|
저는 스쿠터만 4~5년 타다 작년 10월 화석 r750으로 입문 했습니다. 아무래도 차가 스즈키다 보니 외국 스즈키 포럼에서 정보를 얻으려고 기웃거리는 편인데, 그러다 레플리카로 바로 입문하는 것에 대한 글을 읽어 보고, 반성도 많이 되고 생각도 많이 되기에, 한번 번역해 보았습니다.
번역은 발번역으로; 과감한 압축과 생략이 있습니다. 개인 블로그에 올린내용이고, 번역 시간을 줄이기 위해 반말체로 쓴 점 이해해주세요.
-------------------------------------------------------------------------------------
I was recently contacted by an individual who was looking to buy his first bike.
He had decided to buy an R1 or a GSXR1000 for his first bike and had come to me for advice
I have not included his e-mail to respect his privicy. But you can figure out what was said.
If you are looking to buy a sportbike of any kind, please read this first:
Here is my responce:
외국 포럼에 한 친구가 첫 바이크로 r1이나 r1000을 살려고 생각중이라고 글을 올렸던 모양입니다. 그래서 글쓴이가 보낸 이메일 내용입니다.
Hi *****,
I'm glad you are interested in getting a sportbike. But I can tell from you comments that you have never ridden one. Sport bikes are not toys. They are not for everybody, and to ride one correctly and safely takes years and years of training and practice.
레플리카(영어로는 스포츠바이크라고 하는데 국내 정서상 레플리카라고 하겠음)를 산다고 들었는데, 올린 게시글을 보니 바이크를 타본 적이 없다면서? 레플리카는 단순한 장난감도 아니고, 아무나 타라고 만들어진 바이크가 아니야. 제대로 안전하게 타려면 수년간의 연습이 필요하지.
Unfortunately in the US any body can get a motorcycle license with little or no training and buy and ride any motorcycle they like. You can thank Harley Davidson and the cruiser mentality for not putting a displacement cap on motorcycle learner licenses.
불행하게도 미국에서는 거의 없다시피 한 연습과정을 통해 쉽게 면허를 따고 누구나 자기가 원하는 바이크를 몰수 있지.
면허 체계에 배기량에 따른 세세한 제한을 두지 않는 것에 대해서는 할리데이비슨과 크루저 정신덕이야.(사실 비꼬는 말투..)
※아마 할리데이비슨은 주로 큰 배기량만 만들기에, 판매량을 늘리기 위해 면허법과 관련하여 로비를 하였던 모양임...
In the rest of the world they have what is called a graduated license. This means that you have to start on a 125cc or 250cc motorcycle and then after a certain amount of experience and training you can move up after passing a series of test. This saves lives and keeps bike and insurance costs down.
나머지 세계에서는 등급 면허체계(graduated license)라고 해서 제일 처음 125cc 혹은 250cc로 시작한 뒤 어느 정도 경험이 쌓이면 다음 배기량의 면허시험을 응시할 수 있는 제도야. 이렇게 함으로서 사망사고를 줄임과 동시에 보험료도 낮출 수 있지.
※ 우리나라랑 미국이랑 이륜차 면허체계 자체는 큰 차이가 없는 듯..
I don't know what your back ground is or want your driving or riding experiences are. But I raced cars for several years before I got into bikes. I have driven some extremely fast cars in some very demanding conditions. None of that prepared me for the first time I rode a motorcycle.
니가 어떤 배경을 가진지는 모르겠지만, 나는 몇 년 동안 자동차 레이싱을 해왔어. 그러곤 바이크로 넘어왔지. 레이싱카를 몰 땐 정말 빠르게 몰곤 했는데, 그런 경험들조차 바이크를 타는 데 있어선 아무 도움이 되지 못했어.
A motorcycle is inherently unstable (it only has to wheels) and is capable of speeds and acceleration that rival supercars and race cars. I don't care what car you drive, it is not capable of sub-3 second zero to sixty times and is won't flip it self over backwards in the process. R1's, 954's, ZX9r's, Gixxer 1K's, and CBR6's even will.
