1. 수의 일치 및 수사 ★ Key Points
토익 시험에서 가장 많이 출제가 되는 문제를 꼽으라면 바로 수의 일치 문제를 들 수가 있다. 이는 모든 시험에
100% 출제가 되는데 특히, Part 6 문제로 주로 출제가 된다. 따라서 Part 6 문제를 풀 때는 항상 동사가 틀릴 가
능성이 있다고 생각해야 하며, 제일 먼저 그 동사의 주어가 무엇인지를 찾아내면 대부분의 수의 일치 문제를 맞출
수 있다.
<주어, 동사가 수식어구에 의해서 분리되어 있는 경우: 가장 많이 출제가 된다.>
1. The report of the department in this year help customers select the appropriate computer products.
A B C D
2. The number of accountants hired by Tax Pros. on a yearly basis are continuously increasing.
A B C D
3. Good communication between lawyers and clients are extremely important for the
A B C
proper treatment of a case.
D
<동격을 이루는 단어가 온 경우도 자주 출제되는 문제이다>
4. Silicon Graphics Inc., the $1.5 billion computer maker, specialize in 3-D graphic workstations.
A B C D
5. Neither of the two workers who had passed the qualifying examination were
A B C D
allowed to take on the project.
<관계대명사 절의 수의 일치가 안된 문제에도 유의하자>
6. This is one of the most sophisticated buildings that has been put up during the last few years.
A B C D
<동사가 아니라 명사에 밑줄이 있는 경우도 있다>
7. The most frequent requests that the English instructors receive is to teach essential grammar easily.
A B C D
<특이한 경우의 수의 일치문제에도 유의하자>
1) data(자료) /media(매체) / criteria(기준, 표준)은 항상 복수로 쓰이는 단어이다.
8. The data you handed in yesterday has a lot of spelling mistakes.
A B C D
2) 원래 단어 끝이 s로 끝난 명사들도 주의한다.
예: customs 세관 / savings 저축 / telecommunications (이동)통신 / news 뉴스/ physics 물리학/ politics 정치학
/ economics 경제학 / linguistics 언어학 / statistics 통계학......
9. Mathematics are considered one of the most important courses that science majors take in college.
A B C D
10. Many savings banks in Manhattan was also destroyed by the terrorists' attacks on
A B C D
Tuesday morning.
<단어가 어려워서 동사를 구별하기 힘든 문제도 있다>
11. In this case, the enormous expenses for renovating the facilities far outweighs the advantages.
A B C D
<수사: 명사 앞에 숫자가 온 경우의 문제도 시험에 자주 출제가 된다>
1) 구체적인 숫자가 오고 그 뒤에 명사가 오면 그 숫자는 형용사이므로 반드시 단수로 쓴다. (명사가 오지 않은 경
우에는 그냥 복수로 쓴다)
12. Although it looks new, that car is over _________ old.
(A) ten-year (B) ten years (C) tens year (D) ten-years
13. The secretary made a reservation for a __________ suite at the PIC Hotel.
(A) two room (B) two rooms (C) second room (D) second rooms
14. After fifteen years ground performances, the famous baseball player officially retired today.
A B C D
2) 막연히 많은 숫자를 나타내는 표현은 숙어로 반드시 복수로 쓴다.
15. Thousand of dollars were spent on newspaper advertising in an effort to increase sales.
A B C D
2. 시제(Tense)의 일치 ★ Key Points
영어에는 총 12가지의 시제가 있다. 그 중에 토익 시험에 자주 등장하는 시제 문제는 6가지로 현재/미래/과거의
기본 시제 3가지와 현재완료/미래완료/과거완료 등 완료시제 3 가지 이다. 적절한 시제를 고르기 위해서는 문장
속에서 적절한 단서를 찾는데 그 단서에는 시간을 표시하는 부사들(time markers: now, tomorrow, ago,
since...)과 문장 속의 다른 동사들이 있다.
<현재, 미래시제 및 시간 부사절>
1. The express bus usually __________ on time.
(A) is starting (B) starts (C) has started (D) started
2. Be sure to buy high quality products though they _____ not currently in vogue.
(A) was (B) are (C) were (D) be
3. Four more employees ____________ to the satellite branch in one week.
(A) will send (B) are sending (C) will be sent (D) have sent
4. Due to the disappointing returns of this year, spendings on the project _______ reduced over the next two
years.
(A) will be (B) was (C) will have been (D) have been
* 시간을 나타내는 부사절에서는 반드시 현재 시제를 쓴다.
5. As soon as the products __________, she will dispatch them to the proper department.
(A) will arrive (B) arrive (C) is arriving (D) arrived
6. I ask you to spare me some time before you will attend the conference tomorrow.
A B C D
<과거와 현재완료>
* 명백한 과거 시점을 나타내는 부사(구)가 있을 때는 반드시 과거 시제를 쓰며 현재완료는 과거에 발생한 동작이
나 상태가 현재까지 이어질 때, 다시 말해서 현재와 과거 양쪽시제를 다 포함하고 있는 경우에 사용된다.
7. Last quarter the rate of inflation ___________ by 10 percent.
(A) rose (B) raised (C) has risen (D) was risen
8. Until the beginning of this year, Pan Tech ________ one of the dominant market leaders in the areas
of computer soft ware.
(A) is (B) has been (C) was (D) be
9. We ________ to establish a friendly relationship with that country for two years.
(A) try (B) are trying (C) have tried (D) will tried
10. I have completed four chapters since I have started writing the grammar book a month ago.
A B C D
<과거와 과거완료>
과거를 기준으로 그 보다 더 먼저 일어난 일을 표시할 때는 과거 완료 시제를 사용한다.
11. By the time the FBI agents arrived, the invaders _________ practically everything of importance in the
establishment.
(A) destroyed (B) destroy (C) had destroyed (D) will destroy
12. They were told that many manufacturing workers _____________.
(A) fired (B) is fired (C) had fired (D) had been fired
* 시간의 전후관계를 명백히 나타내는 접속사(after/before)가 있을 경우에는 과거 완료 대신에 과거 시제를 써도
무방하다.
13. After the president ____________ the letter twice, he finally sent it.
(A) rewrites (B) rewrote (C) has rewritten (D) was rewriting
14. Before the analysts submitted the final report, the company __________ to take on the project.
(A) has agreed (B) agrees (C) agreed (D) was agreed
<미래완료>
미래의 완료 시점을 나타내는 부사(구)가 있을 때는 미래 완료 시제를 사용한다.
15. By the time the convict is released, he ____________ ten years in prison.
(A) will spend (B) has spent (C) will be spending (D) will have spent
3. 부정사와 동명사 ★ Key Points
* 문장에서 준 동사(부정사/동명사/분사)가 필요한 이유
우리가 가장 중요하게 생각해야 하는 것은 문장이 하나면 본 동사도 반드시 하나만 나와야 한다는 것이다. 이는
실제로 토익 시험 문제를 푸는데 있어서 가장 기본이 되는 원리라고 말할 수 있다. 그러나 사실상 문장이 조금만
길어지면 동사 하나만을 가지고 쓸 수 있는 문장은 거의 없다. 따라서 이럴 경우에는 여러 동사 중 본동사 하나를
제외한 나머지 동사를 동사의 기능은 하지만 외관상의 품사는 동사가 아닌 부정사(공식적인 품사는 명사 형용
사 부사 중 하나임) 동명사(품사는 명사)나 분사(품사는 형용사)의 꼴로 쓰면 되는 것이다. 결국, 위와 같은 준 동
사가 없는 문장은 거의 없다고 할 수 있기 때문에 토익 문법에서 가장 중요한 자리를 차지한다고 말할 수 있다.
부정사 -- To+Root 품사가 일정하게 정해져 있지 않다라는 뜻. 즉, 문장 상황에 따라 품사가 달라진다.
