올해 우리나라 기업들이 젊은 임원을 임명하는 경향이 두드러지고 있습니다.
Korean firms appoint more young executives for agility
한국기업들이 민첩성을 위해 더 많은 젊은 임원을 발탁
By Kim Bo-eun 김보은 기자
Posted : 2021-12-05 16:48 Updated : 2021-12-05 20:38
Korea Times
Companies also seek better communication with Gen MZ workers
회사는 MZ 세대 직원들과 커뮤니케이션 강화
Korea's major companies are shattering their formerly rigid, rank-based and hierarchical cultures by promoting talented young workers in their 30s and 40s to executive positions, in a bid to make their organizations younger and more agile, and able to respond to changes.
한국의 주요기업들은 조직을 젊고 민첩하며 변화에 대응할 수 있는 재능있는 30대와 40대를 임원으로 승진시켜서 기존의 경직된 직급중심의 계층적 문화를 깨고있다.
What is noticeable is that this is not an isolated development at a few companies, but in fact has become an industry-wide trend, which has led to a major generational shift at many Korean companies.
주목할 것은 이러한 조치가 일부회사의 고립된 조치가 아니고 산업전반의 경향이 되었고 많은 한국기업의 세대교체를 이끌고 있다.
Most firms are increasingly becoming aware of the importance of a flexible organizational culture and leadership, as they scramble to develop new businesses in emerging sectors, such as artificial intelligence and the virtual world.
대부분의 회사들이 인공지능과 가상세계와 같은 새롭게 떠오르는 분야의 비즈니스를 개발하기위해 유연한 조직문화와 리더십의 중요성을 인식하게 되었다.
The growing voices of the MZ generation ― Millennials and Generation Z workers in their 20s and 30s ― constitute a key driver behind the latest transition. Younger workers refuse to accept Korea's rigid, decades-old corporate culture, which includes promotions based on seniority, a vertical decision-making structure, having to stay late at the office and the obligation to have lunch or drinks with superiors. This generational difference had been causing conflict within companies in recent years.
20대와 30대의 근로자로서 밀레니엄과 Z세대인 MZ세대의 증가하는 목소리는 최근의 변화를 만드는 중요한 원인이다. 젊은 직장인들은 연공서열에 의한 승진, 수지적인 의사결정구조, 직장에서 오래 머물기, 상사와 의무적으로 해야 하는 식사와 음주를 포함한 한국의 엄격하고 수십년 묵은 기업문화를 거부한다. 최근에 이러한 세대 간의 차이는 회사내에서 갈등을 일으켰다.
Corporate management has been keeping up with the latest generation's needs by moving younger members into key positions.
회사경영진은 젊은 직원들을 중요보직으로 이동시켜서 젊은 세대의 요구에 부응하고 있다.
Portal giant Naver recently tapped Choi Soo-yeon, 40, to be the CEO of the company. Naver rival Kakao also appointed former KakaoPay CEO Ryu Young-joon, 44, as a co-CEO.
거대 포털 기업인 네이버는 최근 40세의 최수연씨를 CEO로 임명했다. 네이버의 라이벌 카카오도 전 카카오페이의 CEO 였던 44세의 류영준씨를 공동 CEO 로 임명했다.
Chipmaker SK hynix appointed its first executive in their 30s, under the title of, "MZ Generation Leader."
반도체회사 SK하이닉스는 “MZ세대 리더” 라는 직위로 30대를 첫 임원으로 임명했다.
LG Group said that members in their 40s account for 62 percent of the group's 132 newly appointed executive positions. Members born in the 1970s now account for 52 percent of all executive positions, up from 41 percent last year.
LG 그룹은 그룹의 신규임원 132명중 62%가 40대라고 말했다. 임원들 중 1970년대 출생자가 작년에는 41%였으나 올 해는 52%이다.
These companies have experienced clashes with younger workers, as they claimed they were not sufficiently compensated despite the firms' handsome performances.
이러한 회사들은 회사의 좋은 성과에도 불구하고 충분히 보상받지 못하면서 젊은 직원들과 파경을 겪었다.
At LG Electronics, a new union, comprised of office workers, was launched in March, propelled by MZ generation employees who demanded better pay.
지난 3월에 결성된 LG 전자의 사무직노조는 임금인상을 요구하는 MZ 세대 직원들에 의해 추진되었다.
"Companies need to respond swiftly to changes in the industry, and this is why they need younger members in leadership positions," an industry official said.
“회사는 산업의 변화에 신속히 대처할 필요가 있고 따라서 젊은 직원을 임원직급에 임명할 필요가 있다.” 고 산업계 관계자는 말했다.
Samsung is set to announce its executive-level promotions this week. The No. 1 conglomerate is also expected to promote a large number of young employees, based on its HR system's new innovation plan, unveiled last month.
삼성은 임원급 승진인사를 이번 주에 발표할 계획이다. 우리나라 1위기업은 지난 달에 발표한 인사제도의 혁신계획에 따라 많은 젊은 직원들의 승진이 예상된다.
"Companies need members who are familiar with coding and other related skills in key positions, in the era of the Fourth Industrial Revolution," Sejong University professor of Business Kim Dae-jong said.
“회사는 4차산업혁명시대에 중요보직에 코딩이나 관련된 기술에 익숙한 직원들이 필요하다.” 고 세종대학교의 경영학과 김대종 교수는 말했다.
"They also need younger members in executive positions to be able to understand the MZ Generation. Finally, firms need young, competent employees to know that their company is fair and promotes staff based on performance; otherwise, skilled members will leave to go to a more satisfying workplace and the company will end up losing talent," Kim underscored.
그들은 MZ 세대를 이해하기위해서 젊은 임원들이 필요하다. 마지막으로 회사는 업무성과에 따라 공정한 승진이 이루어지고 있는 지를 알기 위해 젊고 경쟁력 있는 직원들이 필요하다. : 그렇지 않으면 기술력이 있는 직원들이 더욱 만족스러운 회사로 이직할 것이고 회사는 유능한 인재를 잃을 것이다.” 라고 김교수는 강조했다.
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