바이크는 태생적으로 불안정해.(2바퀴만 있으니) 그리고 수퍼카나 레이싱카와 필적하는 가속력을 가지고 있지. 니가 모는 차의 제로백이 3초 이내이면서 앞바퀴가 들리면서 뒤로 한 바퀴 도는 일은 없을 거야. 하지만 리터급, 혹은 미들급은 충분히 가능해.
※ flip over backwards라 함은 여길 참고..
http://youtu.be/J7zs4IZRU4k
Modern sportbikes are so fast that it's not funny. ALL OF THEM!!!! 600's, 750,s and liter bikes. 4's, triples's, and twins. It doesn't matter. They are all fast. Some are just a little faster that others and those are A LOT harder to ride.
최신 레플리카들은 정말 겁나게 빨라.. 600이든 750이든 리터든 4기통, 3기통, 2기통이든 정말 빨라.
그리고 이런 바이크들은 다루기가 정말 어려워.
The easier a bike is to ride the more YOU will learn from riding it. SV650's are easy to ride. That's why they are such great beginner bikes. You can find the limits of an SV and that's where you learn to ride. And there is a difference between surviving and riding. You can buy a Gixxer 1K, but you will just be surviving.
타기 쉬울수록 그만큼 라이딩에 대해 더 많이, 잘 배우게 될 거야. SV650은 다루기도 쉽기 때문에 입문하기에 무척이나 좋은 바이크야. SV650을 타면서 그 한계를 찾을 수 있고 그러면서 라이딩 스킬을 제대로 배울 수 있을 거야. 라이딩과 생존(surviving)은 엄연히 다른 거야. 니가 만약 r1000부터 타게 된다면, 그건 라이딩이 아니라 그저 생존일 뿐이야!
You motioned 400's........ I LOVE 400's. They are the most fun you can have on two wheels. They are great. My first bike was a 400. It was an 89 Honda CB-1.( I included a picture) The Cb-1 was a great bike. It was fun, it revved to the moon, it sounded good, it had theses cool gear driven cams, and it handled GREAT! It didn't look good, it didn't go very fast, it sucked on the highway( it tuned 8000rpm @ 70), but it was fun. I could ride the living shit out of it.
니 게시글에 보면 400cc이야기도 했던 거 같은데, 400cc야말로 정말 재밋는 바이크야. 내 처음 바이크도 400cc였어 89년도 400cc였지. 쓰로틀을 당기면 달나라까지 갈 거 같고, 소리도 멋지고, gear driven 캠(이건 뭔지 모르겠음;;)도 멋지지. 그리고 핸들링도 무척 좋아! 디자인은 그렇게 안 좋아 보일 수도 있어. 그리고 미친 듯이 빠르지는 않아. 고속도로에서는 별로야(70마력). 하지만 정말 재밌게 라이딩했던 거 같아.
※ 미국에서는 크루저 다음으로 많이 팔리는 게 레플리카라고 함.. 레플리카가 인기가 많으니, 그런 측면에서 cb-1의 디자인이 안 좋다고 한 것 같음..
I could ride it as hard as I could and it took work to make it go fast. I used to ride to work every day like I was at a Grand Prix. You could leave every stop light a pin the first 3 gears to red line and not even break the speed limit. And I embarrassed a whole lot of people on R1's and Gixxers in the twistys who didn't take the time to learn to ride. It was great.
바이크가 가진 한계까지 밀어붙이면서 탈 수 있었지. 출근길이 매일 모토GP였어. 신호 받고 파란불이 들어오면 1~3단까지 레드존을 치면서 조져도 속도 제한에 걸릴 일은 없을거야. 그리곤 코너바리 타면서 바로 레플리카로 입문한 녀석들의 R1이나 r1000을 수없이 따먹고 다녔지. 진짜 재미있었어~
You can't do that on a modern sportbike. They are too fast. The only place where you can ride a modern sportbike that hard is on the track. That's really the only place I ride any more. I still go out on the weekends when the weather is nice every once in a while. But the majority of my riding is at the track.
