전자상거래업체 티몬과 위메프가 결제불능사태에 빠졌습니다.
이번 사고의 근본원인은 모기업 큐텐의 무리한 인수합병전략 때문입니다.
티몬과 위메프는 통상 2~3% 할인율이 적용되는 상품을 10~20%까지 할인율을 적용했습니다.
이번 사고를 계기로 과도한 할인을 앞세운 전자상거래업체에 대해 각별한 주의를 해야겠습니다.
Gov't grapples with e-commerce settlement failure crisis
정부, 전자상거래 결제사고 해결노력
By Lee Kyung-min 이경민 기자
Posted : 2024-07-28 16:45 Updated : 2024-07-28 23:54
Korea Times
Emergency funds totaling $50 million (70 billion won) pledged by Ku Young-bae, founder and CEO of Qoo10, is hardly enough to resolve recent settlement failures of over 170 billion won incurred by its two beleaguered subsidiaries, TMON and WeMakePrice, according to financial regulators, Sunday.
일요일 금융감독당국에 따르면 큐오텐의 창업자이자 최고경영자인 구영배씨가 약속한 총 5,000만달러(700억원)의 긴급자금은 궁지에 몰린 두 자회사인 티몬과 위메프에 의해 발생한 1,700억원이 넘는 최근의 결산 실패를 해결하기에는 역부족이다.
The veracity of the Singapore-based firm is in serious doubt, given the unmet calls for the CEO to present a plan to address the issues faced by customers, including the potential liquidation of his personal assets. His whereabouts remain unknown despite the escalating crisis over the past week.
CEO가 그의 개인 자산 청산 가능성을 포함하여 고객이 직면한 문제를 해결하기 위한 계획을 제시해야 한다는 충족되지 않은 요구를 감안할 때, 싱가포르에 본사를 둔 이 회사의 진실성은 심각한 의심에 빠져 있다. 지난 한 주 동안 고조된 위기에도 불구하고 그의 행방은 알려지지 않고 있다.
Although the authorities conducted inspections of the two subsidiaries last week, they appear to lack fundamental solutions. Instead, they have recommended that credit card companies and payment gateways handle customer refund requests, effectively passing the responsibility to financial transaction intermediaries.
당국이 지난주 두 자회사에 대한 점검을 벌였지만 근본적인 해결책이 부족해 보인다. 대신 카드사와 결제 게이트웨이가 고객 환불 요청을 처리하도록 권고해 사실상 금융거래 중개기관에 책임을 떠넘긴 셈이다.
Market watchers say the questionable financial profile of Qoo10 is tied closely to its newest subsidiary Wish, the receiver of 2.3 trillion won reportedly sourced from the revenues of TMON and WeMakePrice.
시장 전문가들은 Qoo10의 의심스러운 재무적 프로필이 TMON과 위메프의 수익에서 나온 것으로 알려진 2조 3천억원의 인수회사인 최신 자회사 Wish와 밀접하게 연관되어 있다고 말한다.
According to financial authorities, Qoo10 has submitted a plan to remit approximately $50 million through Wish, an e-commerce subsidiary that operates in the North American and European markets, by August.
금융당국에 따르면 Qoo10은 오는 8월까지 북미와 유럽 시장에서 활동하는 전자상거래 자회사 Wish를 통해 약 5천만 달러를 송금하겠다는 계획을 제출했다.
Criticism lingers, since the parent firm has yet to provide details of how to facilitate the settlement process.
모회사가 정산 절차를 어떻게 용이하게 할 것인지에 대한 세부 사항을 아직 제시하지 않아 비판이 계속되고 있다.
A total of 195 sellers on WeMakePrice registered 56.5 billion won in failed settlements as of July 22. The figure for 750 sellers on TMON came to 109.7 billion won.
위메프의 총 195개 판매자는 7월 22일 현재 565억 원의 정산실패를 기록했다. 티몬 750개 판매자는 1,097억 원에 달했다
The unsettled total will surge, because the July 22 figures only include records up to the end of May.
7월 22일 수치에는 5월 말까지의 기록만 포함되어 있기 때문에 미결제 총액은 급증할 것이다.
Financial authorities consider the 70 billion won plan to be completely unviable.
금융당국은 700억원대 계획이 완전히 실현 불가능한 것으로 보고 있다.
“Nothing concrete will be expected from this fiasco, unless Ku appears before the public to make an apology and come up with plans to recover customer losses,” a senior government official said.
정부 고위 관계자는 "구 회장이 국민 앞에 나와 사과하고 고객손실을 복구할 계획을 마련하지 않는 한 이번 실패로 구체적인 것은 기대할 수 없을 것,"이라고 말했다.
Meanwhile, card companies and payment gateway firms are pressured to process requests for refunds and payment cancellations, following the government's recommendations.
한편 카드사와 결제 게이트웨이 업체들은 정부의 권고에 따라 환불 및 결제 취소 요청을 처리해야 하는 압박을 받고 있다.
The government is also contemplating using funds from the state-run Industrial Bank of Korea or guarantees from the Korea Credit Guarantee Fund for emergency financing.
정부는 기업은행의 자금이나 신용보증기금의 보증을 긴급자금 조달에 활용하는 방안도 검토 중이다.
The Fair Trade Commission established a consumer complaint response team early Thursday at the Korea Consumer Agency. The team will assist consumers seeking redress in civil court.
공정거래위원회는 목요일 새벽 한국소비자원에 소비자불만대응팀을 신설했다. 이 팀은 민사소송에서 구제를 원하는 소비자들을 지원할 예정이다.
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