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MINUTES after the Sewol, a South Korean ferry, began to list before sinking on April 16th, a schoolboy made its first distress call to the emergency services—before even the crew had radioed for help. “Save us!” he cried. “We’re on a ship and I think it’s sinking.” Divers found the boy’s body a week after the ship capsized off the South Korean coast. They have retrieved dozens of bodies, but the number of survivors, at 174, has not changed since the day the ship sank.
4월 16일 침몰에 앞서 여객선 ‘세월호’가 한쪽으로 기울기 시작한지 몇 분 뒤 한 남학생으로부터 119 구조센터로 구조를 요청하는 전화가 처음 걸려왔다. 해당 선박의 선원의 구조요청보다 더 빨리 걸려온 전화였다. “살려주세요!” 전화기 너머로 소년은 소리쳤다. “여기는 배인데요,배가 가라앉고 있는 거 같아요.” 세월호 전복 일주일 뒤 잠수사들은 첫 신고전화를 한 그 학생의 시신을 찾았다. 수 십구의 시신이 수습되고 있지만 생존자 수는 174명에서 변하지 않은 채 제자리에 머물고 있다.
The number confirmed to have died is more than 150, with nearly as many still missing. Most are students from a high school in Ansan, near Seoul. They were on their way to the southern resort island of Jeju when the ferry suddenly turned to starboard, heeled over and began to sink. A transcript of the last ship-to-shore radio communication reveals muddle and indecision. It remains unclear whether an order to abandon ship was ever given. Most passengers were trapped in cabins, having repeatedly been told over the intercom to stay put. Only two of the ship’s 46 lifeboats were deployed. The captain abandoned the ship early. Authorities have now detained 11 of the 22 surviving crew members.
지금까지 확인된 사망자 수는 150명 가량되는 것으로 나타났으며 실종자 수도 그와 비슷하다. 당상수의 실종자는 안산시의 한 고등학교 학생들이다. 사고 선박이 우측으로 기울어져 쓰러지며 가라앉기 시작할 당시 배에 타고 있던 그 학생들은 제주도로 가던 길이었다. 세월호와 관제소와의 교신내용을 보면 부실대응과 결단력 부족을 확인할 수 있다. 실제로 퇴선명령이 내려졌는지는 아직 확인되지 않고 있다. 승객 대부분은 자리를 이탈하지 말라는 안내방송을 들으며 선실에 남아 있었다. 세월호가 보유한 구명벌 46개 중 사용된 것은 단 2개 뿐이다. 세월호 선장은 사고 초기에 배를 버리고 탈출했다. 현재 당국은 살아남은 세월호 승무원 22명 중 11명을 체포한 상태다.
Investigators have ruled out a collision as the cause, instead focusing on a brief power cut before the ship turned. The captain was not on the bridge. A 26-year-old third mate was at the helm, having her first experience of navigating waters known for strong currents. Unsecured cargo may have shifted, causing the vessel to tilt, especially if it was overloaded and did not have enough ballast water onboard, as is now suspected.
사고원인을 조사중인 검찰은 배가 암초에 부딪혔을 가능성은 배제하고, 변침(방향전환) 전 세월호의 전원공급이 차단되었을 가능성에 대해 집중적으로 수사를벌이고 있다. 사고 당시 세월호의 조타실을 지휘한 사람은 26세의 3등항해사였고 조류가 거세기로 유명한 해당 해역을 항해한 것이 그 때가 처음이었다. 지정되지 않은 자리에 규격에 맞지 않은 화물을 적재한 것이 선박이 기울어진 원인으로 작용했을 수도 있다. 특히, 과적과 평형수 부족 문제도 세월호의 전복 요인으로의심되고 있다.
The tragedy has kindled a spirit of unity and volunteerism in South Korea, as people have gone to help the victims’ families. It has also engendered soul-searching. Newspaper editorials have bemoaned a perceived gap between South Korea’s first-rate economy and third-rate safety measures. In fact, South Korea has a fairly good record for maritime safety.
이번 참사가 도화선이 되어 한국민 사이에 단결력과 봉사정신이 타오르기 시작해 많은 사람들이 희생자 가족을 돕기 위해 발벗고 나서고 있다. 또한, 자기반성의 분위기도 생겨나고 있다. 신문사설은 한국의 경제력을 따라가지 못하는 안전의식 수준을 개탄하는 목소리를 내고 있다. 사실, 한국은 해상안전 측면에서 좋은 평가를 받는 편이다.
President Park Geun-hye denounced the captain’s abandoning ship as “akin to murder”. She also promised to look into whether too cosy a relationship has developed between the shipping ministry and the Korea Shipping Association, the industry’s chief lobby group. Prosecutors have launched a probe into the finances of the family which owns and operates the ferry.
박근혜 대통령은 배를 버리고 먼저 탈출한 선장의 행위는 “살인과도 같은 행태”라며 비난했다. 그리고, 해양수산부와 해운조합간에 유착관계가 있는지에 대해 조사하겠다고 약속했다. 검찰은 세월호를 소유한 일가의 재무상태에 대한 회계조사에 착수했다.
But Ms Park’s administration has also revealed a lack of co-ordination in its response. It took nearly an hour for its disaster unit to mobilise and three days for the first bodies to be retrieved. Angry relatives waiting near the wreckage gathered on April 20th to march in protest to the president’s office in Seoul, 400km to the north, but police blocked their path, one more frustration in a nearly unbearable week.
한편, 사고 대응측면에서 박근혜 정부의 관계부처간 조율작업이 얼마나 부실한지도 드러났다. 한 시간이 걸려서야 대책반이 마련되었고 첫 시신을 수습하는 데는 3일이라는 시간이 걸렸다. 사고지역 인근에서 대기하고 있던 분노한 실종자 가족들이 4월 20일 “청와대로 가자”며 집단항의 시위를 벌이려 했지만 경찰병력이 이들의 앞을 막아 섰다. 고통스러운 일 주일을 보내던 가족들은 또다시 좌절감을 맛봐야 했다…