지금의 최신 레플리카로는 절대 그렇게 할 수 없어. 너무 심하게 빠르기 때문이지. 레플리카를 제대로 타는 법을 배울 수 있는 유일한 곳은 트랙(서킷)이야. 내가 레플리카의 성능을 제대로 뽑을 수 있는 곳은 트랙뿐이야. 주말마다 날씨가 좋으면 공도에서 타긴 하지만, 내가 레플리카를 타는 주된 곳은 트랙이야.
The other main problem in the equation is the manufactures. They do not import small displacement bikes to the US. None of the big four manufactures import a sport 400, they claim they don't sell in the states. Suzuki makes the Katana and bandit 600's and Kawasaki makes the ZZR600. But all of these bikes are outdated, heavy sport 600's The are not good beginners bikes either. They all have full fairing that are expensive to replace if you drop it and EVERY BODY DROPS THERE FIRST BIKE! This a rule. If you buy some thing naked (or with minimal fairings) then when you drop your bike in the parking lot, it won't cost you $1200.
메이커들도 문제야. 일본의 4대 메이커들은 400cc급을 더이상 미국에 수출하지 않아. 스즈키는 카타나 그리고 bandit600이 있고 가와사키는 zzr600이 있지. 근데 이런 바이크들은 다 오래되었어(단종). 무거운 600급 스포츠 바이크는 입문용으로는 적당하지 않아. 그것들은 다 풀 카울이고 그 카울의 가격 또한 비싸지. 그리고 누구나 첫 바이크는 넘어뜨리게(제자리 꿍) 되어 있어. 네이키드라면 제자리 꿍으로100~200만원이나 들지는 않을 거야.
SV650's are not shitty. My Friend Chris Norman took a third in the last AMA Pro thunder race of 2002 on a basically stock SV650. That's against Buells and Ducatis with twice the displacement. Go to a Club race in your area, see how many people race SV650's. I bet you see more SV's than any other single bike. SV's rock. You may be a fan of inline fours, but V-twins are not shitty either. Do you watch World SuperBike????????? The series has been around since 1989 and a inline four has only one the title twice...........V-twins rule.
sv650은 좋은 바이크야. 내 친구 크리스 노먼은 2002년에 아마 프로 썬더 레이스에서 3위를 차지했어. 순정 sv650으로 뷰엘과 두카티의 2배나 넘는 배기량들을 처바르면서 말이지. 너네 지역의 클럽에 가서 봐봐 sv650이 얼마나 많은지. 넌 아마 병렬4기통을 좋아하겠지만, v트윈(2기통)이 정말 좋아. wsbk (월드 수퍼바이크) 본적 있어? 1989년 이래로 시작된 이 대회에서 병렬4기통이 챔피언을 차지한 건 딱 2번뿐이야. v트윈이 최고지!
If you are serious about getting into bikes, then use your head not your ego. Take the Motorcycle Safety Foundation class http://www.msf-usa.org/ I'm sure they offer it in your area. Find a good group of people to ride with. Guys who will show you how to ride, not pressure you into riding over you head.
바이크를 사기로 마음먹었다면, 자존심을 내세우기보다는 좀 더 이성적으로 판단해. 모터사이클 안전 연맹의 교육을 받아봐. 그리고 같이 라이딩할 좋은 사람들을 만나야 돼. 좀 더 조지고, 더 많이 눕히는 경쟁적인 분위기 말고 안전하게 라이딩하는 걸 보유줄 수 있는 사람들 말이야.
Take track Schools. You can learn more about bike control on the track (in a controlled environment) , then apply it to the street. Most importantly, buy good gear and wear it. Good gear can save your life. It has saved mine on many occasions. EVERYBODY CRASHES AT SOME POINT, IT'S JUST A MATTER OFWHEN AND HOW BAD. BE PREPARED!