명사, 형용사, 부사 중 하나임
To study English is difficult. (명사)
He has a lot of subjects to study. (형용사)
He is going abroad to study economics. (부사)
동명사 -- Root + ing 품사는 명사.
그렇다면, 부정사와 동명사는 어떤 관계가 있는가? 부정사가 문장에서 명사로 쓰일 때는 주어 , 보어, 목적어 역할
을 한다. 동명사도 역시 명사이므로 주어, 보어, 목적어로 사용된다. 따라서, 부정사의 명사적 용법과 동명사는 원
칙적으로 같다라는 결론에 도달할 수 있다.
To teach is to learn = Teaching is learning
She began to sing a song. = She began singing a song.
그러나, 위에서 말했듯이 이는 원칙적으로 그렇다는 이야기로, 모든 경우에 전부 적용되는 것은 아니다. 즉, 주어나
보어로 쓰일 때는 거의 100% 같지만 목적어로 쓰일 때는 반드시 같은 것은 아니다. 어떤 동사는 부정사만을 반드
시 목적어로 써야하고 또 어떤 동사는 동명사만을 목적어로 쓴다. TOEIC 시험에서는 이 점을 집중적으로 묻기 때
문에 이에 해당하는 동사들은 반드시 암기 할 필요가 있다.
<동명사만을 목적어로 쓰는 동사>
1. I enjoy ___________ to the beach as often as possible during the summer.
(A) going (B) to go (C) went (D) to walk
2. The secretary should finish __________ the letter soon.
(A) to answer (B) by answering (C) answering (D) answer
3. I wonder if he wouldn't mind to stay with us one more night.
A B C D
4. He denied ______________ all those letters for him.
(A) you typing (B) the typing by you (C) your typing (D) you typed
* 동명사의 의미상의 주어는 소유격으로 표시한다.
5. Although I was angry, I could not help ____________ at his excuse.
(A) to laugh (B) laughing (C) laughter (D) I laughed
기타 동명사를 목적어로 쓰는 동사들은 다음과 같다.
consider(고려하다), avoid(피하다), dislike(싫어하다), delay(연기하다), suggest(제안하다), recommend(추천하다),
postpone(연기하다), risk(위험을 무릅쓰고--하다), resist(저항하다), admit(인정하다), imagine(상상하다),
appreciate(감사하다), discontinue(중단하다), resent(화내다), practice(연습하다), escape(탈출하다), allow(허용하다),
permit(허락하다), recall(회상하다), quit(그만두다), stop(멈추다) .....
<부정사만을 목적어로 취하는 동사>
6. I expect __________ you tomorrow.
(A) to see (B) on seeing (C) for seeing (D) seeing
7. The consultants promised _________ more carefully.
(A) to work (B) working (C) having worked (D) would work
8. They decided ___________ me some money when I told them the position I was in.
(A) lending (B) to lend (C) by lending (D) lended
9. Tom couldn't graduate from the law school because he failed ______ the final exam.
(A) to pass (B) in passing (C) passing (D) be passed
그밖에 부정사를 목적어로 취하는 동사에는 다음과 같은 것들이 있다.
hope/wish/want/desire(바라다, 소망하다), plan(--할 계획이다), manage(이럭저럭 --하다), afford(--할 여력이 있
다), attempt(시도하다), refuse(거부하다), offer(제안하다), need(필요로 하다), ask/demand(요구하다), agree(동의하
다), learn(--하게 되다), deserve(--받을 가치가 있다), pretend(--인 척 하다), mean(의미하다), threaten(위협하다)
<부정사와 동명사로 썼을 때 의미가 다른 경우>
remember/forget 다음에 to Root가 오면 미래의 의미 Root-ing가 오면 과거의 의미를 나타내며,
regret 다음에 to Root가 오면 --하게 되어서 유감이다(미래의 의미) 그리고 Root-ing를 쓰면 --한 것을 후회하다
(과거의 의미) 라고 번역을 한다.
10. You must remember ___________ the chairman tomorrow.
(A) meet (B) to meet (C) meeting (D) to have met
11. We regret saying that the plane bound for Guam will leave two hours behind schedule.
A B C D
< 부정사로 착각하기 쉬운 전치사 to>
전치사의 목적어로는 항상 동명사를 쓴다. 따라서 이 자체가 문제로 출제될 경우에는 아주 쉬운 문제가 되지만 전
치사가 to 인 경우에는 상황이 달라진다. 즉, 전치사 to를 동반한 관용 표현의 경우에는 그 to를 부정사로 착각하지
않도록 유의한다.
12. My colleagues and I are looking forward to _________ you again.
(A) see (B) to see (C) seeing (D) be seen
13. Animal right groups object __________ health and beauty products on animals.
(A) to test (B) testing (C) to testing (D) having tested
14. The organization is devoted to find new methods for improving public health.
A B C D
그밖에 be opposed to(--에 반대하다), when it comes to(--에 관해서 말하자면), be used to(--에 익숙하다),
contribute to(--에 기여하다), what do you say to(--하는 것이 어때?), be committed to(--에 몰두하다), be
dedicated to(--에 헌신하다), prior to(--보다 앞서서) 등도 부정사가 아닌 전치사 to로 쓰인 경우이다.
<목적보어 자리에는 to Root를 쓴다>
15. The government authorities encourage the banks posting the exchange rates everyday.
A B C D
TOEIC에서 의 문제는 대개 부정사와 동명사가 결부된 문제가 출제되고(목적어로 무엇을 쓰는가 하는 것 등) 분
사는 따로 출제된다. 즉, 분사의 수식을 받는 명사와 분사 사이의 관계(분사가 명사를 수식하는 경우) 또는, 분사의
의미상의 주어와 분사와의 관계(분사가 보어로 쓰일 경우) 가 능동일 때는 현재 분사를 수동 일 때는 과거분사
를 쓰는 문제가 출제가 된다.
<분사 문제에 자주 등장하는 동사는 타동사들이다>
예) surprise(놀라게 하다), excite(흥분시키다), interest(관심 있게 하다), satisfy(만족시키다), embarrass(당황하게
하다), depress(풀죽게 하다), disappoint(실망시키다), please(기쁘게 하다), discourage(낙심시키다), frighten(두려워
하게 하다), frustrate(좌절시키다), fascinate(매혹시키다), locate(위치시키다, 찾다), bore(싫증나게 하다)......
*위의 단어들은 분사 문제에 가장 많이 등장하는 타동사들이므로 반드시 암기해야한다.
1. His eloquent speech made the students ___________.
(A) fascinate (B) fascinating (C) fascinated (D) fascinations
2. Not too many years ago, it was an _______ experience to travel 50 miles from home.
(A) excited (B) excite (C) exciting (D) excitedly
3. Many employees of the corporation said that the sudden pay raise was __________.
(A) surprising (B) to be surprised (C) surprised (D) surprise
4. Mr. Park sometimes feels ___________ because his English isn't very good.
(A) disappointed (B) to be disappointed (C) disappoint (D) disappointing
5. Job applicants should be reminded that false information _________ in the interview may result in automatic
dismissal.
(A) give (B) given (C) giving (D) was given
6. The political situation of the region was so _________ that most foreign firms started to shut down their
branches.
(A) discouraged (B) discouraging (C) encouraged (D) encouraging
7. The study _____________, the scientists made a conclusion that there was a serious hazard in the area.
(A) is finished (B) finished (C) was finished (D) finishing
8. People who are interesting in finding out more about the products are encouraged to
A B C
contact the consumer service department.
D
9. The security check became strengthening with the introduction of the new law.
A B C D
10. Almost fifty percent of the products inspecting were found to be defective.
A B C D
<자동사가 분사문제로 등장하는 경우도 가끔 있다>
11. The police finally found my missed child after a long search of the amusement park.
A B C D
<접속사 다음에 분사가 오는 경우가 있다: 분사구문>
즉, 접속사 뒤에는 주어+동사 뿐 아니라 --ing나 pp형의 문장을 얼마든지 쓸 수 있다.
