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호주의 마지막 항모 HMAS Melbourne을 간단히 다룬 기사입니다. 다른 배들과 두 차례 부딪쳤다고 해서 위키를 찾아보니 1964년 2월 10일 Daring 급 구축함 HMAS Voyager, 1969년 6월 미해군의 섬너급 구축함 DD-754 Frank.E.Evans와 충돌했고, DD-754는 폐기처분됐네요.
간단 요약
호주 해군의 마지막 항공모함 HMAS 멜버른(1955-1982) 은 고비용·전략 변화로 퇴역 후 중국에 고철로 팔렸다. 중국은 선체를 즉시 해체하지 않고 증기식 사출기·어레스팅 기어 등을 연구해 자국 항모 개발에 활용한 것으로 전해진다. 멜버른은 실전에서 한 발도 쏘지 못했으며, 우발적 충돌 사고로 연합국 함정을 두 척이나 침몰시켜 ‘징크스’ 전설을 남겼다.
기사 전문 번역
잊힌 사실: 호주는 1982년까지 항공모함을 보유했다 (마지막 함은 중국이 샀다) 루벤 F. 존슨 | 3시간 전 게시
포드급 항공모함 – 2023년 3월 5일 포드 항모강습단 훈련 중, 타이콘데로가급 유도탄 순양함 USS 노르만디(CGN-60)에서 본 1번함 USS 제럴드 R. 포드(CVN-78)와 알레이버크급 구축함 USS 토머스 허드너(DDG-116)·USS 라매지(DDG-61)·USS 맥폴(DDG-74). (미 해군 사진)
핵심 포인트 – 호주의 마지막 재래식 항모 HMAS 멜버른(1955-1982)은 실전에서 한 번도 발포하지 못했지만, 연합 함정 두 척과 치명적 충돌 사고를 일으킨 불운의 이력으로 유명하다. – 운용비 상승과 해군 전략 변화로 1982년 퇴역 후 고철로 중국에 매각됐다. – 중국 인민해방군 해군은 멜버른 해체를 미루고 증기 사출기·어레스팅 기어 등 설계를 면밀히 연구해 자국 항모 개발에 참고한 것으로 알려졌다.
HMAS 멜버른: 호주의 마지막 항모, 중국의 손으로
호주 왕립해군(RAN)의 주력 항모였던 HMAS 멜버른은 1955년부터 1982년까지 복무했다. 호주가 운용한 세 번째이자 마지막 재래식 항모로, 운영비 상승 때문에 1982년 퇴역했다.
RAN은 더 작은 함정으로도 수행할 수 없는 임무가 없다고 판단해 항모가 불필요해졌다. 1982~1985년 멜버른을 대체하려던 여러 계획은 무산되었고, 이로써 호주는 항모 운용을 중단했다.
멜버른은 캐나다의 마지막 항모 HMCS 보나벤처와 마찬가지로 대잠전이 주 임무였다. 보나벤처처럼 멜버른도 각진(angled) 비행갑판을 갖춰 이륙·착함 각도를 개선했다.
불운한 전력
멜버른은 여러 좋지 못한 기록도 남겼다. 하나는 실전 발포 전무다. 인도네시아-말레이시아 대치 및 베트남전 기간에도 전투 대신 주변 지원 역할만 했다.
또 한 가지는 사고 경력이다. 멜버른은 복무 중 우군 함정 두 척—RAN 자매함 한 척과 미국 구축함 한 척—과 충돌해 침몰시켰다. 이런 일로 해군계에선 함정에 ‘저주’가 깃들었다는 전설까지 돌았다.
또한 복무 기간 중 30기 이상의 항공기가 손실·대파됐다. 대부분 비행갑판 밖으로 추락했으며, 일부는 사출기·어레스팅 케이블 고장이 원인이었다.
캔버라의 전쟁 계획
호주의 베트남전 참전은 이후 국방 정책 논의에 일정 부분 영향을 남겼다. 현재는 항모가 없어 해외 군사력 투사 임무를 수행하지 않음에도, 과거 전통 두 가지가 유산으로 남았다.
하나는 수도 캔버라의 국방 관계자들이 1990년대 계속 강조했던 “우리는 싸움을 위해 멀리 간 역사”다. 베트남전 한때 호주 국방군(ADF)은 6만 명을 현지에 배치했다.
ADF는 지금도 지역 곳곳에서 훈련·순환 배치를 하고, 말레이시아 페낭 버터워스 공군기지에 상주 부대를 둔다.
