority figure -- the teacher -- in a role analogous to parent.
With this approach, the students and teachers come to know each other very well, and the teacher is able to find over the years the best ways of helping individual children in their schooling. The class teacher also becomes like an additional family member for most of the families in his/her class.
It's worth noting that this approach was the norm in the days of the "little red schoolhouse".
15. How are personality conflicts between students and teachers handled?
This is a very common concern among parents when they first hear about the "Class Teacher" method. However, in practice, the situation seems to arise very rarely, especially so when the teacher has been able to establish a relationship with the class right from the first grade. Given the sort of person who is motivated to become a Waldorf teacher, incompatibility with a child is infrequent: understanding the child's needs and temperament is central to the teacher's role and training. If problems of this sort should occur, the faculty as a whole would work with the teacher and the family to determine and undertake whatever corrective action would be in the best interests of the child and of the class.
16. Are Waldorf schools religious?
In the sense of subscribing to the beliefs of a particular religious denomination or sect, no. Waldorf schools, however, tend to be spiritually oriented and are based out of a generally Christian perspective. The historic festivals of Christianity, and of other major religions as well, are observed in the class rooms and in school assemblies. Classes in religious doctrine are not part of the Waldorf curriculum, and children of all religious backgrounds attend Waldorf schools. Spiritual guidance is aimed at awakening the child's natural reverence for the wonder and beauty of life.
17. How do Waldorf children fare when they transfer to "regular" schools? Is it true that once you start Waldorf schooling it is difficult to "make it" in public schools?
Generally, transitions to public schools, when they are anticipated, are not problematical. The most common transition is from an eight grade Waldorf school to a more traditional high school, and, from all reports, usually takes place without significant difficulties.
Transitions in the lower grades, particularly between the first and fourth grades, can potentially be more of a problem, because of the significant differences in the pacing of the various curriculums. A second grader from a traditional school will be further ahead in reading in comparison with a Waldorf-schooled second grader; however, the Waldorf-schooled child will be ahead in arithmetic.
18. What is anthroposophy?
The term "anthroposophy' comes from the Greek "anthropos-Sophia" or "human wisdom". Steiner expanded an exacting scientific method by which one could do research for her/himself into the spiritual worlds. The investigation, known also as Spiritual Science is an obvious complement to the Natural Sciences we have come to accept. Through study and practiced observation, one awakens to his/her own inner nature and the spiritual realities of outer nature and the cosmos. The awareness of those relationships brings a greater reverence for all of life.
Steiner and many individuals since, who share his basic views, have applied this knowledge in various practical and cultural ways in communities around the world. Most notably, Waldorf schools have made significant impact on the world. Curative education, for mentally and emotionally handicapped adults and children, has established a deep understanding and work with people who have this difficult destiny. Bio-dynamic farming and gardening greatly expand the range of techniques available to organic agriculture. Anthroposophical medicine and pharmacy, although less widely known in the US, are subjects of growing interest.
It should be stressed that while anthroposophy forms the theoretical basis to the teaching methods used in Waldorf schools, it is not taught to the students.
Anthroposophy has its roots in the perceptions, already gained, into the spiritual world. Yet these are no more than the roots. The branches, leaves, blossoms, and fruits of Anthroposophy grow into all the fields of human life and action. - Rudolf Steiner
19. Where can one get more information on Anthroposophy on the Internet?
The Anthroposophical Society in America is a good place to start.
20. How does Waldorf deal with kids that don't get it academically?
Waldorf schools hesitate to categorize children, particularly in terms such as "slow" or "gifted". A given child's weaknesses in one area, whether cognitive, emotional or physical, will usually be balanced by strengths in another area. It is the teacher's job to try to bring the child's whole being into balance.
A child having difficulty with the material might be given extra help by the teacher or by parents; tutoring might also be arranged. Correspondingly, a child who picked up the material quickly might be given harder problems of the same sort to work on, or might be asked to help a child who was having trouble.
21. How well do Waldorf graduates do on standard tests? How well do Waldorf high school graduates do in college?
To the best of our knowledge, no controlled studies have been done on these questions, but anecdotal evidence collected from various sources would seem to suggest that Waldorf graduates tend to score toward the high end on standardized examinations such as the Scholastic Aptitude Tests. As far as higher education goes, Waldorf graduates have been accepted as students at, and have graduated from, some of the most prestigious colleges and universities in the United States.
22. What is eurythmy?
Most simply put, eurythmy is a dance-like art form in which music or speech are expressed in bodily movement; specific movements correspond to particular notes or sounds. It has also been called "visible speech" or "visible song". Eurythmy is part of the curriculum of all Waldorf schools, and while it often puzzles parents new to Waldorf education, children respond to its simple rhythms and exercises which help them strengthen and harmonize their body and their life forces; later, the older students work out elaborate eurythmic representations of poetry, drama and music, thereby gaining a deeper perception of the compositions and writings. Eurythmy enhances coordination and strengthens the ability to listen. When children experience themselves like an orchestra and have to keep a clear relationship in space with each other, a social strengthening also results.
Eurythmy is usually taught by a specialist who has been specifically trained in eurythmy, typically for at least four years. In addition to pedagogical eurythmy, there are also therapeutic ("curative") and performance-oriented forms of the art.
23. Is Waldorf education relevant to Special Needs children?
The Anthroposophy-based Camphill Movement has a particular focus on special-needs individuals. The social, cultural, and economic principles of the International Camphill Movement were developed by Dr. Karl K?ig (1902 - 1966). In Pennsylvania, for example, Camp hill Soltane attempts, "to build healthy social relationships in an environment dedicated to personal and social renewal, healing, and caring for the land. In these activities, both independence and interdependence are fostered by recognizing the full potential of each individual. This enables each person to grow into the life of the community while allowing the community to grow within the individual".
For more information, see the Camp hill Communities in North America website.