12. _______________, the two companies did not have any advantages over their competitors.
(A) Though merging (B) Though merged
(C) Since merging (D) Since merged
13. All accountants were instructed to submit their quarterly reports before _________ with the president.
(A) interviewing (B) interviewed (C) interviewer (D) interview
14. Young people can learn important lessons when giving the responsibility of dealing
A B C
with some problems by themselves.
D
5. 사역동사(Causative Verbs) ★ Key Points
<사역동사 make/let/have>
make
*TOEIC 시험에 등장하는 주요 사역동사---S + let +O+ O. C (5형식) 사역동사는 항상 5형식 문장에서만 사용이
된다. have
사역동사 다음에 오는 목적어와 목적보어가(서로 주어+동사의 관계임) 능동의 관계이면 목적보어 자리에 동사 원
형(Root) 을 쓰고 수동의 관계이면 과거분사(p.p) 를 쓴다.
I had the man (repair) my car. 내가 시켰다. + 그 남자가 내 차를 고쳤다 (능동)
--> repair 5형식의 특징 : 목적어와 목적 보어 사이에 S+V 관계 성립
= I had my car (repair) by the man. ----> repaired로 바뀌어야 함 (수동)
1. The company will not let its employees ______ vacation for more than two weeks.
(A) to take (B) be taking (C) took (D) take
2. The extra order made the assembly line employees ___________ on the weekend.
(A) worked (B) be working (C) will be working (D) work
3. The board of directors had the president __________ to the plan.
(A) agree (B) to agree (C) agreed (D) to be agreed
4. It is reported that they had the equipment __________ yesterday.
(A) shipped (B) was shipped (C) ship (D) was being shipped
5. The senior manager will let the president to know that Willis Savoy is one of the
A B
best qualified clerks in the sales department.
C D
<사역동사 get>
* get도 중요한 사역동사 중 하나이다. 그러나 get은 목적어와 목적보어 사이의 관계가 능동일 때 동사원형을 쓰지
않고 다른 일반 동사들처럼 to Root를 쓴다는 것을 알아두자.
(수동일 때는 다른 사역동사와 차이가 없이 과거분사(p.p)를 쓴다.)
6. A smart consumer gets the tele-marketer ____________ his phone order in writing.
(A) confirming (B) confirmed (C) confirm (D) to confirm
7. The manager plans to get the new ideas present at the annual meeting.
A B C D
<사역 동사 have의 특별한 용도>
즉, 사역동사 have는 구어에서 자신이 직접 어떤 일을 하는 것이 아니라 다른 사람을 시켜서 그 일을 한다는 것을
나타낼 때 아주 자주 쓰이는 표현이다. 예를 들어서 다음과 같은 두 문장의 차이를 보면 쉽게 이해할 수 있다.
He painted his house. (그가 자기 집에 직접 페인트칠을 하였다)
He had his house painted. (그는 다른 사람에게 그의 집을 페인트 칠 하도록 시켰다)
* 구어체 문장에서 사역동사 have를 반드시 써야 될 때가 있다.
I cut my hair at a beauty shop.(X) ----> I had my hair cut at a beauty shop. (O)
I pulled out my tooth at the dentist's.(X) ---> I had my tooth pulled out at the
dentist's
8. If your typewriter is broken, why don't you _________________?
(A) have repaired it (B) repaired it (C) to repair it (D) have it repaired
9. If you can't see well, you had better have your eyes examine.
A B C D
<사역동사 have는 당하다 라는 뜻으로 쓰일 수도 있다>
10. When our economy was under the control of the IMF, many company workers were fired and
____________.
(A) have their salaries cut (B) have cut their salaries
(C) had their salaries cut (D) had cut their salaries
6. 가정법 ★ Key Points
1) 기본형 가정법
TOEIC 시험에 나오는 가정법 -- 가정법의 형태(시제)만 알면 대부분의 문제가 해결된다.
1. 가정법 현재 -- If + S + 현재형 동사, S + will + Root(동사원형)
2. 가정법 미래 -- If + S + should + Root, S + will + Root
3. 가정법 과거 -- If + S + 과거동사(be동사-->were), S+would/should/could/might+ Root
4. 가정법 과거 완료 -- If + S + had+pp, S + would/should/could/might + have+pp
(단, 거의 대부분의 경우에 would를 쓴다)
<예문을 통해서 각각의 차이점을 알아본다>
1. 가정법현재 : If he is good at English, I will employ him. (잘 모르고 불확실한 사실에 대한 단순 가정)
2. 가정법 미래 : If he should be good at English, I will employ him. (강한 의심)
3. 가정법 과거 : If he were good at English, I would employ him. (현재 사실의 반대)
4. 가정법 과거 완료 : If he had been good at English, I would have employed him.(과거 사실의 반대)
*가정법 현재, 미래, 과거는 직설법으로는 전부 같은 현재 시제이고 가정법 과거 완료 만이 유일한 과거 시제이다.
가정법 문제의 대부분은 시제 일치 문제이기 때문에 가정법의 시제 4가지만 정확하게 알면 70% 이상의 문제
를 풀 수가 있다. 즉, 주절과 종속절 중 한쪽의 시제를 주고 다른 쪽의 시제를 구하라는 문제가 대부분의 가정법
문제이다. (단, 가정법 미래 문제는 단순 시제를 묻는 기본형 가정법 문제로는 시험에 출제되지 않는다)
1. If the surprising news ______ out, it will have a dramatic effect on the stock market.
(A) will get (B) gets (C) would get (D) got
2. If we fail to receive financial aids from the government, we __________ bankrupt.
(A) will go (B) have gone (C) goes (D) went
3. If the nation reduced its deficit by half, its economy ___________ strong again.
(A) is (B) would be (C) would have been (D) will be
4. If it was not for air, nothing could live on this planet.
A B C D
5. If I __________ English was so difficult, I would never have taken it up.
(A) had known (B) knew
(C) would know (D) would have known
6. Jinny ______________ a Chinese food for us last night if she had found the
proper ingredients.
(A) had cooked (B) would have cooked (C) cooked (D) would be cooking
7. If the applicant haven't come late for the interview, he could have gotten the job.
A B C D
2) 가정법 응용
가정법에서 If는 생략이 가능하다. 단 If 가 생략되면 문장의 주어와 동사가 도치가 된다는 점에 유의하자.
8. Had I known you were coming to Chicago, I __________ to the airport to meet you.
(A) would have gone (B) would go (C) had gone (D) went
9. __________ Mr. Hampton been elected, he would not have made such changes.
(A) Have (B) Has (C) Had (D) If
10. Had we known that the company was suffering from a money shortage, we would
A B C
not give it the contract.
D
Provided(that) / Providing(that) / Suppose(that) / Supposing(that)등의 표현이 If를 대신해서 쓰일 수 있다.
11. __________ you paid in two weeks, we would give you a special discount.
(A) Might (B) Have (C) Supposed (D) Provided
12. The insurance company will cover all the damage, _________ the policy holders pay the premiums in time.
(A) provided that (B) supposed that (C) before (D) while
13. Unless we can't find someone to take over our task, we won't be able to attend
A B C D
the convention.
<혼합가정>
If 절과 주절의 시제가 서로 다른 경우의 가정법으로 If 절에는 가정법 과거완료 주절은 가정법 과거를 써야하는
경우이다.
14. The world would still be very monotonous if the computer ___________ invented.
(A) wasn't (B) hadn't been (C) should (D) will have
15. If I ____________ harder at school, I would be sitting in a comfortable office now.
(A) worked (B) had worked (C) should have worked (D) work
7. 동사의 활용(1) ★ Key Points
1) 자동사/타동사의 활용이 틀린 문제가 아주 많다
타동사인데 뒤에 전치사를 쓴 문제와 자동사인데도 불구하고 뒤에 전치사를 쓰지않은 문제들이 자주 출제가 된다.