이 전통은 호주 공군(RAAF)이 미래 전력 구조를 논의할 때마다 거론됐다. 미국제 F-111만이 광활한 태평양 거리를 왕복할 수 있는 유일한 플랫폼이었다. RAAF가 F-111을 계획보다 일찍 퇴역시키고 사거리가 짧은 F/A-18F 슈퍼호넷과 후에 F-35를 도입하며, ‘먼 곳으로 가 싸우는’ 전통은 사실상 끝난 듯했다.
HMS 멜버른은 어디로 갔는가
멜버른의 최종 행방을 묻는다면 짧은 답은 “고철로 팔렸다”이다. 다만 누구에게, 어떤 조건으로 팔렸는지는 모호하다. 함정은 결국 중국에 넘어갔다. 처음 중국 측은 함정을 떠다니는 카지노로 개조하겠다고 했지만 이는 끝까지 실행되지 않았다. 이는 중국이 실은 멜버른을 다른 목적으로 쓰려 한다는 의혹을 낳았다. (후일 중국이 우크라이나에서 바랴그 항모를 구매할 때도 ‘카지노’ 명목을 내세워 Liaoning으로 개조한 전례가 있다.)
공식적으로 멜버른은 해체용이라며 인수됐다. 그러나 실제 절단·용해는 보류됐고, 인민해방군 해군(PLAN)은 자국 항모 개발 연구의 일환으로 함정을 분해 조사했다.
호주는 인도 전, 전자 시스템을 모조리 떼어냈고, 함미에 키를 용접해 다시 군용으로 쓰지 못하게 했다. 그러나 증기 사출기와 어레스팅 장치는 그대로였다.
미 해군 기술 분석가들에 따르면 PLAN은 멜버른에서 얻은 설계 지식—특히 어레스팅 시스템 핵심인 ‘워터 트위스터(water twister)’—을 자국 항모에 이식했다고 한다. 중국은 현재 세 번째 항모의 해상 시험을 진행 중이며 네 번째 항모를 건조 중인데, 멜버른이 이 과정에 작게나마 기여했을 수 있다.
필자 소개 루벤 F. 존슨은 2022년 2월 러시아 침공을 겪은 우크라이나 생존자이며, 바르샤바 푸와스키 재단의 외군사 문제 전문가. 미 국방부, 여러 NATO 정부, 호주 정부의 방산 기술·무기체계 자문을 지냈고, 30년간 러시아·우크라이나·폴란드·브라질·중국·호주 등지에서 취재·거주했다.
Forgotten Fact: Australia Had Aircraft Carriers Until 1982 (China Bought the Last One) - 19FortyFive
Forgotten Fact: Australia Had Aircraft Carriers Until 1982 (China Bought the Last One)
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Published
3 hours ago
A view from the Ticonderoga-class guided missile cruiser USS Normandy (CG 60) of the first-in-class aircraft carrier USS Gerald R. Ford (CVN 78) and the Arleigh Burke-class guided missile destroyers USS Thomas Hudner (DDG 116), USS Ramage (DDG 61) and USS McFaul (DDG 74) as the ships steam in formation during a drill while underway as part of the Gerald R. Ford Carrier Strike Group March 5, 2023. Ford Carrier Strike Group is underway in the Atlantic Ocean executing its Composite Training Unit Exercise (COMPTUEX), an intense, multi-week exercise designed to fully integrate a carrier strike group as a cohesive, multi-mission fighting force and to test their ability to carry out sustained combat operations from the sea. As the first-in-class ship of Ford-class aircraft carriers, CVN 78 represents a generational leap in the U.S. Navy’s capacity to project power on a global scale. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Malachi Lakey)
Key Points – HMAS Melbourne, Australia’s last conventional aircraft carrier (serving 1955-1982), had a notably troubled operational history, marked by never firing a shot in actual combat despite involvement in regional tensions, and being involved in two separate fatal collisions with allied warships.
-After decommissioning due to high operational costs and changing naval priorities, the Melbourne was sold for scrap to China.
-There, instead of immediate dismantling, the People’s Liberation Army Navy meticulously studied its design, particularly its steam catapults and arresting gear.
-This examination reportedly provided valuable insights that contributed to the development of China’s own aircraft carrier program.
HMAS Melbourne: Australia’s Last Aircraft Carrier Went to China
Australia’s one-time primary aircraft carrier, HMAS Melbourne, served with the Royal Australian Navy (RAN) from 1955 to 1982. It was the nation’s third and final conventional aircraft carrier and was finally decommissioned in 1982 due to the increasing costs of its operations.
The RAN also lacked a mission that could not be performed by other smaller ships. Between 1982 and 1985, several plans to replace the Melbourne failed to materialize. At this point, the RAN stopped operating carriers in their fleet altogether.
