나를 보내신 아버지께서 이끌지 않으시면 아무도 나에게 올 수 없습니다.—요한 6:44. No man can come to me, except the Father which hath sent me draw him Barnes' Notes on the Bible No man can come to me - This was spoken by Jesus to reprove their complaints - "Murmur not among yourselves." They objected to his doctrine, or complained against it, because he claimed to be greater than Moses, and because they supposed him to be a mere man, and that what he said was impossible. Jesus does not deny that these things appeared difficult, and hence he said that if any man believed, it was proof that God had inclined him. It was not to be expected that of themselves they would embrace the doctrine. If any man believed, it would be because he had been influenced by God. When we inquire what the reasons were why they did not believe, they appear to have been: 1. Their improper regard for Moses, as if no one could be superior to him. 2. Their unwillingness to believe that Jesus, whom they knew to be the reputed son of a carpenter, should be superior to Moses. 3. The difficulty was explained by Jesus John 5:40 as consisting in the opposition of their will; and John 5:44 when he said that their love of honor prevented their believing on him. The difficulty in the case was not, therefore, a want of natural faculties, or of power to do their duty, but erroneous opinions, pride, obstinacy, self-conceit, and a deep-felt contempt for Jesus. The word cannot is often used to denote a strong and violent opposition of the will. Thus we say a man is so great a liar that he cannot speak the truth, or he is so profane that he cannot but swear. We mean by it that he is so wicked that while he has that disposition the other effects will follow, but we do not mean to say that he could not break off from the habit. Thus it is said Genesis 37:4 of the brethren of Joseph that they hated him, and could not speak peaceably to him. Thus Matthew 12:34, "How can ye, being evil, speak good things?" See Luke 14:33; 1 Samuel 16:2. Come to me - The same as believe on me. Draw him - This word is used here, evidently, to denote such an influence from God as to secure the result, or as to incline the mind to believe; yet the manner in which this is done is not determined by the use of the word. It is used in the New Testament six times. Once it is applied to a compulsory drawing of Paul and Silas to the market-place, Acts 16:19. Twice it is used to denote the drawing of a net, John 21:6, John 21:11. Once to the drawing of a sword John 18:10; and once in a sense similar to its use here John 12:32; "And I, if I be lifted up from the earth, will draw all men unto me." What is its meaning here must be determined by the facts about the sinner's conversion. See the notes at John 6:40. In the conversion of the sinner God enlightens the mind John 6:45, he inclines the will Psalm 110:3, and he influences the soul by motives, by just views of his law, by his love, his commands, and his threatenings; by a desire of happiness, and a consciousness of danger; by the Holy Spirit applying truth to the mind, and urging him to yield himself to the Saviour. So that, while God inclines him, and will have all the glory, man yields without compulsion; the obstacles are removed, and he becomes a willing servant of God. 반즈의 성경 노트 아무도 나에게 올 수 없다 - 예수께서 그들의 불평을 꾸짖기 위해 "그만 수군거리십시오"라 하신 다음의 말씀이다. 그들은 예수께서 모세보다 위대하다고 주장하였고, 또 예수를 보통 사람으로 여겨, 예수가 하는 말이 불가능하다고 생각했기 때문에, 그의 교리를 반대하고, 그에 대해 불평하였다. 예수께서는 이런 일들이 어려워 보인다는 것을 부인하지 않으시고, 그래서 누구든지 믿는다면, 그것은 하나님이 자신을 기울이신 증거라고 말씀하셨다. 그들이 그 교리를 받아들이리라고는 예상할 수 없었다. 믿는 사람이 있다면, 그것은 그가 하나님의 영향을 받았기 때문일 것이다. 우리가 그들이 믿지 않는 이유가 무엇인지 물었을 때, 그 이유들이 다음과 같을 것이다. 1. 그들은 마치 모세보다 우월한 자가 없는 것처럼 그를 적절한 위치에 두지 않았다. 2. 그들이 목수의 아들로 소문난 예수가 모세보다 우월할 것이라 믿으려 하지 않았다는 것이다. 3. 그 사실이 견디기 어려웠던 것은 예수 요한복음 5장 40절에 의해 그들의 의지와 반대되는 것으로 설명되었고, 요한복음 5장 44절에 따르면 그들의 명예에 대한 사랑이 그들을 믿지 못하게 한 점이었다고 합니다. 그러므로 이 사건의 어려움은 타고난 능력이나 그들의 의무를 다하는 힘이 부족했던 것이 아니라, 잘못된 의견, 자부심, 고집, 자만심, 예수에 대한 깊은 경멸이었다. 이 말은 의지에 대한 강력하고 폭력적인 반대를 나타내는 데 사용될 수 없다. 그러므로 우리는 한 사람이 거짓말을 너무 많이 해서 진실을 말할 수 없거나, 너무 모독적이어서 욕을 하지 않을 수 없다고 말한다. 우리는 그가 너무 사악해서 그가 그런 기질을 가지고 있는 한 다른 영향이 미칠 것이라는 것을 의미하지만, 우리는 그가 그러한 습관을 끊을 수 없었다고 말하려는 것은 아니다. 창세기 37장 4절에서 요셉의 형들이 이르기를 그들이 요셉을 미워하여 그에게 평안히 말하지 못하였다. 이와 같이 마태복음 12장 34절에서, "너희가 어찌 악하므로 어찌 선한 말을 하겠느냐" 누가복음 14: 33, 삼상 16: 2 참조. 나에게 올 수 - 나를 믿는 것과 똑같다. 그를 이끌지 - 이 말은 분명히, 하나님의 영향을 받아 결과를 확보하거나, 마음이 믿음을 가지도록 하기 위해 사용된다. 그러나 이 일이 어떻게 행해지는지는 그 말의 사용에 의해 결정되지 않는다. 그것은 신약성서에서 6번 사용된다. 행 16:19에서 바울과 실라가 장터로 끌려가는 장면에 적용되며, 요한복음 21장 6, 요한복음 21장 11절 등, 두 번 그물을 당기는 데 사용된다. 한 번은 요한복음 18장 10절, 한 번은 요한복음 12장 32절, "내가 땅에서 살아난다면 모든 사람을 내게로 끌어당길 것이다." 여기서 그 의미는 죄인의 전향에 대한 사실에 의해 결정되어야 한다. 요한복음 6:40의 주석을 참조하라. 요한복음 6장 45절; 죄인을 회개시킴에 있어서, 하나님께서 마음을 깨우쳐 주시고, 시편 110: 3; 죄인을 나아오게 하시며, 동기와 율법, 사랑, 계명, 징계로 영혼에 영향을 주신다. 행복과 위험의식에 대한 욕망으로, 그리고 성령께서 마음에 진리를 적용하게 하시며, 스스로 순복할 것을 촉구하신다. 이와 같이 하나님이 그를 향하시고 모든 영광을 얻으실 때에 인간은 자발적으로 순복하여 장애물을 제거하여 하나님의 뜻있는 종이 될 것이다. |