① 다음과 같은 완전 타동사는 ( )의 전치사를 쓰지 않도록 주의한다.
contact(with) / discuss(about) / marry(with) / match(with) / attend(to)
join (into) / enter (to) / exceed (at) 초과하다, 능가하다 / await (for) 기다리다
② 반대로, 아래의 동사들은 자동사로 꼭 뒤의 전치사와 함께 쓰여야 한다.
deal with / talk about / care for / interfere with --에 간섭하다, 개입하다
1. People who want to look around the production line must contact with the
A B C
maintenance staff in advance.
D
2. Only the two applicants exceeded at all the requirements of the company, and they were finally chosen.
A B C D
3. The representative could deal the problem without any assistance from the main office.
A B C D
4. If children take the responsibility of caring a pet, they will learn lots of valuable lessons.
A B C D
2) 동사 자체가 없거나 용도가 잘못된 문제도 자주 출제가 된다.
즉, 동사 자리에 Root+ing나 다른품사의 단어를 쓴 경우나 문장구성 자체가 잘못 쓰인 문제등이 출제가 되고 있다.
5. Economists speculating that the current depression might be even longer than expected.
A B C D
6. The Japanese automobile industries have aggressively begun expanded into Korean markets.
A B C D
7. The most serious problem facing the company is the attracting qualified salesmen to its regional branches.
A B C D
8. Among the five candidates running for the office, Dr. Hansen has the most chance of be elected.
A B C D
9. After carefully review his reports, the managing editor decided to make only two of them published.
A B C D
10. To maintenance the proper functioning of this machine, thorough inspection should
A B
take place at regular intervals.
C D
3) 태가 잘못된 문제도 있다.
11. Those who don't have the valid ID cards are not permitting to enter the research center.
A B C D
12. The captain is predicted that the plane will have to leave about an hour late due to the dense mist.
A B C D
13. The tenant wants to make a short-term contract which terminate at the end of this
A B C D
year.
4) 다른 의미의 동사를 잘못 쓴 경우도 가끔 볼 수 있는 문제이다.
14. In Versailles, tourists are reminded to notify the fantastic paintings on the ceiling of
A B C D
King Louis ⅩⅣ's chamber.
5) 한 문장에 동사가 두 개 나란히 와서 틀린 경우도 있다.
15. Apart from making strategies about company policies, the new executive director
A B C
should give encourage to the employees.
D
8. 동사의 활용(2) ★ Key Points
1) 주장/제안/요구....의 동사문제는 일년에 두 번 정도씩 꼭 출제가 된다
주장하다 -- insist -----+
제안하다 -- suggest, propose, recommend | that S + Root.
요구하다 -- ask, require, request, demand | should 의 의미가 존재한다.
명령하다 -- order, command -----+
1. The workers insisted that overtime hours ______ fully paid.
(A) am (B) were (C) be (D) is
2. My boss suggested that Alice __________ the meeting.
(A) would attend (B) attended (C) attend (D) attends
3. I _________ that he review Chapter 6 of the computer manual.
(A) recommend (B) hope (C) believe (D) wish
4. The accountant asked that the client __________ his bill immediately.
(A) would pay (B) pay (C) paid (D) will pay
5. Experts have recommended that the government ___________________.
(A) to change its policies (B) is changing its policies
(C) changes its policies (D) change its policies
* 부정문의 경우에도 예외는 없다.
6. The host insisted ______________ so early.
(A) them not to leave (B) their not leaving
(C) they don't leave (D) that they not leave
* 주장/제안/요구의 동사들이 왔다고 해서 반드시 that 절에 동사원형을 쓰는 것은 아니다. 즉, 단순 사실을 나타내
는 경우(should의 의미가 없다)에는 그대로 시제 일치를 시킨다.
7. The witnesses insisted that the traffic accident ___________ place on the crosswalk.
(A) take (B) had taken (C) took (D) will take
2) 반드시 형용사 보어가 필요한 동사에도 유의하자.
remain/keep/feel/sound/smell/taste...
8. I never feel badly if after trying hard I fail to win a prize: the effort gives me satisfaction.
A B C D
9. Despite the higher production costs, they have not increased the retail price to remain
A B C
competition with other producers.
D
* become 은 사람이 주어일 경우에는 명사 및 형용사가 다 보어로 다 쓰이지만 사물이 주어로 쓰일 때는 형용사
보어가 반드시 와야 한다.
10. All the bags and suitcases should be thoroughly inspected upon arrival at the airport
A B C
until the political situation becomes stability.
D
9. 조동사와 동사 ★ Key Points
1) 조동사 뒤의 동사의 형태가 틀린 문제가 가장 많다.(Part 6에 출제)
1. The personnel manager has, on the advice of the supervisor, dispatching 10 employees to the department.
A B C D
2. Development of tourism can actually to stimulate the local economy through high
A B C D
employment of the residents.
2)이성적판단을 나타내는 형용사가 It ~that 절 사이에오면 that절에는 반드시 동사원형을 쓴다.(Part 5에 출제)
3. It is natural that an employee ___________ his work on time.
(A) finishes (B) can finish (C) will finish (D) finish
4. It is imperative that the CEO __________ the present conditions of the department.
(A) understands (B) understand (C) will understand (D) be understood
이외에 necessary/essential/important/reasonable(합리적인)/desirable(바람직한)... 등의 단어도 여기에 속한다.
3) 조동사도 시제 일치의 예외가 될 수는 없다.
5. It was decided that the efforts he made can create new marketing opportunities.
A B C D
6. We strongly recommend a bonus for the manager who should be rewarded before.
A B C D
4) 문장의 의미에 맞는 정확한 조동사를 사용해야 한다.
7. You have studied for three consecutive days; you should be exhausted!
A B C D
8. You _________________ to our conversation, because it was private.
(A) could listen (B) might have listened
(C) should listen (D) shouldn't have listened
5) used to(조동사: --하곤 했었다)와 be used to(숙어: --에 익숙하다)를 구분하는 것도 중요하다.
9. The new employees are used _________ at night now, but they had a lot of difficulties at first.
(A) working (B) to work (C) to working (D) for working
10. When we were college students, we used to studying all night for the exams .
A B C D
10. 병치 (Parallelism) ★ Key Points
병치란 한 문장은 항상 좌우 대칭(평형)을 이루도록 쓰여져야 한다는 것으로 문법의 상위 개념이다. 즉, 문법이
맞더라도 문장의 평형이 깨지면 틀린 문장으로 간주한다. 따라서 문장을 볼 때에 항상 병치가 되었는지를 확인
하는 것이 중요하며 토익 시험에서도 자주 출제가 되는 문제이다.
예) To teach is to learn.(O) ---> Teaching is learning.(O)
---> Teaching is to learn.(X)
---> To teach is learning.(X)
1. Responsibilities of the sales director include ___________ all earnings and expense reports and
managing administrative staff.
(A) to review (B) reviewed (C) reviewing (D) review
2. The analysts are charged with assessing the trends of the current market and ________ plans for
the future.
(A) establishing (B) establish (C) established (D) establishment
3. Nobody can deny that computers had an enormous influence on education, entertainment, and advertising.
A B C D
4. Please fill out the form, detach it, and sending it back to us by mail as soon as possible.
A B C D
5. Every morning Johnny would go to the park, swing on the swing, running around
A B C
the baseball diamond, and climb the trees.
D
6. The new production manager enjoys not only fishing but to hike on the holidays.
A B C D
7. Offering guidance and encourage in dealing with assignments is one of the most
A B C
important tasks of the assistant manager.
D
8. At the age of thirteen, he had to leave public school and took a job in a company.
A B C D
9. By living temporarily with their parents and drastically cut their leisure expenses,
A B
they hoped to save a large amount of money.
C D
10. The company reserves the right for publishing the textbooks and to use them on
A B C
the web site.
D
11. 관계대명사(Relative Pronoun)
★ Key Points
* 정의 1) 두 문장을 하나로 연결시키는 역할을 하는 대명사
2) 접속사 + 대명사
3) 두 가지 종류의 관계대명사가 있다.