Like Canada’s last carrier, which was decommissioned in 1970, Australia’s flattop had anti-submarine warfare as one of its primary missions. Also, like its Canadian counterpart, the HMCS Bonaventure, the HMAS Melbourne was constructed with an angled flight deck to create a more favorable departure and take-off angle.
The Melbourne was also known for a couple of not-so-laudable distinctions. One is that it never fired a shot in combat. It only carried out peripheral, non-combat roles during the Indonesia-Malaysia confrontation and the Vietnam War.
The other is that while in service, the Melbourne had no shortage of mishaps. It collided with and sank two friendly allied vessels—one having been another RAN vessel and the other a US destroyer. This event gave birth to the legend in naval circles that the ship was somehow under a curse or jinxed in some manner.
In addition, over the course of its time in service, more than thirty aircraft were either lost or heavily damaged while operating off the Melbourne coast. The majority of these aircraft ditched or crashed off the flight deck “into the drink,” as they say, but several losses were also due to catapult or arrestor cable failures.
Canberra War Plans
Strangely enough, Australia’s participation in the Vietnam War has, in some measure, shaped the nation’s defense policy deliberations ever since. That is despite the fact there is no longer a carrier in service with the RAN and that the nation’s armed forces have no power projection mission in the present day.
The nation also left two legacies once it had an aircraft carrier and the carrier air wing that operated aboard it.
One is that—as defense policy personnel in the capital city of Canberra told me repetitively in the 1990s—“we have a history of going a long way for a fight.” This was made in reference to the fact that at its peak, the Australian Defence Force (ADF) had 60,000 personnel deployed in the Vietnam theatre of operations.
ADF personnel also deploy regularly and conduct exercises throughout the region and have a fixed military presence in Malaysia at RMAF Butterworth on the Penang peninsula.
Those traditions were a point of discussion for years while the Royal Australian Air Force (RAAF) deliberated over which fighter aircraft types would constitute their future air power force structure. The major sticking point during all this time was that the US-made F-111 was the only aircraft of its kind in the world—one that could “go a long way for a fight” by traversing the long distances in the Pacific—and return to base.
When the RAAF decided to retire the F-111 earlier than initially planned and replace it with the purchase of the F/A-18F two-seat Super Hornets (an aircraft with significantly less range), and later decided to procure the F-35, the tradition of taking the fight to an adversary over long distances seemed to be finished.
Where Did HMS Melbourne End Up
When the question is posed about what became of HMS Melbourne, the short answer is that it was sold for scrap, but just to whom, how, and under what conditions is unclear. The ship ultimately ended up in Chinese hands, who at first said they wanted to convert the ship into a floating casino.
This turned out to be a façade for a plan that never was carried through to the end. This raised suspicions that it was a story concocted as a cover for what Beijing really wanted to do with the RAN warship. (The fact that the “floating casino” story turned out to be a complete ruse did not stop the Chinese from using the same tactic years later when they purchased the Varyag carrier from Ukraine. The Ukrainian ship later became the first Chinese aircraft carrier, the CV 16 Liaoning.)
In the end, Melbourne was “officially” acquired by the Chinese to scrap it. However, the process of cutting up the ship and melting it down was put on hold. At the same time, the People’s Liberation Army Navy (PLAN) dissected the ship and examined aspects of its design as part of their own aircraft carrier development project.
The Australians had removed every bit of the electronic systems from the ship before it was handed over to the Chinese, and they had welded the rudder in place so that re-purposing the ship again for military use would be impossible. However, other parts of the ship—such as the steam catapults and the arresting system—were left intact.
According to US Navy technical analysts, among other insights that the PLAN gained that were later copied and transposed into their own carriers was the Melbourne’s water twister, which is the key to the arresting system. The PLAN is now conducting sea trials of its third carrier and is in the process of building a fourth one. A process in which Melbourne may have played a small part in the retirement of those from service.
About the Author:
Reuben F. Johnson is a survivor of the February 2022 Russian invasion of Ukraine and is an Expert on Foreign Military Affairs with the Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego in Warsaw. He has been a consultant to the Pentagon, several NATO governments and the Australian government in the fields of defense technology and weapon systems design. Over the past 30 years he has resided in and reported from Russia, Ukraine, Poland, Brazil, the People’s Republic of China and Australia.
Melbourne–Voyager collision - Wikipedia
Melbourne–Evans collision - Wikipedia
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첫댓글 1977년 영국에 와서 훈련할 때는 키에프의 역할을 맡았습니다.
http://cafe.daum.net/NTDS/5q4/297
50년 전이고, 북해의 기후를 고려하더라도 상당기간 숨어다닐 수 있었던 게 놀랍네요. 1980년 해자대의 림팩 80 참가수기는 처음 봤는데 재미있네요 ㅎㅎ