그리고 트랙에서 교육을 받도록 해. 트랙에서 훨씬 더 많은 걸 배울 수 있을거야. (통제된 상황, 즉 더 안전한 상황에서) 그리고는 공도에 적용해 봐. 무엇보다 중요한 건 꼭 제대로 된 안정 장구를 갖추도록 해. 안전 장구가 생명을 살릴 거야. 나도 보호장구가 아니었으면 지금 죽었을 거야. 누구나 언젠가는 꼭 넘어지게 되어 있어. 항상 준비하도록!
You still may not listen to me. You may still go out and by an R1 or a Gixxer, because you like the way it looks. You may buy it because you think you are billy badass and you can handle anything. You may buy it to impress chicks or some other stupid reason. You may not even be interested in motorcycles. This may be a passing fad for you and you just want something to impress your friends with. That's cool.
내 말 안 듣고 지금 바로 가서 r1이나 r1000을 살 수도 있겠지. 그 이유가나는 타고난 천재 레이서라고 생각하거나 기집애들에게 잘 보이려고 말이야. 더 멍청한 이유에서든..아니면 바이크 자체에 별 관심이 없거나... 그냥 요즘 유행하듯 레플리카를 사는 풍토 때문이든 뭐든 다 좋아...
But Remember, Someone who can ride a slow bike fast is a lot more impressive than some asshole about to fall off of a fast bike going slow.
하지만 명심해, 느린 바이크로 빠르게 타는 사람이 빠른 바이크를 느리게 타면서 자빠링 하는 놈보다 훨씬 멋지게 보인다는 거
I see the same shit every spring. Because I work at a large motorcycle shop I see more of it. As soon as March rolls around a new crop of kids comes in here and buys bikes that are over there head. They wobble around on them in a t-shirt and shorts, trying to pop wheelies and then about June or July they are all gone. They have all wrecked. The bikes are all totaled and they all got hurt. Some them even got Killed. It doesn't have to be that way.
엿 같은 일들이 매년 봄에 반복되곤 하지. 내가 규모가 큰 샵에서 일하는데, 해가 갈수록 심해지는 거 같아. 그게 뭐냐면, 3월이 되면 이제 막 입문할려는 뉴비들이 지들이 다를 수 없는(레플리카를 말하는 듯) 바이클 사곤 하지. 그리곤 와리가리 털고 티셔츠 한 장에 반바지, 맨날 윌리치고 그러고 놀지. 그런데 6월 7월 되면 그런 모습을 볼 수가 없어. 대부분 처박고, 바이크는 대파되고, 심하게 다치거나 심지어는 죽지... 꼭 이럴 필요는 없는데 말이야... 그런걸 보면 안타까워.
-------------------------------------------------------------------------------------
이제 r750탄지 6개월 되는데, 글쓴이 말 그래도 라이딩을 한 게 아니라 안 죽을려고 용썼던 것 같네요.
다행인 건 지금 보호장구는 다 갖추고 있습니다. 차량 인수해온 가격의 1/3 정도 투자한 것 같네요.
바매에는 수년간의 라이딩 경력을 가지신 분도 계시고, 배기량 순서대로 차근차근 타신 분들이 대부분이겠지만,
저처럼, 한방에; 레플리카로 입문하신 분들 계시면 꼭 읽어 봤으면 좋겠습니다.
출처
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=29
|
첫댓글 저도 살아있는 중....^^*
행님 하이
저배기량부터 차근차근 배우고 제대로된 교육 및 훈련이 필요한거군요..타는것이 아닌 생존이란말에서 왠지 느낌표 제대로오네요 좋은글 잘 읽고 갑니다
공감가는 글이네요^^
자신에게 묻게 되네요. 나는 라이딩인지 생존인지
제가 하고싶은 말이 다있네요. ㅎㅎㅎ. Cb-1은 캠기어 방식이라 그리 써놓은둣 하네요 엔진소리가 특이하죠. ㅋㅋ
좋은글 자알 보고갑니다..