<사람을 나타낼 때> who(주격) whom(목적격) whose(소유격)
<사물을 나타낼 때> which(주격) which(목적격) whose(소유격)
* 관계대명사를 써서 두 문장을 하나로 연결시키는 법
1) 두 문장에서 같은 부분을 찾는다. 하나--> 선행사 다른 하나--> 관계대명사
2) 나머지 관계대명사 절 먼저 쓰고 그 나머지 문장을 써 준다
★ 3) 관계대명사 = 선행 사
관계대명사 절에서 빠진 것 = 관계대명사의 격
이 두 가지 원리만 알면 모든 관계 대명사 문제가 해결이 된다.
<예> The project will be completed soon.
They have planned the project.
---> The project ( which ) they have planned will soon be completed.
* 접속사와 관계대명사의 구별
1) 관계대명사 앞에는 반드시 선행사가 있다. (예외 : what )
2) 관계 대명사 절은 그 관계대명사를 빼고 나면 문장이 불완전하다
(반면에, 접속사가 이끄는 문장은 빠진 것이 전혀 없는 완전한 문장이다)
<기본형 관계대명사>
사람이냐 사물이냐에 따라 적절한 관계대명사를 쓰는 문제는 매번 TOEIC시험에 100% 출제가 된다.
1. The employees ______ participate in this special training will be promoted first.
(A) whom (B) who (C) which (D) what
2. The robots _________ are used in this production facility are made in Germany.
(A) which (B) whom (C) of which (D) what
3. I thanked the assistant manager which helped me to finish my report in time.
A B C D
4. The supervisor knows that Mr. Andrew is the only employee whose labored on the weekend.
A B C D
5. The instructor _______ classes many students take is going to be on a TV talk show tomorrow.
(A) whose (B) who (C) which (D) his
<관계대명사의 용용>
1) 관계대명사 that의 활용
관계대명사 중에서 가장 널리 사용이 되는 것은 that으로써 이는 대부분의 경우에 who/whom/which 대신에 사용
할 수 있다. 단, 관계대명사 that을 쓸 수 없는 경우도 있는데 1) 소유격(whose)의 경우이며 2) 전치사와 관계대
명사가 나란히 쓰였을 때 3) ,(Comma)다음에 관계대명사가 올 때의 3가지이다. 다시 말해서 위의 세 가지 경우
를 제외하고는 관계대명사 that을 다른 관계대명사 대신 쓸 수 있다는 것이다.
6. Blue jeans were originally made for people __________ worked outdoors.
(A) whom (B) what (C) that (D) which
7. The accountant __________ I believed to be honest deceived me.
(A) whose (B) what (C) that (D) which
* 단, 목적격 관계대명사는 생략할 수 도 있다.
2) 전치사의 목적어로 쓰인 관계대명사
영어의 8품사 중에서 목적어를 필요로 하는 품사는 동사와 전치사이다. 따라서 관계대명사 목적격에는 동사뿐만
아니라 전치사의 목적어로 쓰인 관계대명사도 있다.
8. This is the manual book ____________ every employee is talking these days.
(A) about (B) about which (C) which (D) which about
9. The subject ________ I am interested is Business Administration.
(A) in that (B) in which (C) for which (D) in what
10. The catering company employs more than 5,000 people, most of _______ are Mexican Americans.
(A) which (B) whom (C) them (D) that
3) 서술적 용법의 관계대명사(that을 절대로 쓸 수가 없다)
11.He managed to get an appointment with the executive director, which was very busy.
A B C D
12. The chairman comes from Columbia, that is a Spanish speaking country located in South America.
A B C D
4) 관계대명사가 이끄는 문장은 절대적으로 불완전하다.
즉,관계대명사는 접속사+대명사 역할을 동시에 하는것으로 관계대명사를 쓴 상태에서 다시 대명사를 쓸 수가 없다.
13. The apartment that Mr. Carter lives in it is not very large.
A B C D
14. The physician that Mr. Jenkins talked to her was very helpful in his recovering from the illness.
A B C D
5) 관계대명사 what
관계대명사 what은 선행사가 이미 포함되어 있다는 점에서 다른 관계대명사들과 구별된다. 즉, the thing
which(that)을 한 단어로 쓴 것이 what이다. 따라서 who나 which등 다른 관계대명사가 이끄는 절은 그 앞의 선행
사를 수식하는 형용사 역할을 하는 반면 what이 이끄는 문장은 주어나 목적어나 보어로 쓰이면서 명사 기능을
한다. 따라서 문장은 --하는 것으로 해석이 된다.
15. The doctor said that I shouldn't eat anything what contains a lot of fat.
A B C D
16. That happens in a particular period does not have any significant effects on the
A A C
long-term investors in the stock market.
D
6) 관계대명사와 접속사의 구별
접속사는 두 개의 완전한 문장을 접속만 시켜줄 뿐이나 관계대명사는 접속사 기능 뿐 아니라 대명사 역할을 함
께 한다. 따라서 접속사가 들어올 문장은 문장 뒤가 주어+동사+목적어가 다 있는 완벽한 문장이 오게 되어있고, 관
계대명사가 들어오는 문장은 뒤에 주어나 목적어로 쓰인 대명사 중에서 하나가 빠져있는 불완전한 문장이 오게 되
어있다.
17. Susan dressed carelessly to work, __________ drew unfavorable attention of the boss.
(A) that (B) while (C) what (D) which
7) 관계대명사와 분사와의 관계
관계대명사 절은 앞에 있는 선행사를 수식하는 형용사절(what만 예외)이며 분사도 명사를 수식하는 형용사이다.
따라서, 대부분의 경우 분사와 관계대명사 사이에는 주격관계대명사 +동사 = Root+ing라는 밀접한 관계가 성립한
다.
18. Many foreign students _________ from all over the world attend this university.
(A) coming (B) who comes (C) that has come (D) come
12. 비교구문/ 배수 ★ Key Points
비교구문은 TOEIC 에서 가장 많이 등장하는 문제유형 중 하나로 토익 시험에 거의 매번 출제가 된다. 비교구문
에서 출제되는 문제 유형은 다음과 같다.
1) 비교급과 최상급을 제대로 쓸 수 있는가를 묻는 간단한 문제가 가장 많이 출제된다.
* 1음절어의 비교급/최상급에는 -er, est를, 3음절 어 이상에는 more, most를 붙인다.
* 둘 사이에서는 비교급을 셋 이상에서는 최상급을 사용한다.
* 최상급 형용사 앞에는 the를 붙인다.
1. This project is the __________ assignment that our department has ever undertaken.
(A) challenged (B) challenging (C) most challenging (D) more challenging
2. To finish the task on time, they will have to move forward ________ than they have been.
(A) quick (B) quickly (C) more quickly (D) the quickest
3. Because this side of the building faces south, it is more warmer than the other side.
A B C D
4. This is one of the worse movies that I have ever seen.
A B C D
5. Of all the systems available, we will have to choose the more useful and inexpensive one.
A B C D
6. Computer science is one of most popular subjects in this technologically advanced society.
A B C D
2) as 다음에는 as를 쓰고(두 가지를 대등하게 비교함) more 다음에는 than을 쓴다.
7. Passengers are required to fasten their seat belts as ______ as possible.
(A) tighten (B) tighter (C) tightened (D) tightly
8. Most accountants think that the computer is more easy to use as the type writer.
A B C D
9. This house is more spacious as that white one I rented in New York last year.
A B C D
10. An intelligent employer will consider diligence a most desirable quality than initiative.
A B C D
3) the more...the more 비교급 문제도 자주 출제가 되는 문제 유형이다.
① Part 5에는 word families 형태로 출제가 된다.
11. The faster you finish what you're doing, _____________ you can go home.
(A) sooner (B) the sooner (C) the soonest (D) more soon
② 반드시 비교급을 써야 하는데 한쪽을 최상급으로 잘못 쓴 경우의 문제도 있다.
12. The quicker a loan is repaid, the least it will cost.
A B C D
③ 이는 관용표현이므로 정관사 the를 반드시 붙여야 한다.
13. The sooner a customer throws away the products, better it is for the manufacturer.
A B C D
④ the more 뒤에는 항상 형용사나 부사가 와야 한다.
14.The more sophistication the computer is, the faster the speed of processing materials.
A B C
4) 원급 형용사는 very가 비교급 형용사는 much 가 수식한다.
15. Political situations in this country have never been so better than they now are.
A B C D
16. Attendance records for this class are very higher than they were two months ago.
A B C D
5) 배수를 나타낼 때 : --times as--as 구문을 사용한다
17. There are three times as many workers in 2001 than there were in 1999 in our company.
A B C D
13. Many / Much, Every / Each ★ Key Points
1) Many / Much / Few / Little
< Many Much 등의 수량 형용사 문제는 시험에 나오는 문제의 종류가 완전히 정형화 되어있다.>
즉, many와 few 다음에 복수 명사를 썼는가 그리고 much와 little 다음에 단수 명사를 썼는가 하는 매우 단편적
인 문제가 대부분이다.
1. _________ employees attended the celebration party.
(A) Much (B) Least (C) Little (D) Many
2. Does she have ___________ collected information?
(A) many (B) much (C) a lot (D) a number of
3. A recent report shows that there is a substantial shortage of skilled web designers
A B C
in many computer-related industry.
D
4. There were so much reporters at the main gate, who were waiting for his arrival.
A B C D
5. The emergency meeting was called for 2 o'clock, which left few time for him to get a wink of sleep.
A B C D
잘 알아두자.>
6. A number of problems ____________ come up in recent weeks.
(A) is (B) are (C) has (D) have
7. The new department store is attracting ________________.
(A) a large number of customers (B) much customers
(C) a large number of clients (D) many clients
8. Since 1990, a great ____ of change has occurred in many parts of the world.
(A) deal (B) volume (C) number (D) quality
< The number of + 복수명사에서는 The number 가 주어이므로 항상 단수이다.>
9. The number of vehicles produced last year _________ up by ten percent.
(A) is (B) are (C) was (D) were
< Many 나 Much 가 (대)명사로 쓰인 문제도 있다>
10. Many predicts the stock market will flourish after the announcement that the two
A B C D
companies will consolidate to form a single huge conglomerate.
11. Many the reporters of the newspaper admitted that the article was a bit exaggerated.
A B C D
2) Every / Each
12. Everyone I asked to come _________ waiting at the airport when I arrived.
(A) are (B) were (C) is (D) was
13. We are proud of the two courageous reporters, each of whom were dispatched to A
B C
the battle fields of the Middle East.
D
14. 형용사와 부사 ★ Key Points
형용사와 부사문제는 토익에서 가장 많이 다루어지는 문제 중 하나로 다음과 같은 문제들이 출제가 된다.
1) Part 5 에서는 여러 가지 단어(Word Families 문제 포함) 중 적절한 형용사와 부사를 골라내는 문제가 주로 출
제가 되며 빈도부사 문제도 가끔 출제가 된다.
2) Part 6 에서는 형용사와 부사를 서로 잘못 쓴 것을 골라내는 문제나 적절한 형용사와 부사를 제자리에 쓰지 못
한 경우, 그리고 형용사나 부사가 올 자리에 엉뚱한 품사의 단어를 쓴 문제 등이 출제가 된다.
<형용사와 부사를 제대로 사용할 수 있는 가를 묻는 문제가 가장 많다>
1. Employees who have worked for less than two years are not ___________ for the retirement plan.
(A) eligibility (B) eligibly (C) eligible (D) eligiblization
2. The supply of oil is running ________, so the government is asking the local citizens to refrain from using
their cars.
(A) deep (B) long (C) short (D) fast
3. Since the agreement is _________ approved, the employees should be ready to resume their work.
(A) extremely (B) finally (C) highly (D) considerably
4. Acting quick, the fireman was able to save everyone in the building.
A B C D
5. Unless the parts are proper assembled, the machine cannot be expected to function.
A B C D
6. Every employee in the consumer service department is always ready to answer all the frequently questions.
A B C D
7. The new established travel agency provides surprising rates to attract new customers.
A B C D
8. The only way to reach the place in time was to take the narrowly dirty road.
A B C D
<혼동하기 쉬운 형용사 부사를 구별하는 문제도 출제가 된다>
* economic은 경제의, economical 은 경제적인, 절약하는 의 뜻이다.
9. Japan is expected to increase its __________ assistance to developing countries.
(A) economical (B) economic (C) economically (D) economy
* successful 은 성공적인, successive는 계승하는 의 뜻이다.
10. They are advertising luxury apartments ideal for the __________ young executive.
(A) successive (B) succession (C) successful (D) success
* good는 형용사이고 well은 부사이다.
11. This type of medicine really works very good if you have any problem with your digestion.
A B C D
* unuseless 란 단어는 없다.
12. We finally came to a conclusion that most of the photographs were unuseless for publicity purposes.
A B C D
* 과거시제에서 ago는 반드시 숫자와 같이 쓰이고 before는 단독으로 쓰인다.
13. Predictably, General Motors announced a comprehensive layoff plan two hours before.
A B C D
14. The workers built the conductor's platform enough strong to hold ten men.
A B C D
So 뒤에는 대개 형용사만 있고 Such 뒤에는 반드시 명사가 온다.
15. The class had ________ high attendance that the professor was very pleased.
(A) many (B) such (C) so (D) much
<적절한 빈도부사를 넣는 문제도 출제가 된다>
빈도부사(Adverbs of frequency)에는 두 가지 종류가 있는데 하나는 분명하고 정확한 횟수를 나타내는 Definite
frequency adverbs(예: everyday, annually, monthly, weekly...)이며 다른 하나는 우리가 주로 빈도 부사하면
떠올리는 Indefinite frequency adverbs(예; often, sometimes, always, usually, rarely, seldom...) 등이다. 전
자는 문장 제일 앞이나 뒤에 오며 후자는 일반동사와 조동사의 사이에 위치한다.
16. The package should ________ be sent by express mail.
(A) tomorrow (B) everyday (C) always (D) monthly
17. Sales figures need to be calculated ___________.
(A) biannually (B) rarely (C) usually (D) seldom
18. Judging from the condition of the machine, it was evident that it had ________ been used.
(A) seldomly (B) nearly (C) hardly (D) barely
* already/yet/still을 구별하는 문제도 자주 출제가 된다.
already 는 이미, 벌써 라는 뜻으로 긍정문에 사용하고 yet과 still은 아직 이란 뜻으로 부정문에 사용한다. yet은
완료의 의미를 나타내며 부정조동사 뒤에 위치하고, still은 계속의 의미를 나타내며 부정 조동사 앞에 위치한다.
19. Michael has lived in Peru for ten years, but he ________ doesn't understand Spanish.
(A) already (B) yet (C) still (D) any more
20. The company has not ________ been able to reach the sales goals set up at the beginning of this year.
(A) early (B) yet (C) still (D) already
15. 전치사 (Prepositions) ★ Key Points
전치사는 토익 시험에서 100% 출제가 되는 문제로써 세 가지 경우가 출제가 된다.