잘 읽었어요~^^ 400으루 내려야 하나 고민중입니다..ㅋ
절제가 중요한법인데 초보는 절제하는법도 익숙치않을뿐더러 도로운전법, 방어운전, 바이크 메카니즘도 모른체 고배기량을산다는건 무모하다고 생각합니다.
저도 막상 타보니 정말 부담스러울 정도의 무게와 가속도라서;; 버겁네요. 헌데, 바이크가 너무 마음에 들어 다운그레이드 하긴 싫고; 125를 서브로 장만해서 연습을 해볼까 하는 생각도 해봤지만 역시 주머니 사정이 여의치가 않네요.
요즘에 입문용으로는 CBR250정도면 괜춘한거 같은데..... 400cc가 안 나오는 현실이... 오너들의 선택은 코멧250, cbr250뿐이니....
아~ 역시 좋은 선배를 만나야 돼 ^^
좋은 글 감사합니다 ^^
출처 밝히고 퍼갈께요 ^^
솔직히 좋은 선배가 되어 주려고 부단히 노력을 많이 하는 편입니다~ 그렇지만 그저 멋만 보고 바이크를 탈려는 후배들은 말릴 수가 없더군요~ 그냥 죽어가는 모습을 지켜볼 뿐입니다....ㅠ,.ㅠ;;
대한민국인들은 허세가쩔기에.씨알도 안맥힐듯.
실력은둘째고 돈없어서유지비힘들어 리터급못가지.
돈있음 .전부.다감.
흔한말로 허구헌날 들리는말이 그가격에미들살바에 리터급 바로올라가라고들추천.ㅋ
차도마찬가지 .마티즈탈수입에 아방이타고 아방탈능력에 쏘나타.또쏘나타 능력이 그랜져..ㅋ
저도 750 산 걸 돌이켜 보면; 허세였던거 같아요- -;
이곳 회원중 누군가는 이글을 보면서 양심없는 폭주족이 쓴 글이라고 말하겠군요. 흘..
공감!
흠,, 저도 3년전 r1으로 입문을 해 지금까지 생존해오고 있는데요,, 작년에 처음 서킷을 가서 배웠는데,, 정말,, 1년 넘게 혼자 다니면서 깨친것 보다 하루 서킷에서 배운게 훨씬 많이 늘었다는 느낌을 크게 받았었지요,, ㅎㅎ 좋은 글 잘 읽었습니다. 친절히 번역까지,, ^^
진짜 제대로네요^^ "니가 만약 r1000부터 타게 된다면, 그건 라이딩이 아니라 그저 생존일 뿐이야!", "느린 바이크로 빠르게 타는 사람이 빠른 바이크를 느리게 타면서 자빠링 하는 놈보다 훨씬 멋지게 보인다는 거"라는 단어가 뇌리에 확 꽂히네요~
제가 오래전에 썼던 글과 비슷한 내용이네요~ http://cafe.daum.net/yamaha1/Cz2t/6195 읽어보시면 이내용보다 더 현실적이지 않나 싶기도 하고..ㅎㅎ 나쁘지 않을듯요^^
느린바이크로 빠르게 타는것도 멋지지만 빠른바이크로 느리게 타도 자빠지지 않고 안전장구 다하고
안정적이게 타면 그것도 멋져 보이던데요. 그리고 아주가끔은 바이크타면서 생존의 느낌도 갖지 않나요?ㅎㅎ
정말 좋은글 입니다. 아주 설명을 상세히 잘 해 놓으셨군요. Recommand 에 따라 해보는것도 좋을듯 합니다.
ㅋㅋ 자전거도 못타는 1인으로서 바이크에대한 허한 로망을 좀 가지고 있었는데...
그래도 내가 타게되면 처음부터 제대로 배워야지란 저의 생각에 좀더 보템을 해주네요..^^ 글 감사합니다^^
좋은글 잘읽었습니다.