1) 문장에서 단독 전치사를 제대로 쓸 수 있는 가를 묻는 문제(Part 5, 6 에 모두 출제)
2) 관용어구(숙어) 속의 전치사를 알아내는 문제 (Part 5, 6에 모두 출제)
3) 전치사를 쓸 자리에 쓰지 못했거나 쓸 데 없이 전치사를 쓴 문제 (Part 6 에 출제)
<단독 전치사 문제>
1. The presentation is scheduled to start _______ 11:00 a.m. in the conference room.
(A) in (B) for (C) at (D) on
2. If you leave your name _______ the waiting list, you will be served in order.
(A) in (B) for (C) on (D) by
3. The chief consultant should submit the final report _______ tomorrow.
(A) in (B) by (C) on (D) for
4. We regret to inform you that the products cannot be shipped _________ next Monday.
(A) from (B) at (C) in (D) until
5. The company plans to increase its investment on research and marketing _______ one million dollars.
(A) at (B) by (C) with (D) of
6. P&G Entertainment has sponsored the music festivals since the last three years.
A B C D
7. More than three hundred people have signed up for the seminar two weeks until now .
A B C D
<숙어 속의 전치사 문제 >
8. LVMH Inc. provides its employees _______ excellent fringe benefits.
(A) for (B) with (C) to (D) of
9. The senior manager has concentrated _______ the automation project for two years.
(A) in (B) on (C) for (D) with
10. The president has been consistent of his plans to liberalize the nation's foreign exchange markets.
A B C D
11. The backpack which is made by the finest leather is one of the best selling products in our store.
A B C D
12. Prof. Collins will encourage his students to apply to the scholarship.
A B C D
13. If you approve for her teaching the class, please give a call to Mr. Carter before noon.
A B C D
<전치사를 쓸 자리에 못썼거나 필요 없는 곳에 쓴 문제>
14. The introduction the new manufacturing process will double the number of orders for the product.
A B C D
15. My friends and I are looking forward to taking the school trip in this weekend.
A B C D
16. 접속사와 연결사
접속사(Conjunctions) ★ Key Points
접속사는 단어와 구와 문장 모두를 연결할 수 있는 등위접속사 (and, but, or ...) 와 문장만 연결해 주는 종속 접
속사(although, since, when, because....)두 가지가 있으며 토익 시험에서는 주로 적절한 자리에 맞는 접속사를 썼
는가를 구별하는 문제와 접속사와 전치사,연결사를 보기에 혼합해 놓고 맞는것을 고르는 문제가 자주 출제가 된다.
구별 법
1) 등위접속사는 두 개의 대등한 단어나 구, 문장을 연결해 주는 역할을 하며 따라서 항상 문장들과 단어들
사이에만 쓸 수 있다.
2) 종속 접속사는 문장 제일 앞이나 가운데 모두 쓸 수 있고 반드시 문장만을 연결한다.
3) 전치사는 문장 앞 뒤 어디에나 올 수 있고 뒤에 반드시 목적어가 온다.
1. The president spoke with both kindness ________ understanding.
(A) but (B) and (C) or (D) that
2. The first shipment will arrive either today _______ tomorrow.
(A) or (B) but (C) and (D) so
3. The plane cannot leave the gate __________ all passengers are seated.
(A) if (B) unless (C) when (D) but
4. __________ many years of study, the Korean student still finds it difficult to get accustomed to
various American cultures.
(A) Because (B) Although (C) Despite (D) But
5. Health care professionals recommend that we eat sea food as often as possible ________ it contains less fat
than most meats.
(A) though (B) since (C) except (D) due to
6. You will continue to profit from this machine __________ you perform regular maintenance checks.
(A) except (B) as long as (C) unless (D) during
7. The accountant was late for work this morning that the main street was blocked by a broken truck.
A B C D
8. In order to keep an amicable relationship for a long time, a satisfactory agreement
A B C
must be both reached or signed.
D
연결 사(Transition Words) ★ Key Points
연결 사는 두 개의 독립적인 문장을 연결해 주는 역할을 한다.
* 연결 사는 크게 세 가지 종류로 나눌 수 있는데 다음과 같다.
1) 인과관계(Cause-and-effect relationship)를 나타내는 연결 사
: therefore, thus, so, consequently, accordingly, hence
2) 역접의(Contradiction) 관계를 나타내는 연결 사 : however, nevertheless, yet...
3) 부연, 첨가(Addition)를 나타내는 연결 사 : besides, moreover, furthermore, in addition....
<적절한 자리에 적절한 연결 사를 집어넣는 문제가 토익 시험에서 가끔 등장한다.>
9. The company plans to move its factory; _________ it will keep sales and marketing here.
(A) therefore (B) however (C) in addition (D) furthermore
10. Our sales have increased lately; _________, we are optimistic about our future.
(A) therefore (B) nevertheless (C) however (D) in addition
<토익 시험에 가장 많이 등장하는 문제는 접속사/전치사/연결사를 보기에 함께 나열한 후 그 중 하나를 적절
한 자리에 집어넣는 문제이다.>
<구별 법>
1) 종속접속사 뒤에는 문장(주어+동사)이 와야 한다
2) 등위 접속사는 두 개의 문장 단어/구 사이에만 온다.
3) 전치사 뒤에는 목적어가 있다.
4) 연결 사는 두개의 문장만 연결시켜 주는 역할을 하며 따라서 두 문장 사이에만 온다.
11. __________ Charlie and Eric have different tastes, they are great friends.
(A) Because (B) But (C) Despite (D) Although
12. _________ she possesses such business sense, she is expected to gain control of the department soon.
(A) However (B) Even though (C) Because (D) Despite
13. _______ traffic accidents occur frequently on this crosswalk, city authorities still have no plan to
install traffic signals.
(A) Therefore (B) Though (C) Before (D) During
14. All administrative staff must attend the weekly meeting ________ they have their supervisor's
written permission to be absent.
(A) therefore (B) without (C) unless (D) if
17. 명사와 관사
1) 관사와 복수 ★ Key Points
관사 및 복수 문제는 깊게 들어가면 영어를 모국어로 사용하는 사람도 그 용도를 알 수가 없을 정도로 어려운 부
분이다. 그러나 토익 시험에서의 관사와 복수 문제는 매우 단순해서 출제되는 문제가 정해져 있다. (Part 6문제로
대개 출제가 된다) 즉, TOEIC 에서는 일단 거의 대부분의 명사를 가산명사로 간주하고 문제를 풀면 된다. 따라서
관사가 붙어있거나 복수로 되어있는 명사는 일단 답이 안 된다 라고 간주하고 반면에, 명사 한 단어가 관사나 복
수 없이 쓰인 경우는 일단 의심해 보아야 한다.
여기서, 한가지 주의 할 것은 우리가 관사와 복수를 말 할 때는 부정관사(a, an)를 이야기하는 것으로 이해를 해야
하며, 정관사(the)와는 관계가 없는 것이다. 즉, 정관사는 그 단어가 셀 수 있느냐 없느냐 단수로 되어 있느냐 복수
로 되어 있느냐 와는 관계가 없으며 그냥 1) 수식을 받았거나 2) 지정되고 정해진 것에는 붙인다는 것이다. 물
론 시험에서는 정관사도 있는 정관사(the)를 빼는 문제는 거의 출제되지 않으며 있어야 하는 자리에 없는 정관사
(the)를 붙이는 문제가 출제가 된다.
결론적으로 명사와 관사 문제에서 가장 중요한 것은 있는 명사 앞뒤에 붙어있는 관사나 복수를 빼는 문제가 아니
라 있어야 할 곳에 없는 관사와 복수를 붙이는 문제가 주로 출제가 된다는 것이다. 이점을 이해하면 그리 어렵
지 않게 관사와 복수 문제에 접근 할 수 있다.
Ex 1) There were violent demonstration on the street outside the hotel.(X)
---> There were violent demonstrations on the street outside the hotel.(O)
Ex 2) Coffee that has just been made lies on the table.(X)
---> The coffee that has just been made lies on the table (O)
1. Exhibition of valuable paintings is currently on display in the National Art Museum.
A B C D
2. As result of sharp rise in prices, car sales have decreased by 20% for six months.
A B C D
3. Many countries provide lots of comprehensive benefits for the people over age of 60.
A B C D
4. The accountant finally admitted that there had been error in his earlier estimates.
A B C D
5. The new procedure is well explained in manual that was received by all employees yesterday.
A B C D
<예외 1 : TOEIC 시험에서의 절대 불 가산 명사>
furniture/baggage/luggage/information/equipment/clothing/advice 위 단어는 TOEIC 시험에서 출제가 되고 있는
절대 불 가산 명사들이다. 이 단어들이 복수로 쓰였거나 이 단어들 앞에 부정 관사(a, an)가 올 경우에는 무조건
틀렸다고 간주하면 된다.
6. I 'd like to say that your informations on this matter would be appreciated.
A B C D
7. Please deliver an equipment to Ms. Jackson, who is in charge of the personnel department.
A B C D
<예외 2: 단순 수의 일치 문제나 숙어의 경우 관사나 복수를 빼는 문제가 나올 수 있다> 중요한 것은 이 문제
가 가산 불 가산 명사를 묻는 문제가 아니라는 것을 이해하는 것이다.
8.The lawmakers made a peculiar last-minute changes in the wording of the agreement.
A B C D
9. A higher fuel prices forced the manufacturing company to increase its retail price.
A B C D
10. The executives came to know that Dr. Grisson's final reports were in an error.
A B C D
2) 명사
* 명사에서 가장 많이 출제가 되는 문제는 적절한 곳에 적절한 명사를 넣는 어휘 문제이며(Part 5), 이것 못지 않
게 잘못 쓴 명사를 골라내는 문제(Part 6)도 자주 출제가 된다.
11. Sales representatives should be trained to know how _________ skills can increase the sales figures.
(A) communicative (B) communicate (C) communication (D) communal
12. The state government has subsidized the institute's __________ project for more than two years.
(A) researcher (B) research (C) researching (D) researchment
13. Surprisingly, the most active ________ of the charity event of the Plan International was a disabled man
running a small restaurant.
(A) contribution (B) contributor (C) contribute (D) contributes
14. The problem is that the city has no meanings to provide adequate funding to complete the project.
A B C D
15. Students were told to stay home on the day the snowstorm was expected, which
A B C
was regarded as good advise.
D
18. 대명사(Pronoun) ★ Key Points
토익 시험에서의 대명사 문제는 아주 단순하다.
1)대명사의 수와 성과 격을 일치시켜 맞는 대명사를 쓰고(Part5) 일치하지않은 부분을찾아내는문제(Part6) 와
2) 선행사(명사)+ 대명사가 나란히 쓰여진 문제(Part6) 두 가지가 있다.
<대명사의 수/성/격의 일치 문제>
1. Someone in the consumer service department will help ________ whenever she wants.
(A) her (B) hers (C) she (D) herself
2. Most banks are charging _________ clients fees when they cash a check.
(A) they (B) theirs (C) them (D) their
3. Make certain that ______ representative has a letter of authorization.
(A) he (B) his (C) him (D) he's
4. Finally, the president requested ours assistance in an effort to finish the project by the due date.
A B C D
5. The newly updated PCs will enable the programmers to enhance its productivity.
A B C D
<명사(선행사) + 대명사를 나란히 쓴 문제>
6. Their profits they decreased in the third quarter due to the high production costs.
A B C D
7. Economic analyst he suggests that increasing vehicle sales are a good sign of recovering from recession.
A B C D
8. The austerity program it has not yet been accepted by the Ways and Means Committee.
A B C D
9. Mr. Thomas, in his report, he suggested that the annual budget on research and
A B C
development be reduced by 10 %.
D
<대명사에는 인칭 대명사 뿐 만 아니라 부정대명사 및 지시대명사도 문제에 출제가 된다>
10. One of your salespersons suggested a 20% discounted rate, but __________ said that we would have to
pay the whole price.
(A) the others (B) other (C) either (D) another
11. Their policies are well organized than __________ of our company.
(A) that (B) those (C) this (D) those
12. In the IT related industry, some companies have succeeded while another have failed.
A B C D
13. This particular characteristic will distinguish our products from that of other companies.
A B C D
19. 문장의 순서 ★ Key Points
문장의 어순 문제는 토익에서 가장 쉬운 문제 그룹에 들어간다.
문제의 핵심은 1) 형용사와 부사의 자리가 잘못된 문제 2) 명사와 형용사의 위치가 바뀐 문제 3) 의문문이 아
닌데도 의문문의 어순으로 문장을 쓴 문제 등이 출제가 된다.
1. The manufacturer said that he will acquire a troubled financially food company, which
A B
will have an important effect on future competition.
C D
2. Many home prospective buyers must prove their financial difficulties in order to apply for mortgage loans.
A B C D
3. Please explain exactly what do you mean in this report that will be sent to the Chief Executive Officer.
A B C D
<영어에서 반드시 도치가 되야 하는 경우 3가지 >
1) 부정 부사(구, 절)가 문장 제일 앞에 올 때
4. __________ had the exhausted employee seated himself on the sofa than he collapsed.
(A) No sooner (B) As soon as (C) Hardly (D) Never
5. Little ________ the government authorities think that the export would increase that much in such a short
period.
(A) so (B) I (C) did (D) have
6. The taxi coupons are not transferable nor they cannot be used to tip the driver.
A B C D
2) 가정법(조건문)에서 If가 생략 될 때
7. _______ the clerk received the great news, he would have let you know immediately.
(A) If (B) Had (C) Have (D) Though
3) Only + 부사(구, 절)가 문장 제일 앞에 올 때
8. Only then he became aware of the fact that there were more difficulties ahead than he had expected.
A B C D
20. 어군(Word-families) ★ Key Points
TOEIC 시험에 가장 많이 등장하는 문제를 고르라면 단연 어군(Word Families) 문제이다.
즉, 하나의 어근에서 파생한 여러 개의 단어 중 문맥에 적절한 것을 고르는 문제가 Part5 전체 문제(40문항) 중 적
어도 10개 이상 출제가 된다.
명사/형용사/부사 중 맞는 것을 골라서 쓰는 문제 그리고 동사의 수/시제/태 문제 등이 어군 문제로 자주 출제가
되는 것들이다. 이 문제들을 잘 풀기 위해서는 꾸준히 단어 실력을 늘리는 것 이외에도 TOEIC 시험에서 자주 등
장하는 단어들을 잘 암기해 두는 것이 중요하다.
1. You should be very careful in travelling this area because it rains _________.
(A) heavy (B) heavily (C) heaviness (D) heaviest
2. We cannot _________ expect that we will finish the work on time.
(A) realistic (B) realistically (C) realist (D) realistical
3. The two programs were developed ___________ by the company.
(A) concurrence (B) concurrent (C) concurrently (D) concurrency
4. Beginning in January, the electricity fee will increase by ________ ten percent.
(A) near (B) nearly (C) neared (D) nearing
5. We will have to reschedule the _________ Monday morning meeting for Tuesday.
(A) regularity (B) regularize (C) regular (D) regularly
6. The supervisor thought that the report was not _________ and asked for more information.
(A) satisfy (B) satisfaction (C) satisfactory (D) satisfied
7. Employee education is very important to stay __________ in business.
(A) compete (B) competing (C) competitive (D) competitiveness
8. Every ___________ should fill in the provided form before the interview.
(A) apply (B) applicant (C) application (D) applying
9. We should get the president's __________ first before implementing the plan.
(A) approving (B) approval (C) approved (D) approve
10. Please be sure to fasten your __________ belts prior to takeoff and landing.
(A) safeness (B) safety (C) safe (D) save
11. The measure should be taken into ______________.
(A) consideration (B) consider (C) considerate (D) considerably
12. Roger has an outstanding ___________ for the position of sales director.
(A) qualified (B) qualifying (C) qualification (D) qualify
13. The airplane is ___________ to land on Incheon International Airport at 2:30.
(A) suppose (B) supposing (C) supposed (D) supposive
14. Four flights ________ canceled because of bad weather conditions over the Mediterranean.
(A) has been (B) have been (C) have (D) having been
15. The mechanic admitted ________ to do his work on time.
(A) failed (B) fail (C) failing (D) to fail